پیام آذری

آخرين مطالب

خطر وابستگی به آذربایجان بر سر ترانزیت ایران اقتصادی

خطر وابستگی به آذربایجان بر سر ترانزیت ایران
  بزرگنمايي:

پیام آذری - مسیر دسترسی ایران به روسیه و اروپای شرقی، چندین سال است که به عبور از خاک آذربایجان وابسته شده و برای موقعیت‌های اضطراری غیرقابل پیش‌بینی باید به سمت مسیرهای جایگزین برویم.
به گزارش مشرق، کریدور شمال-جنوب (INSTC) به عنوان یک پروژه بین المللی در اوایل دهه 2000 میلادی شکل گرفت. این کریدور 7200 کیلومتری متشکل از راه آهن، بنادر و حمل و نقل جاده ای میان کشورهای ذینفع است که هزینه و زمان گذر کالا را به ترتیب 30 و 40 درصد نسبت به مسیر سنتی کانال سوئز کاهش می دهد و مسیر جایگزین این مسیر محسوب می‌شود.
کریدور شمال-جنوب نقش به‌سزایی در افزایش تبادلات تجاری میان کشورهای هند، ایران، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه داشته باشد و به تحکیم روابط ژئوپلیتیک و اقتصادی بین این کشورها کمک کند.در سال های اخیر، چندین توافقنامه مهم میان ایران، آذربایجان (در سال 2005 به پروژه راه‌گذر بین‌المللی شمال-جنوب پیوست) و روسیه با محوریت کریدور شمال-جنوب امضا شده است که هدف آن‌ها تقویت همکاری ها در زمینه ترانزیت کالاهاست.
این توافقنامه ها شامل تسهیل فرآیندهای گمرکی و کاهش تعرفه ها برای کالاهای ترانزیتی، توسعه بندر انزلی به یکی از نقاط کلیدی کریدور شمال-جنوب و احداث خط آهن رشت-آستارا به منظور اتصال شبکه ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و سپس روسیه برای ایجاد ترانزیت ریلی یکپارچه در سراسر این کریدور می باشد.
به تازگی، یک قرارداد وام به ارزش 131.5 میلیون دلار (وام 22 ساله دارای مدت تنفس 2 ساله) برای بازسازی بخش مهمی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در آذربایجان (سومگایت-یالاما) توسط راه آهن آذربایجان (ADY) و بانک توسعه آسیایی (ADB) امضا شده است.
هدف از اتعقاد این قرارداد که با حضور روشن رستموف، رئیس راه آهن آذربایجان و سنیه درانی جمال، مدیر بانک توسعه آسیایی امضا شده است، تقویت ارتباط منطقه‌ای و توسعه کریدور شمال-جنوب مطرح شده است.هزینه کل پروژه حدود 160.5 میلیون دلار تخمین زده شده که دولت آذربایجان 29 میلیون دلار در آن مشارکت کرده است.
بانک توسعه آسیایی، پیش‌تر 150 میلیون دلار به راه‌آهن آذربایجان اختصاص داده بود.بر اساس گزارش‌ها، این اعتبار برای تکمیل بازسازی خط اصلی 166 کیلومتری میان سومگایت و یالاما شامل سازه‌های عمرانی و تقاطع‌های ریلی اختصاص یافته است و انتظار می رود این پروژه تا 31 دسامبر 2025 تکمیل شود.

پیام آذری

طبق نظر کارشناسان، با تکمیل بازسازی این خط ریلی، ترانزیت ریلی این کریدور به وضعیت تجاری ارتقا می یابد که نیازمند پیشرفت هم زمان و گام به گام راه آهن ایران با دو راه آهن کشور آذربایجان و روسیه است.
مطابق نظر کارشناسان، با توجه به این که کریدور یا راهگذر دارای سه سطح ارتباطی، اقتصادی (تجاری) و توسعه ای می باشد، باید به سوی تجاری سازی کریدور بین المللی شمال-جنوب عبوری از مسیر ایران پیش برویمتبادل کالایی صورت گرفته بین کشورهای دخیل در کریدور شمال-جنوب و تعامل بانکی و بیمه ای آنها، زمینه‌سازی تحقق تدریجی تجاری شدن این کریدور و بهره مندی از مزایای سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن را مهیا می سازد.
مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت عنوان کرد: در سال‌های گذشته، روسای جمهور سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه به طور منظم دیدارهای سه جانبه برگزار می کردند که بخشی از این نشست ها به کریدور شمال-جنوب و تجاری‌سازی آن اختصاص داشت. پیشنهاد می شود که دستگاه دیپلماسی کشور دوباره این دیدار سه جانبه را احیا کند.
باقری ادامه داد: همکاری‌های ایران و آذربایجان در توسعه کریدور شمال-جنوب رو به جلو بوده اما نباید از تنش‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی دو کشور چشم‌پوشی کرد.
وی تصریح کرد: به هیج عنوان نباید مسیر انحصاری ترانزیت کالا به روسیه و اروپا را در اختیار یک کشور قرار دهیم که در مواقع اضطراری، اهرم فشاری برای کشور محسوب شوند.
باقری اظهار کرد: در حال حاضر برای مسیر آذربایجان دو تا مسیر جایگزین وجود دارد، اولی اسکله رو-رو بندر امیرآباد است که قدمت 20 ساله دارد و هنوز اجرایی نشده، دومی مسیر ارمنستان-گرجستان است که روابط سیاسی و اقتصادی با این دو کشور پیشرفت خاصی نداشته است.
این کارشناس ترانزیتی افزود: در دو هفته گذشته، ارمنستان اعلام کرد که مشتاق اتصال ریلی به شبکه راه‌آهن ایران است. با این حال اظهار نظری از طرف مسئولان کشورمان صورت نگرفته و انگار این ابراز تمایل به گوش آن‌ها نرسیده است.
باقری در انتها اظهار کرد: میان ایران و گرجستان به لحاظ حمل‌ونقلی منافع مشترک گسترده‌ای وجود دارد که هنوز به دنبال آن نرفته‌ایم. گره زدن حوضه‌های دریایی اطراف‌ کشور به دریای‌سیاه و دسترسی به کشورهای حوزه بالکان، وزن ژئوپلیتیکی کشورمان را ارتقا خواهد داد.
منبع: فارس

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/792382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهتاب کرامتی بعد از مدتها دیده شد

آغاز پنجمین دوره نمایشگاه کتاب کیش با استقبال خوب کیشوندان

کرم ضد آفتاب سان سیف خوبه؟ 0 تا 100 تاثیرات بر پوست

به صدا در آمدن زنگ انقلاب اسلامی در مدارس استان اردبیل

جلوگیری از برداشت اضافی پنج میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در اردبیل

تداوم روند احیای بناهای تاریخی اردبیل به بخش خصوصی

‌ بهره‌برداری از 91 پروژه با اعتبار 9 هزار و 931میلیارد تومان در اردبیل

استاندار اردبیل: پیشرفت‌های 46 سال گذشته را ادامه می‌دهیم

برخورداری 545 خانوار دارای فرزندان چند قلو از حمایت‌های بهزیستی اردبیل

تعطیلی یکشنبه 14 بهمن مدارس اراک و اردبیل قطعی شد؟

اکران 32 فیلم جشنواره فجر در اردبیل

نوزاد 380 گرمی در مرسین پس از 155 روز مبارزه به زندگی بازگشت

هنرمند اردبیلی کاغذسازی دستی و سنتی را احیا کرد

چرا وزیر راه از جاده مرگ مغان بازدید نمی‌کند؟

استقبال گرم گردشگران از جشنواره زمستانی سرعین‌

افتتاح 31 پروژه فضای آموزشی

ورود چوپان خلخالی به خانه پلنگ حادثه‌ساز شد

30 هزار میلیارد ریال برای تکمیل راه‌آهن اردبیل نیاز است

نیاز به 30 هزار میلیارد ریال برای تکمیل راه‌آهن اردبیل

واگذاری خانه تاریخی آصف در اردبیل به بخش خصوصی

سهم مسکن محرومان اردبیل به 580 واحد رسید

انقلاب اسلامی یک معجزه در قرن فعلی است

ماجرای ضرب و شتم یک دانشجو توسط راننده در دانشگاه صنعتی ارومیه

انقلاب اسلامی منشا عزت و افتخار ملت ایران است

ثبت 143 اثر صنایع‌دستی هنرمندان لرستانی در جشنواره بین‌المللی «سرو سیمین»

راز کاهش هدررفت محصولات؛ آنچه که هر کشاورز باید بداند!

ماجرای درگیری دانشجویان با راننده سرویس اتوبوس در دانشگاه ارومیه چیست ؟

سود برنج در جیب کیست؟ / فروشگاه‌های زنجیره‌ای عامل گرانی؟

علت درگیری در این دانشگاه چه بود؟

اعزام کاروان راهیان نور دانشجویان از جوار مزار شهدای گمنام مرکز فرهنگی دفاع مقدس ارومیه

رویداد ایران جوان در تبریز برگزار شد

زمان قطعی برق تبریز امروز شنبه 13 بهمن (خاموشی برق)

حاشیه‌سازی مهاجم اهل بوروندی بعد از ترک ایران!

لزوم حفظ دستاوردهای انقلاب و انتقال روایت‌های تاریخی به نسل جوان

بیانیه جنجالی باشگاه پرسپولیس درباره بازی با تراکتور

باشگاه پرسپولیس: هواداران ما از تبریز و آذربایجانند

سرپرست فرمانداری ویژه میانه منصوب شد

سرپرست فرمانداری ترکمانچای منصوب شد

بیانیه جدید باشگاه پرسپولیس در مورد اتفاقات بازی با تراکتور/ هواداران ما از تبریز هستند!

زرین‌کوب: برای فروش فیلم در گیشه باید تنها کمدی ساخت / ترک عمیق مخاطب را جذب می‌کند

باشگاه پرسپولیس: توهین قومیتی را توهین به خود و هواداران‌مان می‌دانیم/ سرمربی تیم ما ترک تبار است

جلسه ویژه وزیر ورزش در مورد رفتار‌های غیر اخلاقی در ورزشگاه‌ها

انتقال آب ارس به تبریز 75 درصد نیاز آب شرب استان را برای 30 سال آینده تضمین می‌کند

قزوین، میزبان نبرد مدعیان؛ شمس آذر، امیدِ باشگاه پرسپولیس و تراکتور تبریز

زرین کوب: اینکه می‌گویند فیلم گرته‌برداری از فیلم‌های میشائل هانکه است اتهام بزرگی است/ برای فروش فقط باید به ژانر کمدی فکر کرد! +فیلم

شناخت تیم های برتر مسابقات دستجات اسکیت اینلاین هاکی در رده های سنی دختران | اخبار ورزشی

دنیامالی: اتفاقات پرسپولیس – تراکتور، ریشه در خارج استادیوم داشت/ حق بازیکن است تیم را ترک کند!

اعتماد اسکوچیچ به ترکیب برنده؛تیم فوتبال تراکتور تبریز بدون تغییر مقابل هوادار؟

دبیرخانه دائمی سراب‌ها برای 3 استان زاگرس نشین تشکیل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی از راه‌آهن اردبیل-میانه بازدید کرد