پیام آذری

آخرين مطالب

تماشاگران در ورودی را پیدا نمی کنند! ؛ بلیت سوزی در تئاتر شهر! اجتماعي

تماشاگران در ورودی را پیدا نمی کنند! ؛ بلیت سوزی در تئاتر شهر!
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش همشهری آنلاین، شهاب مهربان که این روزها نمایش «گورپلاس» را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌کند، در گفتگو با ایسنا با تشریح ویژگی‌های این اثر نمایشی، از دشواری اجرای تئاتر در شرایط فعلی گفت و ابراز تاسف کرد که در این وضعیت، چشم‌انداز روشنی برای آینده تئاتر نمی‌بیند.
او در آغاز درباره رویکرد نمایش خود توضیح داد: نمایش ما یک کار اجتماعی با رویکرد کمدی است و در ادامه نمایش قبلی‌ام، «بوکسور» که سال 1400 اجرا شد، روی صحنه می‌رود.
آن نمایش قصه خانواده‌ای در دهه 50 بود که درگیر پدرکشی شده بودند و نمایش «گورپلاس» در ادامه همان داستان است و ماجرای کارکترهای آن را در فاصله‌ای 30، 40 ساله روایت می‌کند و گویی قصه امسال و پارسال است.
مهربان که متن این نمایش را به طور مشترک با مهاب مهربان نوشته است، درباره انتخاب رویکرد کمدی برای بیان یک قصه اجتماعی توضیح داد: این اتفاق به صورت ناخودآگاه رخ داد. در نمایش «گورپلاس»، مادر خانواده مخفیانه ازدواج کرده و همسر او در خانه‌اش از دنیا رفته و حالا فرزندان پیگیر ماجرا هستند. مواجهه فرزندان با این اتفاق، فضا را به سمت کمدی می‌برد. بدین ترتیب، قصه‌ای تلخ را که رویکرد انتقادی و اجتماعی دارد، در ژانر کمدی روایت می‌کنیم.
این کارگردان درباره استقبال تماشاگران از نمایشش نیز گفت: در پروسه تمرین، این استقبال قابل پیش‌بینی بود ولی آنچه دردناک است، این است که شرایط کلی تئاتر خوب نیست. عموما نمایش‌ها باید چهره‌های شناخته شده داشته باشند تا بتوان مخاطب را جذب کرد. استقبال از نمایش ما خوب بوده ولی غم‌انگیز است که تعداد عوامل برخی از نمایش‌ها از تعداد تماشاگران‌شان بیشتر است.
مهربان با ابراز تاسف از وضعیت تبلیغات تئاتر افزود: دوره‌ای که ما تئاتر می‌دیدیم، شرایط متفاوت بود. چند سالن مشخص فعال بودند؛ مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار مولوی. سالن‌ها محدود و اجراها با کیفیت‌تر بود اما حالا با افزایش تعداد سالن‌ها و آثار نمایشی، گاه در تبلیغات و اطلاع‌رسانی تئاترها اتفاق‌هایی می‌افتد که هیچ تناسبی با تئاتر و جایگاه فرهنگی آن ندارد. به این معنا که گاهی تبلیغات تئاتر شبیه چیپس و پفک می‌شود و به عنوان گروه نمایشی، به کارهایی تن می‌دهیم که برای تئاتر مناسب نیست.
این کارگردان اضافه کرد: ما به جای اینکه به فکر ارتقای سطح کیفی کار خود باشیم، درگیر این گونه مسائل شده‌ایم و چه بخواهیم و چه نخواهیم، در این فضا قرار گرفته‌ایم. ضمن اینکه در سال‌های اخیر نوع و سلیقه تماشاگر تئاتر هم عوض شده است. به هر حال نمایش ما با استفاده از تبلیغات دهن به دهن روی صحنه مانده است.
مهربان در پاسخ به اینکه برای ادامه کارش در تئاتر چه چشم‌اندازی مقابل خود می‌بینید، توضیح داد: متاسفانه تئاتر برای بیشتر کسانی که در این شاخه فعالیت می‌کنند، محل گذر است چون شرایط خوبی وجود ندارد. در همین نمایش، کمترین دستمزد را به بازیگران می‌پردازیم و از بسیاری وجوه تئاتری هم چشم‌پوشی کرده‌ایم. تهیه‌کننده‌ای داریم که پای کار است و نگاه تجاری ندارد در حالیکه همه چنین تهیه‌کننده‌ای ندارند، اما از همان اول می‌دانستم که با وجود همه اینها قرار است ضرر کنیم چراکه با این هزینه‌ها، کار تئاتر، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و اصولا شکل تئاتر و تولید آن عوض شده است و ما بیشتر دنبال حال خوبی هستیم که با اجرای یک نمایش به دست می‌آوریم. اگر با همین وضعیت جلو برویم، تا چند سال آینده هیچ بعید نیست که تئاتر تعطیل شود.
مهربان با ابراز تاسف از قطع یارانه دولتی تولید تئاتر ادامه داد: دولت باید مانند قبل در جایگاه تهیه‌کننده قرار بگیرد. آن شیوه هم برای کارگردان یک اثر خوب بود و هم برای عوامل کار ولی الان دولت، هیچ حمایتی نمی‌کند. به همین دلیل اتفاقاتی در تئاتر رخ می‌دهد که کوچکترین نسبتی با ذات این هنر ندارد و متاسفانه سال به سال این وضعیت بدتر می‌شود.

پیام آذری

این کارگردان اضافه کرد: زمانی برای اجرای یک نمایش 9 ماه تمرین می‌کردیم ولی حالا چنین اتفاقی در تئاتر رخ نمی‌دهد چون بیشتر بازیگران مشغول بازی در پروژه‌های تصویری و پلتفرم‌ها هستند و نمی‌توانند چندین ماه برای تمرین یک تئاتر وقت بگذارند و همین مساله بر کیفیت آثار نمایشی اثرگذار بوده است.
او در ادامه با ابراز تاسف از وضعیت فعلی حصارکشی مجموعه تئاتر شهر که رفت و آمد را به این مجموعه سخت کرده، گفت: هر شب حدود 15 تماشاگر پشت در می‌مانند. برخی از آنان نمی‌توانند راه ورود به مجموعه تئاتر شهر را پیدا کنند چراکه در حال حاضر این مجموعه فقط یک در ورودی دارد. به همین دلیل تصمیم دارم راه ورود به مجموعه را با چاپ فلش روی کاغذ، به تماشاگران نشان بدهم.
جای تاسف دارد تماشاگری که در این وضعیت دشوار اقتصادی برای خرید بلیت یک نمایش هزینه می‌کند، راه ورود به مجموعه را نمی‌یابد و بلیتش می‌سوزد. ما برای جبران این وضعیت، خودمان دوباره برای این تماشاگران بلیت می‌خریم که بتوانند نمایش را ببینند. بنابراین با اینکه محافظت از تئاتر شهر ضروری است ولی این وضعیت که این مجموعه فقط یک در ورودی دارد، هم مخاطبان را سر در گم می‌کند و هم مشکلات زیادی برای تردد در تئاترشهر ایجاد کرده است.
نمایش «گور پلاس» با بازی داریوش ‌رشادت، الهام ‌اخوان، مهدی ‌یگانه، میلاد ‌مرادی، پرتو ‌مهر، رحمان ‌یاوری روی صحنه می‌رود. این نمایش هر شب ساعت 20 و به مدت 75 دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا دارد.
کد خبر 892398 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم مجموعه فرهنگی تئاتر شهر تئاتر

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/740272/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت سکه 30 مهر 1403 | قیمت سکه امروز دوشنبه 1403/7/30

دستگیری عامل قتل مسلحانه در تبریز

حل مساله کریدور زنگزور از طریق نشست سیاسی کار سختی است/استقرار صلح پایدار در قفقاز به سود همه کشورهای منطقه

افزایش 30 درصدی سرانه ورزشی اشنویه نسبت به میانگین استانی

سرانه ورزشی اشنویه 30 درصد افزایش یافت

فوری/ لبنانی ها بیروت را ترک کردند + فیلم

فیلم کار کردن ترامپ در مک‌دونالد/ اظهار نظر درباره هریس +ویدیو

پیشنهاد جدید به نکونام پس از ترک استقلال

کمک میلیاردی بانوی تبریزی به جبهه مقاومت +عکس

مهاباد در شبانه روز گذشته گرمترین شهر آذربایجان‌غربی بود

صدور بیش از 3 میلیون تن کالا از آذربایجان‌غربی به خارج از کشور

استایل شلخته الناز شاکردوست در یک جشنواره/ عکس

افتتاح سه زمین ورزشی در بخش خلیفان

فوری/ مردم بیروت را ترک کردند + فیلم

ترانه‌های تفنگ در مراغه روی صحنه رفت

درخواست ترامپ از زنان طرفدارش: شوهران خیکی‌تان را از روی کاناپه بلند کنید و ببرید رای بدهند

رحیم سرهنگی از ساخت 58 کلاس درس از ابتدای سال 1402 تاکنون در کیش خبر داد

«بهنام جو» استاندار قم شد + سوابق

جمع‌آوری 11 تن زکات مستحبی سیب در سلماس+ عکس

عملیات اجرایی سالن ورزشی چند منظوره در مهاباد آغاز شد

آغاز هشتمین المپیاد ورزشی زندانیان زندان‌های آذربایجان‌غربی

سوپرگل دیدنی ماریو انگلس، بازیکن آلمانی هراکلس مقابل آژاکس از میانه میدان

ذهن «کاملا هریس» یک لحظه هنگ کرد و از پاسخ به دانشجو فرار کرد | گیجی کاندیدای دموکرات‌ها و شیوه برخورد با فرد پرسشگر را ببینید + فیلم

برگزاری جشنواره اتفاق در سیستان‌بلوچستان

هشدار اسرائیل به ساکنان جنوب بیروت: خانه‌ های خود را ترک کنید

هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی در 5 استان | وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها

33 هزار ناوگان باری از پایانه مرزی پلدشت تردد کردند

ضبط 2 هزار لیتر سوخت قاچاق در ارومیه

6 نکته برای قدرتمند کردن حافظه کودک/ بچه‌ها را تشویق کنید آموخته‌های خود را آموزش دهند

گلایه امام جمعه پارس‌آباد از عدم استفاده از نخبگان در صنایع

جهنم دره بهشتی بیخ گوش قریس

احیای دریاچه ارومیه به کمک ماهواره خیام

مردم؛ گمشده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

اعتراف تلویحی هریس به جنایات اسرائیل

تجلیل مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی از خانواده شهید شبان + عکس

20 غذای سنتی آذربایجان غربی ثبت ملی شد

راهکارهایی برای حرف شنوی کودکان

خیام ناجی جدید دریاچه ارومیه

چابهار شاهراه ارتباطی آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند

3 پرده از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا

پیوستن 1100 دانشجوی جدید به جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

بشری خامنه ای؛ بیوگرافی و عکس های جدید از دختر رهبر انقلاب

کسب 20مدال المپیادهای علمی توسط دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی

خرید 250 هزار تن سیب صنعتی از کشاورزان آذربایجان غربی

اولین بانوی داور تبریزی جام باشگاه‌های والیبال نشسته آسیا را قضاوت خواهد کرد

کشورهای توسعه یافته جنایات غزه و لبنان را نادیده می گیرند

آتش سوزی در 10 هکتار از مراتع روستای گاومیشان بوکان

ذخیره بیش از 62 میلیون متر مکعب آب پشت دریاچه سد مهاباد

735 هزار تحت پوشش بیمه سلامت در استان اردبیل

اکبر بهنام جو کیست؟ + بیوگرافی و سوابق اجرایی