بزرگنمايي:
پیام آذری - به گزارش “پدال نیوز” در حال حاضر در بازار ایران، ارزانترین خودروهای صفرکیلومتری که میتوان خرید، ساینا و کوییک سایپا هستند. این خودروها با وجود تمام مشکلاتی که دارند، به دلیل استهلاک نسبتاً پایین و فراوانی قطعات، از فروش بالایی برخوردار هستند. بااینحال، اگر از ساینا و کوییک تکراری خسته شدهاید و به دنبال خودرویی کمی جدیدتر با امکانات بیشتر هستید، میتوانید سراغ نسخهٔ فیسلیفت این دو محصول سایپا یعنی سهند و اطلس بروید؛ اما از بین این دو مدل، کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد و گزینهٔ مناسبتری خواهد بود؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ میدهیم.
معرفی اجمالی اطلس و سهند
همانطور که گفتیم، اطلس و سهند درواقع نسخهٔ فیسلیفت کوییک و ساینا هستند که در نمای جلو و عقب و همینطور داخل کاملاً بازطراحی شدهاند؛ بهعبارتدیگر، سهند اساساً نسخهٔ سدان اطلس محسوب میشود. این خودروها اولین بار در شهریور 1401 در اولین دورهٔ نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شدند. دراینبین، اطلس زودتر به بازار آمد و اولین سری آن حدود یک سال و نیم بعد در اواخر اسفند 1402 به خریداران تحویل داده شد. از سوی دیگر، سهند توسط پارسخودرو تولید میشود با لوگوی این شرکت به بازار عرضه میشود. پارسخودرو اولین بار در اسفند 1402 پیشفروش سهند را آغاز کرد و این سدان جدید را در تابستان 1403 به خریداران تحویل داد.


مقایسه مشخصات فنی اطلس و سهند
سهند و اطلس در مشخصات فنی و پیشرانه کاملاً باهم یکسان هستند و هردو از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری هشت سوپاپ آشنای خانوادهٔ تیبا و کوییک استفاده میکنند که با نام M15i شناخته میشود. این موتور هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها و افزایش نسبت تراکم، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور دارد که 3 اسب بخار و 9 نیوتن متر افزایش را نسبت به نسخهٔ قبلی نشان میدهد. این نسخه جدید بهبودهایی را هم در سیستم جرقهزنی و پاشش سوخت تجربه کرده تا بتواند با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند. مصرف سوخت سهند و اطلس هم 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که حدود نیم لیتر نسبت به ساینا و کوییک با پیشرانهٔ معمولی M15 کمتر است.

انتقال نیرو در هردو خودرو توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد ولی سایپا برای هردو مدل نسخهٔ اتوماتیک را هم ارائه میکند که به گیربکس CVT با 6 دنده مجازی مجهز هستند. سهند همچنین در نسخهٔ دوگانهسوز هم تولید میشود که این نسخه برای اطلس وجود ندارد. رینگهای هردو خودرو 14 اینچی با لاستیکهای 185 است و ترمزهای عقب همچنان کاسهای هستند. اطلس با 4,020 میلیمتر طول، از سهند با 4,215 میلیمتر طول کمی کوتاهتر است که در شهرهای شلوغ میتواند ویژگی مثبتی باشد اما در عوض سهند صندوق بار 370 لیتری دارد که برای مسافرت مناسبتر از همتای هاچبک خود با صندوق 285 لیتری خواهد بود.
مقایسه طراحی بیرونی اطلس و سهند
همانطور که اشاره کردیم، سایپا در سهند و اطلس نمای جلو و عقب ساینا و کوییک را کاملاً بازطراحی کرده تا ظاهری بروزتر پیدا کنند. در جلو، دو خودرو چراغهای یکسانی دارند که فرم کشیدهای داشته و از لحاظ پرتاب نور بهتر از ساینا و کوییک هستند. در طراحی سپر و جلوپنجره اما دو خودرو باهم متفاوت هستند. طراحان سایپا در اطلس با الهام از خودروهایی مثل نسخهٔ قدیمیتر جک J7، جلوپنجرهای ششضلعی با خطوط عمودی کرومی را طراحی کردهاند درحالیکه در سهند فرم جلوپنجره کاملاً متفاوت است. همین موضوع در طراحی سپر دو خودرو هم دیده میشود تا در نمای جلو اطلس ظاهر جذابتری داشته باشد. ازآنجاییکه این دو خودرو اساساً فیسلیفت ساینا و کوییک هستند، در پروفیل جانبی کاملاً با پیشینیان خود یکساناند و همچنان همان پروفیل ساده و قدیمی را میبینیم که با طراحی جدید جلو و عقب ناهماهنگ به نظر میرسد.

تنها ویژگی قابل ذکر در این قسمت آینههای جانبی جدید است که طراحی بسیار بهتری نسبت به آینههای قبلی دارد. بااینحال، در این نما هم اطلس به لطف روکشهای پلاستیکی دهانهٔ گلگیرها و روی رکابها و همینطور ریلهای روی سقف مشابه کوییک، نمای بهتری نسبت به سهند دارد. در بخش عقبی دو خودرو هم شاهد چراغهای جدیدی هستیم که در اطلس بهوضوح از رنو کپچر الهام گرفتهاند. از سوی دیگر، چراغهای عقب جدید سهند که تا روی در صندوق کشیده شدهاند نیز همراه با جا پلاکی که به روی سپر منتقل شده، نمای بهتری را نسبت به ساینا ایجاد کرده است. درمجموع، اطلس طراحی بیرونی جذابتر و جوانپسندتری دارد درحالیکه سهند سادهتر به نظر میرسد.

مقایسه طراحی داخلی اطلس و سهند
سهند و اطلس در داخل کاملاً باهم یکسان هستند و هردو از داشبورد مشترکی استفاده میکنند. یکی از مشکلات بزرگ کوییک و ساینا طراحی قدیمی داخل با تریم تمام مشکی و پلاستیکهای خشک و بیکیفیت بود و سایپا در اطلس سهند درصدد بهبود این شرایط بوده است. به همین دلیل، برای داخل این دو خودرو داشبورد کاملاً جدیدی طراحی شده که به لطف تریم دورنگ مشکی و کرم، هم زیباتر و هم لوکستر از قبل به نظر میرسد. دریچههای تهویه کرومی دایرهای، رو دریهای جدید، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد و صفحه آمپری با طراحی جدید ازجمله ویژگیهای داخلی اطلس و سهند هستند که توانستهاند شرایط کابین این خودرو را حداقل از لحاظ طراحی بسیار نسبت به کوییک و ساینا بهبود ببخشند. البته غربیلک فرمان و پانل کنترل سیستم تهویه همچنان با کوییک و ساینا یکسان است ولی بااینوجود، طراحی کلی داخل بسیار بهتر شده است. مشکل بزرگ اما همچنان کیفیت پایین متریال و قطعات داخلی است که تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده و از لحاظ دقت مونتاژ هم شرایط جالبی ندارد.


امکانات و آپشنها، کدام خودرو مجهزتر است؟
نسخهٔ دستی اطلس و سهند در دو تیپ S و G عرضه میشود که از لحاظ امکانات باهم تفاوت دارند. در جدول زیر، امکانات این دو خودرو را باهم مقایسه میکنیم.

اطلس فعلاً فقط در تیپ G عرضه شده و سایپا هنوز اقدام به فروش تیپ S نکرده ولی سهند در هردو تیپ S و G عرضه شده است. امکانات دو خودرو در تیپ S و همینطور تیپ G یکسان است و در تیپ G تجهیزات بیشتری مثل سانروف، نمایشگر لمسی، دکمههای کنترلی روی فرمان، اینههای جانبی تاشو برقی و… ارائه میشود که در تیپ S وجود دارد. درواقع، تیپ S سهند و اطلس از لحاظ امکانات تفاوت بزرگی با ساینا S و کوییک GX ندارد.
تجربه رانندگی با سهند و اطلس
پشت فرمان این دو خودرو نباید انتظار تجربهای تازه و متفاوت از ساینا و کوییک را داشته باشید زیرا اساساً با همان قوای محرکهٔ قبلی طرف هستیم که فقط کمی بهبود پیدا کرده است. افزایش خروجی پیشرانه در این خودروها هنگام رانندگیهای معمولی ملموس نیست و صرفاً در هنگام اوج بار و فشار، موتور جدید رفتار بهتری نسبت به قبل از خود نشان میدهد. در مورد مشکل بزرگ کوییک و ساینا یعنی سروصدا و لرزش هم همین ماجرا صدق میکند و وضعیت کلی تغییری نکرده و تنها در بعضی از دورها سروصدای موتور و لرزش آزاردهنده کمتر شده است. بااینوجود، قدرت 90 اسب بخاری موتور برای وزن 1100 کیلوگرمی اطلس و سهند نسبتاً کافی خواهد بود و خودروها از لحاظ کشش شرایط قابلقبولی دارند.


مزایا و معایب سهند و اطلس
ازآنجاییکه این دو خودرو اساساً یکسان هستند و صرفاً در فرم بدنه باهم تفاوت دارند، مزایا و معایب آنها هم شبیه هم خواهد بود.
مزایا
پیشرانهٔ ارتقاءیافته
طراحی بروزتر
داشبورد زیباتر
امکانات بیشتر
استهلاک و هزینههای نگهداری نسبتاً پایین
معایب
پلتفرم قدیمی
کیفیت ساخت پایین
پیشرانهٔ 8 سوپاپ پرسروصدا
ایرادات مونتاژی
امکانات محدود در تیپ S
قیمت و ارزش خرید سهند و اطلس
آخرین قیمت پارسخودرو برای سهند S برابر با 486 میلیون تومان و برای سهند G رقم 524 میلیون تومان است که این ارقام در بازار به ترتیب به 560 و 675 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، سایپا مدتها است که اقدام به عرضهٔ اطلس نکرده و آخرین قیمت کارخانهای که برای تیپ G این خودرو اعلام شده 502 میلیون تومان است. در بازار نیز اطلس G نزدیک به 600 میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، اطلس G با طراحی جذابتر و قیمت ارزانتر، ارزش خرید بیشتری دارد درحالیکه سهند G ارزش پرداخت رقمی نزدیک به 700 میلیون تومان در بازار را ندارد. همچنین سهند S نیز از لحاظ امکانات تفاوتی با ساینا S ندارد و میتوانید با پرداخت حدود 60 تومان کمتر در بازار سراغ ساینا بروید.


جدول مشخصات فنی اطلس و سهند

سؤالات متداول
تفاوت اصلی سهند و اطلس در چیست؟
این دو خودرو از لحاظ فنی و قوای محرکه و همینطور طراحی داخلی کاملاً باهم یکسان هستند و فقط در فرم و طراحی بدنه تفاوت دارند.
شتاب اطلس بیشتر است یا سهند؟
ازآنجاییکه پیشرانه و گیربکس دو خودرو یکسان است، از لحاظ شتاب تفاوت ملموسی بین اطلس و سهند احساس نمیشود.
+
مارمولکبازی ساسی؛ تهدیدی خاموش برای نسل جوان بحران سرقت در ایران: ناامیدی شهروندان از عملکرد قانون بحران سرقت در ایران: ناامیدی شهروندان از عملکرد قانون آخوند بلاگر؛ حراج دین برای لایک و کامنت بیشتر! نستله و معمای سرمایهگذاری خارجی؛ فرصت یا تهدید برای اقتصاد ملی؟