پیام آذری

آخرين مطالب

نادیده گرفتن قیمت گندم در موعد تغییر دولت‌ها اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش شهر بورس، گندمکاران با نزدیک شدن به زمان کشت مجدد و افزایش هزینه‌های تولید، نسبت به قیمت گندم و شیوه خرید تضمینی این محصول استراتژیک معترض هستند.سال گذشته نیز ابتدا شورای قیمت‌گذاری نرخ خرید تضمینی گندم را کیلویی 19 هزار و 500 تومان تعیین کرد و متأسفانه زمانی که کشاورز اقدام به کشت محصول کرد قیمت گندم، از سوی دولت کیلویی 17 هزار و 500 تومان اعلام شد، چراکه وزیر وقت قیمت مصوب را تورم‌زا می‌دانست.
در ادامه، دولت وعده داد که دو هزار تومان جایزه تحویل را به کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی تحویل دهند پرداخت کند؛ وعده‌ای که با پایان زودهنگام دولت سیزدهم تاکنون محقق نشده است و هیچ مسئولی نیز سخنی از جایزه تحویل به میان نمی‌آورد.
امسال اما دولت، قیمت گندم برای سال آینده را کیلویی 20 هزار و 500 تومان اعلام کرده، در واقع این نرخ مصوب مربوط به سال گذشته است و می‌توان به نوعی گفت دولت با این نرخ‌گذاری خواست کشاورزان را نادیده گرفته است.
وزیر سابق امضای خود را وتو کرد فریدون فدایی، نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در خصوص تعیین قیمت گندم به تجارت‌نیوز گفت: در سه سال گذشته اعضای بنیاد ملی گندم‌کاران در شهرستان‌ها جمع می‌شدند و با آنالیز شرایط، قیمت گندم را محاسبه می‌کردند که به قیمت وزارتخانه نزدیک بود و دیگر استان‌ها نیز رقم به دست آمده گلستان را قبول داشتند.
خبر مرتبط

پیام آذری

پیام آذری

این فعال صنفی افزود: متأسفانه سال گذشته وزیر سابق امضای خود را وتو و رقمی مغایر با شورای قیمت‌گذاری اعلام کرد. اکنون قیمتی که برای سال جاری تعیین شده نرخ توافقی سال گذشته است.
او ادامه داد: دولت سال گذشته قرار بود قیمت گندم را کیلویی 19 هزار و 500 تومان در نظر بگیرد و دو هزار تومان نیز جایزه تحویل بپردازد. حالا برای کشاورزان این سؤال به وجود آمده است که چرا دولت به کسانی که گندم خود را به بازرگانی دولتی تحویل دادند، جایزه تحویل را پرداخت نکرده است.
نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران معتقد است با اتفاقی که برای دولت سیزدهم به وجود آمد، نباید مصوبات در دولت جدید فراموش شود و باید پیرو همان جلسات و مصوبات برای گندمکاران تصمیم‌گیری شود.
به گفته او، بنیاد ملی گندمکاران تلاش دارد دولت را متقاعد کند برای سال آینده نیز دو هزار تومان جایزه تحویل در نظر بگیرد.
اعضای شورای قیمت‌گذاری بهتر است استعفا دهند فدایی ادامه داد: چنانچه تورم در تعیین قیمت گندم محاسبه شود، نرخ آن کیلویی 23 هزار تومان به دست می‌آید. اگر دولت قیمت فعلی را اصلاح نکند، سود و عایدی نصیب کشاورز نمی‌شود.
این فعال صنفی تاکید کرد: اکنون بنیاد ملی گندمکاران، قیمت اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی را قبول ندارد اما نمی‌تواند دولت را توجیه کند که حق کشاورز را نادیده نگیرد.
به گفته فدایی، اگر اعضای شورای قیمت‌گذاری موافق این قیمت گندم هستند، دلایل خود را بیان کنند و اگر نه؛ همگی استعفا دهند.
او با اشاره به تورم موجود در بخش کشاورزی گفت: هزینه کود در یک بازه زمانی کوتاه چندین برابر شد؛ به گونه‌ای که کود اوره از کیلویی 195 به 395 هزار تومان رسید.
به گفته این مقام صنفی، همچنین افزایش قیمت گزافی در ماشین آلات، دستمزد نیروی انسانی و دیگر هزینه‌ها رخ داده که توان تولید را از کشاورز گرفته است.
فدایی گفت: متأسفانه دولت تنها در موعد تعیین قیمت گندم، ایران را با دیگر کشور‌ها مقایسه می‌کند و حمایت‌هایی که آنها از کشاورزان انجام می‌دهند را نمی‌‌بیند.
او تاکید کرد: با این شرایط قیمت‌گذاری محصولات، کشاورزی مقرون به صرفه نیست. متأسفانه زمین‌های کشاورزی به باغ و ویلا تبدیل شده و تحقق یکپارچه‌سازی اراضی بسیار دشوار است که با ادامه این روند، خدا به داد نسل بعدی ما برسد!
دیوار کشاورز همیشه کوتاه است علیقلی‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران و عضو شورای قیمت‌گذاری گفت: براساس متغیرهایی که در قانون مشخص شده، پیشنهاد مؤسسه پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی، معاونت زراعت، مجری طرح گندم و تشکل‌های دیگر غیر از بنیاد ملی گندمکاران برای قیمت‌ گندم، 23 هزار تومان بود. اما در شورای قیمت‌گذاری، وزیر اقتصاد برای تأمین منابع و همچنین تورم‌زا بودن این قیمت، نرخ گندم را کیلویی 20 هزار و 500 تومان اعلام کرد.
او تاکید کرد: متاسفانه دیوار کشاورزی همیشه کوتاه است. زمانی که صحبت خودروسازی می‌شود می‌گویند حمایت از تولید ملی اما وقتی به گندم و برنج می‌رسند، آنها را در ردیف تولید داخلی نمی‌دانند و ما را با بازار جهانی مقایسه می‌کنند.
او گفت: در همه جای دنیا به دلیل اینکه کشاورزی سودآوری مناسبی ندارد، دولت از کشاورزان حمایت می‌کند؛ چراکه اهمیت کشاورزی در تامین امنیت غذایی است.
بیشتر بخوانید:شوک طلای 4.5 میلیونی به عروس و داماد؛ هزینه خرید طلای عروسی چقدر خواهد بود؟
این فعال صنفی افزود: با ادامه این روند، زمانی فرا می‌رسد که کشور با چالش نان مواجه می‌شود. در آن زمان، متوجه خواهیم شد که کشاورزی تا چه اندازه برای ما اهمیت دارد اما بالاخره عده‌ای به دنبال واردات هستند.
علیقلی‌ایمانی گفت: در جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی، از‌ایشان خواستم به عنوان متولی کشاورزی کشور، در هیئت دولت و مجلس این مسأله را مطرح کند که از واردات چند نفر نفع می‌برد اما اگر از تولید داخل حمایت کنیم 4. 5 میلیون بهره‌بردار با جمعیتی قریب به 30 میلیون نفر منتفع می‌شوند.
او تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که با رایزنی‌هایی، دولت را متقاعد کنیم که برای سال آینده در خرید تضمینی، جایزه تحویل برای کشاورز در نظر بگیرد تا زحمات این قشر نیز نادیده گرفته نشود.
نادیده گرفتن قیمت گندم در موعد تغییر دولت‌ها هامان هاشمی، نائب رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: با شهادت رئیس‌جمهور دولت سیزدهم و بعد از آن هیجانات انتخابات، آن چیزی که فراموش شد قیمت گندم بود. امیدواریم که دولت به تعهدات موجود در این زمینه عمل کند.
او ادامه داد: همچنین با تأخیری که دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران داشت، شاید پرداخت این دو هزار تومان جایزه تحویل مهمترین کاری باشد که دولت باید برای تشویق آنها به کشت و جبران بخشی از ضرر‌های آنها انجام‌ دهد.
این فعال صنفی افزود: قیمت 20 هزار و 500 تومانی، نه کارشناسی و منطبق بر سیاست دولت بر حفظ امنیت غذایی در این روز‌های پر تلاطم خاورمیانه است. نه بر مبنای حمایت ار قشر کشاورز قرار دارد و نه منطبق با تورم و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه است.
هاشمی ادامه داد: دولت شاید این نکته را نیز فراموش کرده که قیمتی را برای خرید گندم اعلام می‌کند که قرار است سال آینده آن را با کشاورز تسویه کند. حتی اگر قیمت گندم بر مبنای اصول مدیریت مالی به روز‌رسانی شود با توجه به تورم از قیمت امروز نیز کمتر می‌شود. شخص رئیس‌جمهور باید در این ماجرا ورود پیدا کند و برای احقاق حق کشاورزان این قیمت را اصلاح کند.
او ادامه داد: با این شیوه قیمت‌گذاری، هم کشاورزان آسیب معیشتی می‌بینند و هم نباید منتظر اتفاقات خوشایندی در فضای تولید محصولات کشاورزی باشیم. پیش‌بینی‌های امروز را کسانی که مدافع این قیمت هستند به یاد داشته باشند چراکه در آینده نزدیک باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.
هر سال بحث تعیین قیمت گندم خبرساز می‌شود و کشاورزان نسبت نرخ مصوب اعتراض می‌‌کنند. اما در نهایت نه تنها قیمت اصلاح نمی‌شود که همان نرخ رسمی نیز با تاخیر بسیار به گندمکاران پرداخت می‌شود. به نظر می‌رسد همین رویه در سال زراعی 1404-1403 نیز در حال تکرار باشد.
منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/742587/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی بارش پراکنده در نواحی جنوبی استان؛ هوای ورزقان منفی 3 درجه شد

تبعات مصرف بیش از حد «استامینوفن» برای کبد

زندگینامه نصیرخان سردار جنگ: قهرمان بختیاری و مشروطه

پاکستان: مشتاق به عضویت در بریکس هستیم

چهارشنبه‌های امام رضایی در مدارس شهر اردبیل برگزار می‌شود

قیمت جدید کالاهای اساسی اعلام شد + جدول

قیمت گوشت مرغ دوباره اوج گرفت!

یک متر برف در گیلان بارید

بارش حدود یک متر برف در استان گیلان

بارش 90 سانتی‌متری برف در ارتفاعات تالش

قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت

قیمت انواع حبوبات 3 آبان 1403

«بهنام جو» استاندار جدید قم معارفه شد

توزیع عادلانه امکانات، یکی از سیاست‌های شورای ششم است

بازگشایی راه 24 روستا در شهرستان خلخال

قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت +جدول

ببینید| بارش 90 سانتی‌متری برف در ارتفاعات تالش

مراسم معرفی «بهنام جو» استاندار جدید برگزار شد

بارش 90 سانتی‌متری برف در ارتفاعات تالش؛ برفروبی 175 کیلومتری محورها (ویدئو)

قیمت مرغ به 100 هزار تومان رسید | قیمت کالاهای اساسی گران شد

افزایش ماشین‌آلات بنیاد مسکن اردبیل به 45 دستگاه

تعاونی‌های تولید روستایی اردبیل 460 میلیارد ریال درآمد کسب کردند

پیش بینی تولید سه هزار و 500 تن میوه «به» در شهرستان کوثر

قیمت مرغ به 100 هزار تومان رسید

بارش برف حدود یک متری در تالش گیلان

بارش 90 سانتی‌متری برف در تالش

ساخت خانه معلم در مشگین‌شهر در اولویت کاری قرار گیرد

مشارکت بیش از 113 آمارگیر در سرشماری کشاورزی اردبیل

در ارتفاعات گیلان 15 تا 80 سانتی متر برف بارید

تصاویری از بارش یک متری برف در تالش گیلان

برداشت 40 تن زالزالک از جنگل‌های سردشت

پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان

همایش پیاده روی خانوادگی در ارومیه

درآمد کشاورز در اصلاح الگوی کشت دیده شود

رکوردشکنی در والیبال ایران؛ ست پنجم تاریخی با نتیجه 37-35

پیش بینی تولید بیش از 10 هزار تن پرتقال در محمودآباد

درخشش کانون همیاران سلامت جسم دانشگاه ارومیه در منطقه 3 کشور

هریس:مرگ فلسطینیان غیرمنصفانه است

زلزله 4.6 ریشتری دهرم فارس را لرزاند

طرح های کوتاه مدت و بلند مدت برای مشکل آبی شهرستان بستان آباد و هشترود اجرا می‌شود

علیرضا بیرانوند و ستاره‌ها در ترکیب تراکتور تبریز؛ روشن تاجیکستان آماده باش

جان بولتون: ترامپ توان آنکه فاشیست باشد را ندارد / رفتار او اگرچه آزار دهنده است اما لازمه فاشیست بودن، آشنایی با فلسفه آن است / ترامپ حتی توان خواندن کتاب «نبرد من» هیتلر را هم به طور کامل ندارد، چه برسد به اینکه بخواهد چیزی شبیه آن را بنویسد

گراهام: احتمال عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو وجود دارد

کشتار غیرنظامیان فلسطینی در غزه غیرقابل‌قبول است

کامالا هریس: کشتار غیرنظامیان فلسطینی «غیرقابل‌قبول» است!

هریس : ترامپ یک فاشیست افسارگسیخته است!

سناتور جمهوری خواه: عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو احتمالا تا پیش از پایان سال 2024 انجام شود / هریس علاقه‌ای به این توافق نشان نمی‌دهد، اما بایدن مشتاق انعقاد چنین توافقی است

حسین‌زاده، ستاره تراکتور تبریز؛ در آسیا و لیگ برتر می‌درخشد

امام خامنه‌ای: بی‌ تردید صد برابر از زمان جنگ قوی‌ تر شده‌ ایم

نظرسنجی‌ها می‌گوید: ترامپ در یک قدمی رسیدن به کاخ سفید