پیام آذری

آخرين مطالب

علاقه عجیب نوری بیگله جیلان، کارگردان ترک، به سینمای ایران+جزئیات اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ، نوری بیگله جیلان کارگردان مشهور ترکیه در مسترکلاس تخصصی برنامه «شکوه سینما» در پاسخ به سوال خبرنگار سینمااعتماد درباره اهمیت ایران و هنرمندان ایرانی و سختی های فیلمسازی در ایران گفت:
سینمای ایران را خیلی دوست دارم
سینمای ایران نجیب و بزرگ است با بسیاری از هنرمندان ایرانی رفیقم و آنها را می شناسم ، بعضی از آنها در ترکیه زندگی می کنند ،
به گزارش سینمااعتماد؛ او گفت: درباره سختی های فیلمسازی در ایران و ترکیه باید بگویم متاسفانه فیلم ساختن در ایران ، ترکیه
و اساسا همه جای دنیا کار سختی است ، ولی مهم‌این است که چگونه فیلم ساخته می شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
فیلم خوب می سازید یا فیلم معمولی ، به هر حال فیلم ساختن امکان پذیر است ، اما گاهی سختی های فیلمسازی را برای خودمان را بزرگ می کنیم و به این سختی ها وابسته می شویم در نتیجه کارمان جلو نمی رود
او افزود : از تجربه شخصی خودم می گویم که سه تا فیلمم را تنها با
با بودجه شخصی خودم ساختم و از هیچ جایی پول نگرفتم ، دو نفره فیلم ساختم خودم و فیلمبردار.ولی فیلمم را ساختم.
اما به این فکر کنیم فیلم خوب ساختن کار سختی است و باید تلاش کنیم
به نقل از ایسنا، در آخرین روز مهرماه جمعی از سینماگران ایرانی همچون نوید محمدزاده، مانی حقیقی، سحر دولتشاهی، مینا ساداتی، سیف‌الله صمدیان، فرشته حسینی، محمدحسین فرح‌بخش، بهاره کاتوزی، لیلا بلوکات، پرویز شهبازی، مرجان شیرمحمدی، فرشته صدرعرفایی، در مستر کلاس مجموعه شکوه سینما به همراه هنرجویان علاقمند به سینما حاضر شدند تا پای صحبت‌های نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترکیه‌ای برنده نخل طلا جشنواره کن بنشینند.
جیلان که بارها از علاقه خود به عباس کیارستمی صحبت کرده و از تاثیر سینمای این فیلمساز بر آثار خودش سخن گفته، در این جلسه صحبت‌های خود را درباره شروع کارش در سینما اینطور بیان کرد که در جوانی و قبل از آن در شهر کوچکی زندگی می‌کرده و سینما راهی برای خیال‌پروری بوده است. «ما چطور زندگی کردن و پرورش یافتن را از سینما یاد گرفتیم و هر فیلمی که دیدیم تاثیر زیادی بر زندگی ما گذاشت. اما با وجود این تأثیر، فکر فیلم ساختن بعد از سالها در من بروز کرد، تقریبا پس از دوران سربازی و گذراندن تنهایی و سختی زیاد بود که تصمیم به فیلمسازی گرفتم. به همین دلیل خیلی دیر وارد سینما شدم چون اصلا فکر می‌کردم روحیه‌ من با سینما همخوان نیست. اولین فیلم کوتاهم را در سن 36 سالگی ساختم و بیشتر در تنهایی خودم به سر می‌بردم. در مقطعی هم کار عکاسی می‌کردم و حتی وقتی فیلم ساختم، حس می‌کردم کارم به نوعی ادامه عکاسی است و اصلاً همین تجربه، جسارت ساخت فیلمسازی را به من می‌داد.»
او در بخشی دیگر موضوع‌های اخلاقی را از موضوع‌های ترغیب کننده برای فیلمسازی خود دانست و درباره تجربه‌های متفاوت فیلم‌هایش بخصوص استفاده از بازیگری حرفه‌ای و نابازیگر گفت: اعتراف می‌کنم که کار کردنم با نابازیگران در بعضی فیلم‌های اولم از ترس بود چون تازه داشتم فیلم می‌ساختم و می‌خواستم اگر نتیجه کار بد شد، چیزی نگویند ولی بعدها اعتماد به نفس بیشتری پیدا کردم و روش و نگاهم را تغییر دادم. با این حال وقتی فیلمنامه پیچیده‌ای نوشته‌ام، مجبور شدم از بازیگران حرفه‌ای استفاده کنم البته از نابازیگران هم استفاده می‌کنم چون آن‌ها طبیعی بازی می‌کنند و حضور آن‌ها حُسن خود را دارند. ‌بازیگر باتجربه گاهی آن حس طبیعی را نمی‌تواند دربیاورد. بنابراین در کارهایم از دو نوع بازیگری استفاده می‌کنم.
جیلان در پاسخ به اینکه فلسفه‌اش در فیلمسازی چیست؟ بیان کرد: نمی‌توانم بگویم پیرو تفکر فلسفی خاصی هستم ولی بیشتر به اگزیستانسیالیست‌ها نزدیکم.
او درباره نقش منتقد در سینما و اینکه آیا نقدها را درباره فیلم‌های خود می‌خواند؟ گفت: همه نقدها را نمی‌خوانم چون ممکن نیست همه را بتوانم بخوانم. ما وقتی فیلمی را می‌سازیم در مرحله مونتاژ کور می‌شویم و معمولاً فقط در روزهای اول نمایش فیلم، نظرات را می‌خوانم اما بعد دیگر کمتر سراغ آن میروم چون تکراری می‌شوند ضمن اینکه برای خواندن نقدهای طولانی هم چندان حوصله‌ای نیست.‌ البته معتقدم سینما از طرف منتقدان بالا کشیده شده و اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و این موضوع سینماگران را لوس می‌کند. درحالی که وقتی یک رمان نوشته می‌شود یا هنرمندی یک نقاشی می‌کشد، فقط یکی، دو نقد درباره آن‌ها نوشته می‌شود ولی برای فیلم اول یک کارگردان، گاهی یک صفحه روزنامه هم صرف می‌شود. این بدان معناست که در زمینه‌ نقد هنر، فضای عادلانه وجود ندارد.
جیلان در بخشی دیگر از این مستر کلاس درباره تاثیر سینمای کیارستمی بر خودش گفت: کیارستمی کارگردان محبوب من است و از او خیلی یاد گرفتم.‌ سال‌ها قبل در جشنواره استانبول فیلم «خانه دوست کجاست» را دیدم و فکر نمی‌کردم فیلم خاصی هم از ایران ببینم بنابراین موقع تماشا با انتظار کوچکی شروع کردم و هر چه گذشت فیلم برایم تعجب‌آور می‌شد. این فیلم شبیه فیلم‌هایی که من و حتی دیگران دیده بودند، نبود. وقتی چنین فیلم‌هایی را تماشا می‌کنید دریچه‌ای به روی شما باز می‌شود که کلی ایده جدید می‌دهد.بعد از آن همیشه کارهای کیارستمی را دنبال می‌کردم. البته ما فرهنگ مشترکی داریم و از آن منظر نیز سینمای کیارستمی را دوست دارم که شاید اتفاقا این بخش در اروپا خیلی درک نشده باشد. کیارستمی نفَس جدید در سینما خلق کرده و همچنین روش فیلمسازی را دگرگون کرده و راه‌های جدید فیلم‌سازی پیشنهاد داده‌ است.
وی درباره استفاده از استوری برد در فیلم‌هایش ابتدا با تعجب پرسید که آیا در ایران کسی از استوری برد استفاده میکند و بعد از آنکه شنید برخی با این شیوه کار می‌کنند، گفت: من هرگز با استوری برد کار نکردم و پیشنهاد هم نمیکنم چون فضایی محدودی را به وجود می‌آورد و نباید با پیش فرض کار را جلد ببرید.
البته درباره فیلم‌های هالیوودی می‌توان گفت که لازم است چون پروداکشن بزرگی دارند ولی برای ما که فیلم‌ هنری و مستقل میسازیم لازم نیست و بهتر است اجازه بروز خلاقیت بدهیم. برخی کارگردان‌های اول هم ممکن است استفاده کنند تا کم‌تجربگی خود را جبران کنند و هم به گروه خود بگویند که چه طور می‌خواهند کار را پیش ببرند.
نوری بیلگه جیلان در بخش دیگری از این جلسه درباره سینمای خود و فروش آنها بیان کرد: سینمای من 100 درصد خصوصی است و کسی نمی‌تواند به من پیشنهاد دهد که چیزی را در فیلم تغییر دهم. در بخش فروش واقعیت این است که بعد از اینکه دنیا، مرا شناخت بیشتر به آثارم توجه شد ولی برچسب جشنواره کن در این مسیر خیلی تاثیرگذار است.
در پایان این مستر کلاس فیلمی کوتاه از عباس کیارستمی ساخته سیف الله صمدیان پخش شد و سپس مستانه مهاجر -مدیر مستر کلاس – قدردانی ویژه‌ای را از جیلان که بهانه اصلی این جمع بود، با خالی دانستن جای عباس کیارستمی انجام داد.
صمدیان در ادامه گفت: حیف است که نوری و فیلم‌هایش را دیدید ولی عکس‌هایش را ندیده‌اید. 12 سال پیش قرار بود عکسهای او را در موزه هنرهای معاصر نمایش دهم ولی به دلایل مختلف از جمله تغییر دولت نشد. من آرزو می‌کنم این اتفاق زودتر انجام شود تا عکسهایی که بیشتر پانوراما هستند از خلوت و تنهایی جیلان و پشت صحنه فیلم‌هایش؛ به نمایش بگذارم.
سپس ابراهیم حقیقی که دوستی نزدیکی با کیارستمی داشت ‌و مستندی را درباره این فیلمساز فقید ساخته است پیش از ‌پخش دقایقی از آن، گفت: اگر قرار باشد سینما را در وجه هنری بسنجیم حتما طرفدار سینمای کیارستمی و نوری (ییلگه جیلان) خواهید شد.
پایان‌بخش جلسه عکس یادگاری جیلان، سلیم اِوجی، پرویز شهبازی، پارسا پیروزفر ‌و مستانه مهاجر بود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/741364/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوای 4 شهر آلوده ثبت شد / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل است

قیمت سکه گرمی امروز سه شنبه 1 آبان 1403

جشنواره میوه به در شهر گیوی استان اردبیل برگزار می‌شود

هشدار نارنجی بارش باران و برف و برودت هوا در آذربایجان غربی

اعلام برنامه مسابقات هفته های اول و دوم لیگ قهرمانی نوجوانان

چمن هیبریدی در ورزشگاه یادگار امام تبریز!

ژابی آلونسو سال 2025 لورکوزن را ترک می‌کند/ مقصد پدیده سرمربیگری دنیای فوتبال کدام تیم است؟

رقابت تنگاتنگ هریس و ترامپ در ایالت‌های کلیدی

جهش قابل توجه شانس پیروزی دونالد ترامپ

12 صیاد غیرمجاز در هشترود دستگیر شدند

11 تظاهرکننده حامی فلسطین در دانشگاه مینه سوتا در آمریکا بازداشت شدند

وزیر کشور سرپرست استانداری آذربایجان غربی را منصوب کرد

20 هزار میلیارد ریال از مطالبات چغندرکاران آذربایجان غربی پرداخت شد

500 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی جذب کردیم

تاریخ باشکوه آذربایجان امروز نیازمند روایت هنرمندان است

آبان با برف و باران در آذربایجان‌غربی آغاز شد

تجلیل از برگزیدگان مسابقات مهارت آموزی سربازان شمال غرب در تبریز

یخبندان و سرمای شدید هوا؛ بارش شدید باران و برف در 16 استان کشور

پیش بینی وضعیت آب و هوا آذربایجان غربی فردا چهارشنبه 2 آبان ماه 1403 + هواشناسی آذربایجان غربی فردا

صادرات 55 هزار تن خرما و فرآورده های آن از آذربایجان شرقی

نشست چهارم روابط‌عمومی های جزیره کیش به میزبانی صداوسیما

ارسال 470 مقاله به دبیرخانه اجلاس سراسری نماز خراسان‌شمالی

ارائه 12 مقاله تخصصی صنعت فولاد توسط شرکت دانش محور فولاد هرمزگان

24 ساعته شدن مرکز تماس بیمه دی/ شماره مرکز تماس بیمه دی 1671 است

آغاز به کار سمپوزیوم فولاد 1403در کیش

عملکرد مطلوب بنیاد شهید خوزستان در همکاری و تعامل با ستاد شاهد آموزش و پرورش استان

مدیرکل بنیاد استان البرز: شاخصه اصلی یک مددکار ارائه مشاوره صحیح به مددجو است

محور پونل به خلخال سفیدپوش شد/تردد در محورهای کوهستانی با تجهیزات زمستانی

پرداخت 823 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی طی شش ماه نخست سال جاری

«کشاورز شو» فراخوان داد

طرز تهیه لذیذترین پودینگ کاراملی با خامه + فیلم / دستور سریع و ساده پودینگ کاراملی فقط با 5 قلم مواد

علیرضا بیرانوند؛ الهام‌بخش هواداران تراکتور تبریز در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا

وزیر ورزش: با ذره بین تیم ملی کاراته را زیر نظر دارم

ویژه نامه بین المللی «هگل در قرن 21» در مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز منتشر می‌شود

چهارمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی شهروند به کار خود پایان داد

ویدیو| پرسپولیس آماده ترک دوحه بعد از شکست

رئیس جمهور، ایران را به مقصد روسیه ترک کرد (یکم آبان 1403)

بازدید وزیر ورزش از ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: اختصاص 27 شعبه از محاکم استان به دعاوی تجاری

یاوران خردسال مقاومت در تبریز، دل نگران کودکان غزه و لبنان

معافیت 92 هزار مشترک از پرداخت گازبها در آذربایجان غربی

پیش بینی وضعیت آب و هوا آذربایجان شرقی فردا چهارشنبه 2 آبان ماه 1403 + هواشناسی آذربایجان شرقی فردا

راز فوت مشکوک در آذرشهر برملا شد

مدارس آذربایجان شرقی فردا چهارشنبه 2 آبان ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس آذربایجان شرقی چهارشنبه 2 آبان 1403

اپوزیسیون ارمنستان روند تحدید مرزها با جمهوری آذربایجان را بایکوت می‌کند

رضا ابراهیمی آغ اسمعیلی سرپرست استانداری آذربایجان غربی شد + سوابق

بیش از 200 گونه پرنده وارد زیستگاه‌های آذربایجان غربی می‌شود

43 اثر به جشنواره تئاتر استانی آذربایجان‌شرقی ارسال شده است

میز خدمت ایثارگران شرکت گاز استان چهارمحال بختیاری تشکیل شد

دیدار چهره‌به‌چهره با سرپرست بنیاد شهید آذربایجان‌شرقی