توصیههای رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به مدارس در زمان باقیمانده تا آزمونهای نهائی
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام آذری - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با ارائه توصیههایی به مدارس در زمان باقیمانده تا آزمونهای نهایی، گفت: جز آزمونهای شبه نهایی که به صورت ملی طراحی شده، است آزمون دیگری برگزار و دانشآموزان را آزمون زده نکنید.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، محسن زارعی، صبح چهارشنبه، سوم اردیبهشت ماه در همایش تبیینی_توجیهی اعضای ستاد آزمون، مدیران مدارس متوسطه و عوامل اجرایی حوزههای اجرای آزمون با تاکید بر اهمیت آمادگی دانشآموزان، خطاب به شرکتکنندگان اظهار کرد: شرکتکنندگان با استفاده از راهنمای عمل و بستههای یادگیری تهیه شده توسط دبیرخانه راهبری کشوری، آمادگی لازم را کسب میکنند. همچنین حضور در کلاسهای درس و بهرهمندی از جمعبندیهای دبیران، از جمله نکاتی است که افراد میتوانند آمادگی لازم برای موفقیت در آزمونها را حاصل کنند.
وی افزود: در کمتر از یک ماه زمان باقیمانده به شروع آزمونهای نهایی، برخی مدارس در حال برگزاری آزمون پشت آزمون هستند؛ درحالیکه این اقدام، بزرگترین اشتباه و جفا در حق دانشآموز بوده و تنها آزمونهای شبه نهایی و راهنمای عمل تدوین شده است که دانشآموز را با چارچوب آزمونهای نهایی آشنا میکند. مدیران، معلمان و اولیا، دانشآموزان را از آزمونهای نهایی نترسانند.
زارعی با بیان اینکه توصیف و شناسایی وضع موجود و دیدن اشکالات و خلاهای موجود، اولین گام و لازمه کیفیتبخشی است با اشاره به ارزیابی عملکرد نظام آموزشی با نتایج آزمونهای بینالمللی تیمز و پِرز در بین عموم جامعه، اظهار کرد: چند سالی است که آموزش و پرورش را با معیارهای درونی مانند آزمونهای نهایی مورد قضاوت قرار میدهند و با پر کردن خلاهای موجود، وضعیت رو به بهبود خواهد بود.
وی، رعایت عدالت در فراهم آوردن شرایط برگزاری آزمونهای نهائی را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: با توجه به برگزاری آزمون نهائی در سه مقطع طی سال گذشته، کارنامه عملکردی به مدارس ارسال گردیده و تحلیلها از سطح مدرسه تا منطقه و استان، انجام گرفته است.
زارعی، نیاز به تغییر محتوای برخی قسمتهای کتب درسی مختلف و لزوم تغییر شیوه تدریس برخی معلمان و لزوم توزیع متوازن دانشآموزان در رشتههای را از جمله علل به دست آمده از تحلیل آزمونها برشمرد و افزود: برای تربیت و داشتن دانشآموزان خلاق، مبتکر و با فهم عمیق که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مورد تاکید قرار گرفته است، باید سنجش برای یادگیری را در اولویت قرار داده و سپس به سنجش از یادگیری توجه کنیم. یادگیری باید مبنا باشد و حافظهمحوری مورد توجه نباشد.
وی در ادامه با اشاره به آخرین تصمیمات در خصوص سابقه تحصیلی، گفت: طبق مصوبه 1051 شورای عالی آموزش و پرورشی، آزمون نهائی پایه دهم و سابقه تحصیلی آن حذف شده است. آزمون پایه یازدهم نیز بر اساس شش درس مصوب جلسه 1051 شامل چهار درس عمومی و دو درس تخصصی با تاثیر مثبت در سال 1404 و تاثیر قطعی 1405 به شکل نهائی برگزار میشود. بر همین اساس؛ برای دانشآموزان پایه یازدهم و افرادی که میخواهند ایجاد سابقه کنند؛ تاثیر معدل، امسال مثبت بوده و قطعی نیست؛ اما تاثیر این شش درس در سال بعد قطعی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: از امسال، تاثیر سابقه تحصیلی 60 درصد و آزمون سراسری 40 درصد بوده و دروس عمومی را در آزمون سراسری، نخواهیم داشت. هنرجویان هم باید دروس عمومی خود را ایجاد سابقه کنند نه دروس شاخه نظری را.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خاتمه متذکر شد: افرادی که تا به حال در ترمیم معدل، شرکت نکردهاند میتوانند از یک تا هر چند درسی را که میخواهند، انتخاب کنند؛ اما ترمیم مجددها باید همه دروس را انتخاب کرده و بپذیرند نمره جدید، تراز گرفته خواهد شد.
گفتنی است؛ در پایان این همایش از مدیران موفق در شاخص میانگین دروس نهایی، مصححین برتر از لحاظ بیشترین تصحیح با کیفیت و برگزیدگان ارزیابی مرکز ارزشیابی وزارت از میزان اثربخشی برنامههای مدرسه در ارتقا کیفیت قدردانی به عمل آمد.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۸:۳۵
-
۱۱ بازديد
-

-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/817589/