پیام آذری

آخرين مطالب

تمام پیشینه و کارنامه حرفه‌ای «هریس» و «ترامپ» در یک قاب اجتماعي

تمام پیشینه و کارنامه حرفه‌ای «هریس» و «ترامپ» در یک قاب
  بزرگنمايي:

پیام آذری - ‌ رای‌دهندگان آمریکایی پنجم نوامبر (15 آبان) در روز انتخابات ریاست جمهوری با دو گزینه مشخص و متفاوت روبه‌رو هستند که عبارتند از «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور کنونی از حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین و نامزد طیف جمهوری‌خواه.
در اینجا تلاش شده‌است تا تصویری واضح و شفاف از محل زندگی، سطح تحصیلات، سوابق شغلی و کارنامه عملکرد در دوران تصدی مسئولیت دو نامزد انتخابات ارائه شود؛
نامزد دموکرات‌ها؛ همه‌چیز درباره هریس 59 ساله
هریس یک سیاستمدار و وکیل آمریکایی است که در حال حاضر به عنوان معاون «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا خدمت می‌کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
او نخستین زن، نخستین زن سیاه‌پوست و نخستین زن از تبار آسیای جنوبی است که به این سمت در تاریخ آمریکا منصوب شده‌است. پیش از این، او به عنوان سناتور ایالات متحده از کالیفرنیا و دادستان کل کالیفرنیا فعالیت کرده‌است.
هریس در 20 اکتبر 1964 در اوکلند، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدر او از تبار جامائیکایی و مادرش هندی است. او در رشته علوم سیاسی و اقتصاد از دانشگاه هاروارد مدرک کارشناسی و در رشته حقوق از کالج هیستینگز کالیفرنیا مدرک حقوق گرفت.

پیام آذری

مهم‌ترین سوابق شغلی و فعالیت‌های هریس
1. دادستان منطقه سانفرانسیسکو (2004–2011): هریس در سال 2004 به عنوان دادستان منطقه سانفرانسیسکو انتخاب شد. او به دلیل پیگیری سیاست‌های اصلاح‌طلبانه در خصوص مجرمان غیرخشونت‌آمیز و طرح‌های اصلاحات زندانیان شناخته شد.
2. دادستان کل کالیفرنیا (2011–2017): در سال 2010 به عنوان نخستین زن آفریقایی‌تبار و آسیایی‌تبار به عنوان دادستان کل کالیفرنیا انتخاب شد. در این سمت، او به مبارزه با جرایم مالی، قاچاق انسان و سیاست‌های محیط‌زیستی پرداخت و بر بزرگ‌ترین بخش قضائی ایالات متحده نظارت داشت.
3. سناتور ایالات متحده (2017–2021): هریس در سال 2016 به عنوان سناتور کالیفرنیا انتخاب شد. در سنا، او در کمیته‌های قضائی، امنیت داخلی و اطلاعات خدمت کرد. در طول فعالیتش، هریس به شدت از اصلاحات قضائی، حقوق مهاجران و سیاست‌های بهداشت عمومی حمایت کرد.
4. کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری (2020): هریس در سال 2019 نامزد ریاست‌جمهوری شد اما در دسامبر همان سال کارزار خود را متوقف کرد. در اوت 2020، جو بایدن او را به عنوان نامزد معاونت ریاست‌جمهوری خود معرفی کرد.
5. معاون رئیس‌جمهور (2021– تاکنون): در ژانویه 2021، هریس پس از پیروزی در انتخابات، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده شد. در این نقش، او در حوزه‌های مختلفی از جمله سیاست خارجی، بهداشت عمومی و موضوعات اقتصادی فعال بوده‌است.
عملکرد و اولویت‌های هریس در زمینه شغلی
- اصلاحات قضائی: هریس در طول دوران حرفه‌ای خود به شدت بر اصلاحات عدالت کیفری تمرکز و تلاش کرد تا نظام قضائی را به گونه‌ای تغییر دهد که برای همه منصفانه‌تر باشد.
- حقوق مهاجران: او از حقوق مهاجران حمایت کرد و با سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه ترامپ به مخالفت برخاست.
- تغییرات اقلیمی: هریس از مدافعان بزرگ اقدام‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست است.
- برابری جنسیتی و نژادی: او یکی از صدایان قوی برای برابری جنسیتی و نژادی در ایالات متحده بوده‌است.
نامزد جمهوری‌خواهان؛ ترامپ 78 ساله با کارنامه تجاری و پرونده‌های جنجالی
دونالد جان ترامپ یک تاجر، شخصیت تلویزیونی و سیاستمداری است که به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا از سال 2017 تا 2021 در کاخ سفید حضور داشت. وی پیش از ورود به سیاست، عمدتاً به عنوان یک کارآفرین و مالک شرکت‌های مرتبط با املاک و مستغلات و همچنین یک چهره تلویزیونی شناخته می‌شد.
ترامپ که اینک نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات پیش رو است، در 14 ژوئن 1946 در نیویورک به دنیا آمد. «فرد ترامپ» پدر او یک توسعه‌دهنده موفق در حوزه املاک بود. ترامپ در مدرسه نظامی نیویورک تحصیل کرد و بعدها در رشته اقتصاد از مدرسه «وارتون» دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد. او پس از فارغ‌التحصیلی به شرکت املاک و مستغلات خانواده‌اش پیوست و به گسترش کسب‌وکار در نیویورک و سایر نقاط کشور و جهان پرداخت.

پیام آذری

مهم‌ترین سوابق شغلی و فعالیت‌های ترامپ
1. توسعه املاک و مستغلات: ترامپ در دهه‌های 1970 و 1980 به عنوان یک توسعه‌دهنده املاک و مستغلات در نیویورک شهرت پیدا کرد. پروژه‌های برجسته او شامل هتل‌های بزرگ، برج‌های مسکونی و تجاری مانند «برج ترامپ» و «کازینوهای ترامپ» بود. او همچنین در پروژه‌های مختلف دیگر در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرد.
2. برنامه تلویزیونی «کارآموز (The Apprentice): ترامپ در سال 2004 به عنوان مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «کاراموز» فعالیت خود را آغاز کرد. این برنامه، جایی که شرکت‌کنندگان برای به‌دست آوردن شغلی در یکی از شرکت‌های او رقابت می‌کردند، به سرعت محبوب شد و تصویر ترامپ را به عنوان یک تاجر موفق و بی‌رحم در فرهنگ عامه آمریکا تقویت کرد.
3. ورود به سیاست (2016): ترامپ در سال 2015 به‌طور رسمی ورود خود به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. او به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات 2016 در برابر «هیلاری کلینتون» پیروز شد. کمپین او با شعار «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم» (Make America Great Again) بر مسائل مهاجرت، امنیت مرزی، اقتصاد و مخالفت با نخبگان سیاسی تمرکز داشت.
4. ریاست‌جمهوری (2017–2021): ترامپ در 20 ژانویه 2017 به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده منصوب شد. در طول دوران ریاست‌جمهوری او چندین موضوع مهم داخلی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت:
- سیاست مهاجرتی: ترامپ سیاست‌های سختگیرانه‌ای در مورد مهاجرت از جمله تلاش برای ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک و ممنوعیت سفر برخی کشورها به آمریکا، دنبال کرد.
- سیاست اقتصادی: ترامپ با کاهش مالیات برای شرکت‌ها و افراد ثروتمند و حذف برخی مقررات، سعی در تحریک رشد اقتصادی داشت. در دوره ریاست جمهوری وی، نرخ بیکاری به کمترین حد خود رسید، هرچند که همه‌گیری کووید -19 باعث شد بسیاری از این دستاوردها از بین برود.
- سیاست خارجی: ترامپ در روابط بین‌المللی خود رویکردی یکجانبه‌گرایانه و خصمانه اتخاذ کرد. او باوجود انتقادهای شدید بین‌المللی و داخلی، آمریکا را از برخی معاهده‌های بین‌المللی مانند توافقنامه پاریس در مورد تغییرات اقلیمی و توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج کرد. ترامپ همچنین با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، چندین نشست داشت که آن را «تاریخی» خواند و از این جهت به خود می‌بالید.
- استیضاح: ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود دو بار با روند استیضاح مواجه شد. یک بار به دلیل ارتباطات با اوکراین در 2019 و بار دوم به خاطر شورش‌ها و حمله به کنگره در ژانویه 2021 که البته او هر دو بار توسط سنا تبرئه شد.
5. انتخابات 2020 و خروج از قدرت: ترامپ در انتخابات 2020 به «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات باخت. او به طور مداوم نتایج انتخابات را به چالش کشید و ادعا کرد که تقلب گسترده‌ای رخ داده‌است. این ادعاها منجر به شورش‌هایی شد که در 6 ژانویه 2021 به حمله طرفداران او به کنگره آمریکا منجر شد.
عملکرد و اولویت‌های ترامپ در زمینه شغلی
- اقتصاد: ترامپ به دلیل سیاست‌های کاهش مالیات و مقررات‌زدایی، شاهد رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در دوره قبل از همه‌گیری کرونا بود. با این حال، همه‌گیری کووید -19 چالش‌های اقتصادی بزرگی برای دولت او ایجاد کرد.
- روابط بین‌المللی: سیاست «اول آمریکا» ی ترامپ بر بازنگری روابط تجاری و فشار بر متحدان برای افزایش سهم مالی در سازمان‌های بین‌المللی تمرکز داشت. او همچنین بر رابطه با کشورهای چین و ایران تأثیر عمیقی گذاشت.
- مدیریت همه‌گیری کووید -19: ترامپ به دلیل مدیریت بحث‌برانگیز بحران کووید -19 از جمله مواضع متناقض در مورد واکسن‌ها و سیاست‌های قرنطینه با انتقادات زیادی مواجه شد.
فرجام سخن
در حالی ترامپ و هریس برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که چند هفته آینده برگزار خواهد شد، خیز برداشته‌اند که برنامه‌ها و سیاست‌های این دو نامزد از لحاظ ایدئولوژیکی و عملی به شدت متفاوت‌اند. برنامه‌های هریس بر عدالت اجتماعی، برابری، تغییرات اقلیمی، و همکاری بین‌المللی تأکید دارند، در حالی که ترامپ بر ملی‌گرایی، مسائل اقتصادی و تجاری، کنترل مرزها و محدودیت مهاجرت متمرکز است.
علیرغم تمام نقاط قوتی که هریس را به عنوان نامزدی مطلوب به رای‌دهندگان عرضه می‌کند و در متن به آنها اشاره شد، وی یک سری نقاط ضعفی هم دارد که تا کنون در نظرسنجی نتوانسته‌است از ترامپ به طور چشمگیری جلو بیفتد. دموکرات‌ها اغلب رأی خود را از اقلیت‌های مثل سیاه‌پوستان، مسلمانان، آسیایی‌تبارها و غیره به دست می‌آورند اما هریس در شرایط فعلی نتوانسته آرایی که مربوط به اقلیت‌هاست را سروسامان بدهد. نقطه ضعف دیگر او عدم شهرت در آمریکایی است که در آن شهرت و تبلیغات حرف اول را می‌زند.
از سوی دیگر، ترامپ نیز به‌خاطر پرونده‌های مرتبط با فساد مالی و اخلاقی از جمله در مورد عدم پرداخت مالیات و 93 پرونده حقوقی و کیفری به حیثیت ریاست‌جمهوری آمریکا ضربه زده‌است. همچنین جنون قدرت او که تبعات آن در دوره چهار ساله ریاست جمهوری وی مشهود بود، آمریکایی‌ها را نسبت به تکرار آن روزها نگران ساخته است.
حال باید منتظر ماند و دید که آمریکایی‌ها در انتخابات ماه نوامبر به کدام نگرش رأی خواهند داد؟
کد خبر 6255466

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/744680/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره «بلال حبشی» 48 سال بعد فیلم محمد رسول الله در 79 سالگی

سوز سرمای پاییزی در آذربایجان‌ غربی بیشتر شد

بهره‌برداری از طرح زیرگذر امام علی(ع) ارومیه تا پایان آذرماه

سه نفر در اردبیل با گاز مونوکسیدکربن مسموم شدند

هشدار دادستان اردبیل درباره فروش سکه‌های غیربانکی

محکوم به اعدام در اردبیل پس از 12 سال نجات یافت

مهلت 3 ماهه دادستانی اردبیل برای تعیین تکلیف وسایل نقلیه رسوبی

632 پرونده در کمیسیون ماده پنج استان اردبیل بررسی شد

دادستان اردبیل در مورد فروش سکه‌های غیربانکی هشدار داد

جابجایی خط انتقال آب در محدوده پل بسیج اردبیل

قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه هفتم آبان

200 اثر به جشنواره ملی کارتون دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد

پیش بینی آسمانی صاف برای اردبیل

اجرای طرح هادی روستایی در روستاهای شهرستان گرمی

سرپرست جدید اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اردبیل معرفی شد

انتصاب از بدنه سازمان پیشبرد اهداف عالیه سازمان را در پی دارد

سرپرست اداره آموزش فنی و حرفه‌ای اردبیل منصوب شد

برگزاری همایش یاوران مقاومت در اردبیل

جاده پونل به خلخال بازگشایی شد

اختتامیه دومین دوره مسابقه ملی کارتون در دانشگاه آزاد اردبیل برگزار می‌شود

گرمی صاحب پایگاه نوآوری و ایستگاه تحقیقات کشاورزی دیم می‌شود

قیمت نقره امروز دوشنبه 7 آبان 1403

یک محکوم به قصاص در اردبیل از چوبه دار رهایی یافت

طرح هادی 135 روستای استان اردبیل اجرا شد

◄ افزایش 50 درصدی صادرات کالا از پایانه مرزی بیله سوار/تردد بیش از 73 هزار نفر مسافر از پایانه مرزی

ارسال 200 اثر به جشنواره ملی کارتون دانشگاه آزاد اسلامی

80 درصد مراکز نیکوکاری در مساجد ایجاد شده است

دادستان مرکز استان اردبیل درخصوص فروش سکه‌های غیربانکی در بازار هشدار داد

اهدای 604 تخته پتو به مردم مظلوم غزه و لبنان

محور پونل - خلخال بازگشایی شد

هشدار دادستان اردبیل در مورد فروش سکه‌های غیربانکی

آتش سوزی واحد آپارتمانی در مجتمع ولیعصر شهرک ولیعصر خوی  و نجات جان 14 نفر با تلاش آتش نشانان

مشاهده پشه آئدس در 6 شهر مازندران

گرامیداشت یاد و خاطره 85شهید دانش آموز در سلماس

تداوم رصد آلایندگی واحدهای تولیدی منطقه آزاد ماکو

بیش از 130 هزار تُن سیب در مهاباد برداشت شد

چراغ‌های گازی بلوار سعدی ارومیه به LED تبدیل شد

بهره برداری از طرح زیر گذر امام علی (ع) ارومیه تا پایان آذرماه

دانشگاه ارومیه میزبان همایش بین‌المللی جایگاه علم در تمدن نوین اسلامی

تمام پیشینه و کارنامه حرفه‌ای «هریس» و «ترامپ» در یک قاب

فیلم | گزافه گویی هریس و تهدید ایران برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی

رئیس‌ جمهور پزشکمان ‌مشکلات حوزهٔ درمان را در اولویت بگذار‌د

ماجرای دیدار کارگردان سرشناس ترک با هنرمندان ایرانی

انتشار فراخوان مرحله سوم واگذاری 65 دستگاه اتوبوس یارانه ای به بخش خصوصی

امام جمعه تبریز: مطالبات مالی غیرمتعارف پزشکان به اعتماد عمومی لطمه زده است

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار به مشاغل خانگی در بستان آباد

از نیروهای جوان در مدیریت میانی استفاده خواهیم کرد

این ستاره پرسپولیس را ترک کرد

بازیگر سرشناس درگذشت

مجریان حذف شده از سیما: چه کسانی از قاب تلویزیون خداحافظی کردند؟