پیام آذری

آخرين مطالب

رژیم صهیونیستی با مشاهده قدرت بازدارندگی ایران فعلا از اقدام خود منصرف شده‌ است گفتگو

رژیم صهیونیستی با مشاهده قدرت بازدارندگی ایران فعلا از اقدام خود منصرف شده‌ است
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش تجارت نیوز،
با گذشت یکسال از حملات حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، که با نام «طوفان الاقصی» شناخته می‌شود، منطقه در آستانه شرایط بسیار سختی قرار دارد. از یک سو هدف قرار دادن ساختمان‌های کنسولگری ایران در سوریه، ترور اسماعیل هنیه در تهران، شهادت سیدحسن نصرالله و تنی چند از فرماندهان سپاه پاسداران در ضاحیه بیروت و دمشق و از سوی دیگر حملات ایران به اسرائیل که تحت عنوان « وعده صادق 1 و 2» شناخته می‌شوند، موجب شده است که منطقه خاورمیانه به سان یک انبار باروت باشد و آتش گرفتن و شعله ور شدن آن می‌تواند به آغاز جنگی جهانی بیانجامد.
از همین رو تجارت‌نیوز با امیر موسوی، دیپلمات، در رابطه با تلاش‌های ایران برای بازگشت آرامش به منطقه و همچنین جلوگیری از هم‌صدایی و هم‌پیمانی برخی از کشور‌های منطقه با اسرائیل که در قالب سفر‌های مسعود پزشکیان به قطر و ترکمنستان و البته سیدعباس عراقچی به لبنان، سوریه و عربستان گفت‌و‌گویی انجام داده‌ است. 
این دیپلمات در خلال این مصاحبه به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تمامی فرودگاه‌ها، تأسیسات نفتی و موقعیت‌های استراتژیک کشورهایی که بخواهند در حمله با ایران با اسرائیل همکاری کنند در تیررس موشک‌های ما قرار خواهد داشت؛ اسرائیل گفته است که می‌خواهد پالایشگاه‌ها و سکو‌های نفتی ایران را مورد حمله قرار دهد بنابراین ما نیز ابایی نداریم که با کشور‌های هم‌پیمان اسرائیل برخورد کنیم.»
او همچنین در بخشی از این گفت‌وگو به موضوع مهم دیگری هم اشاره می‌کند: «موشک‌های اسرائیلی یا باید از طریق زیردریایی پرتاب شوند و یا برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران باید از طریق هواپیما‌های F35 اقدامی صورت گیرد که آن هم نیازمند استفاده از فضای کشور‌های همسایه ایران است. هر کشوری که هم‌راستا با اسرائیل قرار گیرد، از سوی ایران هدفی مشروع برای پاسخ تلقی می‌شود و ما نیز با آن برخورد خواهیم کرد. این هشدار از سوی مقامات نظامی کشور به تمامی این کشور‌ها ابلاغ شده است.»
مشروح گفت‌وگوی تجارت‌نیوز با امیر موسوی را در ادامه می‌خوانید.
***
نتانیاهو به دنبال آن است تا پای کشور‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای چون آمریکا را نیز به جنگ بکشانند * وز یر خارجه ایران در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود امروز به ریاض می‌رود. دیدگاه جنابعالی در رابطه با عملکرد دستگاه سیاست خارجی کشور هم‌زمان با شدت‌گیری احتمال حمله اسرائیل به ایران چیست؟
سفر امروز آقای عراقچی سفر بسیار مهمی است اما مهم‌تر از آن سفر به لبنان و فرود آمدن هواپیمای حامل ‌ایشان در فرودگاه بیروت بود که با ریسک بسیار بالا هم‌زمان با بمباران‌های بسیار شدید صهیونیست‌ها صورت گرفت.
اسرائیلی‌ها از تلاش‌های دیپلماتیک ایران بسیار ناراحت هستند؛ ما به دنبال آن هستیم که درگیری‌های منطقه‌ای از وضعیت فعلی آن فراتر نرود اما مقامات تل‌آویو به ویژه نتانیاهو به دنبال آن هستند تا پای کشور‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای چون آمریکا را نیز به این جنگ بکشانند و درگیری همه‌جانبه‌ای را راه بیاندازند.
در حال حاضر اسرائیلی‌ها در یک باتلاق بسیار بزرگ هم در غزه و کرانه غربی و هم در لبنان فرو رفته‌اند و برهمین اساس هم مایل هستند تا غرب و برخی از کشور‌های عربی را نیز وارد میدان کنند. اسرائیلی‌ها می‌دانند به صورت رودرو با ایران نمی‌توانند بجنگند بنابراین به دنبال بهانه‌ای هستند تا نیرو‌های دیگر را وارد گود کنند و خود در پس‌زمینه کار به استراحت بپردازند. در همین راستا هم باید به این موضوع اشاره کنم که در حال تدارک این شرایط هم هستند.
غرب برای حمله به ایران به اسرائیل چراغ سبز داده است، اختلاف بر سر شکل حمله است / عربستان، امارات و اردن به صراحت با درخواست اسرائیل مخالفت کرده‌اند ​/ اسرائیل هواپیما‌های بسیار زیادی را در آذربایجان مستقر کرده است ​ * مثلاً چه کاری انجام می‌دهند؟
اسرائیلی‌ها برای حمله به ایران از غرب و آمریکا چراغ سبز گرفته‌اند اما می‌خواهند حمله‌ای گسترده را تدارک ببینند که ایران به آن پاسخ دهد و به دنبال آن، شرایط موردنظرشان برای ورود قدرت‌های دیگر فراهم شود.
در حال حاضر دو پیشنهاد برای آن‌ها مطرح شده است. ابتدا اینکه با حرکت‌های تروریستی عمده و بزرگ به هدف خود دست پیدا و این‌طور وانمود کنند که در انجام آن نقشی نداشته‌اند. این تحرکات تروریستی ممکن است علیه تأسیسات هسته‌ای و یا در شهر‌ها و یا موقعیت‌های استراتژیک ایران رخ دهد. این تحرکات در صورتی به وقوع می‌پیوندد که تل‌آویو نتواند واشنگتن را راضی به همکاری در حمله به تهران کند. تحرکات موردنظر توسط ستون پنجمی‌های ایران و تحت یک عملیات موذیانه تروریستی انجام گیرد.
* مورد بعدی چیست؟
پیشنهاد دوم هم این است که امارات، اردن، عربستان و آذربایجان را راضی کنند تا با استفاده از آسمان، فضا و خاک این کشور‌ها با کمک‌های لجستیکی به ایران حمله کنند که تاکنون عربستان، امارات و اردن به صراحت با این درخواست اسرائیل مخالفت کرده‌اند.
* آذربایجان چه پاسخی داده است؟
در مورد آذربایجان من هنوز واکنشی از مقامات این کشور مشاهده نکرده‌ام. اما هشدار‌هایی از کشور‌های دوست برای ایران ارسال شده است نسبت به اینکه متأسفانه آذربایجان در حال همکاری با رژیم صهیونیستی است که در صورت صحت این اخبار شرایط بسیار خطرناکی رقم می‌خورد. یعنی تنها کریدور و راهی که اسرانیل می‌تواند از آن استفاده کند همین کشور آذربایجان است و اسرائیل هواپیما‌های بسیار زیادی را در این کشور مستقر کرده است.
علاوه براین، هواپیما‌های بدون سرنشین، سایت‌های موشکی و رادار‌های تجسسی اسرائیلی‌ها در کنار نیرو‌های هوایی و نظامی آن نیز در نزدیکی مرز‌های آذربایجان با ایران قرار دارند اما آذربایجان باید بداند در صورتی که امکانات و فضای موردنظر را در اختیار اسرائیل قرار دهد خود را در شرایط بسیار بدی گرفتار کرده است.
عراقچی علاوه بر پیام دوستی حامل پیام نظامیان ایران برای کشورهای منطقه است / رژیم صهیونیستی با مشاهده قدرت بازدارندگی ایران فعلا از اقدام خود منصرف شده‌ است * گفته می‌شود آمریکایی‌ها بسته پیشنهادی را به اسرائیل ارائه کرده‌اند تا از حمله به ایران خودداری کند .
بسته پیشنهادی در کار نیست و این خبری بود که برای تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی بیان شد. موضوعات دیگری در میان است. ضمن اینکه نیرو‌های رژیم صهیونیستی با مشاهده قدرت بازدارندگی ایران از اقدام خود فعلا منصرف شده‌اند.
* اما همزمان با یک سالگی هفتم اکتبر در خبر‌ها اعلام شد که امکان دارد اسرائیل به ایران حمله کند. حتی این‌طور عنوان شد که بایدن با نیمه تمام ر‌ها کردن سفر خود به کاخ سفید بازگشته و بسته پیشنهادی را در اختیار اسرائیل قرار داده است .
تهدید‌های هوایی سپاه بود که موجب شد اسرائیلی‌ها کار را پیگیری نکنند. آقای عراقچی نیز در ادامه فعالیت‌های نیرو‌های نظامی کشور، سفر‌های خود را انجام می‌دهد. یعنی هم پیام دوستی و همکاری و هم پیام هشدار را به این کشور‌ها منتقل کرده است که ما دیگر تعارفی با هیچ کشوری نداریم و در صورت همکاری با اسرائیل در تیرس موشک‌های ایران قرار خواهید گرفت.
* سفر عراقچی به سوریه با چه هدفی صوت گرفت؟ این خبر آمده بود که ایران از روند فعالیت بشار اسد در کشاکش حملات اسرائیل به جبهه مقاومت به ویژه حزب‌الله راضی نیست و این سفر هم بر همین اساس صورت گرفته است .
سوریه شرایط بسیار سختی دارد. برای ایجاد هماهنگی میان جمهوری اسلامی با جبهه مقاومت ما به سوریه نیاز داریم. افرادی که از روابط ایران و سوریه آگاهی نداشته باشند این برداشت را دارند. سوریه در قلب تحرکات جمهوری اسلامی علیه اسرائیل قرار دارد و علی‌رغم جوسازی‌ها جایگاه این کشور مورد تأکید کلیت محور مقاومت قرار دارد.
بعد هم محور مقاومت تمایلی ندارد که سوریه در وضعیت فعلی، درگیری زیادی با اسرائیل داشته باشد چرا که ما به جایگاه این کشور نیاز داریم. با ضربه خوردن سوریه ارتباطات ایران با جبهه مقاومت نیز ضربه می‌بیند و به سوریه گفته شده است که در این شرایط ورودی نداشته باشد.
ابایی برای هدف قرار دادن منافع هم‌پیمانان اسرائیل در حمله به ایران نداریم / ایران از سوی هر کشوری که هم‌راستا با اسرائیل قرار گیرد هدفی مشروع برای پاسخ تلقی می‌شود / عراقچی پیام دوستی ایران را نیز به مقامات سعودی ابلاغ خواهد کرد​ * جنابعالی در صحبت‌هایتان به این موضوع اشاره کردید که اگر امارات، اردن و یا عربستان اجازه دهند که از خاک و یا فضای این کشور‌ها علیه ایران استفاده شود ما نیز در مقابل پاسخ خواهیم داد. پاسخ ما به چه صورتی خواهد بود؟
تمامی فرودگاه‌ها، تأسیسات نفتی و موقعیت‌های استراتژیک این کشور‌ها در تیررس موشک‌های ما قرار خواهد داشت. اسرائیل گفته است که می‌خواهد پالایشگاه‌ها و سکو‌های نفتی ایران را مورد حمله قرار دهد بنابراین ما نیز ابایی نداریم که با کشور‌های هم‌پیمان اسرائیل برخورد کنیم. موشک‌های اسرائیلی یا باید از طریق زیردریایی پرتاب شوند و یا برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران باید از طریق هواپیما‌های F35 اقدامی صورت گیرد که آن هم نیازمند استفاده از فضای کشور‌های همسایه ایران است. ایران از سوی هر کشوری که هم‌راستا با اسرائیل قرار گیرد هدفی مشروع برای پاسخ تلقی می‌شود و ما نیز با آن برخورد خواهیم کرد. این هشدار از سوی مقامات نظامی کشور به تمامی این کشور‌ها ابلاغ شده است.
* یعنی سفر آقای عراقچی به عربستان نیز با همین دستورکار است؟
پیام مقامات نظامی ایران که پیشتر اعلام شده است اما گمان می‌کنم در سفر وزیر خارجه ایران به ریاض نیز به صورت حضوری مجدداً تکرار می‌شود. علاوه بر این آقای عراقچی پیام دوستی ایران را نیز به مقامات سعودی ابلاغ خواهد کرد تا آن‌ها را از هم‌پیمانی با اسرائیل و محور صهیونیست دور نگه دارد. اما اگر این کشور‌ها تصمیم بگیرند که برخلاف خواست ایران با اسرائیل همکاری کنند ایران نیز تعارفی برای پاسخ ندارد.
اسراییل از پاسخ سپاه واهمه دارد / روز جمعه قرار است مذاکرات مهمی میان آقای پزشکیان و ولادیمیر پوتین در عشق‌آباد انجام شود *از دیدگاه شما حمله اسرائیل حتمی است؟
معتقدم اسرائیل از پاسخ سپاه واهمه دارد و منتظر است ببنند آمریکا و انگلیس در چه سطحی از آن حمایت می‌کند.
* در مورد آمریکا گفته می‌شود که اسرائیلی‌ها همواره در دوره یک ماهه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که دوره خلأ تلقی می‌شود، همان‌گونه که خواسته‌اند عمل کرده‌اند. یعنی اگر در شرایط فعلی هنوز نتوانسته‌اند پاسخ مثبت آمریکا را دریافت کنند در آن زمان دیگر بی‌توجه به واکنش کاخ سفید، کار خود را به پیش می‌برند.
به صورت کلی تصمیم بر آن است که اگر اسرائیل بخواهد با ضربه‌های سبک به ایران حمله کند ما نیز به صورت سبک به آن پاسخ ‌دهیم اما‌ اگر بخواهند با ضربات عمیق، تأسیسات هسته‌ای، نیروگاه‌های برق و پالایشگاه‌ها و سکو‌های نفتی ما را مورد حمله قرار دهند ما نیز به شدیدترین شکل ممکن به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. در این صورت درگیری همه‌جانبه صورت می‌گیرد و دیگر کنترل از دست ما هم خارج می‌شود. این پیام در سفر آقای پزشکیان به قطر با مقامات این کشور مطرح شد. علاوه بر این روز جمعه نیز قرار است مذاکرات مهمی میان آقای پزشکیان و ولادیمیر پوتین در عشق‌آباد انجام شود که رایزنی‌های پیشین ما و روس‌ها در ترکمنستان جمع‌بندی می‌شود و کار مهمی صورت خواهد گرفت.
روسیه به آذربایجان در مورد همکاری با اسرائیل در حمله به ایران هشدار داده است * یعنی قرار است روسیه در کنار ایران در جبهه ضد اسرائیل قرار گیرد؟
روسیه تا الان عملکرد قابل قبولی در این زمینه داشته است.
* اینطور هم گفته می‌شود که ممکن است چین و روسیه و ایران جبهه‌ای را علیه غرب و اسرائیل شکل دهند. واقعاً این خبر صحت دارد؟
چین در حال رایزنی است اما موضوع روسیه جدی‌تر است. روسیه شرایط سختی با غرب دارد و می‌تواند از این فرصت هم استفاده کند. علاوه بر این در سال‌های اخیر و در درگیری با اوکراین هم جمهوری اسلامی کمک‌های خوبی به این کشور داشته است. هشدار‌هایی نیز از سوی مسکو به باکو نسبت به هرگونه اقدامی علیه تهران داده شده است.
* یعنی هم ما به آذربایجان هشدار داده‌ایم و هم روسیه ؟
بله. روسیه هم هشدار‌هایی داده است و موضوع مهمی است. بعضی از مشاوران پوتین این‌گونه بیان کرده‌اند که هشدار‌ها به مقامات آذربایجان داده شده است که برخلاف منافع جمهوری اسلامی با اسرائیل همکاری نکنند. صحت این خبر هم می‌تواند نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن دیپلماسی ایران با روسیه باشد و شاید در دیدار روز جمعه آقایان پزشکیان و پوتین به صورت واضح‌تری بیان شود.
* استنباط من از صحبت‌های شما این است که اگر اسرائیل از فضا و خاک آذربایجان علیه ایران استفاده کند ما بدون تعارف منافع آذربایجان را مورد حمله قرار می‌دهیم؟
هر کشوری.
* شما گفتید که کشور‌های دیگر پاسخ منفی به خواست اسرائیلی‌ها داده‌اند و تنها موضع آذربایجان مشخص نیست .
بله 100 درصد همینطور است. ما پیام را صادر کرده‌ایم. به صورت کلی هم ما ناخشنودی از رویه سال‌های اخیر جمهوری آذربایجان داریم. آمادگی‌های بسیار زیادی هم در ایران وجود دارد. لازم به ذکر است که مقامات کشورمان مذاکراتی را هم با مقامات ترک که به صورت سنتی همواره از آذربایجان حمایت کرده‌اند داشته‌اند. اما مهم‌تر از مذاکرات ما با ترک‌ها هشدار‌هایی است که روس‌ها به آذربایجان داده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/738361/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش ترانزیت در پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی طی نیمه نخست سال جاری

فوتی‌ها مشروبات الکلی در مازندران به 21 نفر رسید

مسابقات فوتبال جام حذفی کشور

لازمه امنیت عمومی پایدار، اقتدار نیروی انتظامی است

بوی تعفن ورودی شهر اردبیل کی رفع خواهد شد؟

چیلبیر یا تخم مرغ ترکی؛ صبحانه خوشمزه ترکیه‌ای

کتابخانه روستای بیوران سردشت آماده بهره‌برداری

7 بار که سائورون در ارباب حلقه ها شکست خورد

سازمان کشور‌های تُرک سیستم «تُرکترانسپلانت» ایجاد خواهد کرد

سازمان کشور‌های تُرک سیستم «تُرکترانسپلانت» ایجاد می شود

داریوش اقبالی؛ چهره اول رسانه‌ها در ساعات اخیر | رصد روز

24 متخلف مالیاتی در آذربایجان‌غربی شناسایی شدند

تردد 224 هزار دستگاه کامیون از پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی

نخست‌وزیر ارمنستان آماده امضای توافق صلح با باکو است

از بازیگردان دیپلماسی تا مدافع اقلیت‌ها؛ پشتوانه قدرتمند کامالا هریس برای غلبه بر ترامپ

رسیدگی به مشکلات 38 ایثارگر آذربایجان‌شرقی در ملاقات مردمی سرپرست بنیاد شهید استان

دیدار فرمانده نیروی انتظامی و مدیرکل بنیاد استان البرز با ایثارگران نیروی انتظامی

2 نفر در سانحه رانندگی در تکاب مصدوم شدند

حادثه دلخراش در استخر مزرعه خمین

طرح «مردم یاری» در مناطق محروم مرزی

وعده 2 ماهه برای رفع بوی تعفن در ورودی اردبیل

توسعه تورهای اینفو برای معرفی اردبیل

استفاده روستاییان از 3.5 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره

تلاش مسئولین برای ارتقای جایگاه دانشکده فناوری‌های نوین نمین

استان اردبیل قطب صنعت طیور شمال غرب کشور است

ثبت نام عمره مفرده از 18 مهر در اردبیل

تاکید فرمانده انتظامی بوکان براثرگذاری راه‌اندازی مرکز بازپروری در کاش سرقت واعتیاد

تاکیدفرمانده انتظامی بوکان براثرگذاری راه‌اندازی مرکز بازپروری درکاهش سرقت واعتیاد

توسعه زیرساخت‌ها و خدمات در مناطق روستایی پیرانشهر

برداشت 1 هزارو 600 تن محصول گردوی پیوندی در خوی

دیدار هیات رئیسه اتاق اصناف بوکان با فرمانده انتظامی بوکان

محمدرضا کشاورز به عنوان مشاور عالی مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد منصوب شد

سلامت و امنیت بستر توسعه جامعه

تعویض الکتروپمپ شناور چاه شماره یک شهر نلاس سردشت

تعمیر خط انتقال 250 میلیمتری در سردشت

رسالت خطیر نهاد‌های اموزشی در پیشگری از اعتیاد

واگذاری بیش دو هزار و 200 فقره انشعاب آب و فاضلاب در خوی

اجرای 14 کیلومتر روکش آسفالت در محور‌های مواصلاتی شهرستان میاندوآب

مصدومیت دو تن رد سانحه رانندگی در تکاب

استقرار پایگاه‌های کمک به مردم غزه، لبنان و یمن در بوکان

مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی در تکاب

شهروندخبرنگار؛ معضل آب‌های سطحی در سلماس

ساماندهی مراکز غیر‌مجاز جمع‌آوری سیب صنعتی در مهاباد

فردا مصاف شهرداری ارومیه ومهرگان نور

دریاچه ارومیه همچنان دچار مشکل است

مشکلات دریاچه ارومیه ادامه دارد

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه با پایان فصل تابستان

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

آلبوم جدید احسان خواجه‌امیری پس از 6 سال/ زمان انتشار

پیشتازی کامالا هریس بر ترامپ در یک نظرسنجی