پیام آذری

آخرين مطالب

دموکرات‌ها زیر تیغ تنش‌های خاورمیانه اجتماعي

دموکرات‌ها زیر تیغ تنش‌های خاورمیانه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - آفتاب‌‌نیوز :
آنچه در غزه و لبنان می‌گذرد بدون شک یکی از خونین‌ترین جنگ‌های خاورمیانه را به تصویر می‌کشد و در این راستا سرعت اقدامات اسرائیل در این دو منطقه، حاکی از آن است که دورنمای مشخصی در خصوص این تقابل و درگیری وجود ندارد. بسیاری از تحلیلگران بر این بارو هستند که خشونت به خرج داده شده از سوی اسرائیل در غزه و حالا لبنان، می‌تواند مسیر جنگ را به سمت گسترش آن به منطقه متمایل کند و بر همین اساس است که تمام سیاستمداران در منطقه و فرامنطقه به دنبال آن هستد تا ترمز جنگ را بکشند تا مبادا یک درگیری با عمق و گستره بیشتر را شاهد باشند.
در این راستا، اما یک نکته بسیار بزرگ و البته حائز اهمیت وجود دارد که آنهم درگیری میان واشنگتن و تل‌آویو در خصوص وضعیت کنونی منطقه است؛ به گونه‌ای که نتانیاهو به هیچ وجه قائل به این نیست که سیاست‌ها و حتی تاکتیک‌های مدنظر ایالات متحده و تیم بایدن را اجرایی کند. 
در همین راستا روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارش روز گذشته (چهارشنبه) خود نوشته است «مقامات آمریکایی از این که بار‌ها به واسطه اقدامات نظامی اسرائیل در غزه و لبنان غافلگیر شده‌اند، ناراضی و عصبانی هستند و به دنبال جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها هستند. برخی امیدوار بودند که آمریکا در سفر برنامه‌ریزی‌شده یوآف گالانت، وزیر جنگ اسرائیل به واشنگتن برای دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون، اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنند، اما پنتاگون اعلام کرده که گالانت سفر چهارشنبه خود را به تعویق انداخته است. در این گزارش آمده است که «ادعا‌ها درباره غافلگیر شدن مقامات آمریکایی با اقدامات اسرائیل در منطقه در حالی مطرح می‌شود که رهبران مقاومت منطقه گفته‌اند این اقدامات با چراغ سبز متحد اصلی اسرائیل یعنی آمریکا انجام می‌شود که بیشترین حمایت‌های مالی، نظامی و دیپلماتیک را به آن ارائه می‌کند». همچنین وال‌استریت ژورنال نوشته است «یک مقام اسرائیلی گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (سه‌شنبه) با در جریان بودن برنامه‌ریزی برای عملیات علیه ایران، از عازم شدن گالانت به آمریکا جلوگیری کرده است که این برای بایدن و کاخ‌سفید به هیچ وجه یک خبر خوب به حساب نمی‌آید». 
برخی امیدوار بودند که آمریکا در سفر وزیر جنگ اسرائیل به واشنگتن برای دیدار با رئیس پنتاگون، اطلاعات بیشتری درباره جنگ غزه و لبنان کسب کنند، اما لغو سفر از سوی نتانیاهو نشان از تشدید تنش میان تل‌آویو و واشنگتن دارد
رویترز هم در گزارشی جداگانه تنش کنونی میان واشنگتن و تل آویو را تحلیل کرده و نوشته است «اسرائیل گاهی طی سال گذشته، به توصیه‌های آمریکا عمل کرده است. آمریکا به دنبال برنامه سنجیده‌تری برای پاکسازی رفح در جنوب غزه بود که باعث شد اسرائیل عملیات‌های خود را در آن‌جا محدود کند. آمریکا همچنین اسرائیل را قانع کرد که بر اساس اطلاعات ناقصی که چند روز پس از عملیات «طوفان الاقصی» توسط حماس علیه اسرائیل در 7 اکتبر می‌رسید، به حزب‌الله لبنان حمله نکند، اما حالا نه تنها غزه و رفح، بلکه لبنان و سوریه توسط اسرائیل مورد هدف قرار می‌گیرد که نشان از سرپیچی و بی‌اعتنایی اسرائیل به سیاست‌های کلی و منطقه‌ای آمریکا است». 
آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که تنش میان نتانیاهو و بایدن حالا به نقطه‌ای رسیده که دیگر بازگشت ندارد و اسرائیل هرچه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، حملات خود را تشدید می‌کند؛ به عنوان مثال برخی از ناظران بین‌المللی بر این عقیده هستند که اسرائیل آرام آرام در حال گسترش دامنه حملات خود در منطقه است. اسرائیل اگرچه غزه و کرانه باختری را هدف قرار داده، اما جبهه لبنان را تقویت کرده و علیه بیروت و مناطق جنوبی آن دست به حملات گسترده‌تر زده و یمن بعلاوه سوریه را هم در دستور کار حملات نوبه‌ای خود قرار داده است. مجموع این اقدامات نشان می‌دهد که نتانیاهو سعی دارد در آستانه انتخابات آمریکا شدت و گستره حملات خود در منطقه را گسترش دهد تا بتواند از این طریق دموکرات‌ها و در رأس آن‌ها کامالا هریس را که به عنوان نامزد طیف لیبرال وارد عرصه انتخاباتی شده را در داخل خاک آمریکا با مشکل روبرو کند. 
دعوای انتخاباتی با چاشنی خاورمیانه آنچه در این راستا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که جنگ در غزه و لبنان و کشته شدن صدها هزار غیرنظامی در این دو نقطه، باعث شده تا مسلمانان مقیم آمریکا و حتی عرب- آمریکایی‌ها با تردید به هر دو نامزد یعنی هریس و ترامپ نگاه کنند و همین موضوع حالا به چالش جدی برای آن‌ها تبدیل شده است. شبکه سی‌ان‌ان در این خصوص گزارش کرد که چند تن از رهبران جامعه مسلمانان عرب آمریکا در دیدار با کامالا هریس، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات این کشور در حاشیه تجمع انتخاباتی در شهر «فلینت» ایالت «میشیگان» از او که هم‌اکنون معاون رئیس جمهور آمریکا است خواستند سیاست‌های جو بایدن را در قبال اسرائیل کنار گذاشته و فشار مضاعفی برای پایان دادن به جنگ اسرائیل علیه نوار غزه و لبنان وارد کند. وائل الزیات، مدیر اجرایی گروه موسوم به Emgage Action که در حمایت از حقوق مسلمانان آمریکا فعالیت می‌کند بیان کرد این گفتگو قرار بود 10 دقیقه طول بکشد، اما در نهایت 20 دقیقه به طول انجامید و هریس هیچ قولی نداده و تنها گفت خواستار پایان دادن به این جنگ بوده و هر کاری که در این راستا بتواند انجام خواهد داد. الزیات بیان کرد که «پیام ما به هریس ساده است، او باید فاصله بین خود و سیاست‌های دولت کنونی در قبال این مساله که ما با آن‌ها مخالف هستیم را نشان دهد». 
ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی خود اعلام کرده که اگر هریس رئیس جمهور شود بدون شک اسرائیل از بین می‌رود و همین موضوع موجب شده تا علاوه بر چسبندگی یهودیان به وی، عرب- آمریکایی‌ها هم به این نتیجه برسند که او عزم پایان دادن به تنش در خاورمیانه را دارد
‌این نشست در حالی برگزار شد که هفته گذشته ده‌ها تن از رهبران ارشد و چهره‌های سرشناس جامعه مسلمانان آمریکا با ارسال نامه‌ای از رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی خواستند در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر به نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات به دلیل حمایت‌های دولت بایدن از رژیم صهیونیستی رای ندهند. نکت اینجاست که ایالت میشیگان یکی از ایالت‌های کلیدی برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا و میزبان جامعه بزرگی از مسلمانان و اعراب است. گروه Emgage Action یکی از گروه‌های نمایندگی کننده از رای دهندگان مسلمان آمریکا است که ماه گذشته میلادی به اعلام حمایت از کامالا هریس در انتخابات 2024 پرداخت، اما همزمان تاکید کرد که شدیدا از موضع دولت بایدن در قبال غزه و حمایت از اسرائیل ناخرسند است. 
براساس نتایج یک نظرسنجی از ایالت میشیگان، ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در گرماگرم حملات اسرائیل به لبنان و انتقاد‌ها از سیاست دولت بایدن در قبال جنگ غزه، با اختلاف 4 امتیاز از هریس پیشی گرفته است. به نوشته پایگاه خبری هیل که متعلق به کنگره آمریکا است، نظرسنجی انجام شده به ویژه در ایالت میشیگان که میزبان جامعه عرب آمریکایی و یکی از هفت ایالت میدان نبرد است، می‌تواند چالش قابل توجهی را برای هریس ایجاد کند. 
اندی لوین، عضو پیشین مجلس نمایندگان آمریکا نیز با اشاره به جبهه جنگ جدید اسرائیل در لبنان گفت: «آمریکایی‌های لبنانی مانند اجداد جامعه عرب آمریکایی در میشیگان هستند. مطمئن نیستم که سیاستگذاران تا چه اندازه متوجه ابعاد و پیامد‌های جنگ در لبنان بر روی جامعه عرب آمریکا شده‌اند». در مقابل چهره‌های فعال جامعه اعراب آمریکا اعتقاد دارند که ترامپ شخصا در دیدار با دیگر رای‌دهندگان عربِ مسلمان در میشیگان متعهد به حل مناقشه جاری در خاورمیانه شده است در صورتی که هریس اینگونه رفتار نکرده است. این در حالیست که 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 روز دوشنبه طی یک رویدادی در فلوریدا به مناسبت هفتم اکتبر و آغاز جنگ غزه عنوان کرد که «اگر و هنگامی که من رئیس‌جمهور ایالات متحده بشوم، بار دیگر روابط آمریکا و اسرائیل قوی‌تر و نزدیک‌تر از همیشه خواهد بود. اگر هریس رئیس جمهور شود، بدون شک اسرائیلی نخواهد ماند». این سخنان ترامپ به نوعی نشان از آن دارد که وی راحت‌تر از دموکرات‌ها و هریس توانسته اعتماد جامعه آمریکا را جلب و جذب کند.
منبع: روزنامه توسعه ایرانی 

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/739459/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرواز ایرتور کیش به تبریز به مهرآباد دایورت شد

فرود اضطراری پرواز کیش- تبریز در مهرآباد

بازی تاکتیکی و ناشیانه هریس

مدیران مدارس در انتخاب همکاران خود دقت لازم را داشته باشند

دلایل نگرانی آیت الله خامنه ای از ایجاد کریدور «آیمک»/ کریدوری به ظاهر اقتصادی با کارکرد اطلاعاتی

بازارچه مهربانی در جزیره کیش

استقرار تیم سیار اهدای خون در جزیره کیش

برنده جایزه نوبل ادبیات 2024 اعلام شد

قیمت روز میوه و تره‌بار پنجشنبه 19 مهر 1403

معرفی رئیس جدید دادگستری شهرستان اشنویه

246 اثر به سومین جشنواره ملی اتود‌های نمایشی در بوکان ارسال شد

گلایه امام جمعه تکاب از محرومیت روستاهای در مجاورت معادن

ضرورت مناسب‌سازی فضاهای شهری برای سالمندان و معلولان در ارومیه

156 هکتار میزان تالاب گروه مهاباد در آتش سوخت/مهار آتش سوزی

انواع روغن برای ترک پوستی

عجیب ترین سانحه هوایی ؛ خلبان ترکیش ایرلاینز در میانه پرواز جان سپرد

کاملا هریس چند میلیارد پول جمع کرده است؟

بازتاب خشکی «زنده‌رود» در چشم کشور/ «قهر طبیعت» از سراب تا پایاب «زاینده‌رود» را فرا می گیرد!

اجتماع لبیک یا خامنه ای با حضور نونهالان و دانش آموزان اراکی

تشییع پیکر مادر شهید منصفی امیر دیزج در آذرشهر

توجه ویژه‌ای به اشتغال نابینایان صورت گیرد

راههای موثر برای جلوگیری از ریزش مو

افتتاح مدرسه 4 کلاسه خیرساز در هریس

پرواز کیش- تبریز به مهرآباد دایورت کرد

ترامپ شبکه سی بی اس آمریکا را به تقلب متهم کرد

برداشت انار از باغ‌های جنوب آذربایجان‌غربی آغاز شد

تلویزیون آذربایجان: مردم آذربایجان ایران خواستار یکی شدن با ما هستند!

تمام شهربازی های آذربایجان غربی گواهی استاندارد دریافت کرده اند

سازش مربوط به پرونده‌های قتل در آذربایجان غربی به 30 مورد رسید

32 درصد از تولید سیب کشور در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

3500 واحد مسکونی در آذربایجان‌غربی‌ نوسازی می شود

عملکرد نانوایی‌های آزادپز آذربایجان غربی شفاف سازی می‌شود

رتبه های زیر 1000عضو کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی تجلیل شدند

آغاز نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تبریز در 25 آبان ماه

نتایج هفته ششم رقابت‌های لیگ یک فوتبال

بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از تالار شهر نیمه‌تمام اردبیل

برگزیدگان مهرواره «قاسم‌های زمان» در اردبیل تجلیل شدند

40 اثر در «مهرواره قاسم‌های زمان» اردبیل به نمایش درآمد

گام‌های مقاومت

دیدار مسئولان با خانواده معزز شهید مصطفی محمدی نسب در مهاباد

شهروند خبرنگار؛ معضل انباشت زباله‌ها در نقده

معرفی نفرات برگزیده اولین مسابقه عکاسی محرم ماکو

جشن هفته کودک در ارومیه

کشاورز: نیمه دوم سعی کردیم نتیجه را کنترل کنیم

افزایش کشفیات سرقت در مهاباد

راهپیمایی حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان در ارومیه برگزار می‌شود

پیشرفت 45 درصدی مدول دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره 2 ارومیه

(ویدئو) نحوه کاشت و برداشت گوجه فرنگی در گلدان به روش کشاورز ویتنامی

رئیس‌جمهور تهران را به مقصد عشق‌آباد ترک کرد

نابینایان از تایید نشدن در کمسیون پزشکی آزمون‌های استخدامی گلایه دارند