پیام آذری

آخرين مطالب

پیش‌ بینی تولید 45 هزار تن پنبه وش در مغان اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - پیش‌ بینی تولید 45 هزار تن پنبه وش در مغان
محصول پنبه در 9 هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان پارس آباد، بیله‌ سوار و اصلاندوز مغان در شمال استان اردبیل کشت شده و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری 45 هزار تن وش پنبه از این مزارع برداشت شود.

پیام آذری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، کشت پنبه در منطقه مغان از اواخر فروردین ماه آغاز شده بود ولی کشت گسترده این محصول پس از برداشت محصول دانه روغنی کلزا و سیر از مزارع شمال استان در خرداد ماه انجام شد و بر اساس روال هر ساله، برداشت این محصول در اواخر مهر ماه آغاز می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان استان اردبیل گفت: امسال ارقام «مای» و «لیدر» محصول پنبه کشت شده و بذر مورد نیاز کشاورزان نیز توسط اداره جهاد کشاورزی و تعاون روستایی تامین شده است. 
غفور آقایی افزود: منطقه مغان استعداد ویژه‌ای در بخش کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی دارد و کشت پنبه به عنوان یکی از محصولات مهم و مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی که در سال‌های اخیر در این منطقه دوباره رونق گرفته بود، طی سه سال گذشته دچار چالش شده و به مرور کاهش پیدا کرده است. وی با اشاره به افزایش عملکرد مزارع پنبه مغان از میانگین چهار تن در هر هکتار به پنج تا 6.5 تن در هر هکتار اضافه کرد: سال گذشته 13 هزار و 200 هکتار از اراضی شمال استان اردبیل به کشت پنبه اختصاص یافته بود که از این اراضی بالغ بر 48 هزار تن وش پنبه، 12 هزار تن پنبه محلوج و 18 هزار تن تخم پنبه استحصال شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل علت کاهش سطح زیر کشت پنبه در استان به حدود نصف میزان سطح کشت سه سال پیش را تاخیر در پرداخت مبلغ پنبه خریداری شده سه سال اخیر، پایین بودن نرخ خرید و نیز مقرون به صرفه نبودن تولید این محصول نسبت به سایر فعالیت کشاورزی ذکر کرد. آقایی ارزش ریالی وش پنبه تولیدی استان اردبیل بر حسب قیمت تضمینی 450 هزار ریال به ازای یک کیلوگرم محصول را حدود 20 هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: همه ساله خرید پنبه به صورت توافقی و توسط کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی و تاجران این محصول انجام می‌شود. وی با انتقاد از واردات بی رویه پنبه از خارج این مساله را موجب پایین ماندن قیمت پنبه تولید داخل و در نتیجه کاهش 6 هزار هکتاری سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری ذکر کرد و گفت: زراعت پنبه در منطقه مغان به صورت مکانیزه کشت شده و مراحل داشت و برداشت محصول نیز به صورت نیمه مکانیزه یعنی ترکیبی از عملیات مکانیزه و دستی انجام می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به فعالیت 12 واحد کارخانه پنبه پاک کنی در استان اردبیل بیان کرد: در راستای حمایت از کشاورزان پنبه کار، در جلسه مشترک پنبه‌کاران، کارخانه‌داران، خریداران و مسئولان محلی سه شهرستان پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز قیمت هر کیلوگرم پنبه سفید بدون خار و خاشاک 450 هزار ریال تعیین شد. آقایی از فعالیت یک هزار و 100 نفر از بهره‌بردارن کشاورزی استان در امر کشت و زرع پنبه در استان اردبیل خبر داد و افزود: در زمان برداشت محصول، در هر یک هکتار مزرعه پنبه، 40 نفر به عنوان کارگر روزمزد فعالیت می‌کنند. وی پایین بودن درصد برداشت مکانیزه به علت کمبود کمباین وش چین را مهمترین چالش کشت این محصول مهم برشمرد و اظهار کرد: برداشت دستی محصول پنبه زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و کیفیت وش برداشت شده با کمباین نیز بسیار بیشتر از برداشت سنتی و دستی است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: پنبه به عنوان یک گیاه صنعتی که طلای سفید هم نامیده شده، در طیف وسیعی از بخش‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این محصول به علت ایجاد پنج شغل جانبی به ازای هر یک شغل در بخش کشت، دارای اهمیت فراوانی در بخش اشتغال و اقتصاد است. 
به گزارش ایرنا، پنبه از مهمترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن کشی، در اشتغال زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است. اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله سوار مهمترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد. 12 کارخانه پنبه کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازار‌های هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد.
در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف 20 هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر و مقرون به صرفه نبودن تولید، سطح زیر کشت این محصول در سال‌های گذشته کاهش یافت.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/737048/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پریناز ایزدیار با این عکس به استقبال روز حیوانات رفت

آزادی 14 زندانی در خوی طی بازدید شبانه رئیس‌ کل دادگستری آذربایجان‌ غربی

مناسبت روز/ یکشنبه، 15 مهر

اینفوگرافی/ آمارهای جالب درباره عشایر ایران

دستگیری 7 شکارچی متخلف در مناطق مختلف استان اردبیل

بازداشت عامل اصلی مسمومیت‌ های الکلی در گیلان

برداشت انار از باغات شهرستان انگوت آغاز شد

72 اثر هنرجویان اردبیلی به نمایش گذاشته شد

پیش‌ بینی تولید 45 هزار تن پنبه وش در مغان

رشد 8 درصدی گردشگری مشگین‌شهر

تکمیل تونل دوم حیران تا 2 ماه آینده

رشد 50 درصدی ترانزیت خارجی از مسیر ایران / منطقه آزاد ماکو شاهراه ترانزیت بین الملل

ورود 10 هزار قطعه فلامینگو مهاجر به تالاب دورگه‌سنگی نقد

کشاورزان استان بوشهر آموزش می‌بینند/ ارائه مشاوره‌های تخصصی

وضعیت آبی مطلوب تالاب «دورگه‌سنگی» برای نخستین بار طی 20 سال اخیر

بررسی طرح جامع مدیریت شهری و روستایی

نبود نفت سیاه؛ عامل ترک آجرهای تولیدی مشهد

مقبره‌الشعرای تبریز در قواره بین المللی؛ گرفتار مدیریت جزیره ای

درخشش ورزشکار مراغه‌ای در رقابت‌های ورزش زورخانه‌ای نزاجا

پلیس، دو بازیکن استقلال را با خودش برد!

خبر داغ استقلالی | مخالفت عجیب استقلال با برگزاری.../ آنجا... زیاد است!

پویش «معرفی کتاب با خوانش یار مهربان» برگزار می‌شود

قیمت بلیط هواپیما تهران تبریز امروز یکشنبه 15 مهر 1403

مدیر جهاد کشاورزی: کشاورزان مراغه کود را به اندازه و در زمان کاشت مصرف کنند

احداث مجتمع شوق زندگی در تبریز

صدای میانه در سیما

صادق زیباکلام: چشم امید به آمریکا و اسرائیل داشتن رفتن به دنبال سراب است

تراکتور و یحیی به هم رسیدند

گردن‌آویز سرطان: چالش جدیدی برای نوجوانان در دام سیگارهای الکترونیکی

آذربایجان، مواظب کل ایران و مدافع تمامیت ارضی کشور است

رشد 80 درصدی میزان حمل ونقل بین المللی بار در راه آهن آذربایجان

درخواست باکو از ایروان

الهام علی‌اف به ارمنستان هشدار داد: از تسلیح خود اجتناب کنید

58 معدن غیرفعال استان تعیین تکلیف شد

آزادی 14 زندانی از زندان خوی

توسعه زیرساخت‌ها اولویت‌بندی شود

جزئیات جدید از سرنوشت «هاشم صفی‌ الدین»

اجاره خانه به اتباع غیرمجاز در این شهر ممنوع شد

نامگذاری معبری به نام حسن نصرالله در تهران

جلسه مهم همتی با پزشکیان درباره FATF

جزئیات جدید از پرداخت سود سهام عدالت

دانشگاه شیراز میزبان دومین همایش ملی عفونت و ایمنی

دومین شماره نشریه «مطالعات ایران‌شناسی» منتشر شد

اختصاص طرح روی جلد مجله انجمن شیمی آمریکا به مقاله استاد صنعتی شریف

مقاله استاد دانشگاه شریف روی جلد نشریه معتبر علوم اعصاب و شیمی

700 کلاس درس به فضای آموزشی آذربایجان غربی افزوده می شود

کسب اولین مدال طلای کشوری در اولین حضور

کشت پنبه در 9 هزار هکتار از اراضی دشت مغان

جلسه شورای استانی دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان اردبیل برگزار شد+ عکس

پیش‌بینی تولید 45 هزار تن پنبه وش در مغان