بزرگنمايي:
پیام آذری - به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از ایرنا؛ اجرای این طرح ملی طی اوایل دهه 80 شمسی با مشارکت دولت و بانک سپه به عنوان سرمایهگذار بخش خصوصی مصوبه اخذ کرد و روز گذشته، مصادف با 21 اسفندماه و پس از حدود 20 سال، 29 کیلومتر از مسیر 110 کیلومتری آن با حضور وزیر راه شهرسازی به بهرهبرداری رسید تا بارقه امید برای تکمیل آن در دل مردم زنده شود.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در آیین بهرهبرداری از 29 کیلومتر آزادراه مراغه - هشترود
«فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی، «هوشنگ بازوند» مدیرعامل شرکت تخصصی مادر ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، «بهرام سرمست» استاندار آذربایجانشرقی، «سیدفرید موسوی» نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی و «سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء هم در آیین افتتاح 29 کیلومتر از این آزادراه، به نوبه خود اتصال آن به تمرچین را مورد تاکید قرار دادند.

وزیر راه و شهرسازی در این آیین آزادراه مراغه – هشترود را بخشی از کریدور توسعه شرق به غرب کشور دانست که به گفته وی باید سرخس را به مرز تمرچین وصل کند. با حضور فرزانه صادق آزادراه مراغه – هشترود افتتاح شد بخوانید
استاندار آذربایجانشرقی اتصال آزادراه مراغه – هشترود به مرز تمرچین را زیرساختی برای تجارت، رونق کسب و کار و تامین امنیت ملی عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، آزادراه مراغه – هشترود را حلقه اتصال اربیل به تهران خواند.
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن اشاره به نقطه عطف احیای این طرح، اتصال آن به تمرچین را زمینهساز تحول اقتصادی منطقه دانست.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء هم به ترانزیتی بودن آزادراه مراغه – هشترود اشاره کرد و اتصال آن به تمرچین را زیرساختی برای تسهیل ارتباطات بینالمللی و نقشآفرین در توسعه ملی دانست. آزادراه مراغه-هشترود با تأمین مالی بانک سپه راهاندازی شد بخوانید
اما واقعیت این است که اگر این طرح عمرانی راکد در سال 1396 مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر مشارکت بانک سپه را نگرفته و احیا نشده بود، اکنون اتصال آن به تمرچین که هیچ، احداث آن هم آرزوی دست نیافتنی بود.
«سیدفرید موسوی» که از سال 1395 تا 1396 اخذ این مجوز از شورای پول و اعتبار را به گفته خودش پیگیری کرده و آن را به نتیجه رسانده است، در آن زمان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود و ارزش هدیهای که طی آن دوران به همشهریانش اهدا کرد، امروزه و با شکوفایی این طرح ملی بیش از پیش مشخص میشود.
وی که اکنون نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی است، بیان کرد: این طرح عمرانی از سال 1392 تا زمان اخذ مجوز از شورای پول و اعتبار طرف مشارکت(سرمایهگذار بخش خصوصی) نداشت و معلوم نبود که دولت پول زمینهایی که برای احداث آزادراه تملک کرده بود را بتواند پرداخت کند.
«موسوی» در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که چرا در اوایل دهه 90 شمسی بانک سپه از ادامه مشارکت منع شد، افزود: این بانک بر اساس قانون رفع موانع تولید که هرگونه مشارکت بانکها در سرمایهگذاریهای خارج از شبکه بانکی را ممنوع میکند، امکان مشارکت نداشت. رئیس اداره بهزیستی مراغه: هوای چندقلوها را داریم بخوانید
به گفته وی بانک سپه حتی مصوبه هیئت مدیره و تاییدیه بانک مرکزی را هم برای مشارکت در آزادراه مراغه – هشترود نداشت و مجوزی که از شورای پول و اعتبار اخذ شد، زمینه را برای احیای این طرح ملی فراهم کرد.
وی این مجوز را تاریخی عنوان کرد و افزود: امروزه دولت با همین مجوز میتواند تفاهمنامه اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین را امضا، و آن را با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء و بانک سپه اجرایی کند.
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از اخذ مجوز شورای پول و اعتبار و احیای طرح، در گام نخست طلب مردم محلی پرداخت شد و خوشبختانه امروز تمام مسئولان استانی و کشوری به ضرورت اتصال آزادراه به تمرچین تاکید دارند. کیلومتر صفر تا 13 آزادراه مراغه - هشترود در چه وضعیتی قرار دارد؟
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کیلومتر صفر تا 13 این آزادراه از 50 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و بهرهبرداری از آن به یک همت اعتبار نیاز دارد. 6 دستگاه ماینر غیرمجاز و 2 دستگاه فلزیاب قاچاق در مراغه کشف شد- ایونا نیوز بخوانید

«موسوی» با تاکید بر اینکه حدود 6 هزار میلیارد ریال از این اعتبار را باید دولت تامین کند، اضافه کرد: خوشبختانه تامین آن از محل مولدسازی مشخص شده است و بانک سپه و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء هم پای کار هستند.
برای احداث 29 کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود به عنوان یک طرح ملی، 16 هزار و 500 میلیارد ریال هزینه شد که بخشی از سهم دولتی آن به میزان چهار هزار میلیارد ریال از طریق تبصره ماده 56 و با عاملیت بانک ملی و مشارکت بانکهای تجارت و رفاه تامین شد.
آزادراه مراغه – هشترود چهار خط عبوری رفت و برگشت و 26.4 متر عرض دارد و از 2 بخش شامل «قطعه 6 کیلومتری در سمت شرق آزادراه زنجان – تبریز» و «چهار قطعه جمعا به طول 104 کیلومتر در غرب آزادراه زنجان – تبریز» تشکیل میشود.
قطعه 6 کیومتری این آزادراه، شهر هشترود را به آزادراه زنجان – تبریز وصل کرده و چهار قطعه دیگر نیز تردد اهالی شهرستانهای مراغه، بناب، ملکان، عجبشیر، میاندوآب، سقز، بانه و نقده به مرکز کشور را تسهیل میکند.
مطالعات مربوط به مسیر قطعههای یک تا پنج این آزادراه مصوب است و 29 کیلومتر افتتاحی در روز جاری، بخشهایی از قطعههای دوم و سوم این آزادراه را در بر میگیرد.
