پیام آذری

آخرين مطالب

پرداخت مالیات؛ خوب است ولی برای همسایه! گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ایرنا، همه ما ضرب المثل «مرگ خوبه ولی برای همسایه» را شنیده ایم و آن را به خوبی درک کرده ایم که این امر واقعیتی مهم برای همه انسان هاست در حالی که هیچ آمادگی برای آن نداریم؛ ولی موضوع مالیات پردازی نیز شبیه این امر تلقی می شود به طوری که بسیاری از ما در مفاهیم نظری، آن را برای توسعه بسیار مناسب و حتی ضروری می دانیم ولی در زمان ادای مالیات، بسیاری از افراد به هر دری می زنند تا از ادای حتی بخشی از آن فرار کنند.
در دنیای امروز طبق آمار و شاخص های تثبیت شده اقتصادی کشورها، بسیاری از دولت ها، مالیات را مهمترین منبع درآمدی می دانند که برای خدمت رسانی بیشتر به مردم و همچنین توسعه عمرانی و حتی اقتصادی به کار گیری می شود ولی هنوز این فرهنگ در بین بخش مهمی از جامعه ایرانی و به تبع آن، آذربایجان غربی جا نیفتاده است.
در آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای مختلف مسوول، در می یابیم که روند فرارهای مالیاتی، روند مستمری است و بسیاری از افراد که باید به سمت تادیه بدهی مالیاتی خود بروند، دست به حتی پرونده سازی و شرکت سازی های مختلف می روند تا از این امر فرار کنند.
البته این روند در بخش مالیات خرد نیز به نظر مهم می آید به طوری که مالیات دهندگان خرد شاید چندمیلیونی نیز پرداخت مالیات را با اکراه زیاد انجام می دهند و با استفاده از ظرفیت های متعدد بعضا حتی روابطی نیز سعی دارند از زیر آن، شانه خالی کنند.
طبق شاخص ها به طور مثال در کشور سوئد، اغلب افراد ساکن در این کشور مالیات عمومی را پرداخت می کنند که بین 29.08 تا 35.15 درصد است و متغیر بودن آن بستگی به منطقه و شهرداری محل زندگی و میزان درآمد فرد دارد.
یک محدوده مالی تا سقف 523.200 هزار کرون در سال 2021 تعیین شده است و درآمدهای سالانه بالاتر از این مقدار باید مالیات بر درآمد با نرخ دولتی 20 درصد را پرداخت کنند.
برای درک بهتر محاسبه نرخ مالیاتی دولتی کشور سوئد، می توانید به سراغ موضوعی به نام نقطه شکست بروید. نقطه شکست محدوده ای برای اخذ مالیات بر درآمد ایالتی قبل از کسر اولیه است.
یکی دیگر از مواد مالیاتی مهم کشور سوئد مالیات بر ارزش افزوده است که 25 درصد برای آن در نظر گرفته شده، البته این مقدار برای محصولات غذایی معادل 12 درصد و برای مواردی مثل انتشارات و یا حمل و نقل مسافر معادل 6 درصد است.
وضعیت پرداخت مالیات در دیگر کشورهای به اصطلاح پیشرفته دنیا نیز کمی از سوئد ندارد و روند پرداختی ها تقریبا به همین میزان است ولی در کشورمان، با وجود ظرفیت های قابل توجه درآمد مالیاتی، هنوز روند پرداختی ها مناسب نیست و به نظر می رسد که جریمه های درنظر گرفته شده نیز مناسب نباشد در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا، در صورت بی توجهی به پرداخت مالیات، جریمه های سنگینی متوجه افراد می شود که شاید بخش مهمی از سرمایه آنان را نیز به خود اختصاص دهد.
البته در سال های اخیر، روند دریافت مالیات در کشور و به تبع آن، آذربایجان غربی کمی بهتر شده و آمارها از بهبود درآمدهای مالیاتی و هزینه کرد مناسب آنان و همچنین ردگیری خوب فرارهای مالیاتی حکایت دارد.
24 متخلف مالیاتی در آذربایجان غربی شناسایی شدند
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: 24 پرونده مهم تخلف مالیاتی کشف و در واحد اجرایی بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در استان رسیدگی شد.
جعفر پورمختار افزود: مالیات ابرازی صاحبان این کسب و کارها در مجموع 12 میلیارد ریال بود ولی مالیات تشخیصی برای این مؤدیان پس از بررسی مدارک و اسناد مورد قبول، بالغ بر 502 میلیارد ریال برآورد شده است که در مرحله وصول قرار دارد.
وی با اعلام اینکه صاحبان این کسب و کارها از اصناف و مشاغل مختلف هستند، اضافه کرد: استفاده از حساب و کارت بازرگانی دیگران، استفاده از دستگاه پوز غیرمرتبط، کتمان خرید و فروش، کتمان فعالیت مرتبط با شغل و استفاده از اینتاکدهای با ضریب پایین از دلایل بازرسی و تغییر در مالیات این افراد است.
دریافت 174 گزارش مردمی فرار مالیاتی در آذربایجان غربی
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی با بیان اینکه در نیمه اول سال جاری، 14 مورد اجرای بازرسی مالیاتی موضوع ماده 181 قانون مالیات های مستقیم در استان صورت گرفته است، ادامه داد: 174 مورد گزارش مردمی در این مدت انجام شده که به شناسایی 14 مؤدی فاقد پرونده مالیاتی، 62 مورد درخواست استعلام تراکنش بانکی، 6 مورد بازرسی مالیاتی موضوع ماده 181 و 131 مورد بازدید میدانی از محل فعالیت اشخاص گزارش شده منتهی شده است.
پورمختار اظهار کرد: مالیات وصول شده از محل کتمان درآمد و جرایم وصولی موضوع ماده 192 قانون مالیات های مستقیم در استان، بالغ بر سه هزار و 355 میلیارد ریال است.
وی با اعلام اینکه این اقدامات در راستای برقراری عدالت مالیاتی انجام شده، گفت: در 6 ماهه اول سال جاری، 60 مورد شناسایی مؤدیان مشکوک در راستای شناسایی مؤدیان فاقد اعتبار مالیاتی در استان آذربایجان غربی صورت گرفته است.
کشف فرار مالیاتی چهارهزار و 475 میلیارد ریالی
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی چندی پیش نیز با اشاره به واقعی سازی مالیات 36 مودی گفت: با این اقدام، از فرار مالیاتی چهار هزار و 475 میلیار ریالی جلوگیری شد.
پورمختار افزود: برخی از مؤدیان با توسل به انواع روش ها سعی در کتمان درآمد واقعی خود داشته و ازاین طریق دست به فرار مالیاتی می زنند که همه سعی سازمان امور مالیاتی بر جلوگیری از این امر است.
وی اضافه کرد: مجموع مالیات ابرازی 36 مؤدی مالیاتی در آذربایجان غربی در حالی 35 میلیارد ریال اعلام شده بود که پس از اجرای ماده 181 قانون مالیاتی های مستقیم و پس از بررسی حساب های واقعی و اسناد و مدارک دیگر که از طریق مراجعه حضوری و سرزده به محل فعالیت آنها صورت گرفت، مالیات آنها بالغ برچهارهزار و 410 میلیارد ریال برآورد شد.
جلوگیری از فرار مالیاتی نیازمند فرهنگ سازی و اقناع مردم
استاندار آذربایجان غربی هم در این خصوص با اشاره به وابستگی کشورهای مختلف دنیا به درآمدهای مالیاتی گفت: نیازمند شفافیت در فرهنگ سازی و اقناع سازی مردم برای پرداخت مالیات هستیم.
محمدصادق معتمدیان با تاکید بر منتفع شدن مردم از درآمدهای مالیاتی افزود: برای آگاهی جامعه از اینکه مالیات اخذ شده برای خود مردم است، اطلاع رسانی لازم صورت پذیرد.
وی همچنین با اشاره به اهمیت تعامل و هماهنگی با تولیدکنندگان جهت جلوگیری از آسیب اخذ مالیات به تولید استان، اظهار کرد: ساماندهی پول های غیرمولد و مبارزه با پول های کثیف و سرگردان، به صورت جدی در سطح استان دنبال شود.
وی بر شناسایی گلوگاه های منابع جدید درآمدی نیز تاکید کرد و ادامه داد: برای جلوگیری از فرار مالیاتی در سطح استان، هماهنگی لازم با دستگاههای نظارتی و متولی انجام شود.
آموزش قانون و دستورالعمل ها و نظارت راهکار مهم جلوگیری از فرار مالیاتی
رییس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز در این خصوص با تاکید بر توجه ویژه دستگاه قضا به موضوع پرداخت مالیات گفت: ابتدا آموزش مستمر و ارشاد مواد قانونی و دستورالعمل ها باید در راستای مقابله با فرار مالیاتی در دستور کار قرار گیرد.
ناصر عتباتی افزود: تشکیل اکیپهای بازرسی مشترک برای تقویب نظارتها بر پرداخت مالیات، بهره مندی از سامانه ای برای اطلاع رسانی عمومی تخلفات، الزام قانونی اقشار مختلف برای تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت مفاصا حساب سالیانه از موارد مهمی هستند که مورد مطالبه جدی دستگاه قضایی بوده و پیگیری می شوند.
به گزارش ایرنا، با توجه به تاکیدات صورت گرفته و البته اقدامات خوبی که در این خصوص اجرایی شده، روند پرداخت مالیات در آذربایجان غربی، روندی صعودی و قابل توجه بوده ولی به جرات می توان گفت که هنوز با دریافت 100 درصدی یا نزدیک به آن در خصوص ظرفیت های مالیاتی در آذربایجان غربی فاصله داریم که مهمترین راهکار آن، فرهنگ سازی در راستای اعتلای فرهنگ پرداخت مالیات و همچنین توجه به موضوع نقش مالیات در توسعه کشور و پرداخت هزینه های کشور است.
البته باید این را نیز در نظر داشت که در قانون برخی موارد که در آذربایجان غربی نیز وضعیت درآمدی پررنگی دارند، از پرداخت مالیات معاف شده اند که بخش کشاورزی به نظر مهمترین مورد در این خصوص به شمار می رود.
علاوه بر آن، قرارگرفتن در نزدیکی های مرز و تجارت مرزی و همچنین استفاده از ظرفیت منطقه آزاد و مناطق ویژه ، هرچند برای تشویق سرمایه گذاران از مالیات معاف شده ولی همین امر می تواند میزان درآمدهای مالیاتی را به شدت کاهش دهد؛ امری که به طور مستقیم به زندگی و رفاه هر یک از شهروندان مربوط است.
استان‌ها آذربایجان غربی 0 نفر

پیام آذری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/738238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

10 چیزی که نباید هرگز به سن بالاها بگویید!

اجرایی شدن پویش قرار مهر در جزیره کیش

تخلف جدید داروخانه‌ها؛ الزام به خرید واکسن ایرانی آنفلوانزا

ساماندهی حریم رودخانه «آغلاغان» نیر و روکش آسفالت راه‌های روستا‌های عنبران

اجرای دوره فرهنگی معرفتی «دانشگاه تمدن‌ساز و بیانیه گام دوم انقلاب»

آب شرب پایدار 304 روستا در اردبیل تامین شد

کشاورزان سرعین تا رسیدن به تولید پایدار حمایت می‌شوند

محفل قرانی به یاد شهید سید حسن نصرالله

نفوذ سامانه ناپایدار از امشب در اردبیل

65 دفتر خدمات مسافرتی مجاز در اردبیل فعال است

بیش از 3 هزار کشاورز یزدی خسارت‌دیده مشمول امهال تسهیلات شدند

جریمه بیش از 3 میلیارد ریالی قاچاقچی سیگار در پیرانشهر

فیلم | تولید دانش‌بنیان اینورترهای خورشیدی

اصفهانی‌ها در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان رکورد زدند

کشف بیش از 91 کیلوگرم انواع مواد مخدر در بوکان

آغازمرمت بنای ثبت ملی چهاربرج اُرزوییه در کرمان

اتمام عملیات لایروبی مجاری آبی و مسیل‌های شهرستان بوکان

ورود بخش کشاورزی منطقه آزاد ماکو به فناوری‌های تحول‌آفرین

افتتاح طرح هادی در روستای گرد قبران بوکان

بررسی روند مقاوم سازی مسکن روستایی در بوکان

توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی اشنویه با اجرای طرح پایانه صادراتی و احداث میدان و میوه تره بار

فردا؛ قطعی گاز در مناطقی از شهر ارومیه

آلبوم «این روزها» احسان خواجه امیری در راه انتشار

احسان خواجه امیری به دنیای موسیقی بازگشت

بخش عظیمی از امر به معروف و نهی بر دوش رسانه‌هاست

جدیدترین نظرسنجی انتخاباتی در آمریکا

گزارش سی‌ان‌ان از نارضایتی تیم هریس از بایدن

ترامپ ببازد به فنا می‌روم | یک‌بند کامالا را مسخره می‌کنم و اسمش را هم کامالا کوکی گذاشته‌ام

اینیستا: ترک بارسلونا سخت‌ترین تصمیم ممکن بود؛ کاش تا 90 سالگی بازی می‌کردم! / عکس

ترک فعل مسئولان برای کودکان در معرض مخاطره، پنج تا 15 سال انفصال از خدمت دارد

سود تراکتور از محرومیت تعلیقی بیرانوند

سیاست دوگانه کامالا هریس مقابل اسرائیل؛ آتش بس و تامین سلاح اسرائیل!

این گردنبند نوجوانان را به سرطان مبتلا می‌کند!

رادوشویچ با عصا دیده شد

عکس/ هریس از ترامپ پیشی گرفت

طرح قطار شهری تبریز آذرشهر، در مسیر عملیاتی شدن

ترامپ قافیه را به محبوب کامالا هریس باخت

برتری هریس بر ترامپ در نظرسنجی ها

طرح ایجاد قطار شهری تبریز_ آذرشهر جزو برنامه‌های راه آهن کشور است

هریس: بدون مشارکت کی یف، با روسیه گفت و گو نخواهم کرد

سازماندهی مقبره‌الشعرا بدون آینده‌نگری

هریس تمایل دارد بایدن آمریکا را ترک کند!

کارشناس یمنی: حضور آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه چالش آشکاری برای دشمن صهیونیستی بود

قدر دانی از پدران معنوی در فرمانده انتظامی مراغه با طعم کیک

آلبوم «این روزها» به خوانندگی احسان خواجه‌امیری منتشر می‌شود

واکنش شدید ماسک به شکست ترامپ در انتخابات

ترکیه به دنبال گره گشایی در پرونده قبرس

برای اولین بار در نظرسنجی نیویورک تایمز | هریس از ترامپ پیشی گرفت

سی ان ان: نارضایتی تیم هریس از بایدن/ تمایل تیم میهن تجارتاتی هریس به حضور بیشتر بایدن در خارج از آمریکا

مدیرعامل و اعضای هیات مدیره از شعب تبریز بازدید کردند