پیام آذری

آخرين مطالب

سورن پلاس بهتر است یا سهند S؟ اجتماعي

سورن پلاس بهتر است یا سهند S؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ایران‌پژواک، در حال حاضر در بازار خودروی کشورمان ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتری که می‌توان خرید، ساینا S است اما اگر از چهره تکراری این خودرو خسته شده باشید و به دنبال مدلی کمی بروزتر و با تجهیزات بیشتر باشید، می‌توانید سراغ سهند بروید که حدود صد میلیون تومان گران‌تر است. از سوی دیگر، ارزان‌ترین سدانی که هم‌اکنون می‌توان در بین محصولات ایران‌خودرو پیدا کرد، سورن پلاس با موتور XU7P است؛ بنابراین، هرچند سهند و سورن پلاس از لحاظ سگمنت، ابعاد و قیمت باهم متفاوت هستند ولی ازآنجایی‌که هردو جزء ارزان‌ترین سدان‌های حال حاضر بازار کشورمان محسوب می‌شوند، مقایسهٔ آن‌ها برای کسانی که به دنبال یک سدان اقتصادی صفرکیلومتر هستند می‌تواند راهگشا باشد.
معرفی خودروها
سورن اولین فیس‌لیفت نسبتاً بزرگ بر پایهٔ سمند بود که اولین بار در سال 1385 رونمایی شد. از اواسط سال 1399 نیز ایران‌خودرو نسخهٔ کمی بروز شدهٔ این خودرو را با نام سورن پلاس به بازار عرضه کرد. سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ EF7 عرضه شد اما این خودرو که قرار است نقش جایگزین پژو پارس را در سبد محصولات ایران‌خودرو بازی کند، چند ماهی است که با پیشرانهٔ قدیمی XU7P راهی بازار شده و ایران‌خودرو به عرضهٔ نسخهٔ EF7 پایان داده است. از سوی دیگر، سهند نیز فیس‌لیفتی روی ساینا است که اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 دیده شد. این خودرو که با برند پارس‌خودرو عرضه می‌شود، به‌عنوان محصولی گران‌تر و مجهزتر، فاصله بین ساینا و شاهین را در سبد محصولات سایپا پر می‌کند.

پیام آذری

پیام آذری

طراحی بیرونی
همان‌طور که توضیح دادیم، سورن پلاس و سهند هردو فیس‌لیفت خودروهای قدیمی هستند و اساساً پیشینهٔ آن‌ها به سمند سال 1380 و تیبا سال 1388 بازمی‌گردد؛ بنابراین، با خودروهایی بسیار قدیمی طرف هستیم که با تغییراتی سعی شده شده بروزتر به نظر برسند. پیشینهٔ طراحی سورن پلاس اما قدیمی‌تر است زیرا شاهد همان ظاهر سورن سال 1385 هستیم که صرفاً تغییراتی جزئی مثل گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، دستگیره‌های در آسان‌بازشو مشابه دنا، اسپویلر لبه درب صندوق و جلوپنجره مشکی براق را تجربه کرده است؛ بنابراین، طراحی بیرونی سورن پلاس حتی در قیاس با خودروهای داخلی جدیدتر مثل دنا پلاس و شاهین، کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته و همچنان سمند را به یاد می‌آورد.

پیام آذری

در سهند اما سایپا جلو و عقب ساینا را کاملاً بازطراحی کرده و سعی داشته چهره ساده و قدیمی این خودرو را بروزتر جلوه دهد. در جلوی این خودرو شاهد چراغ‌های کشیده‌ای هستیم که به جلوپنجره‌ای شش‌ضلعی متصل شده و در کنار سپر جدید با ورودی‌های هوای متفاوت و مه شکن‌های مستطیلی، ظاهری به‌مراتب بهتر از ساینا را ایجاد کرده است. در عقب هم هرچند برای اینکه نیازی به تغییر قالب‌های تولید نباشد بخش کناری چراغ‌ها با ساینا یکسان است اما در ادامه طراحان سایپا با کشاندن ادامهٔ چراغ‌ها تا روی صندوق و همین‌طور انتقال جا پلاک به روی سپری با طراحی جدید، توانسته‌اند نمایی بسیار بهتر از ساینا S ایجاد کنند.

پیام آذری

بااین‌حال، مشکل بزرگ طراحی سهند پروفیل جانبی است که هیچ تغییری نداشته و همچنان با تیبا یکسان است. این موضوع علاوه بر اینکه ذات قدیمی سهند را نمایان می‌کند، یک عدم هماهنگی را بین طراحی تیز و شارپ جدید دماغه و چراغ‌های عقب با فرم منحنی ستون C ایجاد کرده که اساساً برای فرم تخم‌مرغی تیبا طراحی شده بود؛ بنابراین، هرچند به‌طورکلی طراحی سهند بروزتر به نظر می‌رسد ولی، سورن ظاهری ساده‌تر و هماهنگ‌تر دارد که ممکن است از دید برخی بهتر به نظر برسد. از لحاظ ابعاد، سورن پلاس با 4,534 میلی‌متر طول، 1,735 میلی‌متر عرض و 1,460 میلی‌متر ارتفاع، به میزان قابل‌توجهی از سهند با 4,215 میلی‌متر طول، 1,677 میلی‌متر عرض و 1,485 میلی‌متر ارتفاع بزرگ‌تر است.
داخل
سورن پلاس در داخل از همان داشبوردی استفاده می‌کند که در سال 1390 در سورن ELX ارائه شد. این داشبورد برای آن زمان طراحی قابل‌قبولی داشت اما حالا کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته در سورن پلاس، ایران‌خودرو با استفاده از غربیلک فرمان جدید دنا، افزودن نمایشگر کوچک مشابه پژو 206 به بالای داشبورد، صفحه‌نمایش لمسی در میانهٔ داشبورد در نمونه‌های جدیدتر، تودوزی مشکی‌رنگ با خطوط قرمز و تغییراتی در قطعات تزئینی مثل استفاده از تریم‌های طرح فیبر کربن، تا حدودی کابین خودرو را بروز کرده است.

پیام آذری

در سمت دیگر، ازآنجایی‌که ساینا از طراحی قدیمی و کسل‌کنندهٔ کابین رنج می‌برد، سایپا در داخل سهند دست به یک خانه‌تکانی اساسی زده و داشبورد و رو دری‌های کاملاً جدیدی را طراحی کرده که با تریم دورنگ مشکی و کرم و دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای، فضایی به‌مراتب مدرن‌تر و جذاب‌تر از ساینا را ایجاد کرده است. البته سایپا ابتدا نمونه‌های فول آپشن سهند را در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش درآورد که به نمایشگر لمسی مجهز بودند اما نمونه‌ای که به خریداران تحویل داده شد، از تیپ پایه با نام S است که فاقد نمایشگر لمسی و دکمه‌های روی غربیلک فرمان است و فضایی اقتصادی دارد.

پیام آذری

از لحاظ کیفیت متریال نیز هیچ‌کدام از این دو خودرو تعریفی ندارند ولی بااین‌حال، شرایط سورن کمی بهتر است. سدان ایران‌خودرو همچنین به لطف ابعاد بزرگ‌تر، از کابین جادارتری بهره می‌برد هرچند که سهند هم برای خودرویی در این کلاس، در داخل فضای نسبتاً جادار و قابل‌قبولی دارد. درمجموع، از لحاظ طراحی و فضای داخلی هیچ‌کدام از این دو سدان را نمی‌توان با قاطعیت برتر دانست ولی بااین‌حال، کفهٔ ترازو کمی به سمت سورن پلاس سنگینی می‌کند.
امکانات و تجهیزات
ازآنجایی‌که سورن پلاس و سهند ارزان‌ترین سدان‌های ایرانی هستند و خودروهایی نسبتاً اقتصادی محسوب می‌شوند، امکانات و تجهیزات چندان زیادی را ارائه نمی‌کنند. در جدول زیر امکانات این دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:
سورن پلاس سهند S
ایربگ2 عدد2 عدد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل کششدارددارد
ترمزهاجلو دیسکی عقب کاسه‌ایجلو دیسکی عقب کاسه‌ای
فرمانهیدرولیکهیدرولیک
دکمه‌های روی فرمانداردندارد
سیستم تهویهاتوماتیکنیمه اتوماتیک
نمایشگر لمسیداردندارد
دی‌لایتدارددارد
چراغ‌های خودکارندارددارد
آینه‌های جانبیتاشو برقیتنظیم برقی
سنسور دنده عقبدارددارد
دوربین دنده عقبداردندارد
سیستم پایش باد تایرهادارددارد
رینگ15 اینچی فولادی14 اینچی فولادی
تنظیم پشتی صندلی‌های جلوبرقیدستی
کامپیوتر سفریدارددارد
تریم داخلیمشکیدورنگ
با توجه به جدول فوق، از لحاظ امکانات هم برتری با سورن پلاس است و آپشن‌های بیشتری مثل نمایشگر لمسی، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، دوربین دنده عقب و آینه‌های جانبی تاشو برقی را ارائه می‌کند.
پیشرانه
همان‌طور که گفته شد، سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ 1.7 لیتری 16 سوپاپ EF7 به بازار عرضه شد که موتور نسبتاً بروزی محسوب می‌شود اما چند ماهی است که ایران‌خودرو این ماشین را با موتور 1.8 لیتری 8 سوپاپ XU7P ارائه کرده است. این موتور قدیمی که سال‌ها در سینهٔ پژو 405 و پارس قرار گرفت، به مشکل سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر شهرت دارد اما ایران‌خودرو در نسخهٔ جدید این موتور که با نام XU7 پلاس شناخته می‌شود، مدعی است با ایجاد تغییراتی در رادیاتور، واترپمپ و دمای روشن شدن فن، این مشکل را برطرف کرده است. موتور XU7P همچنین در منیفولد هوا، شمع‌ها و وایرها، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میل‌لنگ، یاتاقان و… هم تغییراتی را تجربه کرده است. این پیشرانه 98 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

پیام آذری

سهند همچنان از همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ M15 استفاده می‌کند که سال‌ها است در تیبا، ساینا و کوییک دیده‌ایم. البته این موتور هم نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای است که با نام M15i شناخته می‌شود و به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، در هردو خودرو شاهد پیشرانه‌های قدیمی هشت سوپاپ هستیم که خروجی نزدیک به همی دارند. بااین‌حال، پیشرانهٔ سهند استهلاک و هزینه‌های نگهداری کمتری دارد که برتری مهمی محسوب می‌شود. همچنین این خودرو مصرف سوخت کمتری هم دارد و برای وزن 1100 کیلوگرمی سهند، کشش نسبتاً مناسبی را فراهم می‌کند؛ بنابراین، در این قسمت به دلیل استهلاک پایین‌تر و نگهداری ساده‌تر، باید برتری را با سهند بدانیم.

پیام آذری

قیمت و جمع‌بندی
این دو خودرو در قیمت کارخانه بسیار به هم نزدیک هستند زیرا سورن پلاس XU7P با قیمت 469 میلیون تومان و سهند S با قیمت 467 میلیون تومان عرضه می‌شود ولی در بازار شرایط متفاوت است زیرا درحالی‌که قیمت بازار سهند حدود 500 میلیون تومان است، برای سورن پلاس باید بیش از 600 میلیون تومان هزینه کنید؛ بنابراین، در بازار اختلاف قیمت دو خودرو حدود 100 میلیون تومان است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود و قطعاً می‌تواند در انتخاب خریداران تأثیر داشته باشد؛ بنابراین، هرچند به‌طورکلی سورن پلاس با کابین بزرگ‌تر، امکانات بیشتر و موتور قوی‌تر خودروی بهتری به‌حساب می‌آید ولی وقتی بحث اختلاف قیمت صد میلیون تومانی مطرح، انتخاب خودروی برتر این مقایسه سخت خواهد بود و سهند هم به لطف طراحی بروزتر، پیشرانه کم‌استهلاک‌تر و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر، می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.
مقایسه مشخصات فنی
سورن پلاس سهند
پیشرانهXU7PM15i
حجم موتور (سی‌سی)17611497
سوپاپ88
قدرت (اسب بخار)9890
گشتاور (نیوتن متر)146137
گیربکس5 سرعته دستی5 سرعته دستی
محور محرکجلوجلو
وزن (کیلوگرم)12401100
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی)7.16.8
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)4,534 / 1,735 / 1,4604,215 / 1,677 / 1,485
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر)2,6712,410
حجم صندوق بار (لیتر)500370
قیمت کارخانه (میلیون تومان)469467
قیمت بازار (میلیون تومان)600500
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/732491/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صنعتگران و تولیدکنندگان در شرایط جنگ اقتصادی، در میانه میدان نبرد هستند

آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه بردار ایران در اسپانیا؛ فاطمه کشاورز پاسپورتش را برداشت؟

سراب ذهنی زلنسکی!

لزوم بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های قانونی بخش خصوصی

جشنواره تئاتر« زاب» در پیرانشهر پایان یافت

آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا – آفتاب نو | اخبار ورزشی

توقیف بیش از 9 تن روغن نباتی قاچاق در مراغه

قیمت جدید شیر اعلام شد

استانداردهای دوگانه غرب در مسئله فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها

تبیین رشادت‌های دوران دفاع مقدس مهمترین اقدام برای تداوم راه شهدا است

واکنش فدراسیون به فرار وزنه‌بردار تیم ملی زنان

روحیه بسیجی باید در جامعه و در بین مسئولین فراگیر شود

دولت مصمم است امور را به بخش خصوصی واگذار کند

مرکز رصد جمعیت استان اردبیل آغاز به کار کرد

بیش از 160 هزار نفر از هفتمین جشنواره انگور ارومیه بازدید کردند

شلیک های وحشت آور مردان قمه کش در میدان آذربایجان تبریز / پلیس وارد عمل شد

جان شاغلان این معادن در خطر است

پروتکل‌ ایمنی در بیش از 200 معدن زغال سنگ کشور رعایت نمی‌شود

وزیر جهادکشاورزی: قیمت جدید شیر با 20 درصد افزایش اعلام شد

آمادگی اتاق بازرگانی برای تأسیس موزه صنعت و تجارت اردبیل

فاطمه کشاورز وزنه بردار ایرانی پناهنده شد؟

جان باختن پاکبان ارومیه‌ای بر اثر تصادف حین انجام وظیفه

واکنش تازه فدراسیون به ماجرای وزنه‌بردار تیم ملی زنان

راهپیمایی محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در ارومیه برگزار می‌شود

بهره‌مندی حدود 13 هزار نفر از جمعیت روستایی نقده از آب آشامیدنی پایدار

مراسم بزرگداشت یاد و خاطره رزمندگان 8 سال دفاع مقدس در مراغه

فقدان تابلوهای آموزش شهروندی در تبریز

لیگ برتر تکواندو بانوان؛ تراکتور، پایگاه سلامتی رها و پارس جنوبی فاتحان روز نخست

سورن پلاس بهتر است یا سهند S؟

رزمایش همکلاسی مهربان در آذربایجان شرقی آغاز شد

مراسم یادواره شهدای خوی در منزل شهید فرامرز ابراهیم زاده + عکس

استفاده از وقف برای همه اقشار جامعه امکان‌پذیر است

59 غار تاکنون در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

59 غار تاکنون در آذربایجان‌غربی شناسایی شده است

جانباز مشگین‌شهری که یادگار جنگ را همچنان به همراه دارد

7 زوج مشهور ایرانی که مرگ آنها را از هم جدا کرد/ عکس

اگر فرزند دانش آموز دارید حتما این ویدئو رو تماشا کنید

تهیه کد (QR) برای مراکز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی در مهاباد

رشادتهای شهدا و ایثارگران به نسل جوان تبیین شود

شمار کشته شدگان قوچانی حادثه معدن طبس به 7 تن رسید

امباپه تهدید شد: با یک کلمه دیگر اخراجی! آیا او در آستانه ترک پاریس است؟

حذف تاریخ ایران از موزه تاریخ آذربایجان!

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم روز ملی صنعت سخنرانی کرد/ بخش خصوصی به میدان می‌آید؟

تصادف دو دستگاه پراید در چایپاره 7 مصدوم برجای گذاشت

فیلم| بازدید معاون بنیاد مسکن کشور از طرح‌های توسعه روستایی آذربایجان غربی

اهدای لوازم التحریر و بسته معیشتی به دانش آموزان مدارس استثنایی آذربایجان شرقی

اردوغان حضور نتانیاهو در نیویوک را لکه ننگ سازمان ملل متحد دانست

امنیت پایدار و مستمر در کشور نتیجه فداکاری‌های دوران دفاع مقدس است

وفور و تنوع مواد معدنی یکی از مزیت‌های اقتصادی آذربایجان شرقی است

پرداختن به مبانی دینی به زبان هنر دغدغه اصلی حوزه هنر است