پیام آذری

آخرين مطالب

صنعت قطعه‌سازی آذربایجان زمین گیر شده است گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش شهر بورس، در این نمایشگاه تخصصی که بیش از 200 شرکت از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، خراسان، اصفهان، مازندران، گیلان، اردبیل، مرکزی، البرز و قزوین و نیز کشور‌های آلمان، چین، ترکیه، روسیه، ژاپن، ایتالیا و اسپانیا در قالب نمایندگی حضور داشتند، انواع قطعات خودرو، تجهیزات تعمیرگاهی و دیاگ، لنت ترمز، انواع فیلتر، روغن موتور و گیربکس، بلبرینگ، قطعات جلوبندی، قطعات فلزی بدنه خودرو، قطعات سیستم تعلیق خودرو، فورج، انواع تسمه، اگزوز، دیسک صفحه و کلاچ و محصولات فولادی در معرض بازدید علاقه‌مندان و متخصصان این صنعت قرار گرفته بود.
ایجاد بستری مناسب برای معرفی آخرین دستاوردها و فناوری‌‌های صنعت قطعات خودرو، ایجاد فرصت ‌های تجاری جدید، تقویت ارتباطات بین تولیدکنندگان، توزیع ‌کنندگان و مصرف‌‌کنندگان و همچنین ارتقای دانش فنی فعالان این حوزه از جمله اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه تخصصی بود.
برخی از تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو در این نمایشگاه اعتقاد داشتند مشکل سرمایه در گردش، کاهش قدرت خرید مردم، نبود ثبات در قیمت مواد اولیه، تامین نشدن مواد اولیه و مشکلات مربوط به تسهیلات بانکی عمده چالش‌های قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی است و گویا صدای آنها از حیث مصائب این صنعت به پایتخت نمی‌رسد.
فرسودگی ماشین آلات درد مشترک تمام قطعه سازان منطقه آذربایجان است محمودی یکی از قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی گفت: قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی با احساس وظیفه و مسئولیت خود به خاطر مردم و توسعه صنعت و اقتصاد دیار آذربایجان و کشور بدون توقع تلاش می‌کنند، لذا وقت آن رسیده تا مسئولان و متولیان این صنعت نیز بیش از پیش به فکر مردم و به تبع آن، تولیدکنندگان بخش خصوصی باشند.
وی با اشاره به اینکه تولیدات قطعه‌سازی به شرکت‌های مادرِ خودروسازی داده می‌شود، معتقد است: یکی از دستگاه‌های مهم کارخانه که تمام زنجیره تولید شرکت به این دستگاه بستگی دارد از مدتی پیش دچار ایراد فنی شده بود، با وجود درخواست‌ها و مکاتبات فراوان نتوانستیم ارز مورد نیاز خود را تهیه نماییم لذا با این وضعیت نمی‌توان به تولید پرداخت.
محمودی افزود: روزگاری، دریایی از صنعت در آذربایجان‌شرقی پایه‌ریزی شده بود و صنعت قطعه‌سازی این استان در گذشته ایام بسیار باشکوهی داشت، اما متأسفانه امروزه مسئله فرسودگی ماشین‌آلات تولید قطعات یدکی خودرویی مشکل‌ساز شده است.
وی اضافه کرد: هر شرکت صنعتی همانند یک شهر باعظمت، اقتصاد دیار آذربایجان را متحول کرده و در بسیاری از بخش‌های مرتبط صنعتی در سطح کشور پیشران هستیم، به شرطی که این صنعت مورد حمایت جدی قرار گیرد.
محمودی با اشاره به اینکه فرسودگی ماشین‌آلات، بهره‌وری تولید را پایین آورده و هزینه‌های تولید افزایش می‌دهد تاکید کرد: تجهیز کارخانه‌ها به ماشین‌آلات به‌روز و پیشرفته، مستلزم اعطای تسهیلات ویژه‌ای است که در این زمینه تنها می‌‌توانیم دستگاه‌های دست دوم را وارد نماییم.
وی با ذکر این نکته که درد تمام قطعه‌سازان منطقه آذربایجان یکسان است، یادآور شد: دولت برای رفع موانع و تعیین تکلیف وضعیت قطعه‌سازان این استان صنعتی باید یک اقدام جدی و عملی انجام دهد، زیرا با شعار، تولید توسعه نمی‌یابد و ضرورت دارد تا ملزومات آن نیز توسعه یابد.
با نرخ بهره بانکی 23 درصد امکان به‌روز رسانی صنعت قطعه‌سازی ممکن نیست رئیس هئیت مدیره انجمن ماشین‌سازان و قطعه‌سازان خودرو آذربایجان‌شرقی که در آستانه 30 سالگی فعالیت خود قرار داشته و قدیمی‌ترین انجمن کارفرمایی حوزه قطعات خودرو در کل کشور است، به بیان واقعیت‌های این صنعت پرداخت.
بهراد فرشاد گفت: از سال 1372 که صنعت قطعه‌سازی پس از تصویب لایحه خودرو روند رو به افزایش و پیشرفتی را دنبال کرد. صنعت قطعه‌سازی در آذربایجان‌شرقی به‌دلیل وجود کارخانجات عظیم تراکتورسازی، ماشین‌سازی و واحدهای صنعتی منطقه صنعتی غرب تبریز، دانشگاه‌های تبریز، آزاد و صنعتی سهند، یک پشتوانه علمی و تجربی بزرگ را یدک کشید و به سبب این پشتوانه‌ها توانست در صنعت قطعه‌سازی حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی افزود: اما به مرور زمان و به‌دلیل مسائل فرهنگی و حتی مدیریتی، آنچنان که باید و شاید نتوانست جایگاه خود را در صنعت قطعه‌سازی کشور حفظ کند و دچار افول اندکی در طی این بازه زمانی برای صنعت مهم قطعه‌سازی آذربایجان‌شرقی اتفاق افتاد.
فرشاد اضافه کرد: در حقیقت، نیازمند حصول اطمینان برای سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی هستیم تا بتوانیم نقدینگی را به این صنعت سوق داده و آذربایجان‌شرقی را به سبب پتانسیل‌های علمی و تجربی فراوان به یک روند نوآوری و فناوری نوین هدایت کنیم.
این فعال حوزه صنعت منطقه آذربایجان با اشاره به اینکه در چند سال اخیر در بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی قطعات خودروی سراسر جهان دریافته ایم که تکنولوژی با سرعت بسیار بالا در حال رشد و پیشرفت است، متذکر شد: وضعیت موجود جهانی، ما را به انتقال فناوری وادار می‌کند.
وی تاکید کرد: انجمن قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی با انستیتو تکنولوژی وین – آی.تی اتریش قرارداد همکاری و انتقال فناوری داشت که متاسفانه به‌دلیل مسائل تحریم‌ها علیه ایران، این روند حرکت کُندی را در پیش گرفته است.
فرشاد اذعان کرد: به نظر می‌رسد سرمایه گذاری و نوسازی خطوط تولید صنعت قطعه‌سازی خودرو در این استان یکی از اساسی‌ترین مسائل در روند پیشرفت و انتقال فناوری صنعت قطعه‌سازی است که باید انجام گیرد؛ چرا که نرخ بانکی در صنعت قطعه‌سازی در استانداردهای بین‌المللی بین 5 الی 10 درصد است، اما با نرخ بهره بانکی 23 درصد امکان به‌روزآوری و انتقال تکنولوژی برای این صنعت با سیستم بانکی فعلی عملاً امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه دولت، مجموعه‌های بانکی و بازار سرمایه باید برای حفط و پیشرفت و به‌روزآوری این صنعت دست به کار شوند، گفت: اگر اقدامات مؤثری در این زمینه صورت نگیرد، این صنعت مهم آذربایجان با مشکلات فراگیری مواجه خواهد شد.
فرشاد افزود: در حال حاضر ما با شرکت‌های خودروسازی و تراکتورسازی به همکاری پرداخته و با تامین قطعات خط تولید و حتی قطعاتی که از خرید خارجی بی‌نیازشان می‌کند؛ فعالیت می داریم، اما به‌دلیل فرسودگی ماشین‌آلات و عدم پرداخت به‌‌موقعِ خودروسازان به واحدهای تامین‌کننده قطعات، امکان به‌روزآوری قطعه‌سازان وجود ندارد.
وی اظهار کرد: وقتی خطوط تولید فرسوده می‌شوند، متاسفانه در قیمت تمام شده و کیفیت قطعات تاثیر می‌گذارد و در نهایت، رقابت‌پذیری واحدهای تولید قطعات خودرو از دست می‌رود که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.
عدم حمایت از این صنعت موجب راندمان پایین قطعه سازان شده است رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه نمایشگاه قطعات خودروی تبریز پس از نمایشگاه تهران به عنوان بزرگترین رویداد تخصصی صنعت قطعه‌سازی شناخته می ‌شود، گفت: این رویداد صنعتی نقش بسزایی در توسعه و ارتقای صنعت خودروی کشور ایفا می‌‌کند؛ زیرا وجود صنایع مادر در آذربایجان‌شرقی ظرفیت بزرگی برای این استان محسوب می‌شود.
یونس اکبرپور پایدار افزود: این نمایشگاه با گردهم آوردن فعالان صنعت قطعه‌‌سازی آذربایجان‌شرقی و سایر استان‌های فعال در این حوزه، زمینه را برای تبادل دانش فنی، معرفی محصولات جدید و ایجاد فرصت‌های تجاری فراهم کرده است و به‌طور حتم باید به افزایش دانش فنی تولیدکنندگان کمک می‌کند.
وی اضافه کرد: حقیقت این است که قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی از حیث فرسودگی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولید قطعات خودرو بسیار رنج می برند، در حالی که زنجیره تولید قطعات باکیفیت و مرغوب در این استان وجود دارد اما عدم بهره‌مندی فعالان این صنعت از حمایت‌های دولتی باعث شده تا در سال‌های اخیر پیشرفت و توفیق چندانی در تولیدات قطعه‌سازی حاصل نشود.
رئیس کمیته خودروی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: آذربایجان‌شرقی به سبب بهره‌مندی از پتانسیل‌های صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، این امتیاز را در اختیار دارد تا متعهدانه به تولید قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور اقدام کند، اما متاسفانه عدم حمایت متولیان امر از این صنعت موجب راندمان پایین قطعه‌سازانی شده است که نظیر آنها در سطح کشور وجود ندارد.
صنعت قطعه سازی آذربایجان‌شرقی به تجویز نسخه درمان عاجل نیاز دارد صنعت قطعه‌سازی در استان آذربایجان‌شرقی به‌عنوان یکی از صنایع پایین‌دستی خودروسازی، تحت تاثیر وضعیت خاص و پیچیده بازار خودرویی کشور و نیز تحریم‌های خارجی، حال و روز خوشی نداشته و نیاز به تجویز نسخه درمان از طریق حمایت های دولتی دارد.
علیرغم اینکه آذربایجان‌شرقی قطب اول قطعه‌سازی و قطب سوم خودروسازی در سطح کشور از نظر کیفیت است، اما صنعت قطعه‌سازی آذربایجان متاثر از مشکلات پیش آمده‌ی اقتصادی و مالی در چند سال گذشته با مشکلات بسیار اساسی مواجه شده که زنگ خطر را برای بقای آن به صدا درآورده است.
کارشناسان و فعالان صنعت قطعه‌سازی آذربایجان‌شرقی می‌گویند انباشت مطالبات، فرسودگی و حتی از رده خارج شدن ماشین‌آلات تولید، به‌دلیل دشواری واردات آنها، مشکلات صادرات و عدم وصول ارز حاصل از آن از جمله چالش‌های بنیادین پیشِ روی این صنعت قدیمی و مهم دیار آذربایجان است که دولت‌های اخیر نتوانسته‌اند یاری‌گر فعالان این صنعت باشند.
در نهایت، تولیدات قطعه‌سازی آذربایجان‌شرقی به علت کیفیت و قیمت مناسب، قابلیت رقابت‌پذیری در بازارهای بین‌المللی را دارد، به طوری که گویا موسسات اروپایی قطعات ریخته‌گری شده خودرو در تبریز را قبول دارند، اما در داخل کشور بهایی به این صنعت داده نمی‌شود.
گزارش: شهرام صادق‌زاده

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/734338/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت سکه 10 مهر 1403 | قیمت سکه امروز سه شنبه 1403/7/10

آیا ترک سیگار به تنهایی کافیست؟!

اجرای 84 کیلومتر شبکه فاضلاب در تبریز

تولید سالانه 125 میلیون مترمکعب پساب در آذربایجان شرقی

دولت سیزدهم هیچ کاری برای دریاچه ارومیه نکرد

سه مقاله درمورد ایران با یک مضمون مهم در یک روزنامه اسرائیلی؛ «ایران تنها شده، باید به سراغ پروژه هسته ای تهران رفت»

دومین سوگواره ملی عکس«سقا» عکاسان راه‌یافته بخش ملی را معرفی کرد

انهدام سه باند سارقان میلیاردی اماکن خصوصی در مهاباد

محموله قاچاق چوب جنگلی در سردشت کشف شد

حادثه رانندگی در محور سلماس - ارومیه 8 مصدوم برجای گذاشت

دیدار گروه اعزامی اتاق بازرگانی تبریز با سفیر ایران در ارمنستان

توصیه انگلیس به اتباع خود برای ترک سریع لبنان

تجمع مردم مرند در سوگ شهادت شهید سید حسن نصرالله + عکس و فیلم

سرقت‌های خرد در آذربایجان‌غربی کاهش یافته است

شورای قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی

پاسخگویی به 7670 تماس با سامانه پاسخگویی 141 اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی

اختلال در ارتباطات مخابراتی جنوب استان آذربایجان غربی

اختصاص تجهیزات پزشکی موجود در انبار‌ها به مناطق محروم استان

علمای اهل سنت آذربایجان‌غربی جنایت های اسراییل را محکوم کردند

کمک 5 میلیارد تومانی مردم آذربایجان‌غربی برای بازسازی عتبات

تبریک علی‌اف به صهیونیست‌ها

جنایت های رژیم غاصب اسراییل بی پاسخ نخواهد ماند

تغییر چهره بهت آور «زهره» سریال پدر سالار بعد 31 سال در 66 سالگی/ تصاویر

مختومه شدن بیش از 30 درصد پرونده‌های قضایی اردبیل با کمک صلح‌یاران

جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل کُرد در روانسر برگزار می‌شود

آغاز برداشت ذرت بذری در استان؛ پیش‌بینی تولید 17 هزار تن بذر مرغوب

فعالیت 125 هیأت صلح در استان اردبیل

راه مقاومت رنگ و بوی فراموشی نمی‌گیرد

خریداران سکه چقدر پول زور می‌دهند؟

مشکلات حقوقی مؤسسات خیریه اردبیل رفع می‌شود

فرهنگ صلح و سازش در استان اردبیل گسترش یافته است

بیش از 30 درصد پرونده‌های قضایی اردبیل با کمک صلح‌یاران مختومه شد

شهید مقاومت تأثیرات گسترده‌ای در منطقه خاورمیانه داشت

تریبون مقاومت در دانشگاه فرهنگیان اردبیل

سوگواری شهادت سید حسن نصرالله و همراهانش در اردبیل

مراسم سوگواری شهید سید حسن نصرالله در اردبیل برگزار شد + عکس

جنایات علیه بشریت در غزه و لبنان محکوم است

تولید بیش از 450 هزار تن انواع محصولات زراعی و فرآورده‌های دامی در مهاباد

فاجعه ساختمانی در سلماس / کارگر سلماسی در نبود ایمنی جان داد + عکس

3 باند سارقان میلیاردی اماکن خصوصی در مهاباد منهدم شدند

17 غذای غیرمعروف اما خوشمزه کشورهای مختلف

اعلام همبستگی مردم مهاباد با مردم مظلوم فلسطین و لبنان پس ازشهادت سید حسن نصرالله و جمعی از یارانش

برگزاری هفتمین کاروان ترویجی الگوی کشت در منوجان

دستگیری سه باند سارقان میلیاردی اماکن خصوصی در مهاباد

3 باند سارقان میلیاردی اماکن خصوصی در مهاباد دستگیر شدند

برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری پرتاب چکش ، جام سید صادق موسوی در ارومیه

امور بهداشتی که قطعا با سلامت مردم سرو کار دارد سرلوحه برنامه ها قرارداد

پیشرفت 65 درصدی عملیات اجرایی ایستگاه پمپاژ فاضلاب در میاندوآب

راه‌های ساده برای جلوگیری از ترک پاشنه پا

نقش آسیای‌میانه در دور زدن تحریم‌های غرب علیه روسیه