پیام آذری

آخرين مطالب

درخواست نظامی مصر و عربستان از ایران به روایت فرمانده ارشد ارتش اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری -

پیام آذری

پیام آذری

به گزارش رسانه 7،، ، فرمانده نیروی دریایی ارتش شب گذشته (دوشنبه، 30 مهرماه) در برنامه صف اول شبکه خبر با محوریت رزمایش آیونز 2024 پخش شد گفت: آیونز به معنای نشست فرماندهان نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند است که بر اساس اساسنامه و زیرساخت نرم‌افزاری آن متشکل از سه کمیته امنیت دریایی، اقدامات بشردوستانه و فناوری اطلاعات است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بنابر گزارش فارس، وی افزود: دو کمیته امنیت و اقدامات بشردوستانه با مسئولیت جمهوری اسلامی ایران توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش اداره می‌شود.
به گفته دریادار ایرانی، بر اساس اساسنامه هر کشور یک دوره می‌تواند مسئولیت یکی از کمیته‌ها را عهده‌دار باشد اما به دلیل نوع عملکرد جمهوری اسلامی ایران در دریا به طور عام و خاص به معنای تامین امنیت برای همه کشتی‌ها در جهان و کشتی‌های ایران باعث شده تا سومین دوره مسئولیت این کمیته‌ها را پشت سر گذاشتیم و برای دوره چهارم برای مسئولیت امنیت آماده می‌شویم.
حضور ناوگروه ایران به فرماندهی ناوشکن دنا در دریای سرخ و خلیج عدن فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ناوگروه جمهوری اسلامی ایران در دریاهای آزاد نیز اظهار کرد: عزیزان من در شناورهای تجاری و نفتکش باید در این باره سخن بگویند. عزیزان من در شناورهای تجاری و نفتکش باید در این باره سخن بگویند. ناوشکن دنا در خلیج عدن و دریای سرخ مسئولیت اسکورت کشتی‌ها را دارد.
وی افزود: ناوگروه ما پیش از استقرار ناوشکن دنا با فرماندهی ناوشکن جماران در آن منطقه حضور داشت که با پایان ماموریت در رزمایش آیونز 2024 شرکت کرد. کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران، منطقه و کشورهای جهان امنیت کامل تردد می‌کنند.
به گفته این فرمانده ارشد نظامی ایران، مسئله امنیتی خاصی در این منطقه نداشتیم و شناورها مشغول تردد هستند. البته بخشی از کشورهایی که از نظر ما کشور نیستند و پرچم آن‌ها را قبول نداریم شامل بحث دیگری می‌شوند ولی عامه کشتی‌های جهان با امنیت، ایمنی و راحتی تردد می‌کنند.
دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مورد خاصی را در حوزه‌های مرتبط با نیروهای دریایی آمریکا و انگلیس در خلیج عدن نداشته‌ایم، تاکید کرد: آن‌ها گروه‌های رزمی متشکل از 57 کشور را تشکیل دادند و از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده می‌کنند.
وی افزود: اما هنگامی که یک موضوع امنیتی یا حمله دزدان دریایی اتفاق می‌افتد معمولاً کشتی‌های خود را هم رها می‌کنند و به علت ترس و نگرانی چندان به صحنه وارد نمی‌شوند. لذا عمدتاً ناوگروه‌های مانند ما از جمله چین و روسیه که به صورت مستقل در منطقه حضور دارند این موارد را پوشش می‌دهند. در واقع حضور ناوگروه‌های آمریکا و انگلیس بیشتر نمایشی و غیر موجه شده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: کشورهای منطقه امروز دارای توانمندی هستند که چه به طور مستقل و چه در کنار یکدیگر که آیونز نیز این این ظرفیت را پیش آورده تا به همراه یکدیگر امنیت را برقرار می‌کنیم که مشکلی نیز وجود ندارد.
روایتی از بازیابی ناوشکن سهند توسط متخصصان ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حادثه پیش آمده برای ناوشکن سهند و تلاش متخصصان فنی این نیرو برای احیای آن اظهار کرد: از همین جا دست همه هم‌رزمانم را می‌بوسم که بدون هیچ آموزش خاصی توانستند عملیات salvage را انجام دهند.
وی افزود: هیچ کدام از ما که در این عملیات بزرگ حضور داشتند آموزش مخصوص در این حوزه را طی نکرده بودیم و فقط با دانش، مطالعات و تجربیات قبلی این کار انجام دادیم. این اقدام به یک افتخار بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعه علمی و صنعتی کشور تبدیل شد.
دریادار ایرانی ادامه داد: بسیاری از گروه‌ها در روزهای اول آمدند و ناامیدانه رفتند. یعنی گفتند با این سبک کار که شما می‌خواهید انجام دهید امکان بازیابی ناوشکن سهند وجود ندارد و آن را فراموش کنید. حتی از بیرون کشور نیز پیشنهاداتی برای ما ارسال شد که آمادگی این کار را دارند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: تیم‌های مختلفی از خارج کشور آمدند و به سخنان آن‌ها گوش فرا دادیم. حتی فرصت نیز به آن‌ها داده شد فقط به آن‌ها گفتیم که یک شرط بزرگ در این زمینه وجود دارد که باید ناوشکن سهند به طور سالم از آب خارج شود. این شرط توسط هیچ کدام از این تیم‌ها پذیرفته نشد.
وی گفت: جوانان و مردم عزیزمان بدانند این اتفاق روز اول محرم رخ داد و کار ما برای بازیابی ناوشکن سهند شب عاشورا به پایان رسید. البته ما در روز عاشورا به حرمت خون حضرت امام حسین (علیه السلام) کار را تعطیل کردیم و همرزمان من پس از عزاداری و ادای نماز ظهر عاشورا به محل کارگاه بازگشتند. همرزمانم حوالی اذان مغرب به کارگاه بازگشتند و با رمز یا زهرا (سلام‌الله علیها) این افتخار بزرگ برای کشور را رقم زدند.
وی گفت: بازیابی ناوشکن سهند در تیرماه هرمزگان با دمای 50 درجه سانتیگراد در طول روز طی یک فعالیت سخت فنی انجام گرفت. حتی موضوع علمی آن نیز ماجرای خاص خود را داشت البته همه بخش‌ها در این مسیر با یکدیگر هماهنگ بودند و ایده معین را در هماهنگی کامل اجرا کردند. این اتفاق بزرگ به برکت انقلاب اسلامی و با دعای مردم خانواده‌های شهدا و رهبر معظم انقلاب محقق شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: پیش از انجام موفق عملیات بازیابی و خروج ناوشکن سهند از داخل آب هیچ عملیات موفقی مانند این عملیات را در جهان نداشتیم. البته شرایط ما نیز حین عملیات بسیار ویژه بود به خاطر اینکه آب به اندازه کافی در حوضچه نداشتیم.
وی افزود: این کار در فضای بسیار محدود انجام گرفت و همه گفتند این کار بدون تکه‌تکه کردن ناوشکن انجام نمی‌شود. این کار بسیار زمان‌بر است و کمترین زمان برای تکه‌تکه شدن و خروج ناوشکن از داخل آب که توسط خارجی‌ها به ما اعلام شد حدود دو ماه کاری بود که تا 6 ماه یا یک سال نیز به طول خواهد انجامید.
دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ناوشکن سهند عنوان کرد: سامانه‌های این واحد شناوری به ترتیب در حال آماده شدن است و تلاش می‌کنیم تا در یک رزمایش حضور داشته باشد و موشک نیز پرتاب کند تا مردم عزیزمان بیشتر خوشحال شوند.
وی ادامه داد: عمده تجهیزات مکانیکی ناوشکن سهند دچار آسیب‌دیدگی خاصی نشده بود و مسئول ساخت اعلام کرد که هزینه آن بسیار کم بوده است. تجهیزات در همه حوزه‌ها اعم از سطحی، زیر سطحی و پدافند هوایی همه سامانه‌ها و اژدرها به روز هستند. حتی دانش بنیان‌ها توانستند در حوزه سوخت اژدرها یک نوآوری داشته باشند که بسیار بی‌نظیر است. به نحوی که سه کشور این ظرفیت را داشتند. ناوشکن سهند در حوزه‌ سامانه‌های مکانیکی و الکترونیکی یک ارتقای چشمگیر خواهد داشت.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اولین ماموریت ناوشکن سهند به عربستان سعودی خواهد بود، افزود: امیدواریم که این ناوشکن به آنجا برود و نیروها نیز به جده عازم شوند و در مکه و مدینه برای زیارت حضور پیدا کنند.
درخواست عربستان از ایران برای برگزاری رزمایش مشترک فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ارائه دستاوردهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری رزمایش‌های مختلف اظهار کرد: عزیزان ما در بندرعباس و هرمزگان در حوزه‌ صنایع دستی پای کار آمدند. حتی شرایطی را مهیا کردیم که آشپزهای آن‌ها غذاهای خود را ارائه کنند و هم عزیزان ما انواع غذاهای ایرانی را طبخ کنند تا از نزدیک با فرهنگ، غذا و صنایع دستی ما آشنا شوند و اجناسی را هم به یادگار برای خانواده‌های خود تهیه کنند.
وی افزود: اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که برای همه آن‌ها عجیب بود، این بود که رزمایش مرکب آیونز 2024 برگزار شد. تصورشان اینگونه بود که کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و امکان برگزاری چنین رزمایش بزرگی وجود ندارد.
دریادار ایرانی ادامه داد: شرکت کنندگان از نظم و ترتیب و شیوه ارائه برنامه‌ها شگفت زده بودند و به طور خاص اعلام کردند که اگر می‌دانستند شرایط بدین گونه است با خانواده‌های خود حضور پیدا می‌کردند. البته ما به آن‌ها گفتیم که هر وقت مایل بودند با خانواده‌های خود حضور پیدا کنند و مشکلی از این لحاظ نیست.
وی گفت: به شرکت کنندگان در رزمایش آیونز 2024 گفتیم که آرامش جمهوری اسلامی ایران با روحیه مهمان‌نوازی و هیبت فرمانده معظم کل قوا برقرار است و می‌کنند در کشورمان حضور پیدا می‌کنند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: البته اعضای ناظر حسرت این موضوع را داشتند که کاش شناورهای آن‌ها نیز در رزمایش حضور پیدا می‌کردند. آن‌ها انتظار داشتند که سطح ارتباطات ما ارتقا پیدا کند و اقدامات جمعی این چنینی با محوریت ایران و مشارکت بیشتر اجرا شود تا موجب تقویت هماهنگی، همدلی، همراهی و وحدت شود و به یک ثبات بیشتر در منطقه با توانمندی کشورهای منطقه دست پیدا کنیم.
دریادار ایرانی اظهار کرد: هیئت اعزامی از نیروی دریایی عربستان به علت حضور ما در دریای سرخ درخواست این را دارند که در این منطقه رزمایش مرکب با یکدیگر انجام دهیم. در این راستا، طرفین از یکدیگر برای بازدید از ناوگان و بنادر دعوت کردند.
وی افزود: پیشنهاد مشخص ما که مورد تایید هیأت اعزامی نیروی دریایی عربستان نیز قرار گرفت این بود که یک بخش دوجانبه و یک بخش با مشارکت همه کشورها انجام گیرد. البته منظور از همه کشورها آن دسته از کشورها هستند که تمایل به حضور در رزمایش خواهند داشت.
به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش، این قبیل اقدامات نیازمند هماهنگی‌های ستادی است که در دستور کار قرار دارد و باید هیئت‌ها بین طرفین تبادل شوند. همه اقدامات و کیفیت آن‌ها به همراه نوع شناورها باید به طور مشخص طراحی و هماهنگ شود.
مصر به دنبال برگزاری رزمایش مشترک با ایران است دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زبان مشترک برگزاری رزمایش میان ایران و عربستان چگونه حاصل خواهد شد، گفت: بعید می‌دانم ایجاد این زبان مشترک مدت زیادی به طول بیانجامد چون ظرفیت‌ها را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان به آن نقطه دست پیدا کنیم و بتوانیم عملیات‌های مشترک را نیز با یکدیگر انجام دهیم.
وی افزود: اگر این اتفاق رخ دهند قطعاً در حوزه تامین امنیت دریانوردی کمک شایانی خواهد کرد و اینکه کشورهای منطقه کنار یکدیگر قرار گرفتند و می‌توانند اقدام کنند. البته عزیزان ما در مصر نیز چنین درخواستی را دارند تا بتوانیم با یکدیگر رزمایش‌های مرکب و تامین امنیت دریایی برگزار کنیم.
27215
منبع خبر: خبر آنلاین
آخرین اخبار ورزشی را در سایت خبری-تحلیلی رسانه 7 بخوانید.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/741368/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

13 کلید برای شناسایی افراد حسود

عملیات عمرانی ساخت محور شهیدان کریمی در زنجان شتاب می‌گیرد

بیشترین میزان بارش در 24 ساعته گذشته با 15 میلیمتر در شهرستان‌ نمین ثبت شده است

نظر آیت الله خامنه ای درباره پوشیدن لباس مارک آمریکایی

بازدید وزیر ورزش و جوانان از مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی

هریس: ترامپ رئیس‌جمهور شود، پوتین در کی‌یف خواهد بود

تراکتور تبریز با انگیزه بالا به دنبال کسب دومین پیروزی در لیگ قهرمانان آسیا

توصیه وزیر ورزش: چمن یادگار هیبریدی شود

گفت‌وگو| ‌فروپاشی در کمین 48 هکتار بافت حاشیه‌نشین تبریز

پیشینه و مواضع کاملا هریس در سیاست داخلی چیست؟

ادای احترام وزیر ورزش و جوانان به مقام شامخ شهدا در تبریز

پزشک خانواده یکی از پیشرفته‌ترین الگوهای خدمات درمانی است

امام جمعه تبریز: تیم فوتبال ماشین سازی تبریز احیا شود

فوری؛ هشدار هواشناسی برای بارش شدید باران در 16 استان

برنامه وزارت ورزش برای تکمیل 4500 پروژه ورزشی

بازدید وزیر ورزش از مجموعه ورزشی یادگارامام (ره) و تختی تبریز

آذربایجان شرقی بزرگترین صادرکننده خرما در کشور

برنامه وزارت ورزش برای تکمیل 4500 پروژه ورزشی – رسانه7 | اخبار ورزشی

دادگاه‌های صلح در ارومیه آغاز به کار کرد

فراخوان مقاله و گزارش علمی در حوزه مرمت

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های جدید صنعت نفت

گیوی میزبان پنجمین جشنواره «هیوا» خواهد بود

آتشنشانان فرودگاه بین المللی کیش، بر قله افتخار

بیشترین بارش باران و برف در شهرستان‌های نمین و خلخال ثبت شد

ثبت 15 میلیمتر بارندگی در ایستگاه هواشناسی نمین

افزایش پرواز به مشهد از فرودگاه اردبیل

از مدیرکل و سه مربی کانون استان اردبیل تقدیر شد

پرواز‌های اردبیل به عتبات عالیات از سرگرفته می‌شود

دریافت 2.5 درصد از محل فروش هر تن اتیلن

ماجرای هدیه 2 میلیارد تومانی یک کشاورز به مردم لبنان + فیلم

22 روستای هشترود با تنش آبی روبرو است

دستگیری سارقان 300 میلیاردی از یک منزل در تبریز

وزیر ورزش و جوانان وارد تبریز شد؛ افتتاح سالن شهید آل‌هاشم و تجلیل از قهرمانان المپیکی

تصادف مینی‌بوس در جاده تبریز ـ آذرشهر 11 مصدوم بر جا گذاشت

رد تلاش تازه جمهوری خواهان ایالت میشیگان در آستانه انتخابات

فروش 70 میلیارد ریالی و استقبال 380 هزار نفری از نمایشگاه صنایع دستی تبریز

عبادی‌پور و رفقا در مسیر یک غول‌کشی جدید

تصاویر/ دیدار مسئول بسیج جامعه زنان آذربایجان غربی با مسئول نشر آثار مشارکت زنان در دفاع مقدس استان

ناظران مجلس در شورای مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی 27 استان تعیین شدند

نامه بایدن به علی‌اف

چرا آذربایجان‌شرقی بزرگ‌ترین صادرکننده خرماست؟

شرکت دانش‌بنیان فولاد هرمزگان 12 مقاله ارائه کرد

تنش آبی هشترود با 8 رود!

افزایش پروازهای هواپیمایی اردبیل به مشهد

جست‌وجوی 10 ساله برای یافتن همسری به نام «لادن»!

هواشناسی اردبیل دمای امروز استان را اعلام کرد/ این مناطق چهارشنبه یخ می‌زنند

جمع‌آوری یک هزار نسخه سند و کتاب تاریخی در اردبیل

بارش سنگین برف پاییزی در جاده خلخال به پونل + فیلم

«غیبت موجه» با روایتی از دانش آموز شهید

کلانتری:باخت های نفت مسجدسلیمان؟ به من و بازیکنان ربط ندارد!