پیام آذری

آخرين مطالب

سپردن مسئولیت مرغداری به روباه باکو؛ آماده شدن دولت علی‌اف برای توسعه تولید سوخت‌های فسیلی! گفتگو

سپردن مسئولیت مرغداری به روباه باکو؛ آماده شدن دولت علی‌اف برای توسعه تولید سوخت‌های فسیلی!
  بزرگنمايي:

پیام آذری - یک گزارش جدید نشان می‌دهد جمهوری آذربایجان، میزبان بیست‌ونهمین اجلاس جهانی متعاهدین کنوانسیون تغییراقلیم (کاپ 29) در دههٔ آینده شاهد افزایش چشمگیر تولید سوخت‌های فسیلی خواهد بود. نویسندگان این گزارش می‌گویند مذاکرات مهم اقلیمی نباید تحت نظارت «کسانی که علاقهٔ خاصی به وابسته نگه‌داشتن جهان به سوخت‌های فسیلی دارند»، انجام شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
آن‌ها در گزارش خود علاوه‌بر موضوعات اقتصادی و تلاش برای تولید و فروش سوخت‌های فسیلی بیشتر، به مواردی از نقض حقوق بشر توسط دولت «الهام عالی‌اف» در این کشور نیز اشاره کرده‌اند و از میزبانی جمهوری آذربایجان در کاپ 29 ابراز نگرانی کرده‌اند.
شرکت دولتی نفت و گاز آذربایجان، سوکار (Socar)، و شرکای آن قرار است تولید سالانه گاز این کشور را از 37 میلیارد مترمکعب امروز به 49 میلیارد مترمکعب تا سال 2033 افزایش دهند. سوکار همچنین اخیراً موافقت کرده است که صادرات گاز به اتحادیه اروپا تا سال 2026 را 17 درصد افزایش دهد.
نویسندهٔ اصلی گزارش CAT: تأثیر «سوکار» (شرکت دولتی نفت‌وگاز آذربایجان) مطمئناً در طول مذاکرات اقلیمی در باکو محسوس خواهد بود. آیا نمی‌توانیم از خود بپرسیم: ما روباه را مسئول مرغداری کرده‌ایم؟
کاپ 29 که در 11 نوامبر (21 آبان) کار خود را آغاز می‌کند، درحالی برگزار می‌شود که دانشمندان می‌گویند ادامهٔ انتشار دی‌اکسیدکربن به این معنی است که «تعادل آیندهٔ بشریت درحال برهم خوردن است». آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2021 اعلام کرد نباید بهره‌برداری جدیدی از سوخت فسیلی انجام شود تا میزان انتشار دی‌اکسیدکربن تا سال 2025 به صفر برسد.
اما در گزارشی که توسط «کلایمت اکشن ترکر» (Climate Action Tracker) منتشر شده، آمده است سوکار در سال 2023، 97 درصد از هزینه‌های سرمایه‌ای خود را به پروژه‌های نفت و گاز اختصاص داده است. این شرکت چند هفته پس از آنکه مشخص شد جمهوری آذربایجان میزبان کاپ 29 است، «بخش انرژی سبز» را راه‌اندازی کرد و نوید سرمایه‌گذاری در فناوری‌های بادی، خورشیدی و جذب کربن را داد. اما براساس این گزارش، فعالیت‌های سوکار در زمینهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان ناچیز است.
«کلایمت اکشن ترکر» (با نام اختصاری CAT) یک پروژهٔ مشترک بین چند نهاد مطالعاتی بین‌المللی است که از سال 2009 اقدامات دولت‌ها در حوزهٔ اقلیم و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این ارزیابی‌ها از سال 2015 به‌بعد، بر مبنای چیزی که در توافقنامهٔ اقلیمی «پاریس» نوشته شده است، انجام می‌شود.
برنامهٔ اقدام ضعیف تحلیلگران CAT در گزارش خود که ماه گذشته منتشر کرده‌اند، برنامهٔ اقدام اقلیمی جمهوری آذربایجان را «بسیار ناکافی» ارزیابی کرده‌اند: «آذربایجان در میان گروه کوچکی از کشور‌هایی است که هدف اقلیمی خود را تضعیف کرده است [و]این کشور در حال دوبرابر کردن استخراج سوخت‌های فسیلی است.» در این گزارش آمده است که آذربایجان و سوکار نیز به نقض حقوق بشر متهم شده‌اند. نویسندگان می‌گویند شکست‌دادن بحران اقلیمی نیازمند «آزادی بیان» و «حمایت از حقوق بشر جامعه مدنی» است.
«رجین ریشتر» (Regine Richter) از سازمان غیردولتی «اورگوالد» (Urgewald) آلمان که نویسنده اصلی این گزارش است، می‌گوید: «باتوجه‌به نقش محوری سوکار در اقتصاد آذربایجان و روابط نزدیک آن با نخبگان سیاسی این کشور، تأثیر آن مطمئناً در طول مذاکرات اقلیمی در باکو محسوس خواهد بود. درحالی‌که ما برای کاپ 29 آماده می‌شویم، آیا نمی‌توانیم از خود بپرسیم: ما روباه را مسئول مرغداری کرده‌ایم؟»
رئیس‌جمهوری آذربایجان، «الهام علی‌اف»، در یک کنفرانس اقلیمی در ماه آوریل (فروردین) گفت: «داشتن ذخایر نفت و گاز تقصیر ما نیست. این یک هدیه از طرف خداست.» علی‌اف خودش عضو هیئت‌مدیره سوکار بود و تا سال 2003 که جانشین پدرش به‌عنوان رئیس‌جمهوری شد، معاون سوکار بود. مدیریت کاپ 29 برعهده «مختار بابایف»، وزیر محیط‌زیست و منابع‌طبیعی آذربایجان است و او نیز پیش از آنکه وزیر محیط‌زیست شود، تا سال 2018 به‌مدت 26 سال برای سوکار کار می‌کرد. علاوه‌براین، «روشن نجف» که رئیس فعلی سوکار است، عضو کمیته ساماندهی کاپ 29 است.
یکی از سخنگویان کاپ 29 اخیراً درباره تولید گاز جمهوری آذربایجان و انتقال آن گفته است: «در پی اختلال در عرضهٔ گاز از سوی روسیه، جمهوری آذربایجان در پاسخ به درخواست اروپا برای افزایش عرضه در حال سرمایه‌گذاری در ظرفیت گاز است. این یک توافق در راستای برآورد جهانی [سازمان ملل]است که بر لزوم اطمینان از انتقال عادلانه و منظم انرژی تأکید دارد. جمع‌بندی جهانی به این نتیجه رسید که جهان در مسیر توقف گرمایش جهانی نیست و به کاهش فوری و عمیق انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نیاز است.»
این سخنگوی کاپ 29 که نامی از او ذکر نشده است، اضافه کرده: «آذربایجان به‌عنوان بخشی از تعهد خود برای تبدیل‌شدن به یک تأمین‌کننده پیشرو انرژی سبز، به‌شدت در حال توسعه منابع خورشیدی و بادی فراوان خود است.»
بااین‌حال، نه سوکار و نه وزارت امور خارجه آذربایجان به درخواست‌های روزنامهٔ «گاردین» چاپ لندن، برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده‌اند.
دورخیز آذربایجان برای افزایش 30 درصدی تولید گاز گزارش جدید که توسط اورگوالد و «سی‌ای‌ای بنک واچ» (CEE Bankwatch نهادی اروپایی که بر فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی از منظر اصول پایداری و حقوق محیط‌زیستی فعالیت می‌کند) تهیه شده است، نشان می‌دهد آذربایجان قرار است در دههٔ آینده تولید گاز خود را به میزان یک‌سوم افزایش دهد و شرکت‌های سوخت فسیلی پیش‌بینی کرده‌اند که 41.4 میلیارد دلار برای میادین گازی این کشور هزینه کنند. براساس این گزارش، سوکار به‌تن‌هایی حدود 300 میلیون دلار برای اکتشاف نفت و گاز جدید بین سال‌های 2022 تا 2024 هزینه کرده است.
این تجزیه و تحلیل براساس داده‌های «ریستاد انرژی» (Rystad Energy)، یک شرکت تحقیقاتی و بازاریابی مستقل و پیشرو در صنعت انرژی است. این تجزیه و تحلیل شامل تولید فعلی گاز، منابع جدید تأییدشده برای توسعه و سایر منابع شناخته‌شده است. سوزاندن گازی که انتظار تولید آن می‌رود، چیزی حدود 780 میلیون تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند که بیش از دو برابر انتشار سالانهٔ دی‌اکسیدکربن در بریتانیا است. به‌جای کشف ذخایر بیشتر، دانشمندان در سال 2021 به‌این نتیجه رسیدند که بیشتر ذخایر گاز موجود باید در زمین باقی بماند تا افزایش جهانی دما در محدودهٔ 1.5 درجهٔ سانتی‌گراد باقی بماند و از این میزان بیشتر نشود.
بیشتر بخوانید: پشت پرده دعوت از فاروق اعظم مشاور وزارت آب افغانستان به همایش آب دانشگاه تهران
سوکار با برخی از بزرگترین شرکت‌های تولید سوخت فسیلی جهان از جمله «بریتیش پترولیوم» (BP)، «توتال انرژیز» (TotalEnergies)، «تاتنفت» (Tatneft) روسیه و «آدنوک» (Adnoc) شرکت نفت دولتی امارات متحده عربی همکاری می‌کند. مدیرعامل آدنوک «سلطان الجابر» است که رئیس کاپ 28، اجلاس سال گذشتهٔ متعاهدین کنوانسیون تغییراقلیم در دبی بود. یعنی همان اجلاسی که کشور‌ها نتوانستند طبق خواسته‌شان به حذف سوخت‌های فسیلی رأی دهند و به‌جای آن یک جاه‌طلبی ضعیف‌تر، یعنی «انتقال از سوخت‌های فسیلی» را انتخاب کردند.
براساس تحقیقات انجام‌شده توسط ائتلاف «بنکینگ آن کلایمت کی‌آس» (Banking on Climate Chaos ائتلافی که گزارش‌های سالانه دربارهٔ میزان سرمایه‌گذاری بانک‌ها و مؤسسات مالی جهان در حوزهٔ سوخت‌های فسیلی ارائه می‌دهد)، سوکار همچنین حمایت مالی قابل‌توجهی از مؤسسات بین‌المللی بزرگ دریافت می‌کند که در مجموع 6.8 میلیارد دلار وام و تعهدنامه بین سال‌های 2021 تا 2023 دریافت می‌کند.
همچنین، براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، 90 درصد درآمد‌های صادراتی و 60 درصد درآمد‌های دولتی جمهوری آذربایجان مربوط به سوخت‌های فسیلی است و از همین‌رو، اقتصاد آذربایجان به‌شدت به درآمد سوخت‌های فسیلی وابسته است. تولید گاز آذربایجان در سال 2022 مشابه تولید بریتانیا بود، اما تولید نفت این کشور از سال 2010 کاهش یافته است.
از نقض تعهدات محیط‌زیستی تا نقض حقوق بشر در گزارش CAT آمده است: «این مهم است که میزبانان مذاکرات [کاپ 29]، رهبران اقلیمی واقعی باشند، نه کسانی که به وابسته نگه‌داشتن جهان به سوخت‌های فسیلی علاقهٔ خاصی دارند.»
این گزارش همچنین اتهامات نقض حقوق بشر و فساد در آذربایجان را برجسته کرده است. دادگاه اروپایی حقوق بشر دریافته است که این کشور از سال 2001 تاکنون 263 بار کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را نقض کرده است که شامل سه مورد شکنجه و 30 مورد رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز است.
رئیس‌جمهوری آذربایجان تا سال 2003 معاون سوکار بوده است، مدیریت کاپ 29 برعهده وزیر محیط‌زیست و منابع‌طبیعی آذربایجان است که تا سال 2018 به‌مدت 26 سال برای سوکار کار می‌کرده و رئیس فعلی سوکار نیز حالا عضو کمیته ساماندهی کاپ 29 است
«فریدام هاوس» (Freedom House یک نهاد غیردولتی فعال در زمینهٔ حقوق بشر و آزادی بیان) نیز جمهوری آذربایجان را از نظر حقوق سیاسی، رسانه‌های مستقل و آزادی‌های مدنی در ردیف کشور‌های با کمترین آزادی در جهان قرار می‌دهد و اعلام کرده که آزادی در این کشور کمتر از روسیه و بلاروس است. سازمان «شفافیت بین‌الملل» (Transparency International) آذربایجان را دومین کشور در میان بدترین کشور‌ها از نظر فساد در بخش عمومی در اروپای شرقی و آسیای مرکزی در سال 2022 ارزیابی کرد.
به‌علاوه، سوکار همچنین توسط سازمان حمایت از حقوق کارگران نفت مستقر در آذربایجان نیز به نقض حقوق بشر متهم شده است و این سازمان به مواردی همچون نقض بهداشت و ایمنی و آلودگی محیط‌زیست اشاره کرده است.
«مانانا کوچلادزه» (Manana Kochladze) از سی‌ای‌ای بنک‌واچ گفته است: «در جایی که دولت‌های دیگر با جامعهٔ مدنی برای مقابله با بحران اقلیمی همکاری می‌کنند، رژیم علی‌اف به‌طور سیستماتیک مدافعان محیط‌زیست و حقوق بشر را تهدید می‌کند. این موضوع، اعتماد به مذاکرات آتی در باکو را القا نمی‌کند.»
منبع: روزنامه پیام ما

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/742557/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی بارش پراکنده در نواحی جنوبی استان؛ هوای ورزقان منفی 3 درجه شد

تبعات مصرف بیش از حد «استامینوفن» برای کبد

زندگینامه نصیرخان سردار جنگ: قهرمان بختیاری و مشروطه

پاکستان: مشتاق به عضویت در بریکس هستیم

چهارشنبه‌های امام رضایی در مدارس شهر اردبیل برگزار می‌شود

قیمت جدید کالاهای اساسی اعلام شد + جدول

قیمت گوشت مرغ دوباره اوج گرفت!

یک متر برف در گیلان بارید

بارش حدود یک متر برف در استان گیلان

بارش 90 سانتی‌متری برف در ارتفاعات تالش

قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت

قیمت انواع حبوبات 3 آبان 1403

«بهنام جو» استاندار جدید قم معارفه شد

توزیع عادلانه امکانات، یکی از سیاست‌های شورای ششم است

بازگشایی راه 24 روستا در شهرستان خلخال

قیمت کالاهای اساسی افزایش یافت +جدول

ببینید| بارش 90 سانتی‌متری برف در ارتفاعات تالش

مراسم معرفی «بهنام جو» استاندار جدید برگزار شد

بارش 90 سانتی‌متری برف در ارتفاعات تالش؛ برفروبی 175 کیلومتری محورها (ویدئو)

قیمت مرغ به 100 هزار تومان رسید | قیمت کالاهای اساسی گران شد

افزایش ماشین‌آلات بنیاد مسکن اردبیل به 45 دستگاه

تعاونی‌های تولید روستایی اردبیل 460 میلیارد ریال درآمد کسب کردند

پیش بینی تولید سه هزار و 500 تن میوه «به» در شهرستان کوثر

قیمت مرغ به 100 هزار تومان رسید

بارش برف حدود یک متری در تالش گیلان

بارش 90 سانتی‌متری برف در تالش

ساخت خانه معلم در مشگین‌شهر در اولویت کاری قرار گیرد

مشارکت بیش از 113 آمارگیر در سرشماری کشاورزی اردبیل

در ارتفاعات گیلان 15 تا 80 سانتی متر برف بارید

تصاویری از بارش یک متری برف در تالش گیلان

برداشت 40 تن زالزالک از جنگل‌های سردشت

پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان

همایش پیاده روی خانوادگی در ارومیه

درآمد کشاورز در اصلاح الگوی کشت دیده شود

رکوردشکنی در والیبال ایران؛ ست پنجم تاریخی با نتیجه 37-35

پیش بینی تولید بیش از 10 هزار تن پرتقال در محمودآباد

درخشش کانون همیاران سلامت جسم دانشگاه ارومیه در منطقه 3 کشور

هریس:مرگ فلسطینیان غیرمنصفانه است

زلزله 4.6 ریشتری دهرم فارس را لرزاند

طرح های کوتاه مدت و بلند مدت برای مشکل آبی شهرستان بستان آباد و هشترود اجرا می‌شود

علیرضا بیرانوند و ستاره‌ها در ترکیب تراکتور تبریز؛ روشن تاجیکستان آماده باش

جان بولتون: ترامپ توان آنکه فاشیست باشد را ندارد / رفتار او اگرچه آزار دهنده است اما لازمه فاشیست بودن، آشنایی با فلسفه آن است / ترامپ حتی توان خواندن کتاب «نبرد من» هیتلر را هم به طور کامل ندارد، چه برسد به اینکه بخواهد چیزی شبیه آن را بنویسد

گراهام: احتمال عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو وجود دارد

کشتار غیرنظامیان فلسطینی در غزه غیرقابل‌قبول است

کامالا هریس: کشتار غیرنظامیان فلسطینی «غیرقابل‌قبول» است!

هریس : ترامپ یک فاشیست افسارگسیخته است!

سناتور جمهوری خواه: عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو احتمالا تا پیش از پایان سال 2024 انجام شود / هریس علاقه‌ای به این توافق نشان نمی‌دهد، اما بایدن مشتاق انعقاد چنین توافقی است

حسین‌زاده، ستاره تراکتور تبریز؛ در آسیا و لیگ برتر می‌درخشد

امام خامنه‌ای: بی‌ تردید صد برابر از زمان جنگ قوی‌ تر شده‌ ایم

نظرسنجی‌ها می‌گوید: ترامپ در یک قدمی رسیدن به کاخ سفید