پیام آذری

آخرين مطالب

ارمغان راه آهن: کریدور ریلی جنوب غرب، برای ایجاد صلح پایدار در قفقاز گفتگو

ارمغان راه آهن: کریدور ریلی جنوب غرب، برای ایجاد صلح پایدار در قفقاز
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تین نیوز |
تجارت خارجی با همسایگان همواره یکی از موضوعات مهم در سیاست خارجی هر کشور محسوب می شود. بر اساس اصول و رویه سنتی روابط بین الملل، افزایش میزان روابط تجاری میان کشورهای همسایه یکی از مهمترین فاکتورها در تامین امنیت دیگر همسایگان به حساب می آید. هر قدر میزان پیوستگی و وابستگی اقتصادی دوجانبه میان کشورهای همسایه با یکدیگر بیشتر شود، شاهد همگرایی بیشتر در سیاست خارجی و حتی مسائل امنیتی میان آنها خواهد شد و بالعکس.
به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، کشور ارمنستان نیز یکی از مهمترین همسایگان شمالی ایران به حساب می آید که از سطح روابط گسترده ای با تهران برخوردار است. با اینحال، وقوع جنگ قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و مداخله کشورهای ثالث همچون ترکیه و روسیه در این جنگ، موجب تغییراتی در روابط میان این دو کشور همسایه با ایران شده است. در حالیکه جمهوری آذربایجان بر ساخت کریدور موسوم به زنگزور تاکید داشته و علیرغم تمامی مخالفت های اعلام شده از سوی ایران، همچنان به دنبال ساخت و تکمیل این کریدور است، ارمنستان به دلیل از دست رفتن حاکمیت خود بر استان مرزی سیونیک و تحت تاثیر قرار گرفتن روابط مرزی با ایران، مخالف این کریدور محسوب می شود.
ایران و طرح «چهارراه صلح» ارمنستان
چهارراه صلح، پروژه ای است که دولت نیکل پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در سال 1402 به عنوان طرحی ابتکاری و در راستای افزایش مناسبات تجاری با کشورهای همسایه مطرح کرده است. واهان کاستانیان، معاون وزیر خارجه ارمنستان ابتکار چهارراه صلح را اینگونه تعریف می کند: «معنی و مفهوم بنیادین «چهارراه صلح» ایجاد خطوط مواصلاتی جدید، راه اندازی و توسعه آنهاست، تعمیر، ساخت، راه اندازی مجدد جاده ها، خطوط راه آهن ، خطوط لوله، کابل ها، خطوط انتقال برق است که از تمامی کشورهای منطقه ما عبور می کنند: جمهوری ارمنستان، جمهوری اسلامی ایران، گرجستان، جمهوری ترکیه و جمهوری آذربایجان».
در حقیقت می توان گفت که چهارراه صلح، طرحی جایگزین برای توسعه چارچوب همکاری ایران و کشورهای همسایه شمالی در منطقه قره باغ و کریدور حساسیت برانگیز زنگزور به حساب می آید. هدف ارمنستان از این طرح، اتصال به بنادر جنوبی و آب های گرم جنوب ایران و متصل ساختن این سواحل با کشورهای منطقه قفقاز جنوبی است؛ طرحی که همزمان مورد استقبال ایران نیز قرار گرفته است.
به گزارش جام نیوز و بر اساس گزارش کمیته آماری ارمنستان، تجارت بین ارمنستان و ایران در سال 2023 به حدود 700 میلیون دلار رسید که صادرات ارمنستان حدود 100 میلیون دلار و واردات از ایران 600 میلیون دلار بوده است. برای ارمنستان، روابط تجاری با ایران بسیار مهم است، زیرا دو کشور همسایه دیگر ترکیه و آذربایجان مرزهای خود را در دهه 1990 بستند. تنها مرزهای ایران و گرجستان برای ارمنستان باز مانده است.
آرمن کتویان، اقتصاددان معتقد است که نه تنها ایران برای ارمنستان حیاتی است، بلکه ارمنستان نیز بازار مهمی برای ایران است. به گفته وی، در روابط اقتصادی به ویژه در بخش انرژی پتانسیل های قابل توجهی دارد. ایران منابع عظیمی دارد، اما بازارهای صادراتی آن محدود است، بنابراین ارمنستان می تواند به دروازه مهمی تبدیل شود. در حال حاضر، ایران یک ششم گاز مصرفی ما را تامین می کند. در همین حال، همان خط لوله ایران می تواند پنج برابر بیشتر گاز را به ارمنستان برساند.
لزوم احیای تفاهمنامه جنوب غرب از سوی ایران
پیش از شکل گیری جنگ قفقاز، راه آهن های ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در سال 1396اقدام به امضای تفاهمنامه مشترکی برای تاسیس کریدور جنوب – غرب کردند. اگرچه بنا به دلایل مختلف، این تفاهمنامه هیچگاه به قرارداری چندجانبه میان کشورهای عضو تبدیل نشده و جنگ اوکراین نیز این کریدور را به حاشیه فرو برد، اما به نظر می رسد در شرایط فعلی و با توجه به مناسبات اقتصادی گسترده میان ایران و ارمنستان، احیای این تفاهمنامه و تبدیل آن به قرارداد، ضروری است.
جنوب غرب در حقیقت همان نسخه قبلی چهارراه صلح ارمنستان بوده که منافع جمعی و منطقه ای همه بازیگران در قالب آن تامین خواهد شد. تنها مشکل موجود بر سر راه این طرح، اتصال ریلی ایران به ارمنستان است که در دوران پس از فروپاشی شوروی به طور کامل قطع شده است. این کریدور همچنین جایگزین خوبی برای کریدور تنش آفرین زنگزور بوده و اختلافات مربوط به ساخت این پروژه میان ایران و جمهوری آذربایجان را مرتفع خواهد کرد.
همچنین، اتصال ریلی جمهوری آذربایجان به نخجوان که یکی از دغدغه های مهم و به جای باکو محسوب می شود نیز از طریق اجرایی شدن کریدور جنوب – غرب از بین خواهد رفت. به جز مورد روابط دوجانبه با ارمنستان، اتصال ریلی ایران به دو نبدر مهم و استراتژیک گرجستان یعنی پوتی و باتومی نیز از طریق جنوب -غرب حاصل خواهد شد.
نقطه قوت مثبت دیگر کریدور جنوب – غرب برای ایران نیز به مساله دستیابی کشورمان به بازار بزرگ اتحادیه اوراسیا (EAEU) بازمیگردد که هم کشور گرجستان در آن عضویت دارد و هم ارمسنتان از سال 2015 عضو رسمی و دائم آن محسوب می شود. این اتصال همچنین منجر به افزایش همبستگی اقتصادی میان کشورهای منطقه شده و خطر وقوع دوباره جنگ در منطقه قره باغ را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.
لذا با توجه به استقبال مدیرعامل محترم از بازگشایی مرز جلفا و توسعه روابط به همسایگان شمالی همچون ترکیه، شایسته است که موضوع کریدور جنوب غرب بار دیگر به عنوان یکی از اولویت های راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اتصال های ترانزیتی کشور قرار گرفته و به مرحله اجرا در آید.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/739030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت سکه 19 مهر 1403 | قیمت سکه امروز پنجشنبه 1403/7/19

جشنواره هفته ملی کودک در ارومیه

دستگیری حمله‌کنندگان به شورای اسلامی شهر نقده

برگزاری جشنواره شاد ورزشی به مناسبت روز ملی کودک در ارومیه

قهرمانی توابع تهران در والیبال پیشکسوتان کشور در ارومیه

جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی در ارومیه برگزار می‌شود

جلالی: شمسایی باتصمیم اعضا جلسه را ترک کرد؛ نه به خاطر مبلغ قرارداد

گشایش نمایشگاه فرش و لوستر در مراغه

تشییع پیکر مادر شهید شریفی اصل در شبستر

چرا مناظره معاونان هریس و ترامپ با ایران آغاز شد؟/ درگیری ایران-اسرائیل برای رأی دهنده آمریکایی اهمیتی ندارد

خلبان «ترکیش ایرلاینز» در میانه پرواز جان سپرد

شزنی: اگر یک ماه پیش می‌گفتند قرار است در بارسلونا بازی کنی، از خنده روده‌بر می‌شدم!

رشد 213 درصدی کشف قاچاق تلفن همراه در آذربایجان‌غربی

جانباز 70 درصد «میرآقا جودکی» آسمانی شد

استوری ژیلا صادقی از رقص اش با آهنگ شاد کردی در رادیو تهران/ ویدئو

چند راهکار طبیعی برای پیشگیری از خشکی پوست در فصل سرما

اشغال بیش از 50 درصد تخت‌های بیمارستانی کرمان توسط افغان‌ها

وعده احداث شهرک سینمایی در اردبیل

سوخت مصرفی نیروگاه سبلان افزایش 80 درصدی دارد

شاعران استان اردبیل در شهرستان نمین بیرق شعر برافراشتند

جهاد کشاورزی وارث جهادسازندگی است که در جنگ نقشی پررنگ داشت

اینکه بگوییم نمی‌شود هنر نیست باید راهکار پیشنهاد کرد

عارف: بحران دریاچه ارومیه، یک «بحران ملی» است/ اینکه بگوییم نمی‌شود«هنر» نیست باید «راهکار» پیشنهاد کرد +فیلم

خلاصه والیبال مهرگان نور 3 – شهرداری ارومیه 0

دستور عارف برای تشکیل فوری کارگروه ملی دریاچه ارومیه

قالیباف به تاجیکستان رفت، پزشکیان به ترکمنستان می‌رود/ رایزنی‌های عراقچی در عربستان

عارف: باید برای نجات دریاچه ارومیه راهکار پیدا کرد

پست مهاباد، پیشتاز جابجایی مرسولات در استان

تنش آبی 30 هزار نفر از اهالی‌ اهل‌سنت بوکان به همت سپاه حل شد

پیگیری وضعیت تیرهای رها شده ی برق در برخی معابر و خیابانهای مهاباد

نتایج هفته دوم لیگ برتر والیبال/دومین شکست پیکان مقابل شاگردان عطایی

جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با حضور معاون اول

لیگ برتر والیبال؛ برتری طبیعت و گیتی‌پسند در روز شکست پیکان و ارومیه

اعتبار لازم برای ساخت پایانه مرزی کوزه رش سلماس در نظر گرفته شود

2 فوتی و مصدوم بر اثر سقوط موتورسیکلت به دره در داراب

اختلاف ملکی در میاندوآب منجر به قتل شد

ترک جلسه سرنوشت ساز تیم ملی فوتسال ایران؛ حضور 30 دقیقه ای شمسایی در جلسه سه ساعته

نظر جالب کاملا هریس درباره ترامپ/ عاشق دیکتاتورهای قاتل است

گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و بایدن با مشارکت کامالا هریس

جریمه متخلفان یک شرکت فولادی در تبریز

درخواست مقامات کریات شمونه: فوری شهرک را ترک کنید

تعامل مدیریت شهری و ارتش برای پیشرفت و آبادانی تبریز

بیستمین پروژه ورزشی مدیریت شهری به بهره‌برداری رسید

لزوم توجه شورای شهر تبریز به موضوع کودکان و نوجوانان

کامالا هریس: ترامپ عاشق دیکتاتورهای قاتل است!

نماینده معین شهرستان بستان‌آباد کیست؟

شزنی: تلاش نکنید، سیگار را ترک نمی‌کنم!

مکالمه تلفنی یکساعته بایدن و هریس با نتانیاهو

نتانیاهو با هریس و بایدن تلفنی گفت‌وگو کرد

سربازان نتانیاهو به دنبال ترک میدان جنگ