پیام آذری

آخرين مطالب

چرا مهرداد بذرپاش سوار بالگرد ابراهیم رئیسی در روز سقوط نشده بود؟ سیاسی

چرا مهرداد بذرپاش سوار بالگرد ابراهیم رئیسی در روز سقوط نشده بود؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تسنیم: مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در گفتگویی درمورد شرایط دولت سیزدهم و برنامه ها و... گفت: این کارهای توسعه‌ای و زیرساختی بود که رهبر معظم انقلاب از دولت آقای رئیسی از دولت کار و خدمت تعبیر کرده بودند؛ این تعبیر نشان از آغاز کارهای مهم در کشور است و ما نمونه‌های آن را دیده‌ایم.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم در گفتگویی درمورد سقوط بالگرد شهید ابراهیم رئیسی،شرایط دولت سیزدهم و.
.. گفت: 30اردیبهشت 1403 بالگرد حامل رئیس‌جمهور در شمال‌غرب کشور دچار سانحه و سقوط شد و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان که سرتیم حفاظت رئیس جمهور و کادر پروازی بودند، به شهادت رسیدند.
بخش هایی از گفتگو مهرداد بذرپاش را بخوانید؛
*من حدود سال 1380 در اواخر دوران دانشجویی در دانشگاه شریف با آقای رئیسی ارتباط داشتم و برای برخی جلسات در کسوت ریاست سازمان بازرسی به دانشگاه دعوت می‌شدند. بعد از حضور من مجلس نهم، ایشان مسئولیت آستان قدس را عهده‌دار شده و به ما گفتند می‌خواهیم بخش اجتماعی آستان قدس را با معماری جدید به‌نحوی رقم بزنیم تا سطح خدمت‌رسانی آستان به همگان ارتقا یابد. چندین جلسات را گذراندیم و بنیاد اجتماعی کرامت رضوی تأسیس شد و بنده مسئولیت هیئت مدیره این بنیاد را برعهده گرفتم.
*بعد از آن، بنده در دیوان محاسبات و ایشان نیز در ریاست قوه قضاییه بودند و تعامل ما بیشتر بود و جلسات کاری ادامه داشت اما بعد از تشکیل دولت، از ابتدا به من گفتند که به دولت بروم ولی من خواستم اجازه دهید در دیوان بمانم و از این طریق و در دستگاه نظارتی کمک‌کار باشم. ایشان چندین بار به من پیشنهاد حضور در دولت را مطرح کرد و بعد از درگذشت مرحوم رستم قاسمی در آذرماه 1401 به وزارت راه و شهرسازی رفتم. این وزارتخانه دارای حوزه‌های کاری مهمی از جمله مسکن، کریدورها و حمل و نقل است که حقیقتاً کار سنگینی دارد.
*از ابتدای همکاری با شهید رئیسی با ویژگی‌های خاص ایشان آشنا شدم؛ شهید رئیسی اهل قانون و کار جهادی بود. به‌عنوان مثال در ماجرای مسکن باید بگویم که رئیس‌جمهورِ شهید در حالی ساخت یک میلیون مسکن در سال را مطرح کرد که این نیاز کشور و اتفاقاً قانون جهش و تولید مسکن است که تکلیف قانونی است. اگر قانون هم نبود، نیاز کشور بوده و هست و شهید رئیسی با شجاعت اعلام کرد که باید برای رفع این نیاز و حل این مشکل اقدام شود و دولت با همه توان برای ساخت یک میلیون مسکن به میدان آمده و بستر را فراهم کند.
*در حوزه واردات هواپیما که حوزه‌ای است که در تحریم شدید قرار دارد، در دولت سیزدهم 100 هواپیما وارد کشور شد. لازم است به‌عنوان وزیر سابق راه بگویم که تا زمانی که به تولید داخلی برسیم، باید واردات هواپیما صورت بگیرد تا کار کشور معطل نماند. در روزهای اخیر نیز دو هواپیما برا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی هما خریده شده که موتور اضافه دارد و با سن خدمتی 7-8 سال است که می‌تواند پروازهای دوردست را طی کند و وارد کشور شد. البته که باید تعداد هواپیماهای ما بیش از این باشد ولی با پیگیری‌های شهید رئیسی توانستیم این حجم را به کشور برسانیم.
*«حلم» از دیگر مشخصه‌های آقای رئیسی است؛ حتی یک مورد وجود نداشت که من او را عصبانی ببینم، این هم بر اثر خودسازی بود. می‌دانیم که فشارها بر شهید رئیسی به‌عنوان یک رئیس‌جمهور کم نبود؛ مشکلات، کمبود منابع، توقعات بالا، تخریب منتقدین و مخالفین و غیره بر ایشان فشار وارد می‌کرد ولی او با حلم کار را پیش می‌برد و از او حرف اختلاف‌انگیز ندیدیم.
*ما شهید رئیسی را در «تبعیت از رهبر انقلاب» پیشرو می‌دیدیم؛ او اعتقاد داشت باید نظرات و منویات معظم‌له به اجرا در بیاید و حتی اگر نظر شخصی داشت، نظر حضرت آقا را ارجح می‌دانست. آقای رئیسی کارهای یومیه‌ی کشور و هم‌چنین مباحث مورد نیاز آینده و زیرساخت‌ها را با هم دنبال می‌کرد و درگیر روزمرگی نشده بود.
*{در پاسخ به این سوال که آیا موردی بود که شهید رئیسی به شما تذکر جدی داده باشد؟}: تذکرها برای پیگیری کارها بسیار بود ولی موضوع اربعین حسینی، حج و سفرهای نوروزی از مسائلی بود که شدیداً پیگیری می‌کرد. در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای تسهیل سفر زائران اربعین صورت گرفت و یک نمونه‌ی آن، بهسازی راه‌ها، اصلاح مسیرها، تجهیز پایانه‌های مرزی و خصوصاً مسیر ایلام-مهران بود که همیشه با ترافیک‌های بالای ده ساعت مواجه بودیم ولی امروزه زمان ترافیک کمتر از نیم‌ساعت است. لازم است بگویم با پیگیری‌های شهید رئیسی، در سال 1403 تمام عملیات جابجایی حجاج تمتع با استفاده از ناوگان هوایی کشورمان صورت گرفت.
*{ در پاسخ به این سوال که شما در آخرین سفر با ایشان همراه بودید؛ بفرمایید چه اتفاقاتی در آن آخرین ساعات افتاد؟}: این سفر بسیار تلخ است و سخن گفتن درباره آن آسان نیست. در مسیر حرکت تبریز به محل دیدار سران ایران و آذربایجان، من در بالگرد همراه شهید رئیسی بودم و پروژه‌ها را توضیح می‌دادم. شهیدان رئیسی و آل‌هاشم دوستی دیرینه داشتند و در آن مسیر نیز آقای رئیسی چندین خاطره از دوران مسئولیت آقای آل‌هاشم در ارتش تعریف کرد.بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی، تعدادی از مردم محلی آمده بودند و مطالباتی داشتند؛ شهید رئیسی به سخنان گوش کرد و پاسخ داد.
*در این‌قبیل سفرها، معمولاً وزیری که پروژه در حیطه‌ی کاری اوست با رئیس‌جمهور همراه می‌شود تا بتواند توضیحات کامل را بدهد و این پروتکل تشریفات است. من هم در مسیر تبریز به کریدور ارس همراه ایشان بودم و توضیحات را دادم. برای بازگشت از محل کریدور به سد، آقای محرابیان(وزیر نیروی دولت سیزدهم) در بالگرد رئیس‌جمهور حضور داشت و توضیحاتی را ارائه کرد. بعد از افتتاح سد به سمت تبریز، چون قرار بود افتتاحی در پالایشگاه تبریز انجام شود، باید آقای اوجی(وزیر نفت دولت سیزدهم)همراه ایشان می‌رفت اما او از صبح در محل پالایشگاه منتظر رئیس‌جمهور مانده بود و حتی شنیدم خود آقای پزشکیان(نماینده سابق مردم تبریز در مجلس و رئیس‌جمهور فعلی) هم در محل پالایشگاه حضور داشت تا با رئیس‌جمهور دیدار داشته باشد.
*وسایل شخصی من در آن بالگرد وجود داشت و تشریفات هم به من اعلام کرد که در بالگرد حامل آقای رئیسی باشم؛ من زودتر به نزدیک بالگرد رسیده بودم و آنجا قدم می‌زدم، شهدای این حادثه با یک خودروی ون رسیده و سوار بالگرد شدند. بعد از این ماجرا، به اعضای تشریفات گفتم که کیف دستی و کت من را از داخل بالگرد بدهید و من با بالگرد دیگری می‌آیم. بعد از حرکت به سمت پالایشگاه تبریز، حدود ساعت 13:45 در محل معدن مس سونگون فرود آمدیم و متوجه شدیم که محافظ‌ها در حال برقراری تماس با بالگرد شهید رئیسی هستند و مهندس پرواز گفت بالگرد حامل آقای رئیسی را گم کرده‌ایم.
*وقتی شهید آل‌هاشم تلفنِ خلبان را جواب داد متوجه شدیم که بالگرد زمین خورده و امید داشتیم سرنشینان زنده باشند و سریعاً برای کمک به آنها برسیم. با چند ماشین معدن به سمت کوه و منطقه رفتیم اما مه همه‌جا را فرا گرفت. آن منطقه پوشش گیاهی خاصی دارد و کمک‌ها از ورزقان، استان و تهران به ترکیب تیم‌های جست‌وجو اضافه شد ولی چون مه سنگین بود، پهپادها هم به‌خوبی نمی‌توانستند جست‌وجو کنند، چون در ارتفاع درخت‌های بلند و پوشش گیاهی سنگین وجود دارد.
*تیم‌های جست‌وجو بعد از ساعت‌ها به روستای «اوزی» که حادثه در آن منطقه رخ داد رسیدند اما اهالی روستا هم صدایی از بالگرد و یا انفجار نشنیده بودند. بعد از یافتن ابدان مطهر مشخص شد که محل حادثه حدود 800 متر با روستا فاصله دارد. ابتدای صبح روز دوشنبه بالگرد پیدا شد و همراه با سردار سلامی فرمانده‌کل سپاه و دیگر اعضای ستاد جست‌وجو، به محل حادثه رفتیم و صحنه‌های تلخ پیش رو چشم‌مان قرار گرفت و آن سفر بی‌پایان و تلخ، به انتها رسید.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/819551/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار آذربایجان غربی پیگیر حادثه دانش‌آموزان مصدوم ارومیه شد

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی معرفی می‌شود

شیوع سرخک در کمین است؛ دلیل؟ مهاجرانِ واکسینه‌نشده!

بقای آقای گل در تبریز تقریبا قطعی شد!

لیگ یک: مساوی بی روح در هوای سرد تبریز

کنان ییلدیز کار دست خودش و یوونتوس داد؛ محرومیت 2 جلسه‌ای ستاره بیانکونری تأیید شد

تخصیص 50 میلیارد تومان برای تامین آب شرب مرند

پرچم رضوی در تبریز به اهتزار درآمد

زمان بازگشایی مرز ایران و جمهوری آذربایجان فرا رسیده | باید مسیر ریلی جلفا به نخجوان احیا شود

مبارزه با آفت سن مادری در120 هزار هکتار از مزارع غلات آذربایجان غربی

14 هزار فرهنگی آذربایجان شرقی در فرآیند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند

کلنگ زنی 9 پایگاه امداد و نجات و یک ساختمان اداری در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان غربی پیگیر حادثه دانش آموزان مصدوم ارومیه شد

5 دانش آموز ارومیه ای مصدوم تحت مداوا؛4 دانش آموز ترخیص شد

اولین نقش زن در خانواده توسط دختران ایفا می شود

دستگیری سارق دوچرخه و کشف اموال مسروقه در محمودآباد

عکس/ استقبال مردم ارومیه از احمدشاه قاجار

کشف کتیبه باستانی هزار و 500 ساله در آباده فارس

حادثه برای دانش‌آموزان دختر در ارومیه‌؛ 11 نفر مصدوم شدند

در سفر یک روزه پزشکیان به باکو چه گذشت؟/ دیدار در سواحل خزر و در میان مردم تبریز و اردبیل

در سفر یک روزه پزشکیان به باکو چه گذشت؟/ از دیدار در سواحل خزر و تا احساس غربت نکردن آقای رئیس جمهور

رمز ماندگاری گفتمان شهید رئیسی، مردم‌داری و حضور میدانی است

تعداد مصدومان آتش‌سوزی سرویس مدرسه ارومیه به 11 نفر رسید

وزش باد شدید در قزوین

سوختگی 9 دانش آموز دختر و راننده در آتش گرفتن سرویس مدرسه‌ای در ارومیه

دانش‌آموزان دختر در ارومیه‌ دچار حادثه شدند+ جزئیات

تعداد مصدومان آتش سوزی سرویس مدرسه ارومیه به 11 نفر رسید

سوختگی 11 دانش آموز دختر و راننده سرویس مدرسه‌ای در ارومیه در آتش گرفتن خودروی ون

با پایان سریال «بلیط یکطرفه» منتقدان و مخاطبان در باره آن چه می‌گویند؟

مدافع ملی پوش پرسپولیس بر سر سه راهی تهران - دوحه - تبریز!

مدافع ملی پوش پرسپولیس بر سر سه راهی تهران – دوحه – تبریز!

لزوم توسعه مناسبات ایران و آذربایجان در حوزه‌های تجارت، صنعت و بانک

دختران؛ آینده‌سازان در پیچ و خم چالش‌ها و فرصت‌ها

کاهش 31 درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی

بیوگرافی گیتی خامنه + ویدیو

کشف اولین کتیبه دوران ساسانی در شهر آباده /اولین سند مکتوب تاریخ آباده کشف شد

امنیت شهر مدیون همیاران ترافیک است

اعتمادسازی سیاسی میان ایران و آذربایجان از دستاوردهای سفر به باکو بود/ روایت توئیتری مهدی سنایی از ابعاد سفر پزشکیان به کشور همسایه

عکسی واضح از حضور اعضای خانواده مسعود پزشکیان در سفر اخیر خارجی‌اش

تشکیل کمیته مشترک سرمایه گذاری ایران و آذربایجان

محرومیت دوباره برای مدیر محروم تراکتور

آتش‌سوزی سرویس مدرسه در ارومیه 9 مصدوم برجای گذاشت

نخبه‌یابی، نخبه‌پروری، نخبه‌گزینی و نخبه‌گماری وظایف اصلی بنیاد نخبگان

77 درصد از زراعت استان اردبیل زیرپوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت

واگذاری بناهای متعلق به میراث فرهنگی اردبیل به سرمایه‌گذاران

آتش سوزی سرویس مدرسه در خیابان مدرس ارومیه

آتش سوزی در سرویس مدرسه استثنایی طراوت ارومیه

تعلیق فعالیت سه معدن منطقه دره گشایش مراغه

نشست افغانستان اتصال منطقه‌‌ای‌، امنیت و توسعه برگزار شد

بررسی پیشرفت فیزیکی و مسائل طرح جهش تولید در آذربایجان شرقی