پیام آذری

آخرين مطالب

روح جوانمردی و پهلوانی جاری در زندان ارومیه اجتماعي

روح جوانمردی و پهلوانی جاری در زندان ارومیه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - برای اجرای عالی برنامه اصلاحی در راستای آموزه های معنوی دینی و ترویج اخلاق اسلامی ورزش پهلوانی و باستانی هر روز با شکوه خاصی در گود زورخانه حضرت علی (ع) زندان ارومیه برگزار می گردد.
و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل زندانهای استان آذربایجان غربی ؛ استقبال زندانیان ارومیه از برنامه فرهنگی ورزش‌زورخانه ای و پهلوانی زیاد است .
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در ادبیات ایرانی «پهلوان»واژه جذاب و احترام بر انگیز است بخصوص اگر شخصیت توصیف کننده این کلمه دارای یک نفس مهذب باشد .منش پهلوانی ، آئین فتوت و جوانمردی در دوره تاریخی ایران اگر بازخوانی و بررسی شود سیر تکوینی آن همراه با رواج اندیشه های الهی دین اسلام در مورد جایگاه رفیع انسان و پرورش همزمان «تن پهلوان با جان خردمند» یکی بوده است .
برای همین امر سازمان جهانی یونسکو ورزش پهلوانی و باستانی ایران را به عنوان میراث فرهنگ بشری چند بعدی (فرهنگی، هنری، دینی و اخلاقی) بر اساس یک روح حماسی وطن دوستی هدیه ملت ایران به تمدن بشری جهان قلمداد کرده است ؛ در طول سالهای دراز تاریخی از افسانه های منظوم و منثور تا رسوم و سنن احیا تمدن ایرانی شامل عقاید و آموزه های دینی، شعر و ادبیات حماسی ، عرفان و اخلاق است که در پیوند با یکدیگر زندگی حماسی ایرانی را خلق و تصویف کرده اند .
از زمان تمدن اشکانیان در ایران که موجبات جمع شدن دست سلوکیان و یونانیان از سرزمین ایران شده است واژه پهلوان ( سخت جان درشت اندام و قوی) متداول ترین توصیف انسان های تاثیرگذار در رزم و شدائد زندگی بودند که موجبات ارتقای نفس و روح خود همزمان با نجات گروه ، قبیله یا جامعه را شده اند
پس واژه پهلوان عنصر تربیتی در جامعه هم داشته است تربیت انسان آرمانی در طول گذر ایام از میان فرهنگ ها و باورهای دینی تثبیت شده در سرزمین ایران که با توجه به غنای آموزه های فرهنگ ایرانی از جمله راست کرداری، وطن دوستی ، بی آزاری ، پاکدامنی و حیاء .... اهمیت زیاد آن در متون و توصیه های دین اسلام بیشترین تاثیر را ورزش باستانی و پهلوانی زورخانه پذیرفته است .
واژه «فتی»در سورهای انبیاء کهف برای توصیف حالات و منش زندگی پیامبرانی چون یوسف، ابراهیم، موسی، اصحاب کهف ، محمد مصطفی (صلوات الله علیهم) و در منابع دینی و مذهبی احادیث ارزشمندی در مورد پرهیزگاران همچنین با توجه به سیره عملی به عنوان شخصیت برجسته و نماد فتوت به حضرت علی (ع) منتسب می باشد .
روح جوانمردی و پهلوانی جاری در زندان ارومیه
شرح قصص قرآنی در احوالات پیامبران(ص) و سیره مردمداری انبیاء الهی (ع) یک نمونه کامل بهره مندی دین اسلام از منش جوانمردی است و این شیوه تربیتی در اسلام بسیار مورد توصیه و تاکید می باشد ، بر همین اساس تربیت و اصلاح رفتار بر اساس این آموزه های دینی بخصوص در مورد انسان های به خطا رفته با توجه به قابلیت بهره مندی هر کس به وسع توان ذهنی و جانی خود مورد توصیه می باشد.
سازمان زندانهای کشور با اهمیت قراردادن این نکته دینی در تربیت و اصلاح نفوس به خطا رفته بر ترویج معارف اسلامی از طریق آداب ورزش زورخانه ای در تثبیت ارزش های اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی تاکید نموده است، برگزاری مسابقات در سطوح و رشته های مختلف در المپیاد های باشکوه ویژه ورزش پهلوانی زندانیان ، تفاهم نامه های همکاری برای رشد و ارتقاء سطح این ورزش و همچنین صرف هزینه های برای ساخت ،بازسازی و تجهیز گودهای زورخانه از اقداماتی است که باعث شده است این ورزش در زندانها طرفداران زیادی داشته باشد .
برگزاری جشن های گلریزان آزادی زندانیان نیازمند در گودهای زورخانه زندانها و مراکز تحت نظارت هیات های ورزشی، علاقه مندی مدیران و کارکنان به رواج این ورزش در بین زندانیان و بهره بردتن از ظرفیت آن در آزادی زندانیان موضوعات مهم در سازمان زندانها برای اهمیت این ورزش می باشد .
علاقه مندی برای حضور روزانه در برنامه های تمرینی همراه با ضرب و زنگ زورخانه زیر نظر مربیان و مرشدهای تربیت شده یا علاقه مند در بین مددجویان باعث رواج روزانه این ورزش از صبح آغازین تا عصر می باشد.
با توجه به شرایط زندان نیاز به فعالیت های ورزشی برای زندانیان بیشتر است.امکان تحرک و فعالیت در زندان به مراتب کمتر از جامعه بیرونی می باشد. و یکی از برنامه های مفید برای تقویت بعد جسمانی و بعد روانی و پر کردن اوقات فراغت زندانیان همین فعالیت های ورزش زورخانه با حرکات موزون پرنشاط با موسیقی حماسی مرشد و سرایش اشعار حماسی از باورهای دینی و مذهبی است می باشد.
اخلاق و پهلوانی در زندان رواج پیدا می کند و محیط آرام و معنوی را در بین زندانیان ورزشکار این رشته به وجود می آورد که برای مربیان و مراقبان زندانها این نکته در کنترل و ایجاد نظم بسیار مهم می باشد. بر همین اساس رواج ورزش زورخانه ای در زندان برای برنامه ها ی سازمان می باشد .
گود زورخانه حضرت علی (ع) زندان ارومیه 4 سال پیش در مساحت 300 متری با معماری استاندارد مورد تایید فدراسیون ورزش های زورخانه ای و پهلوانی برای آموزش و تربیت جسم و جان زندانیان احداث و از اولین روزهای بهره برداری مورد علاقه مددجویان قرار گرفت به حدی که این واحد در مناسبت های دینی و ملی بسیار شلوغ و دارای برنامه های خاص بزرگداشت می باشد
براساس اعلام مسئولین فرهنگی و تربیتی زندان ارومیه روزانه 100زندانی ورزشکار در سری صبح و ظهر در گروه 50 نفری زیر نظر 4 مرشد و دو مربی تمرینات خود را به مدت 2 ساعت در وعده صبح و ظهر فعالیت می نمایند ، نرمش ، بدنسازی و تمرین هنرهای پهلوانی ، میل و سنگ و کباده ، تمرین چرخ و شنا... ورزش های مورد علاقه زندانیان است که با رعایت منش پهلوانی و احترام به مرشد و پیشکسوتان ورزش انجام می گردد .
کریم مربی این رشته ورزشی محکوم به قصاص نفس است که سومین سال حضور خود را هر روز بابرنامه های ورزش زورخانه سپری می کند او می گوید سه سال پیش طی آشنایی با زندانی ورزشکار این رشته به صورت خود آموز طی تمرینات انفرادی در کنار زمین والبیال انجام می داده است وی اذعان می کند بخش عمده حرکات در سه و چهار ماه تمرینات روزانه از وی یاد گرفته است و حالا مربی بیش از 50 زندانی روزانه می باشد و هر روز 4 ساعت وقت خود را در گود زورخانه می گذراند محکوم به اجرای حکم قصاص می گوید: بیرون از محیط زندان به این ورزش علاقه داشتم اما اصلا دنبالش نرفتم و صد حیف ... او می گوید : در این ورزش به خودشناسی رسیده است و مطمئن است خداوند به برکت توسل هایش دری از رحمت برایش باز خواهد کرد .
پرویز قهرمان میل بازی زندانیان استان و را یافته با مسابقات کشوری در سال گذشته می باشد او قبل از شروع نرمش روزانه بیش از یک ساعت به انجان تمرینان نمایشی با میل می پردازد و در حین انجام ورزش با اذن و اجازه مرشد میاندار میل بازی می باشد.
افشین می گوید: در بیرون از زندان چند جلسه با کمک دوستی تمرین مرشدی و ضرب گیری انجام داده است ولی بعدا کلا فراموش کرد او یکی از مرشدهای توانای زندان شده است روزانه با صدای ضرب و زنگ او بیش از 100 زندانی تمرین می کنند او از حال معنوی مرشد در جایگاه والای این ورزش بهر ه زیادی برده و می گوید مدیون هستم
بیش از 20 زندانی تازه کار در کنار گود روزانه به انجام حرکت های ورزشی و نرم ش عمومی مشغول هستند آنهامی گویند همانکه در بند و زندان تن خود را آماده و جان خود را با ورزش پهلوانی صفا می دهند شاکرند و از مسئولان تقدیر می کنند .
مسئول تربیت بدنی زندان ارومیه می گوید: پارسال تجهیزات کامل یک باشگاه درجه یک برای تمرینات ورزشی به همت مسئولین زندانهای استان آذربایجان غربی تهیه شده است و هم اکنون در سطح استان بهادعای مسئولین تربیت بدنی و هیات ورزش های پهلوانی گود زورخانه زندان بهترین و مجهزتریت باشگاه ورزشی است.
برنامه های فرهنگی ویژه اعیاد و مناسبتهای شهادت ، وفات و بخصوص ماه مبارک رمضان و برنامه هیات مذهبی زندان در گود زورخانه برگزار می گردد و مورد استقبال زندانیان و مسئولین می باشد یکی از زندانیان می گوید: چند بار وسط گود زورخانه نماز به جماعت برگزار شده است و این نشان از قداست معنوی ورزش پهلوانی و گود زورخانه است .
تشکیل تیم در رشته ورزش کشتی پهلوانی و فنون رزمی و پهلوانی همراه با نمایش های انفرادی و گروهی اقدامات مسئولان فرهنگی زندان ارومیه برای شرکت در برنامه ها و حضور موثر در مسابقات کشوری در اولویت فعالیت های فرهنگی ورزشی قرار دارد .
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/744772/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برداشت 130 هزار تُن سیب از باغات مهاباد

واژگونی پراید در اتوبان زنجان ـ تبریز 7 مصدوم بر جای گذاشت

وزیر بهداشت: مبلغ اضافه‌کاری پرستاران به‌زودی افزایش می‌یابد

خبر قتل زن معلول در اردبیل تکذیب شد

تردد بیش از 73 هزار نفر مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار

نمایش 8 فیلم از مستندسازان اردبیل در لرستان

5 شکارچی متخلف در باروق دستگیر شدند

قطعی برق در ارومیه

انجام عملیات شاخه زنی درختان در حریم شبکه برق شهرستان سلماس

فضای شهر ارومیه با گل‌های داوودی عطرآگین شد

ساعتی از روز که خلق و خوی آقایان تغییر می‌کند!

نشست بصیرتی ناظران شورای نگهبان در خوی

برپایی نمایشگاه خودکفایی و اشتغال پایدار در شهرستان میاندوآب

شورای ترافیک شهرستان میاندوآب به ریاست فرماندار تشکیل جلسه داد

حقوق تمام پرسنل شهرداری ارومیه پرداخت شد

افزایش امتیازات و تثبیت جایگاه دانشگاه ارومیه بر اساس نظام رتبه بندی دانشگاهی تایمـز نسخه 2025

ویدیو / اعتراض حامیان فلسطین سخنرانی هریس را قطع کرد

خانه در تبریز چند؟ + جدول

8 روز تا انتخابات آمریکا / نامزد‌ها شانه به شانه هستند

بایدن رای زودهنگام خود را به صندوق می‌اندازد

ویدیو/ فقط هشت روز تا انتخابات آمریکا مانده

رونالدو النصر را ترک می کند؟

ترامپ برتری دیرینه دموکرات‌ها میان مردان اسپانیایی‌تبار را از بین برده‌است

ترامپ در صورت شکست، احتمالا نتیجه را نمی‌پذیرد

سی‌ان‌ان: ترامپ در صورت شکست، احتمالا نتیجه را نمی‌پذیرد

گزارش خبری سفر معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش به مراغه

جریمه بیش از هشت میلیارد ریال قاچاقچی پوشاک در تبریز

واژگونی پراید در اتوبان زنجان_ تبریز 7 مصدوم بر جای گذاشت

برد نماینده گان هزمزگان و مازنداران درلیگ فوتسال امید‌های کشور

یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ بایدن رای داد +فیلم

ترامپ ببازد، نتیجه را نمی‌پذیرد

سی ان ان: ترامپ ببازد، نتیجه را نمی‌پذیرد

عقب‌ماندگی در ورزش دانش‌آموزی مراغه جبران می‌شود

تقویت حمل و نقل عمومی در اولویت شورای شهر تبریز است

بایدن رای داد

شوک بزرگ در اردوی پرسپولیس به این ستاره

واژگونی پراید در اتوبان زنجان_ تبریز با 7 مصدوم

حاشیه‌نشینی و مخاطرات آن ابرمسئله تبریز است

برای رفع مشکلات به جای مچ گیری در کنار مدیران شهرداری هستیم

حاشیه‌نشینی و مخاطرات آن ابر مسئله تبریز است

شهرداری تبریز در مسئله ساماندهی حاشیه نشینی موفق عمل کرده است

لالائف باخت، ایمان محمدی حذف شد

لزوم جذب سرمایه گذاران سایر حوزه‌ها به بخش کشاورزی

ذخیره 520 هزار تن گندم در استان آذربایجان شرقی

1910 روستای آذربایجان غربی از نعمت گاز بهره مند شدند

توزیع نزدیک به 46 هزار تن انواع کود یارانه‌ای کشاورزی در استان آذربایجان غربی

سمپاشی 480 هزار رأس دام آذربایجان غربی بر علیه انگل‌های خارجی

ارمنستان و جمهوری آذربایجان علیه هم وارد جنگ می‌شوند؟

طرح زیر گذر امام علی (ع) ارومیه آذرماه به بهره برداری می رسد

چه خبر از وضعیت جسمانی رضا آشفته؟