پیام آذری

آخرين مطالب

حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به یک میلیون تن می‌رسد اقتصادی

حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به یک میلیون تن می‌رسد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش خبرگزاری مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری احداث خط ریلی صنعتی بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و هلدینگ پتروپالایش اصفهان به تشریح برنامه‌های این شرکت برای توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور و حل چالش‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل ریلی پرداخت و گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل کم‌توجهی به حمل‌ونقل ریلی در کشور، مغفول ماندن مزایای اقتصادی این نوع حمل‌ونقل است.
وی توضیح داد: در کشورهای مختلف، حمل‌ونقل ریلی به دلیل هزینه پایین‌تر سوخت و کارایی بیشتر، از نظر اقتصادی جذاب‌تر از حمل‌ونقل جاده‌ای است. با این حال، در ایران به‌دلیل یارانه‌های انرژی و عدم توجه به هزینه‌های تمام‌شده در حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، مزایای حمل‌ونقل ریلی به‌طور کامل به نمایش گذاشته نمی‌شود و به همین دلیل بسیاری از صاحبان بار تمایلی به استفاده از این بخش ندارند.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تکالیفی که در برنامه هفتم توسعه برای افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از کل حمل‌ونقل بار کشور مشخص شده است، افزود: هدف این برنامه‌ها این است که سهم حمل‌ونقل ریلی به 30 درصد برسد، اما متأسفانه در حال حاضر این میزان تنها حدود 10 تا 12 درصد است. این آمار نشان می‌دهد که باید تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی و زیرساخت‌ها ایجاد شود تا جذابیت این بخش برای صاحبان بار افزایش یابد.
ذاکری در ادامه از اقدامات جدید راه‌آهن برای رفع این مشکلات و افزایش جذابیت حمل‌ونقل ریلی خبر داد و گفت: ما در تلاشیم تا با همکاری با بنادر مختلف، به ویژه بندر امیرآباد و بندر کاسپین، ظرفیت پذیرش بار را افزایش دهیم. در این راستا مذاکرات مفصلی با صاحبان بار و مسئولان بندر امیرآباد داشته‌ایم و امیدواریم که در سه یا چهار ماه آینده آثار این اقدامات را مشاهده کنیم.
امضای تفاهم‌نامه با ترکمنستان برای افزایش ظرفیت حمل بار در محور سرخس به بندرعباس
وی همچنین توسعه ترانزیت بار از طریق محورهای ریلی بین‌المللی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ترانزیت بار از طریق راه‌آهن تابع عوامل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها همکاری با کشورهای همسایه و صاحبان بار در خارج از کشور است. محور سرخس به بندرعباس یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی کشور است که در آن تفاهم‌نامه‌هایی با ترکمنستان برای توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت حمل بار امضا کرده‌ایم. مذاکرات اخیر با ترکمنستان نشان‌دهنده آمادگی دو طرف برای تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت‌های حمل‌ونقل است. در حال حاضر مشکلاتی در برخی از کریدورهای ریلی کشور وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گلوگاه‌های موجود در شبکه ریلی است.
ذاکری به محورهایی مانند مسیر سنگان اشاره کرد و افزود: به دلیل رسوب بار، ظرفیت این مسیر تکمیل شده و به یکی از گلوگاه‌های بزرگ حمل‌ونقل ریلی تبدیل شده است. این مشکلات در برنامه چهار ساله راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته و رفع گلوگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.
تسهیل فرآیند ترانزیت نیازمند تعامل با گمرک است
مدیرعامل راه‌آهن در ادامه به برنامه‌های ترانزیت بار در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: برای افزایش ترانزیت بار، علاوه بر محور شرقی کشور، به محورهای مرکزی و غربی نیز توجه ویژه‌ای داریم. در این راستا مشکلاتی وجود دارد که باید بین دستگاه‌های اجرایی حل شود. به‌طور مثال، تعامل با گمرک یکی از مسائلی است که باید برای تسهیل فرآیند ترانزیت حل شود.
وی همچنین از تلاش برای فعال‌سازی بندر آستارا به عنوان یکی از کریدورهای مهم ترانزیت ریلی کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر ترانس شیپمنت بار بین آستارا و رشت در حال انجام است و امیدواریم که با حل مسائل موجود، بارانداز آستارا بتواند به یکی از پایانه‌های مهم ترانزیت بار تبدیل شود. همچنین خط آهن رشت به قزوین آماده بهره‌برداری است و به‌زودی از ظرفیت‌های آن برای حمل بار بیشتر استفاده خواهیم کرد.
برنامه اقدام مشترک برای افزایش جابه‌جایی بار از بنادر به ریل در حال تدوین است
ذاکری همچنین در ادامه به برنامه‌های آینده ترانزیت بار از بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: هدف‌گذاری ما این است که 25 درصد از بار بنادر کشور به ریل منتقل شود. به‌ویژه بارهای بنادر شمالی همچون بندر امیرآباد و کاسپین که می‌توانند از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی استفاده کنند. هماهنگی‌هایی بین سازمان بنادر و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است و برنامه اقدام مشترک برای افزایش جابه‌جایی بار از بنادر به ریل در حال تدوین است. این برنامه در یک ماه آینده با حضور مسئولان دو سازمان رونمایی خواهد شد.
حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به یک میلیون تن می‌رسد
مدیرعامل راه‌آهن در نهایت گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری، حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به حدود یک میلیون تن برسد. برای سال آینده نیز افق برنامه‌ریزی‌ها برای حمل بار از این کریدور 3 میلیون تن است. برای تحقق این اهداف، همکاری بیشتر شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی ضروری است. به‌ویژه برای بندر امیرآباد، که از مهم‌ترین نقاط ترانزیت بار در شمال کشور است، باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با رفع موانع موجود و اجرای برنامه‌های در دست اقدام، حمل‌ونقل ریلی در کشور گسترش یابد و سهم ریلی در حمل بار به 30 درصد برسد، که این موضوع می‌تواند به‌طور چشمگیری به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش بار ترافیکی جاده‌ها کمک کند.
کد خبر 6286213

پیام آذری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/752712/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعریف نوید محمدزاده از خانواده بزرگ خود/ ویدئو

خاطره امین زندگانی از برخورد با پلیس بزرگراه/ ویدئو

کشف توزیع‌ 700 تُن گندم یارانه‌ای خارج از شبکه در آذربایجان غربی

بررسی توسعه و بهبود خدمات بانکی در شورای امور بانکی سازمان منطقه آزاد کیش

تربیت فرزندان برای آینده مهمترین رسالت بانوان است

33 داور حرفه‌ای عمومی و خانواده در اردبیل فعالیت دارند

قیمت انواع حبوبات 24 آبان 1403

بانوان طلبه تبیین را اولویت فعالیت تبلیغی خود قرار دهند

سبقت قیمت کله‌وپاچه گوسفندی از گوشت قرمز

جهاد مقابله با مشروبات الکلی در راه است

دمای هوا در استان اردبیل افزایشی خواهد بود

جدول برنامه زمانبندی خاموشی برق اردبیل امروز و فردا پنجشنبه 24 و جمعه 25 آبان 1403

اجرای بیست وششمین مانور سراسری زلزله وایمنی در مدارس اردبیل

افزایش تعداد مناطق شهرداری ارومیه

دفتر حقوقی اتباع خارجی + فیلم

پاسخ سازمان دامپزشکی درباره موضوع سرو غذاهای حرام گوشت در رستوران‌های تهران

جدول برنامه زمانبندی خاموشی برق ارومیه امروز و فردا پنجشنبه 24 و جمعه 25 آبان 1403

سریال «بازی مرکب» به فئودالیسم در کشور ژاپن ربط دارد؟

تأمین و توزیع واکسن پنجگانه در سلماس

تراز آب سد مهاباد به هزار و 342 متر رسید

معرفی نفرات برتر روز نخست کشتی آزاد نوجوانان مازندران

راهکار‌های مشخصی برای حل مشکلات ارزی و معیشتی وجود دارد

برنامه‌های هفته کتاب در تبریز چیست؟

سفر وزیر اقتصاد به تبریز

نحوه کار کلینیک‌‌های ترک بی‌حجابی اعلام شد/ این زنان به این مراکز معرفی می شوند

ستاد امر به معروف تهران محل تجمع تفکری خاص/ کمپ ترک بی‌حجابی از کدام اتاق تفکر بیرون آمد؟

حاشیه‌نشینی در شأن مردم تبریز نیست

مجتمع مس سونگون؛ محور توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در منطقه

نشست روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در تبریز برگزار شد

واکنش ستاد امر به معروف به کلینیک‌های بی‌حجابی/ بهتر است از عنوان «محفل» استفاده شود/ زنان با دستور قضائی به کلینیک‌ها معرفی می‌شوند+ فیلم

باند برگشت قطعه اول بزرگراه خواجه-ورزقان افتتاح شد

سرمایه بخش خصوصی شرایط خوبی برای دولت به ارمغان می‌آورد

«بسترسازی علامه طباطبایی برای انقلاب» در بیان امام خامنه‌ای

عکس/ استایل پاییزی احسان خواجه‌امیری و همسرش

نحوه کار کلینیک‌‌های ترک بی‌حجابی

کشاورزی قراردادی باعث رونق صادرات بخش کشاورزی می شود

راهنمای انتخاب بهترین گچ ساختمانی برای پروژه‌های ساختمانی شما

معاون ستاد امر به معروف: محافل «ترک بی‌حجابی» جایگزین جریمه برای زنان بی‌حجاب است | با دستور قضات زنان بی حجاب به محفل ترک بی حجابی معرفی می شوند

اعلام نحوه فعالیت کلینیک‌‌های ترک بی‌حجابی؛‌ پذیرش متقاضیان با سه روش

کاشت 120 هزار گلدان گل‌های پاییزی در مراغه

نحوه کار کلینیک‌های ترک بی‌حجابی اعلام شد

وزیر اقتصاد از گروه صنعتی سامانه الکترونیکی تبریز بازدید کرد

وزیر اقتصاد از یک گروه صنعتی در زمینه الکترونیک بازدید کرد

برگزاری پنجمین رزمایش همکلاسی مهربان در بام ایران + فیلم

حضور در محافل ترک بی‌حجابی حکم جایگزین جریمه است

ترک فعل بانک‌ها در پرداخت وام به کشاورزان

قضاوت داور مراغه‌ای در رقابت‌های جام آزادگان

جدول برنامه زمانبندی خاموشی برق تبریز امروز و فردا پنجشنبه 24 و جمعه 25 آبان 1403

معاون پارلمانی رئیس جمهور: ارتباط خوبی بین دولت و مجلس برقرار شده است

امضای 8 تفاهمنامه در جهت تقویت امنیت غذایی