پیام آذری

آخرين مطالب

نمره 20 برای یک روستای محروم/ اینجا همه بیمه هستند + فیلم اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال 1384 با مصوبه هیأت دولت و به منظور حمایت از روستاییان و عشایر و کشاورزان در ایران تأسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند.
این صندوق یکی از صندوق‌های چهارگانه و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و رویکرد آن ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلندمدت به کشاورزان، روستاییان و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
استقبال مردم از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در تمام مناطق کشور یکسان نیست اما چیزی که روستای گُلیار مهاباد را از سایر مناطق متمایز می کند این است که تمامی اهالی واجد شرایط آن که در سن 18 تا 50 سال قرار دارند، عضو این صندوق بیمه هستند.
15 مهر روز روستا را بهانه ای برای تهیه گزارشی از روستا گُلیار قرار دادم و قبل از آماده شدن با مسوول یکی از کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در مهاباد هماهنگی کردم.
روستای گُلیار در 15 کیلومتر غرب مهاباد و مسیر جاده مهاباد - سردشت قرار دارد و یک جاده فرعی بعد از روستای عبدالله کُرده، از جاده اصلی جدا می شود و به سبب قرار گرفتن در ارتفاع، زیبایی خواصی دارد و ورودی روستا با تاکستان های انگور آراسته شده است.
گُلیار واژه ای کُردی و شامل 2 بخش گل و یار است که شاید این نام هم بر گرفته از انبوه باغچه های گل محمدی که از قدیم در حاشیه این روستا قرار داشته، باشد و روستا همراه و همدم گل محمدی بوده است.
جمعی از اهالی روستا که تعدادی از آنان به تازگی به درجه بازنشستگی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر رسیده بودند در مسجد روستا نشسته بودند و با آمدن بخشدار خلیفان به میان جمع، جلسه حالت رسمی تر پیدا کرد.
بنری نصب شده بر روی دیوار مسجد روستایی گُلیار از تصاویر و مشخصات کسانی که از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان غربی بازنشسته شده بودند، خودنمایی می کرد و اهالی روستا در جستجوی نام خود و سایر اهالی روستا بودند.

پیام آذری

در ابتدا امام جماعت روستا، مباحثی را در زمینه توصیه دین اسلام به کمک به همنوعان و اهمیت آینده‌ و توشه انسان برای دوران پیری و قیامت بیان کرد که در واقع می خواست اهمیت موضوع بیمه و توجه به معیشت آینده را برای حاضران تشریح کند.
وی در لابلای صحبت هایش به موضع مشکلات روستا نیز اشاره کرد و گفت: روستای گُلیار از جمله روستاهای مهاباد است که با تنش آبی روبرو است و چشمه های تامین کننده آب شرب روستا بسیار کاهش پیدا کرده است.
مشکل دومی که امام جماعت روستا به آن پرداخت این بود که این روستا پوشش اینترنت ندارد و برخی اهالی آن بویژه جوانان به روستاهای اطراف و شهر مهاجرت کردند و همین امر باعث کاهش جمیعت روستا شده است.
مشکل جمع آوری زباله روستا و گازرسانی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی از جمله دیگر مشکلاتی بود که امام جماعت و برخی از اهالی روستا به آن اشاره کرد و صبوری بخش دار بخش خلیفان مهاباد نیز برای برطرف کردن آنها قول هایی داد و با چند مسوول ادارات مختلف هم به صورت تلفنی صحبت کرد.
کارگزار بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر در مهاباد نیز گفت: هم اکنون 130 نفر در روستای گُلیار واجد شرایط این صندوق بیمه اجتماعی بوده که تمامی آنان بیمه هستند و علاوه بر آن 13 نفر هم مستمری بگیر در این روستا داریم.
سید جمال آهمند افزود: این روستا به لحاظ عضویت در صندوق یکی از روستاهای نمونه کشور است که تمامی اهالی 18 تا 50 سال آن دارای بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند.
در پایان حکم بازنشستگی تعدادی از اهالی روستا صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرائت و به آنان واگذار شد.
حکم یکی از بانوان روستا که قرائت شد همسرش برای گرفت حکم بلند شد و در حالی که اشک از چشمان پیر و کم‌سویش جاری می شد، در زیر لب زمزمه می کرد که کاش خودش هم زنده بود و این حکم را می دید.
بیشتر که جویا شدم مساله از این قرار بود که همسر این مرد قبل از فوت بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بود و اینکه پس از وفاتش حکم و مستمری بازنشستگی وی به همسرش اهدا شد.
در ادامه حکم تعداد از اهالی روستا هم به صورت حضوری تحویل داده شد که «مصطفی آزور» یکی از آنان بود و خانه مسکونی وی در حاشیه شرقی روستا قرار داشت و با دیدن مهمانان برای رفتن به خانه، اصرار زیادی کرد.

پیام آذری

قبل از رسیدن ما سفره صبحانه که شامل پنیر و کره محلی و چای بود آماده شده بود و کاک مصطفی و همسرش بسیار به گرمی از مهمانان استقبال کردند.
«مصطفی آزور» از 15 سال قبل با این صندوق بیمه آشنا شده بود و به گفته خودش در سال های اول هزینه سالانه بیمه تنها 50 هزار تومان بود و اکنون پس از 15 سال به خاطر شرایط سنی بازنشسته شده بود.
جشن خودمانی بازنشستگی کاک «مصطفی» و پذیرایی و استقبال گرم آنان روز به یادماندنی برای حاضران ایجاد کرد.
یکی دیگر از اهالی روستا که جوانی حدود 30 ساله بود و با تراکتور مشغول جابجایی گندم برای کشت پاییزه بود، گفت: کشاورزی و کار با ادوات سخت است و امکان دارد که حوادثی برای کشاورزان ایجاد کند و به همین خاطر از چند سال قبل در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو شدم و مبلغی را سالانه پرداخت می کنم.

پیام آذری

کیوان داودی افزود: در مقایسه با سایر صندوق ها، پرداختی ما به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بسیار کم است و 2 برابر این مبلغ را دولت پرداخت می کند.
همراه مسوولان در میان کوچه پس کوچه های خاکی و دیوارهای سنگ چین روستای گولیار به خانه کاک «اسماعیل داودی» رفتیم که به همراه همسرش«فاطمه احمدی» هر 2 بازنشسته شده بودند و از چند ماه قبل حقوق بازنشستگی دریافت می کردند.
آنان هم از اینکه چندین سال قبل با آشنایی با صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایری اکنون مستمری بگیر شدند ابراز خوشحالی می کردند.
اسماعیل داودی گفت: هر چند این حقوق بازنشستگی نمی تواند به تنهایی برای زندگی ما کافی باشد اما همین که با آن می توانیم هزینه های دارو و درمان خودمان را تامین کنیم و برای کارهای ضروری زندگی محتاج کسی نیستیم جای خوشحالی است.

پیام آذری

دایه «فاطمه» هم در حالی که حکم بازنشستگی اش را در دست داشت، گفت: شکر خدا چند پسر دارم و مشکلی از بابت تامین مخارج زندگی نداریم اما این ماه با حقوق خودم برای نوه‌هایم وسایل مدسه خریدم و این بازنشستگی هدیه بسیار زیبایی برای من بود.
وی به مادران و زنان جوان توصیه کرد از این فرصت استفاده کنند و به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در بیایند و با این کار آینده خوبی برای دوران پیری و تنهایی خود رقم بزنند.
220 هزار نفر در آذربایجان‌غربی عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی گفت: این صندوق در آذربایجان غربی تاحدودی صندوق جوانی است و تاکنون 220 هزار نفر در استان عضو این صندوق بیمه اجتماعی شدند در حالی که در استان بیش از 550 هزار نفر جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بوده و در حال حاضر 40 درصد جامعه هدف را پوشش داده ایم.
سیروس محمودیان افزود: از مجموع اعضای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌غربی حدود یک سوم آنان را بانوان و بقیه را آقایان تشکیل می دهند و میانگین سنی اعضا 40.5 سال است که هم سهم بانوان پایین و هم میانگین سن اعضا بسیار بالا است.

پیام آذری

وی اظهار کرد: تمامی افراد در گروه سنی (18 تا 50 سال) در صورت عضویت در گروه‌هایی مانند روستاییان، عشایر، کشاورزان، رانندگان حمل بار و مسافران بین شهری، ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، زنبورداران، بافندگان قالی، فرش، گلیم و جاجیم، کارکنان مراکز و شرکت های وابسته به سازمان مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و نظام پزشکی، دانشجویان، بسیجیان، کارگران فصلی و سایر گروه‌های جامعه هدف می‌توانند تحت پوشش این بیمه باشند.
وی اضافه کرد: در سال جاری طبق بررسی های صورت گرفته رتبه اول کشور را در جذب، تمدید و تحقق سهمیه بیمه کسب کرده ایم، البته هنوز با هدف گذاری صورت گرفته فاصله داریم و برای تحت پوشش قرار گرفتن مابقی جامعه هدف نیازمند یک فرهنگ سازی در جامعه هستیم.
وی با اشاره به بیمه رایگان مادران در این صندوق اظهار کرد: مادرانی که فرزند سوم و بالاتر آنان بعد از تاریخ اول فروردین 1396متولد شده باشند می توانند با مراجعه به سایت صندوق به نشانی www.roostaa.ir و ورود به بخش "ثبت نام مادران روستایی و عشایری (غیرشاغل) و یا مراجعه به کارگزاری های صندوق در سطح استان نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.
محمودیان گفت: در بین شهرستان‌های آذربایجان غربی، ارومیه و خوی به همراه میاندوآب، مهاباد و بوکان بیشترین افراد تخت پوشش بیمه را دارند و در حال حاضر بیش از هفت هزار نفر حقوق ماهیانه از این صندوق دریافت می‌کنند.
وی افزود: هم اکنون صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر 73 کارگزاری فعال در آذربایجان غربی دارد و افراد می‌توانند با مراجعه به این دفاتر، نسبت به نام نویسی برای عضویت در صندوق اقدام کنند.
مساله مهم در بحث بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر این است که اقشار مختلف مردم در آذربایجان غربی و بویژه جامعه هدف این بیمه که افراد 18 تا 50 سال هستند، به خوبی با مزایای این صندوق بیمه اجتماعی آشنایی ندارند.
امید است دستگاه های زیربط و بویژه رسانه ها بتوانند با بیان واقعیت ها در مورد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، خدمات این صندوق را بیشتر تشریح کنند و خدمات ویژه دولت به این قشر آسیب پذیر و ساکنان مناطق روستایی و عشایری را بیان کنند.
15 مهرماه در تقویم ملی به نام روز روستا نام گرفته است، این روز فرصتی برای یادآوری مسایل و مشکلات روستاییان و همچنین ایجاد فرصت های برابر در زمینه توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و کاهش چالش های زندگی در مناطق روستایی است.
به امید روزی که تمام اهالی روستاهای کشور به مانند روستای گُلیار مهاباد به اهمیت و جایگاه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پی ببرند.
استان‌ها آذربایجان غربی 0 نفر

پیام آذری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/737498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کامالا هریس: اسرائیل متحد نزدیک آمریکا است

اصول مدیریتی از نگاه خواجه نظام‌الملک طوسی

20 میلیارد را نمی‌دهم و 5 میلیارد شیرینی به هیات مدیره پرسپولیس را هم پس می‌گیرم

منشی‌پوری: انتخاب ترامپ فاجعه است؛ ولی طرفدارانش به دو دلیل به او رأی می‌دهند / کامروا: می‌توان با ترامپ معامله کرد

فولادی‌ها اتوبوس را جایگزین هواپیما کردند

تیم های تراکتور تبریز و فولاد خوزستان در تقابلی سرنوشت‌ساز

رونمایی ازکتاب «خاطرات ترک خورده» در قائم شهر

عملکرد ضعیف علیرضا بیرانوند در تبریز

چرخ‌زنی خودروسازان در دام زیان؛ صنعت خودرو در سراب سود!/ 25 هزار نفر نیروی مازاد در سایپا و ایران‌ خودرو چه می‌کنند؟

آغاز به کار جشنواره بزرگ گردشگری اقوام ایرانی در بوستان سهند

حکایت زندگی در تاریکی: از اعتیاد تا امید به بهبودی

اجرای 692 میلیارد ریال پروژه در برق تبریز

علیرضا بیرانوند در ترکیب تراکتور تبریز ؛ پوستر کنایه‌آمیز تراکتوری‌ها سوژه شد

گنبد یک امامزاده تاریخی در شهرری ترک خورد + عکس

فوری | رقیب تراکتور از آسیا کنار گذاشته شد | تبعات نیامدن به ایران

خوان کارلوس گاریدو در اوج موفقیت باشگاه پرسپولیس ایران را ترک کرد

فوری | تاوان رقیب هندی تراکتور؛ حذف از آسیا به دلیل نیامدن به ایران

حذف تیم هندی از آسیا؛ حریف تراکتور نقره داغ شد

حریف تراکتور از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد

خودداری جانسون از تایید شکست ترامپ در انتخابات 2020

افتتاح پارک در محله پهر آباد مراغه

لژیونرهای تیم ملی از امارات به ازبکستان سفر کردند – رسانه7 | اخبار ورزشی

اخراج حریف تراکتور از لیگ قهرمانان آسیا

گنبد امامزاده عبدالله شهرری ترک خورد

همکاری‌ها با ترکیه در حوزه صادرات و واردات توسعه می‌یابد

کشت پاییزه غلات در پیرانشهر آغاز شد

کشف 210 مورد نشتی از سوی واحد بازرسی شرکت گاز آذربایجان‌غربی

نقش مؤثر دانشگاه آزاد در ارائه راهکارهای علمی احیای دریاچه ارومیه

صدور بیش از 7 هزار پروانه کسب صنفی در آذربایجان غربی

برای بیش از 4 هزار نفر در حوزه صنفی استان شغل ایجاد شده است

جلسه هم اندیشی سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست و آب در شرکت آب و فاضلاب

پلیس، نیازمند تحول و بازسازی است

این مناطق کشور آماده رگبار باران و رعد و برق باشند

رونق تجارت مرزی در آذربایجان غربی در گرو تامین زیر ساخت‌ها در پایانه‌های این مناطق

تراز دریاچه ارومیه هم اکنون 1270.10 متر است

نشست ویژه شورای همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در آذربایجان‌غربی

مدرسه بهترین محیط برای دین‌آموزی فرزندان است

روغن‌کاری چرخ دنده‌های کسب‌وکار در آذربایجان‌غربی

اختصاص 70 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های آموزشی شهرستان چاراویماق

صدور و تمدید بیش از 21 هزار کارت تجاری در آذربایجان‌غربی

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی: توزیع 8000میلیارد ریال مالیات بر ارزش افزوده در آذربایجان‌غربی

افزایش 30 سانتی متری تراز دریاچه ارومیه

تجلیل از پیشکسوتان نیروی انتظامی در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی: فشار کم کاری نهادهای فرهنگی بر دوش نیروی انتظامی است

دیدار فرمانده سپاه عاشورا با فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 21 حمزه آذربایجان

مشخص شدن تیم‌های حاضر در نیمه نهایی والیبال پیشکسوتان کشور

مصرف 465 میلیون لیتر بنزین در منطقه ارومیه در شش ماه سال جاری

فرد حیوان آزار در ارومیه دستگیر شد

بررسی مشکلات 4 پروژه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان غربی

بازدید گردشگران ارمنستان از آثار تاریخی آذربایجان غربی