پیام آذری

آخرين مطالب

راه آهن چابهار - زاهدان؛ شاهراه جدید تجارت آسیای میانه و جنوب آسیا اقتصادی

راه آهن چابهار - زاهدان؛ شاهراه جدید تجارت آسیای میانه و جنوب آسیا
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تین نیوز |
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: تکمیل خط ریلی چابهار - زاهدان، موجب اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره ظرفیت های موجود در بندر چابهار و ضرورت اتصال هرچه سریع تر این بندر به شبکه راه آهن کشور، گفت: در حال حاضر خط ریلی به طول 628 کیلومتر از چابهار به زاهدان در حال ساخت است که بخشی از آن (زاهدان به خاش) به بهره برداری رسیده و ساخت بقیه آن نیز با منابع مالی دولتی با شتاب صورت می گیرد و جز طرح های ویژه دولت است و جا دارد از حمایت ویژه مقام معظم رهبری دام ظله از این طرح تقدیر کرد، زیرا ایشان در سال 1398 با اختصاص 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و در سال 1401 نیز اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرح های مهم حمل و نقل را دادند و به این ترتیب طرح راه آهن چابهار - زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شده است.
ناصریان افزود: این خط ریلی 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راه آهن متصل می کند و خط ریلی دیگری که در امتداد راه آهن چابهار - زاهدان در راستای شمالی- جنوبی قرار دارد از زاهدان به مرز میلک می رسد و بعد شهر بیرجند را پوشش می دهد و در نهایت در ایستگاه یونسی (نزدیک تربت حیدریه) به شبکه موجود راه آهن متصل می شود، و محور میان بر قابل توجهی در شبکه ریلی شکل می گیرد که راه گذر (کریدور) ترانزیتی شرق کشور را در راستای شمالی - جنوبی فراهم می کند، به عبارت دیگر اگر زاهدان به یونسی متصل شود بار از چابهار به سمت سرخس در مسیر مستقیم می تواند سیر کند که موجب بهبود ارتباط ریلی با افغانستان و ترکمنستان می شود و به تبع آن کشورهای آسیای میانه و روسیه هم امکان حمل بار بیشتری را خواهند داشت و این محور مورد علاقه کشور هندوستان نیز به شمار می رود.
وی یادآور شد: اتمام این راه گذر ریلی، عبور کالا از شمال به جنوب و بالعکس را سرعت می هد و با توجه به برآوردهای صورت گرفته، حجم باری که در مسیر راه گذر شمال به جنوب از روسیه و کشورهای حوزه CIS به سمت هند و برعکس با افتتاح مسیر ریلی چابهار - زاهدان -یونسی به حدود 2 میلیون تن در سال می رسد. البته تحقق بارهای ترانزیتی بیش از وابستگی به تکمیل زیرساخت ریلی، به وضعیت توقف های بارها در گمرکات و بنادر و هماهنگی نهادهای متعدد داخلی و بین المللی و امکانات لجستیکی و تعرفه ها و زمان سیر بستگی دارد و کشور ما در جذب بار ترانزیتی موفقیت نسبی نداشته و امید است با تحول در این زمینه و تشکیل ستاد عالی ترانزیت و رفع مشکلات مدیریتی و نرم افزاری روند جذب بارهای ترانزیتی اصلاح شود.
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور تصریح کرد: بندر چابهار و راه آهن مزبور برای تسهیل صادرات و واردات استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز مهم است و راه آهن چابهار حمل ونقل بارهای داخلی و مسافری بین مناطق استان سیستان و بلوچستان را مقدور می کند؛ این طرح علاوه بر جنبه بین المللی از ابعاد توسعه مناطق شرقی و جنوبی کشور و آمایش سرزمینی و توسعه اقتصاد دریا محور اهمیت بالایی دارد و باعث شکوفایی و رونق بیشتر در استان بزرگ و مستعد سیستان و بلوچستان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
به گفته ناصریان؛ هم اکنون طرح های بزرگ تولید فولاد و پتروشیمی در اطراف چابهار در دست اجراست که برای حمل انبوه مواد و تولیدات نیازمند راه آهن چابهار خواهند بود.
وی ادامه داد: رسیدن خط راه آهن به چابهار و اتصال آن به بندر شهید بهشتی می تواند، موجب اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی شود. از این رو کشورهای هندوستان، روسیه و آسیای میانه مستمراً پیگیر تکمیل این طرح و استفاده از این کریدور به عنوان مسیر مناسب برای حمل کالاها از آسیای میانه به جنوب آسیا هستند.
ناصریان تاکید کرد: اتصال بندر چابهار به خط آهن سراسری، ظرفیت جابه جایی 7.7 میلیون تن بار و 2 میلیون مسافر در سال را ایجاد می کند که علاوه بر درآمد ترانزیت ریلی، در افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و حمل بارهای داخلی راه آهن مؤثر است، همچنین برآورد می شود در شرایط خوش بینانه دو طرح فوق به صورت مستقیم و غیرمستقیم تا حدود 300 میلیون دلار در سال برای کشور درآمدزایی ارزی و ریالی ایجاد خواهند داشت.
وی در پایان با اشاره به اینکه 10 سال از آغاز طرح خط ریلی چابهار - زاهدان می گذرد اما هنوز تکمیل نشده، گفت: در اوایل امسال برخی افراد گفتند که این خط ریلی تا پایان امسال تکمیل می شود اما این ادعا صحیح نیست، حتی اینکه سال آینده به بهره برداری برسد، دشوار خواهد بود و علاوه بر استمرار اعتبار کافی نیازمند تلاش فوق العاده اجرایی است و احتمالاً افتتاح این طرح در سال 1405 خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/788056/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر شکل و شمایل «شهاب» فیلم نهنگ عنبر بعد 7 سال در 50 سالگی

مدیر فداکار عجب‌شیری جان دانش‌آموزش را نجات داد

بررسی فرصت ها و چالش های جزیره در مجمع عمومی سازمان منطقه آزاد کیش

هشت مدرسه با همت بنیاد علوی در استان اردبیل احداث می شود

اشتغال‌زایی برای بیش از 2 هزار مددجوی اردبیلی با حمایت کمیته امداد

پروژه‌های ساخت مدارس ایمن در راستای حمایت از آینده‌سازان کشور است

آخرین هواشناسی اردبیل طی 24 آینده | پیش بینی وضعیت آب و هوا اردبیل فردا پنجشنبه 4 بهمن ماه 1403

استعدادیابی تنها راه توسعه ورزش است

توقیف 1400 خودروی سنگین در اردبیل

تدارک 30 فرصت سرمایه‌گذاری در اردبیل

زمان قطعی برق اردبیل پنجشنبه 4 بهمن ماه 1403 اعلام شد + جدول خاموشی برق اردبیل24 ساعت آینده

اختتامیه هفتمین دوره جشنواره رسانه‌ای ابوذر فارس برگزار می‌شود

خبر تلخ درباره نابودی دریاچه ارومیه

مدیرعامل تراکتور تماشاگران ویژه در ارومیه

انفجار سالن شهرداری ارومیه از شادی هواداران

عظیم مرکباتچی با کوراب در گالری مژده

انتصاب «مهدی عبدالرزاقی» به عنوان دبیر مجمع نیروهای خط امام در قزوین

آتش‌سوزی در مس سونگون؛ زیرساخت‌ها سالم و تولید پایدار

درخشش هنرمندان مراغه‌ای در جشنواره تئاتر فجر

تعطیلی ادارات و بانکهای تبریز فردا پنجشنبه 4 بهمن 1403 به دلیل بارش برف شدید

برگزاری نخستین جشنواره علمی و ادبی شهریار خوانی در تبریز

خرید قهوه ترک اصل| لذت نوشیدن سنتی‌ترین نوشیدنی جهان

اتمام مراحل مطالعات و امکان سنجی احداث گاوداری 10 هزار راسی درسراب

ترامپ اطرافیانش را غافلگیر می‌کند؟

کمبود 18 هزار مگاواتی برق نتیجه ترک فعل در اجرای برنامه ششم توسعه

کارتال تخفیف داد، پرسپولیس بخشی از شروطش را پذیرفت/ یک‌ امضاء تا توافق رسمی

فرانسه به برخی دیپلمات‌های ونزوئلا 5 روز فرصت داد پاریس را ترک کنند

واکنش حامد لک به حواشی درگیری در تبریز: عکاس هوادار نیست

مانع زدایی از مسیر سرمایه‌گذاری بهترین خدمت مسئولان به مردم است

دیدار معاون نخست وزیر آذربایجان با احمدیان

سخنگوی قوه قضائیه: پرونده حمله به سفارت آذربایجان در اجرای احکام است+ فیلم

انفجار گاز در حسینیه مراغه؛ 16 نفر مصدوم شدند

مرکز خدمات سرمایه گذاری در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی می‌شود

تعرض و کودک‌آزاری در بوکان؛ متهمان به سرعت بازداشت شدند

توقیف میلیاردی لوازم آرایشی قاچاق در آذربایجان غربی

حکم اعدام فرد مهاجم به سفارت آذربایجان به اجرای احکام ارسال شده

دیپلماسی امنیتی ایران در باکو: دیدار احمدیان با معاون نخست‌وزیری آذربایجان

تصاویر/ دیدار معاون نخست وزیر آذربایجان با دبیر شورای عالی امنیت ملی

اختلاف 46 درجه ای دما بین 2 منطقه

قدردانی ویژه زلنسکی از الهام علی‌اف

اصلاح قانون مبارزه با مواد‌مخدر در مجلس تسریع شود

سخنگوی قوه قضاییه: حکم تتلو قطعی نیست/ وضعیت پرونده ترور دو قاضی/ حکم قصاص برای عامل حمله به سفارت آذربایجان/ تبعه سوییس در جایی که دوربین نبود در زندان سمنان خودکشی کرد/حمید قره حسنلو به 15 سال حبس در تبعید در زندان یزد محکوم شد؛ حکم قطعی و در حال اجراست

مستند تاریخ شفاهی مبارزات روحانیت اهل سنت آذربایجان‌غربی تهیه می‌شود

مدیران در خدمت به جامعه ایثارگران با وسعت نظر عمل کنند

مقاله استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران در نشریه نیچِر منتشر شد

انتشار مقاله استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران در نشریه نیچر

در مستندسازی دوران دفاع مقدس کم‌کاری کرده‌ایم

روایت تاریخ پزشکی دوران دفاع مقدس

پدر شهیدان والامقام «عبدالکریم و مرضیه بیدمال» آسمانی شد

75 هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوزه آبریز دریاچه ارومیه شناسایی شد