پیام آذری

آخرين مطالب

تعلیق تحصیل زیر سایه درگیری‌های مرگبار اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش خبرگزاری آنا، «فارای مکامبا»، دانشجوی 27 ساله‌ای از زیمبابوه، قبلا کتاب‌های دانشگاهی‌اش را روی میز خود در خانه‌اش در بیروت نگه میداشت اما اکنون جای آنها را پاسپورت، اسناد سفر و پول نقد گرفته است. او می‌گوید: برای خودم برنامه‌ای دارم تا در صورتی که نیاز باشد فورا لبنان را ترک کنم.
آقای مکامبا که برای حفظ هویتش نامش تغییر داده شده، در سپتامبر به لبنان بازگشت تا آخرین سال تحصیل خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک به پایان برساند.
او تعطیلات تابستانی را در خانه‌اش در هراره گذراند. او با امید به کاهش تنش‌ها به لبنان برگشت، اما از زمانی که حماس در 7 اکتبر سال گذشته به اسرائیل حمله کرد، درگیری‌ها صورت روزانه رخ داده است. 
لبنان هفته گذشته شاهد مرگبارترین روز‌های درگیری در تقریبا 20 سال گذشته بوده است.«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان گفته است که حدود یک میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در سراسر لبنان شده‌اند. 
ارتش اسرائیل اعلام کرده که موجی از حملات گسترده را در جنوب لبنان و منطقه بقاع به منظور نابودی زیرساخت‌های حزب‌الله انجام می‌دهد. رهبر این گروه، حسن نصرالله، در روز جمعه در یک حمله هوایی به شهادت رسید. 
ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، فرانسه، کانادا و هند همگی به شهروندان خود توصیه رسمی کرده‌اند که هر چه زودتر لبنان را ترک کنند. دانشجویان آفریقایی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که اکنون با یک دوراهی روبه‌رو هستند که آیا در لبنان بمانند در حالی که اسرائیل به حملات خود ادامه می‌دهد یا به کشور‌هایی مانند اوگاندا، زیمبابوه و کامرون بازگردند. 
در دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) که مکامبا در آنجا تحصیل می‌کند، حدود 90 دانشجوی آفریقایی در یک برنامه بورسیه تحصیل می‌کنند. مکامبا می‌گوید که از زمان انفجار پیجر‌ها و واکی‌تاکی‌ها، ترس به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
روز‌های مکامبا قبلا پر از کلاس‌ها و دیدار با دوستان بود اما اکنون او می‌گوید که تنها برای خرید ضروریات خانه را ترک می‌کند و تنش‌ها مشهود است. او اخیرا مواد غذایی اساسی مانند نان، ماکارونی و آب بطری خریداری کرده تا در صورت کمبود آماده باشد. دانشگاه بسته شده و چندین کلاس او به صورت آنلاین برگزار می‌شود.
او می‌گوید: همه نگران هستند. حتی نحوه ارتباط ما هم تغییر کرده است. وقتی کلاس تمام می‌شود، استاد ما می‌گوید: روز خوبی داشته باشید و ایمن بمانید. ما هم همین را می‌گوییم، چون می‌دانیم چه اتفاقی در کشور در حال رخ دادن است.
هیچ‌کس ایمن نیست مدارس دولتی هم تعطیل شده‌اند و وزارت آموزش اعلام کرده که از آنها برای اسکان افرادی که به دلیل حملات هوایی اسرائیل در جنوب کشور خانه‌های خود را ترک کرده‌اند، استفاده می‌شود. برنامه بورسیه‌ای که دانشجویان آفریقایی را در دانشگاه آمریکایی بیروت تأمین مالی می‌کند، به دانشجویان بین‌المللی امکان داده تا به خانه بروند و دوره خود را به صورت آنلاین تمام کنند اما برخی می‌گویند که این کار ممکن نیست. 
«شارون اتیانگ»، دانشجوی 27 ساله‌ای از شمال اوگاندا، در حال تکمیل کارشناسی ارشد خود در رشته توسعه جامعه در دانشگاه آمریکایی بیروت است. 
او گفت: مشکلات برق و اینترنت در خانه باعث می‌شود که تکمیل تحصیلات آنلاین تقریبا غیرممکن باشد. من هم بورسیه دارمم اما نمی‌دانم اگر به خانه سفر کنم و اوضاع تثبیت شود آیا آنها دوباره مرا به اینجا بازمی‌گردانند یا خیر.

پیام آذری

«ادل پاسکالین» از کامرون، که نامش برای حفظ هویتش تغییر داده شده، نیز می‌گوید که تکمیل دوره کارشناسی در رشته رادیولوژی در خانه تقریبا غیرممکن است. 
او می‌گوید: من نمی‌توانم دوره‌های عملی خود را در خانه انجام دهم، اما باید آنها را به عنوان بخشی از دوره خود تکمیل کنم.
با این حال، حملات مداوم باعث شده که او اکنون بلیط برگشت تهیه کند. برنامه بورسیه مسترکارت هزینه تحصیل ده‌ها دانشجوی آفریقایی در لبنان را تامین می‌کند. بنیاد مسترکارت اعلام کرده که تحولات را از نزدیک زیر نظر دارد و با دانشگاه آمریکایی بیروت برای حمایت از دانشجویان همکاری می‌کند. 
سخنگوی این بنیاد گفت: دانشگاه آمریکایی بیروت به طور منظم با دانشجویان در تماس است و از سلامت و رفاه آنها حمایت کرده است. برنامه درسی آکادمیک انعطاف‌پذیر است و تدارکات لازم برای در نظر گرفتن اختلالات فعلی و تضمین تداوم تحصیلی برای دانشجویان انجام شده است. به دانشجویان بین‌المللی که مایل به بازگشت به خانه هستند، حمایت‌هایی برای انجام این کار ارائه شده است.
در حالی که هنوز امکان خروج از بیروت از طریق فرودگاه بین‌المللی وجود دارد، تهیه بلیط دشوار است. چندین شرکت هواپیمایی مانند امارات، قطر ایرویز، ایر فرانس و لوفت‌هانزا پرواز‌های خود به این شهر را متوقف کرده‌اند. 
خانم اتیانگ می‌گوید که از اتاق خواب خود در بیروت صدای بوم‌های صوتی را می‌شنود که ناشی از پرواز جت‌های جنگی اسرائیل بر فراز شهر است. او می‌گوید: در یک اتاق مطالعه بودم و وقتی صدای شکستن دیوار صوتی را شنیدم، فقط فرار کردم. اما جایی برای فرار نداشتم. خودم را در توالت پنهان کردم.استرس انتظار برای حمله بعدی من را از لحاظ عاطفی و ذهنی ناپایدار کرده است .قادر به انجام هیچ کاری نیستم. بسیاری از دانشجویان از استادان خود خواسته‌اند مهلت‌های تحویل تکالیف را تمدید کنند. 
بین تلاش برای مطالعه و نوشتن پایان‌نامه‌اش، خانم اتیانگ همچنین پاسخ تماس‌های وحشت‌زده خانواده‌اش در اوگاندا را می‌دهد. او می‌گوید: آنها اصرار دارند که به خانه برگردم، آنها به من می‌گویند که باید زندگی‌ام را نسبت به تحصیلات در اولویت قرار دهم.
برخی از دولت‌های آفریقایی تخلیه شهروندان خود را آغاز کرده‌اند. «روزلین نجوگو» رئیس امور دیاسپورای کنیا تأیید کرده که نه نفر از کنیایی‌ها در ماه اوت به کشور بازگشته‌اند. او از سایر کنیایی‌هایی که مایل به ترک لبنان هستند خواسته که برای خروج از لبنان در سفارت ثبت‌نام کنند. تخمین زده می‌شود که حدود 26 هزار کنیایی در حال حاضر در لبنان حضور دارند. 
ماه گذشته، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه اتیوپی، نبیو تدلا، به بی‌بی‌سی گفت که آنها به دقت اوضاع را زیر نظر دارند و در حال آماده‌سازی طرح‌هایی برای تخلیه افراد در صورت لزوم هستند. 
او اضافه کرد که تخمین زده می‌شود حدود 150 هزار اتیوپیایی در لبنان حضور دارند که اکثر آنها کارگران خانگی هستند. 
برخی از این کارگران با چالش‌های اضافی روبرو هستند، زیرا تحت سیستم لبنان کار می‌کنند، که به این معناست که آنها باید از کارفرمایان خود اجازه بگیرند تا کشور را ترک کنند. 
برای دانشجویانی مانند آقای مکامبا و خانم اتیانگ، خروج از لبنان ممکن است راحت‌تر باشد. اما آنها به دلیل اصرار برای اتمام تحصیلات خود دچار تردید شده‌اند. 
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/735339/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه نخست عشایر آذربایجان‌غربی در تولید شیر و صنایع دستی کشور

سیزده تیم داخلی و خارجی در تور دوچرخه‌سواری ایران-آذربایجان

تیمار و رهاسازی 164 گونه حیات وحش در طبیعت اردبیل

علت بیماری شقاق مقعدی چیست؟

نوبت خود را به راحتی و در هر زمان بگیرید

تولید میانگین 800 هزار تن سیب‌زمینی در اردبیل

فرهنگ شهروندی همچنان در مدیریت شهری مغفول مانده است

10 هزار نفر در فرهنگسرای شهرداری اردبیل فعالیت دارند

حمله موشکی سپاه برگ زرینی بر دفتر رشادت نیروی هوافضای سپاه پاسداران

شادی مردم اردبیل پس از عملیات موشکی سپاه

خوشحالی مردم اردبیل از وعده صادق 2

واحد تولید لوله آبیاری اراضی زراعی در مشگین‌شهر افتتاح شد

164 کیلومتر فیبر نوری در شهر اردبیل اجرا شد

58 درصد روستاهای اردبیل طرح هادی ندارند

انتشار بوی نامطبوع در ورودی اردبیل

عمران روستاها به مهاجرت معکوس کمک کرده است

ضدعفونی آبشخور‌ها و چشمه‌های منطقه حفاظت شده مراکان خوی

اجتماع مادران و سربازان ظهور در ارومیه

شهردار: تبدیل محمودآباد به شهر رویدادهای فرهنگی در اولویت مدیریت شهری است

لحظه غمبار و تاثیر گذار پیدا شدن دختر ربوده شده ارومیه‌ای بعد از سال‌ها+فیلم

شهروندان ارومیه‌ای از مسیر‌های جایگزین بلوار آزادگان 2 به عدالت استفاده کنند

صاعقه جان سربازی را در سردشت گرفت

71 کیلومتر از شبکه‌های سیمی میاندوآب به کابل خودنگهدار تبدیل شد

شهرداری ارومیه با برد شروع کرد

رشد میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای/ عدم ایفای تکالیف قانونی توسط دستگاه‌های ذی ربط

برخورد صاعقه وجان باختن یک تن در سردشت

شهرداری ارومیه با پیروزی کارش را شروع کرد

صاعقه جان سرباز سردشتی گرفت

محبوب‌ترین تیم ایران و یک شروع قوی

جشن تیم شهرداری ارومیه پس از اولین برد فصل

شهرداری ارومیه و طبیعت کارشان را با پیروزی شروع کردند

آغاز لیگ برتر والیبال با پیروزی ارومیه و طبیعت

عدم ایفای تکالیف قانونی توسط دستگاه‌های ذی ربط

برد مقتدرانه شهرداری ارومیه در اولین دیدار لیگ برتر والیبال

لیگ برتر والیبال؛ پیروزی شهرداری ارومیه مقابل سپهر صدرا مشهد

بررسی حقوقی جنایت رژیم صهیونیستی در ارومیه

آغاز سه امتیازی لیگ برتر والیبال/ شهرداری ارومیه بر سپهرصدرای مشهد غلبه کرد

فیلم/سرمربی تیم والیبال شهرداری ارومیه : قرارداد این تیم ثبت شد

شهرداری ارومیه بازی اول را بُرد

برد راحت شهرداری ارومیه در آغاز فصل جدید لیگ برتر والیبال

حضور فرزندان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دفتر حزب‌الله لبنان به منظور ابلاغ پیام رهبر انقلاب + عکس ها

اجازه رهبر انقلاب به استفاده از نصف سهم امام(ع) برای مردم جنوب لبنان

همه طرف‌های درگیر در خاور میانه خویشتن داری کنند

آقایان، برای میزبان جام جهانی قطر زمین داریم!

معاون ترامپ هریس را تهدیدی برای دموکراسی آمریکا خواند

موفقیت عملیات دیشب یک عملیات وسیع سایبری بود/ امروز امام خامنه‌ای، حسین زمان است

معاون ترامپ: هریس تهدیدی برای دموکراسی آمریکاست

چگونه عادت بد را ترک کنیم؟

پیام تبریک امام جمعه تبریز در پی عملیات موشکی «وعده صادق 2»

اجازه امام خامنه‌ای به استفاده از نصف سهم امام (ع) برای مردم مظلوم جنوب لبنان