پیام آذری

آخرين مطالب

اپوزیسیون ارمنستان: آذربایجان کریدوری فراتر از جاده می‌خواهد اقتصادی

اپوزیسیون ارمنستان: آذربایجان کریدوری فراتر از جاده می‌خواهد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - وزیر خارجه آذربایجان در آنتالیا خواستار عبور بدون مانع و با تضمین دائمی از خاک ارمنستان شد که وابسته به تغییرات سیاسی نباشد. پیشنهاد ایروان برای ترانزیت سریع رد شد. اپوزیسیون ارمنستان معتقد است باکو «چیزی فراتر از یک جاده» می‌خواهد. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان، روز شنبه در مجمع دیپلماسی آنتالیا و در حضور همتای ارمنی خود، به صراحت اعلام کرد که «باکو خواهان عبوری بدون مانع از سیونیک است که این ترتیب، تحت تأثیر تغییرات سیاسی در ارمنستان قرار نگیرد و قابل‌تغییر نباشد.
» وی با اشاره به تجربه گذشته مدعی شد: «ما نمی‌خواهیم در وضعیتی قرار بگیریم که بر سر موضوعی توافق کنیم و یک یا دو سال بعد، به دلیل تغییر قوانین ارمنستان یا تغییر حکومت در این کشور، با همان وضعیت 30 سال پیش مواجه شویم که مناقشه آغاز شد و جمهوری خودمختار نخجوان گروگان آن وضعیت شد. دقیقاً به همین دلیل، برای ما بسیار مهم است که این یک عبور بدون مانع، با تمام تضمین‌های لازم باشد تا این وضعیت دیگر دستخوش تغییر نگردد و به تغییرات سیاسی در ارمنستان وابسته نباشد.»
نماینده اپوزیسیون ارمنستان: باکو به دنبال سندی جداگانه و غیرقابل‌فسخ است
آنا گریگوریان، نماینده فراکسیون اپوزیسیون «هایاستان» در پارلمان ارمنستان، معتقد است که هدف آذربایجان دستیابی به یک سند جداگانه است که شرایط مورد نظر باکو را به گونه‌ای تثبیت کند که حتی پس از پایان کار دولت فعلی ارمنستان به رهبری نیکول پاشینیان نیز قابل لغو نباشد.
او می‌گوید: «همان‌طور که برای تعیین حدود مرزها یک سند جداگانه مورد مذاکره قرار گرفت، ممکن است تلاش کنند برای آن کریدور مورد نظر باکو نیز سند دیگری به دست آورند که به تعبیر بایراموف، فارغ از تغییرات سیاسی، اعتبار عملی خود را از دست ندهد؛ یعنی آنها به دنبال سندی با چنان شرایطی هستند که لغو آن حتی پس از دوران نیکول پاشینیان هم ممکن نباشد.»
تحلیلگر ارمنی: تعهد به «عدم تغییر» شرایط، به منزله تسلیم سیاسی است
هاکوب بادالیان، مفسر سیاسی ارمنی، بر این باور است که اگر ارمنستان در سندی که قرار است برای رفع انسداد مسیرها با آذربایجان امضا شود، تعهد دهد که شرایط آن هرگز قابل تغییر نخواهد بود، این اقدام به منزله «تسلیم سیاسی» ارمنستان تلقی خواهد شد.
او معتقد است: «تصور اینکه ارمنستان در هر سندی متعهد شود که آن سند هرگز قابل تغییر نخواهد بود، دیوانگی است. اگر ارمنستان چنین تعهدی را بپذیرد، این دیگر توافق صلح یا توافقی بر سر مسیرها نیست، بلکه صرفاً تسلیم سیاسی ارمنستان است.»
موضوع رفع انسداد مسیرها پیشتر از متن اصلی پیمان صلح جدا شده بود و به گفته این تحلیلگر، اگر توافقی در این زمینه حاصل شود، احتمالاً نیازمند امضای یک سند جدید خواهد بود. وضعیت حقوقی این سند هنوز مشخص نیست، اما بادالیان بعید نمی‌داند که آذربایجان اصرار داشته باشد این سند ماهیت یک «معاهده بین‌دولتی» را داشته باشد تا بتواند حداکثر تضمین‌های ممکن را دریافت کند، در حالی که ایروان احتمالاً به دنبال سندی با وضعیت حقوقی پایین‌تر است.
پیشنهاد رد شده ایروان
در همان نشست آنتالیا، آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان، برای اولین بار جزئیاتی از پیشنهاد کشورش به باکو برای رفع انسداد مسیرها را فاش کرد.
او با تأیید اینکه مسیر حدوداً 45کیلومتری در جنوب ارمنستان کوتاه‌ترین راه برای اتصال دو بخش آذربایجان است، گفته بود: «پیشنهاد کرده‌ایم از فناوری‌های مدرن، اسکنرهای الکترونیکی استفاده شود تا از بازرسی فیزیکی کالاها اجتناب شود، از اظهارنامه‌های الکترونیکی استفاده شود و نهادهای مربوطه بتوانند این اطلاعات را مبادله کنند تا این ترانزیت با حداکثر سرعت انجام شود؛ اما پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌ایم.»
انتقاد اپوزیسیون: باکو چیزی فراتر از یک جاده می‌خواهد
آنا گریگوریان، نماینده اپوزیسیون، معتقد است که حتی همین پیشنهاد دولت ارمنستان نیز به معنای «امتیازدهی قابل توجه در حاکمیت» این کشور است. 
او می‌گوید رد این پیشنهاد توسط باکو نشان می‌دهد که خواسته آذربایجان صرفاً یک جاده ساده نیست.
وی افزود: «این مضحک است که مردم ارمنستان از آنچه بر سرشان می‌آید در مجمعی در آنتالیا مطلع شوند. این پیشنهاد ایروان در واقع یک امتیازدهی اساسی در حاکمیت و صلاحیت قانونی است، اما حتی با وجود این امتیازات، آذربایجان می‌گوید این برای ما کافی نیست. این یعنی آنها تصورات راهبردی دیگری دارند. مسئله آنها فقط برقراری آن ارتباط یا حمل بار نیست، آنها جاه‌طلبی‌های بسیار جدی‌تری نسبت به آن قلمرو دارند. اگر ما کریدور را صرفاً یک جاده تصور می‌کنیم، اشتباه است، زیرا جاده باید با زیرساخت‌های خود همراه باشد. آذربایجان و ترکیه طرح بسیار بزرگ‌تری را دنبال می‌کنند و حتی آن پیشنهاد شرم‌آوری که توسط مقامات فعلی ارمنستان ارائه شده نیز آنها را راضی نمی‌کند.»
در همین راستا، وزیر امور خارجه آذربایجان در سخنان خود در آنتالیا، با اشاره به مسیر مورد مناقشه در خاک ارمنستان، به طور ویژه تأکید کرده بود که در دوران اتحاد جماهیر شوروی، خط آهن فعال در این مسیر، بخشی از سیستم راه‌آهن آذربایجان بوده و توسط باکو مدیریت می‌شده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/813156/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

◄ بررسی اتصال خط جدید ریلی تبریز- مرند-چشمه ثریا-کارس میان ایران و ترکیه

ضرورت ورود نهادها به آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری

بندر مرسین پل عبور کالاهای ایرانی به اروپا و افریقا / تاسیس منطقه آزاد در دستور کار تهران و آنکارا

مدارس آذربایجان غربی فردا 31 فروردین به علت آلودگی هوا تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس ارومیه فردا یکشنبه 31 فروردین 1404

افزایش دما در نیمه غربی کشور

رگبار پراکنده در ارتفاعات شمال غرب کشور، البرز مرکزی، زاگرس مرکزی و خوزستان تا پایان هفته

مقاصد مهم صادراتی محصولات نانو ایرانی

سفر وزیر کار به شهرستان سراب

پدر شهیدان «ماشاالله و محسن عرب زاده مرقی» به فرزندان شهیدش پیوست

راهیابی دانش‌آموز استان آذربایجانش شرقی به اردوی تیم ملی تکواندو

وعده یزدانی جوان برای فتح سکوی المپیک

اقتدار ارتش، ایران را قدرتمندتر کرده است

قهرمانی تیم مقاومت در مسابقات والیبال شهرستان اردبیل

تسهیل سرمایه‌گذاری در اردبیل برای رونق اقتصادی

نیکزاد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان نیر در اولویت است

تصاویر/ بازدید طلاب از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس ارومیه

تالاب‌های گلستان در آستانه فاجعه‌ای شبیه دریاچه ارومیه هستند

کبد چرب قابل درمان است؛ اگر تغییرات غذایی و سبک زندگی را جدی بگیریم

پیروزی تیم ملی جوانان دختر ایران مقابل قزاقستان در مسابقات تنیس روی میز آسیای میانه

معرفی وزیر جهاد کشاورزی به دستگاه قضایی برای ترک فعل

پرسپولیس؛ تیمی که بلد نیست موقعیت گل بسازد/ بیچاره آقای گل پرسپولیس!

قول وزیرکار برای تجهیز مرکز نگهداری از معلولان سروهای سراب

کبد چرب در کمین جوانان؛ این عادات غذایی را ترک کنید

خیز شهرستان سراب برای ایفای نقش ملی

وعده سنگین برای ویترین ترک خورده شمشیربازی

پنام‌تاش: سرباز ایران هستم/ از ترک تیم ملی نمی‌ترسم

سیلوا راضی است اما بارسلونا نه!

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و افزایش دما در آذربایجان‌شرقی

سفر هیئت اقتصادی ایران به آذربایجان به منظور توسعه روابط

تبادل آتش میان نیروهای مرزی آذربایجان و ارمنستان

جدول و لینک برنامه قطعی برق شرستان‌ها

توافق جدید ایران، روسیه و آذربایجان؛ حمل‌ونقل ترکیبی جایگزین تا تکمیل خط ریلی رشت-آستارا

پیگیر تأمین اعتبار راه‌اندازی کتابخانه سیار در آذربایجان شرقی هستیم – آفتاب نو | اخبار ورزشی

تبدیل یک ایده به عمل با پیگیری مداوم دست یافتنی است

فقدان برنامه‌ریزی یکی از رموز اصلی ناکامی ما در برنامه‌ریزی‌ها است

پیش‌بینی وزش باد نسبتا شدید، بروز مه و تگرگ در آذربایجان شرقی

نوین: تحول ایجاد شده در خدمات کتابخانه ای مصداق بارز جهاد فرهنگی است

امام جمعه کیش: ارتش و سپاه در امنیت کشور نقشی بی‌بدیل دارند

تاریخ جمهوری اسلامی ایران سرشار از رشادت‌های شهدای عالی‌قدر است

حاکمیت هوای مطبوع بهاری در استان اردبیل

بهترین خوراکی‌ها برای رفع سوزش

کبد چرب قابل درمان است؛ اگر...

کبد چرب قابل درمان است؟

وعده سنگین برای ویترین ترک خورده شمشیربازی؛ جلسه فنی با محوریت غیرفنی

تأکیدمعاون وزیر جهاد کشاورزی برضرورت رویکرد علمی در زنجیره گندم تا نان

اختصاص500 میلیارد تومان برای اشتغالزایی از سوی بسیج سازندگی آذربایجان

اعتراف «حمید حسین‌نژاد» به مشارکت در شهادت 8 مرزبان در چالدران

رگبار پراکنده باران در 3 استان

پیش‌بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان در روز شنبه 30 فروردین 1404

مناسبت روز/ شنبه، 30 فروردین‌ماه