پیام آذری

آخرين مطالب

مقایسه سهند با اطلس سایپا اقتصادی

مقایسه سهند با اطلس سایپا
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش “پدال نیوز” در حال حاضر در بازار ایران، ارزان‌ترین خودروهای صفرکیلومتری که می‌توان خرید، ساینا و کوییک سایپا هستند. این خودروها با وجود تمام مشکلاتی که دارند، به دلیل استهلاک نسبتاً پایین و فراوانی قطعات، از فروش بالایی برخوردار هستند. بااین‌حال، اگر از ساینا و کوییک تکراری خسته شده‌اید و به دنبال خودرویی کمی جدیدتر با امکانات بیشتر هستید، می‌توانید سراغ نسخهٔ فیس‌لیفت این دو محصول سایپا یعنی سهند و اطلس بروید؛ اما از بین این دو مدل، کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد و گزینهٔ مناسب‌تری خواهد بود؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.
معرفی اجمالی اطلس و سهند
همان‌طور که گفتیم، اطلس و سهند درواقع نسخهٔ فیس‌لیفت کوییک و ساینا هستند که در نمای جلو و عقب و همین‌طور داخل کاملاً بازطراحی شده‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر، سهند اساساً نسخهٔ سدان اطلس محسوب می‌شود. این خودروها اولین بار در شهریور 1401 در اولین دورهٔ نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شدند. دراین‌بین، اطلس زودتر به بازار آمد و اولین سری آن حدود یک سال و نیم بعد در اواخر اسفند 1402 به خریداران تحویل داده شد. از سوی دیگر، سهند توسط پارس‌خودرو تولید می‌شود با لوگوی این شرکت به بازار عرضه می‌شود. پارس‌خودرو اولین بار در اسفند 1402 پیش‌فروش سهند را آغاز کرد و این سدان جدید را در تابستان 1403 به خریداران تحویل داد.

پیام آذری

پیام آذری

مقایسه مشخصات فنی اطلس و سهند
سهند و اطلس در مشخصات فنی و پیشرانه کاملاً باهم یکسان هستند و هردو از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری هشت سوپاپ آشنای خانوادهٔ تیبا و کوییک استفاده می‌کنند که با نام M15i شناخته می‌شود. این موتور هرچند همچنان هشت سوپاپ است اما به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، تغییر زاویهٔ پاشش انژکتورها و افزایش نسبت تراکم، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور دارد که 3 اسب بخار و 9 نیوتن متر افزایش را نسبت به نسخهٔ قبلی نشان می‌دهد. این نسخه جدید بهبودهایی را هم در سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت تجربه کرده تا بتواند با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند. مصرف سوخت سهند و اطلس هم 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که حدود نیم لیتر نسبت به ساینا و کوییک با پیشرانهٔ معمولی M15 کمتر است.

پیام آذری

انتقال نیرو در هردو خودرو توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد ولی سایپا برای هردو مدل نسخهٔ اتوماتیک را هم ارائه می‌کند که به گیربکس CVT با 6 دنده مجازی مجهز هستند. سهند همچنین در نسخهٔ دوگانه‌سوز هم تولید می‌شود که این نسخه برای اطلس وجود ندارد. رینگ‌های هردو خودرو 14 اینچی با لاستیک‌های 185 است و ترمزهای عقب همچنان کاسه‌ای هستند. اطلس با 4,020 میلی‌متر طول، از سهند با 4,215 میلی‌متر طول کمی کوتاه‌تر است که در شهرهای شلوغ می‌تواند ویژگی مثبتی باشد اما در عوض سهند صندوق بار 370 لیتری دارد که برای مسافرت مناسب‌تر از همتای هاچ‌بک خود با صندوق 285 لیتری خواهد بود.
مقایسه طراحی بیرونی اطلس و سهند
همان‌طور که اشاره کردیم، سایپا در سهند و اطلس نمای جلو و عقب ساینا و کوییک را کاملاً بازطراحی کرده تا ظاهری بروزتر پیدا کنند. در جلو، دو خودرو چراغ‌های یکسانی دارند که فرم کشیده‌ای داشته و از لحاظ پرتاب نور بهتر از ساینا و کوییک هستند. در طراحی سپر و جلوپنجره اما دو خودرو باهم متفاوت هستند. طراحان سایپا در اطلس با الهام از خودروهایی مثل نسخهٔ قدیمی‌تر جک J7، جلوپنجره‌ای شش‌ضلعی با خطوط عمودی کرومی را طراحی کرده‌اند درحالی‌که در سهند فرم جلوپنجره کاملاً متفاوت است. همین موضوع در طراحی سپر دو خودرو هم دیده می‌شود تا در نمای جلو اطلس ظاهر جذاب‌تری داشته باشد. ازآنجایی‌که این دو خودرو اساساً فیس‌لیفت ساینا و کوییک هستند، در پروفیل جانبی کاملاً با پیشینیان خود یکسان‌اند و همچنان همان پروفیل ساده و قدیمی را می‌بینیم که با طراحی جدید جلو و عقب ناهماهنگ به نظر می‌رسد.

پیام آذری

تنها ویژگی قابل ذکر در این قسمت آینه‌های جانبی جدید است که طراحی بسیار بهتری نسبت به آینه‌های قبلی دارد. بااین‌حال، در این نما هم اطلس به لطف روکش‌های پلاستیکی دهانهٔ گلگیرها و روی رکاب‌ها و همین‌طور ریل‌های روی سقف مشابه کوییک، نمای بهتری نسبت به سهند دارد. در بخش عقبی دو خودرو هم شاهد چراغ‌های جدیدی هستیم که در اطلس به‌وضوح از رنو کپچر الهام گرفته‌اند. از سوی دیگر، چراغ‌های عقب جدید سهند که تا روی در صندوق کشیده شده‌اند نیز همراه با جا پلاکی که به روی سپر منتقل شده، نمای بهتری را نسبت به ساینا ایجاد کرده است. درمجموع، اطلس طراحی بیرونی جذاب‌تر و جوان‌پسندتری دارد درحالی‌که سهند ساده‌تر به نظر می‌رسد.

پیام آذری

مقایسه طراحی داخلی اطلس و سهند
سهند و اطلس در داخل کاملاً باهم یکسان هستند و هردو از داشبورد مشترکی استفاده می‌کنند. یکی از مشکلات بزرگ کوییک و ساینا طراحی قدیمی داخل با تریم تمام مشکی و پلاستیک‌های خشک و بی‌کیفیت بود و سایپا در اطلس سهند درصدد بهبود این شرایط بوده است. به همین دلیل، برای داخل این دو خودرو داشبورد کاملاً جدیدی طراحی شده که به لطف تریم دورنگ مشکی و کرم، هم زیباتر و هم لوکس‌تر از قبل به نظر می‌رسد. دریچه‌های تهویه کرومی دایره‌ای، رو دری‌های جدید، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد و صفحه آمپری با طراحی جدید ازجمله ویژگی‌های داخلی اطلس و سهند هستند که توانسته‌اند شرایط کابین این خودرو را حداقل از لحاظ طراحی بسیار نسبت به کوییک و ساینا بهبود ببخشند. البته غربیلک فرمان و پانل کنترل سیستم تهویه همچنان با کوییک و ساینا یکسان است ولی بااین‌وجود، طراحی کلی داخل بسیار بهتر شده است. مشکل بزرگ اما همچنان کیفیت پایین متریال و قطعات داخلی است که تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده و از لحاظ دقت مونتاژ هم شرایط جالبی ندارد.

پیام آذری

پیام آذری

امکانات و آپشن‌ها، کدام خودرو مجهزتر است؟
نسخهٔ دستی اطلس و سهند در دو تیپ S و G عرضه می‌شود که از لحاظ امکانات باهم تفاوت دارند. در جدول زیر، امکانات این دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم.

پیام آذری

اطلس فعلاً فقط در تیپ G عرضه شده و سایپا هنوز اقدام به فروش تیپ S نکرده ولی سهند در هردو تیپ S و G عرضه شده است. امکانات دو خودرو در تیپ S و همینطور تیپ G یکسان است و در تیپ G تجهیزات بیشتری مثل سانروف، نمایشگر لمسی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، اینه‌های جانبی تاشو برقی و… ارائه می‌شود که در تیپ S وجود دارد. درواقع، تیپ S سهند و اطلس از لحاظ امکانات تفاوت بزرگی با ساینا S و کوییک GX ندارد.
تجربه رانندگی با سهند و اطلس
پشت فرمان این دو خودرو نباید انتظار تجربه‌ای تازه و متفاوت از ساینا و کوییک را داشته باشید زیرا اساساً با همان قوای محرکهٔ قبلی طرف هستیم که فقط کمی بهبود پیدا کرده است. افزایش خروجی پیشرانه در این خودروها هنگام رانندگی‌های معمولی ملموس نیست و صرفاً در هنگام اوج بار و فشار، موتور جدید رفتار بهتری نسبت به قبل از خود نشان می‌دهد. در مورد مشکل بزرگ کوییک و ساینا یعنی سروصدا و لرزش هم همین ماجرا صدق می‌کند و وضعیت کلی تغییری نکرده و تنها در بعضی از دورها سروصدای موتور و لرزش آزاردهنده کمتر شده است. بااین‌وجود، قدرت 90 اسب بخاری موتور برای وزن 1100 کیلوگرمی اطلس و سهند نسبتاً کافی خواهد بود و خودروها از لحاظ کشش شرایط قابل‌قبولی دارند.

پیام آذری

پیام آذری

مزایا و معایب سهند و اطلس
ازآنجایی‌که این دو خودرو اساساً یکسان هستند و صرفاً در فرم بدنه باهم تفاوت دارند، مزایا و معایب آن‌ها هم شبیه هم خواهد بود.
مزایا
پیشرانهٔ ارتقاءیافته
طراحی بروزتر
داشبورد زیباتر
امکانات بیشتر
استهلاک و هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین
معایب
پلت‌فرم قدیمی
کیفیت ساخت پایین
پیشرانهٔ 8 سوپاپ پرسروصدا
ایرادات مونتاژی
امکانات محدود در تیپ S
قیمت و ارزش خرید سهند و اطلس
آخرین قیمت پارس‌خودرو برای سهند S برابر با 486 میلیون تومان و برای سهند G رقم 524 میلیون تومان است که این ارقام در بازار به ترتیب به 560 و 675 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر، سایپا مدت‌ها است که اقدام به عرضهٔ اطلس نکرده و آخرین قیمت کارخانه‌ای که برای تیپ G این خودرو اعلام شده 502 میلیون تومان است. در بازار نیز اطلس G نزدیک به 600 میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، اطلس G با طراحی جذاب‌تر و قیمت ارزان‌تر، ارزش خرید بیشتری دارد درحالی‌که سهند G ارزش پرداخت رقمی نزدیک به 700 میلیون تومان در بازار را ندارد. همچنین سهند S نیز از لحاظ امکانات تفاوتی با ساینا S ندارد و می‌توانید با پرداخت حدود 60 تومان کمتر در بازار سراغ ساینا بروید.

پیام آذری

پیام آذری

جدول مشخصات فنی اطلس و سهند

پیام آذری

سؤالات متداول
تفاوت اصلی سهند و اطلس در چیست؟
این دو خودرو از لحاظ فنی و قوای محرکه و همین‌طور طراحی داخلی کاملاً باهم یکسان هستند و فقط در فرم و طراحی بدنه تفاوت دارند.
شتاب اطلس بیشتر است یا سهند؟
ازآنجایی‌که پیشرانه و گیربکس دو خودرو یکسان است، از لحاظ شتاب تفاوت ملموسی بین اطلس و سهند احساس نمی‌شود.
+
مارمولک‌بازی ساسی؛ تهدیدی خاموش برای نسل جوان بحران سرقت در ایران: ناامیدی شهروندان از عملکرد قانون بحران سرقت در ایران: ناامیدی شهروندان از عملکرد قانون آخوند بلاگر؛ حراج دین برای لایک و کامنت بیشتر! نستله و معمای سرمایه‌گذاری خارجی؛ فرصت یا تهدید برای اقتصاد ملی؟

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/806355/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسلام‌آباد: اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم

محفل قرآنی افطاری وحدت در ارومیه برپا می‌شود

زمینه جذب سرمایه گذاری برای تحقق شعار سال در ارومیه فراهم شود

ویدیو| ترک‌ها برای ساقط کردن اردوغان هم‌قسم شدند

مقایسه سهند با اطلس سایپا +تصاویر و مشخصات

109 هزار مسافر نوروزی از مرزهای آذربایجان غربی تردد کرده اند

پویش «نه به تصادف» آمار تصادفات در اردبیل را نصف کرد

دیدار نوروزی فرمانده نیروی زمینی سپاه از مرزهای شمالغرب

تکذیب خبر تغییر ساعت کاری

شکوری راد: پزشکیان وقتی ببیند نمی‌تواند شعارهایش را عملی کند، ممکن است که دیگر نتواند ادامه دهد

اردوغان تبریز را جغرافیای معنوی جهان ترک معرفی کرد

بازتاب رسانه های ترک از صحبت های اردوغان درباره ایران و تبریز

اردوغان گفت: تبریز «جزو جغرافیای معنوی» ترکیه است!

خدمت در هلال احمر مصداق بارز عمل صالح است

561 هزار نفر از جاذبه های تاریخی وگردشگری آذربایجان غربی دیدن کرده اند

تصادفات نوروزی در آذربایجان غربی 41 درصد کاهش یافت

آموزش تمیز کردن ماشین ظرف شویی

خوشحالی کیهان از افزایش قیمت دلار: 103 هزار تومان شد

حمله دوباره اردوغان علیه تمامیت ارضی ایران

سکوت معنادار بازیکنان یوونتوس پس از اخراج تیاگو موتا

پس از حوادث ارومیه، اردوغان علیه تمامیت ارضی ایران و شهر تبریز حرف زد!

10 هزار فرصت شغلی در استان اردبیل ایجاد می‌شود

مشگین‌شهر ظرفیت‌های بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری دارد

آبرسانی به 14 روستای عشایری شهرستان مهاباد

گشت و کنترل نوروزی در پیرانشهر

90 ایستگاه اقلیم‌شناسی در اردبیل فعال است

زمان آزمون شبه‌نهایی برای پایه یازدهم و دوازدهم مشخص شد

هدف‌گذاری برای تکمیل 435 طرح نیمه‌تمام صنعتی در اردبیل

صفر تا صد حادثه اخیر ارومیه در داخل کشور طراحی شده است/ تمام حاشیه‌ها ناشی از سوءتدبیر مدیران داخلی بود/ مسئولین خاطی باید عزل شوند/ شباهت عجیب وقایع اخیر ارومیه با تقابل‌های قومی و مذهبی در ترکیه و سوریه!

مارای کامل آنه در ارومیه اتفاق افتاد به روایت تسنیم

اعضای زحمتکش هلال احمر همواره در خط مقدم خدمت رسانی به مردم هستند

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «موسوی»

استقبال فرماندار تبریز و مدیران استانی از مسافران در راه‌آهن تبریز

آغاز گشت‌های هوایی پلیس راه در جاده های اصلی آذربایجان شرقی

بیش از 488 هزار گردشگر از نقاط گردشگری آذربایجان شرقی بازدید کردند

یازده نفر در تصادف محورهای ارتباطی آذربایجان شرقی کشته شده اند

حضور کارتونیست‌های بوکانی در نمایشگاه بین‌المللی کارتون ترکیه

نقش برجسته خان تختی سلماس میزبان مسافران نوروزی

پاکسازی جاده چی چست ارومیه با حضور مسئولان و مردم

آغاز بهار در آذربایجان غربی با برداشت بید مشک

کشف بیش از 30 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان اردبیل

2.4 میلیون نفر گردشگر نوروزی در آذربایجان شرقی

◄ اعلام زمان بهره برداری از ایستگاه راه آهن اردبیل

اردبیل؛ بهشت گمشده گردشگری ایران در ایام نوروز

45 درصد مراکز اقامتی و پذیرایی اردبیل مملو از گردشگران شد

انفجار بزرگ در بازار قیمت طلا/ قیمت جدید طلا امروز 5 فروردین 1404 به گرمی چند تومان رسید؟

بهشت گمشده گردشگری ایران در ایام نوروز

امت اسلامی زیر بار ذلت مستکبران نمی‌رود

انتقاد پزشکیان از اجرا نشدن برنامه‌ها برای احیای دریاچه ارومیه در زمان گذشته

انتقاد تند پزشکیان درباره احیای دریاچه ارومیه؛ چرا طرح‌های مصوب اجرا نشد؟