راه آهن میانه-اردبیل؛ شاهکاری مهندسی با توان داخلی در مسیر توسعه استان اردبیل
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام آذری - تین نیوز |
معاون وزیر راه و شهرسازی، در بازدید از پروژه راه آهن میانه-اردبیل، این پروژه را یکی از پیچیده ترین و مهم ترین طرح های ریلی کشور معرفی کرد که با تکمیل آن، استان اردبیل به شبکه ریلی کشور متصل می شود و تاثیرات قابل توجهی بر حمل ونقل و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت.
به گزارش تین نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، صبح امروز هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، به همراه دکتر صادق وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل سفر کرد تا ضمن بررسی آخرین وضعیت پروژه های راهسازی استان از راه آهن میانه-اردبیل به عنوان یکی از مسیرهای ریلی مهم کشور که در زمینه اجرا یک شاهکار مهندسی به حساب می آید بازدید کند
وی در این بازدید با اشاره به اهداف اجرایی پروژه گفت: راه آهن میانه-اردبیل نه تنها اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور را امکان پذیر می سازد، بلکه به عنوان یک پروژه حیاتی در کاهش تصادفات جاده ای، کاهش مصرف سوخت و تسهیل جابجایی بار و مسافر نقش بسزایی خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این پروژه یکی از پیچیده ترین پروژه های راه سازی کشور است و از نظر مهندسی و روش های اجرایی، خلق یک شاهکار با توان داخلی در ساخت خطوط ریلی کشور به شمار می رود.
بازوند افزود: با بهره برداری از این پروژه، ظرفیت جابجایی مسافر در سال اول به 6 دهم میلیون نفر مسافرو در سال بیستم به یک و نیم میلیون نفر خواهد رسید. همچنین در حوزه حمل بار، ظرفیت این خط آهن در سال اول دو و نیم میلیون تن و در سال بیستم به 4 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه به مشخصات فنی پروژه اشاره کرد و گفت: مسیر این خط آهن از مناطق مختلفی با ویژگی های جغرافیایی متنوع مانند تپه ماهور، دشت و کوهستان عبور می کند که اجرای آن نیازمند مهندسی دقیق و توجه ویژه است.
بازوند ادامه داد: سرعت طراحی برای قطارهای مسافری 160 کیلومتر و برای قطارهای باری 120 کیلومتر در ساعت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به روند احداث ایستگاه های مهم این پروژه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، 4 ایستگاه اصلی در دست احداث است که از جمله آنها ایستگاه اصلی اردبیل، گنجگاه، مهماندوست و فیروزآباد هستند که طبق برنامه زمان بندی و اولویت های اجرایی به اتمام می رسند.
بازوند خاطرنشان کرد: که این پروژه علاوه بر بهبود زیرساخت های حمل ونقل، موجب توسعه اقتصادی، صنعتی و گردشگری استان اردبیل خواهد شد و تأثیرات مثبت آن در کاهش محرومیت مناطق مختلف استان نیز به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.
وی طول مسیر این خط ریلی را 175 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: حدود 35 کیلومتر از این مسیر شامل پل های خاص، تونل و گالری است که شامل 62 دستگاه تونل به طول حدود 24 هزار متر، 29 دستگاه پل بزرگ به طول 4 هزار و 300 متر و 7500 متر گالری است. تمامی این مسیر با اتکا به توان فنی و مهندسی داخلی کشور احداث شده است.
-
جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲:۲۳
-
۶ بازديد
-
-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/792062/