پیام آذری

آخرين مطالب

منطقه فسیلی مراغه چرا بهشت دیرینه‌شناسان جهان خوانده می‌شود؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ایرنا گونه‌زایی جانوران فسیلی در میوسن فوقانی و تراکم بالای قطعات فسیلی در واحد حجم لنزهای فسیلی نیز از دیگر مواردی است که به اهمیت این منطقه می‌افزاید.
همچنین لنزهای فسیل‌های مهره‌دار در مساحت حدود 40 هزار هکتار در مراغه پراکنش دارد و تنوع خانواده‌های جانوری موجود در لنزهای حفاری شده بیانگر ظرفیت بالای فسیل‌های مهره‌دار این منطقه است.
دیرینه‌شناسان علاوه بر این ویژگی‌های منحصربفرد، معتقدند که در این منطقه دسترسی به نسبت آسانی به لنزهای فسیل‌های مهره‌دار و حفظ‌شدگی مناسب قطعات فسیلی وجود دارد و بر همین اساس از آن به عنوان بهشت دیرینه‌شناسان جهان یاد می‌شود.
«غلامرضا زارع» از دیرینه‌شناسان آشنا با منطقه فسیلی مراغه معتقد است که این سازند از نظر ذخیره‌گاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه اوراسیا دارای اهمیت ویژه است و چه بسا با کاوش و استخراج نمونه‌های جدید فسیلی، می‌توان به رکوردهای جهانی دست یافت.
وی تاریخچه مطالعات دیرینه‌شناسان جهان روی فسیل‌های سازند مراغه را هم توصیف، و بیان کرد: یک بازرگان روسی در سال 1840 فسیل‌های جمع‌آوری شده از منطقه «مردق» و «کرج‌آباد» مراغه را خریداری کرد و با انتقال آنها به دانشگاه «تورتوستات» در کشور استونی، زمینه را برای مطالعه روی آنها طی سال 1858 از سوی پژوهشگری با عنوان «آبیش» فراهم کرد و وی برای اولین‌بار آنها را به پستانداران نسبت داد.
به گفته «زارع» مطالعات بیشتر روی آن مجموعه توسط «برانت» در سال 1870 میلادی و «گرینونیک» در سال 1881 میلادی انجام یافت و آنان فسیل‌هایی از هیپاریون، کرگدن، ماستودونت، زرافه و گوزن را معرفی و «فون» مراغه را با «پیکرمی» یونان مشابه خواند.
«پوهلیگ» اتریشی هم فسیل‌های مراغه را به پستانداران نسبت داد یک «پالئونتولوژیست» یا پژوهشگر دیرینه اتریشی به نام «پوهلیگ» در سال 1884 میلادی با یک گروه در نزدیکی تبریز و با همکاری زمین‌شناسان ایرانی فعالیت داشت و منطقه فسیلی مراغه را مشاهده و رسوبات آن را مطالعه کرد؛ مطالعه‌ای که تعلق داشتن فسیل‌های مراغه به پستانداران را تایید کرد.
تا جایی که در گزارش «پوهلیگ» نوشته شد: «استخوان‌های فسیل اکتشاف شده که در مارن‌های قرمز در 6 نقطه و در فاصله 30 مایلی شهر در افق‌های مختلف پیدا شده‌اند، از لحاظ سن و هم سایر مشخصات فون پستانداران اختلافی ندارد».
وی مابقی نمونه‌های جمع‌آوری شده را به موزه پریویت (Private museum) نزد پروفسور «وَن فریتش» در «هال» آلمان فرستاد اما این همه ماجرای حضور اتریشی‌ها در مراغه نیست و دو اتریشی دیگر از موزه تاریخ طبیعی «هوف» وین به نام‌های «رودلر» و «کیتل» در سال 1885 میلادی از مراغه بازدید کردند.
«کیتل» در سال 1885 میلادی برخی مناطق دارای فسیل‌های مهره‌دار در مراغه شامل «کوپران» و «کرج‌آباد» را کاوش کرد و «فون» نیز مراغه را مشابه «پیکرمی» در یونان دانست.
بونژور فرانوسوی‌ها به منطقه فسیلی مراغه رئیس اداره محیط زیست مراغه می‌گوید: در سال 1897 میلادی دیرینه‌شناس فرانسوی با همکاری «دِمورگان» در منطقه مراغه فعالیت، و در سال 1904 یک گروه دیرینه‌شناس در 12 منطقه حفاری کردند و نمونه‌های فسیلی بزرگ را از کرج‌آباد، رودخانه مردق، کوپران، شلیوند، کرمجوان و غرب شهر مراغه یافتند.
«زارع» افزود: «مک‌کوئینم» آن‌ها را در سال‌های 1906- 1905 مطالعه کرد و گزارش آن در سال 1924، 1925 چاپ شد؛ او در سال 1908 و 1911 یک کلکسیون تأسیس و گزارشی منتشر کرد که در این گزارش هفت فامیل، 26 جنس و 32 گونه از فسیل‌های پستانداران را به‌همراه دو جنس از فسیل پرندگان معرفی کرد که این کلکسیون هم‌اکنون در موزه تاریخ طبیعی پاریس موجود است.

پیام آذری

پای آلمانی‌ها هم به منطقه فسیلی مراغه باز شد «توبین» از دانشگاه «گوتنبرگ ماینز» آلمان طی سال‌های 1968 و 1967 میلادی در توالی رسوبات مراغه حفاری کرد اما پس از آن پای دیگر آلمانی‌ها هم به این منطقه باز شد و طی سال 1970 سه دانشمند پالئونتولوژیست، چینه‌شناس و ژئوکرونولوژیست شامل دانشمندان آلمانی – هلندی به سرپرستی پروفسور «اردبرینک» از مراغه بازدید کردند و تا نوامبر 1973 مطالعات آن‌ها به طول انجامید.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه می‌گوید: آنان نمونه‌های کوچکی از فسیل‌های مراغه، تعدادی از تون‌های آتشفشانی جهت تعیین سن رادیومتریک و تعدادی نمونه برای پالئومگنتیک جهت مطالعات چینه‌شناسی جمع‌آوری کردند.
«زارع» افرود: طی سال 1973 میلادی نیز ترکیبی از دانشگاه «کیوتو» به همراه اکیپ سازمان زمین‌شناسی ایران از مراغه بازدید کردند و بار دیگر پای ژاپنی‌ها به این منطقه باز شد.
آمریکایی‌ها هم دست به مطالعه سیستماتیک زدند به گفته رئیس اداره محیط زیست مراغه تیم مشترک دریاچه رضائیه متشکل از دانشگاه «لس‌آنجلس» در ایالت کالیفرنیای آمریکا به همراه موزه تاریخ طبیعی ایران از بهار 1974 میلادی تا تابستان 1976 پروژه‌ای را به سرپرستی «برنارد کمپبل» انجام دادند.
زارع افزود: برنامه این گروه مطالعه سیستماتیک، چینه‌شناسی فیزیکی، رسوب‌شناسی، بیوستراتیگرافی، بیوکرونولوژی، پالئواکولوژی و تعیین سن رادیومتریک بود.
وی اضافه کرد: تحقیقات زمین‌شناسی و دیرینه‌شناسی اطلاعات دقیقی از «میوسن» بالایی نشان می‌دهد که این اطلاعات را تحقیقات محلی و قبلی نشان نداده است؛ به هر حال این اطلاعات عمومی‌اند و توسط «توبین» و «اردبرینک» ارایه شدند و بعدها توسط «برنور» و همکاران (1979) و «کمپب» و همکاران (1980) ادامه یافت و تکمیل شد.
وی بیان کرد: «اردبرینک» و همکاران در سال 1976 چهار افق فسیلی را گزارش کردند و «کمّی» و همکاران (1977) محدوده کرونولوژی را تا 6.6 تا 6.9 میلیون سال برای افق‌های مراغه در نظر گرفتند؛ در نهایت توصیفات رادیومتریک با تطابق کرونولوژی تکمیل و رنج فون فسیلی آن حدوداً 5.9 تا هفت میلیون سال قبل تخمین زده شد.
به گفته وی «سولونیاس» در سال 1981 میلادی مطالعات سیستماتیک «بوویده‌ها» و «هیانیده‌ها» را انجام، و نشان داد که شبیه پستانداران «سیناپ» و «ساموس» پیکرمی است که زمینه آن فون کلاسیک «پونسین» است.
مطالعه‌های داخلی زمینه را برای تاسیس مرکز دیرینه‌شناسی کشور فراهم کرد رئیس اداره محیط زیست مراغه بیان کرد: در سال 1380 شمسی دفتر موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دانشگاه تبریز به مدت چهار سال حفاری‌هایی در منطقه مراغه انجام داد و نمونه‌های مختلفی از فسیل پستانداران را استخراج کرد، که هم‌اکنون در این اداره نگهداری می‌شود و همین مطالعه به سرآغازی برای تاسیس مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه و ایجاد موزه‌های فسیل در سطح کشور تبدیل شد.
«زارع» اضافه کرد: از سال 84 تاکنون کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کار حفاری و استخراج فسیل‌ها را انجام داده و تعداد قابل توجهی نمونه استخراج، مطالعه و شناسایی کرده‌اند.
در این مدت 6 رساله دکتری و 14 رساله کارشناسی‌ارشد با موضوع فسیل‌های مهره‌دار در منطقه فسیلی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست به سرانجام رسیده است.
استان‌ها آذربایجان شرقی 1 نفر

پیام آذری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/735115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش المیرا شریفی‌مقدم به حمله موشکی ایران

تغییر چهره «بیسان» سریال عشق ممنوع بعد 16 سال در 43 سالگی

آمار عجیب مزاحمت تلفنی اورژانس در آذربایجان‌ غربی!

تجمع بزرگ دانش‌آموزی بزرگداشت سید مقاومت در ارومیه برگزار شد

موهون باگان هند جنگ را بهانه کرده است؛ جریمه در انتظار رقیب تراکتور

انتصاب سرپرست دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌های کشور

استمرار حضور گردشگران کیش در هتل ها با تمهیدات پیش بینی شده

جمعیت کل کشور اعلام شد؛ پرجمعیت‌­ترین و کم‌جمعیت‌­ترین استان‌ها کدامند؟

برگزاری مسابقات آزاد رنکینگ جهانی دارت در اردبیل

رئیس جهادکشاورزی اردبیل: آبیاری سنتی، راهکار مناسب افزایش تولید محصول نیست

قیمت انواع حبوبات 11 مهر 1403

اسرائیل و بازدارندگی هسته ای پاکستان؛ جهان اسلام شگفت زده از بی مسؤولیتی اسلام آباد

نقش مهم مدارس سما در تحولات فرهنگی و گسترش اخلاق در جامعه

آیین تجلیل از فعالان گردشگری استان اردبیل برگزار می‌شود

قیمت روز سکه؛ امروز 11 مهر 1403/ هرگز ربع‌سکه نخرید!

فوری / سکه وارد کانال 48 میلیون تومانی شد

قیمت سکه گرمی امروز چهارشنبه 11 مهر 1403

«پیام افق»

آبیاری سنتی، راهکار مناسب افزایش تولید محصول نیست

نرخ امروز طلا و سکه در مشهد چقدر است؟ (11 مهر 1403) | دست کوتاه مردم از طلای گرمی 4 میلیون تومان

یک اتفاق عجیب در بازار سکه

افتتاح پل ارتباطی مختارآباد به طالب قشلاقی اردبیل

‌آبیاری سنتی راهکار مناسبی برای افزایش تولید در کشاورزی نیست

1300مرکز کانون برای تقویت هویت ملی کودکان و نوجوانان فعال است

بهره‌مندی 12 هزار سالمند از خدمات توانبخشی اردبیل

نواختن زنگ آغاز نصر الله در مدارس اردبیل

قیمت نقره امروز چهارشنبه 11 مهر 1403

برگزیدگان مسابقه کتابخوانی « گلستان جهاد» مشخص شدند

تغییر بخشی از خط لوله انتقال گاز چلوند _ اردبیل

عملیات غرورآفرین وعده صادق 2 ابهت رژیم صهیونیستی را شکست

آغاز فصل کشت در سایه عدم اعلام نرخ تضمینی محصولات کشاورزی

امدادرسانی نجاتگران هلال احمر به متاثرین از سیلاب روستای زیویه

امداد رسانی به متاثرین از سیلاب روستای زیویه میرآباد

دوره توانمند سازی معلمان تربیت بدنی در نقده

فیلم/ اقدام خلبان پرواز مسافری ارومیه حین حمله دیشب

برگزاری بازی شهرداری ارومیه و نماینده مشهد در هاله‌ای از ابهام!

اجتماع باشکوه مردم خوی در حمایت از عملیات غرورآفرین موشکی سپاه

از کیش تا ماکو و هم اکنون دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور

فیلم/ شادی مردم محمودآباد از عملیات موشکی سپاه پاسداران

مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله در سردشت

جان‌باختن 9 نفر در اثر سرو مشروبات الکلی

سبزپوشان سرو قامت ایرانی عملیات وعده صادق 2 را با موفقیت اجرا کردند

ایران به دلیل رهبری متزلزل ترامپ قوی تر قبل شده است | اعتراف معاونان ترامپ و هریس به قدرت موشکی ایران

معاونان ترامپ و هریس در مناظره با یکدیگر در مورد حمله ایران به اسرائیل چه گفتند؟

امام خامنه‌ای: جنس عزای ما همچون جنس عزای سیدالشهدا (ع) پیشبرنده است

پاسخ شرکت ملی نفت به مشکل کمبود بنزین در برخی از جایگاه‌های سوخت تبریز

مناظره معاونان هریس و ترامپ تحت تاثیر حملات موشکی ایران

علف‌زارهای مسیر زنجان به تبریز آتش گرفت

امام خامنه‌ای: در آینده نزدیک درباره مسائل لبنان و شهید نصرالله صحبت می‌کنم

دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب