پیام آذری
وحید خدابنده: جشنواره جابر بن حیان در کنار رقابت علمی، یک رویداد تربیتی است
شنبه 6 ارديبهشت 1404 - 07:40:04
پیام آذری - وحید خدابنده، معاون آموزش ابتدایی اردبیل، با تاکید بر نقش کلیدی معلمان در جشنواره جابر بن حیان، این رویداد را علاوه بر رقابت علمی، یک فرآیند تربیتی با اهدافی چون تقویت کار تیمی، اعتماد به نفس و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دانست. وی وظایف معلمان را تسهیل‌گری، آموزش روش‌های علمی تحقیق و مهارت‌های پژوهشی عنوان کرد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل به نقل از روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز، در آیین افتتاحیه و کارگاه تبیین جشنواره جابر بن حیان که به میزبانی مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز به عنوان دبیرخانه استانی در پژوهشسرای آذربایجان برگزار شد، وحید خدابنده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل، در سخنانی پیرامون جشنواره علمی پژوهشی جابر بن حیان، بر نقش محوری و وظایف معلمان در این رویداد مهم آموزشی تاکید کرد.
خدابنده با اشاره به اهمیت همراهی معلمان با دانش‌آموزان در فرآیند اجرای پروژه‌های جابر بن حیان اظهار داشت: معلمان در این جشنواره، وظیفه دارند نقش تسهیل‌گر و راهنما را ایفا کنند. آن‌ها باید با ایجاد فضایی پویا و جذاب، دانش‌آموزان را به تفکر خلاق و انجام پژوهش‌های علمی ترغیب نمایند و مسیر یادگیری را برای آنان هموار سازند.
معاون آموزش ابتدایی استان اردبیل در ادامه افزود: یکی از وظایف کلیدی معلمان، سوق دادن دانش‌آموزان به استفاده از روش‌های علمی در انجام پروژه‌ها است. آنان باید با آموزش گام‌های تحقیق، از جمله مشاهده دقیق، جمع‌آوری اطلاعات معتبر و مستندسازی یافته‌ها، دانش‌آموزان را با اصول پژوهش آشنا سازند.
خدابنده هم‌چنین بر اهمیت آموزش مهارت‌های اساسی پژوهش به دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: معلمان باید فرآیند فرضیه‌پردازی، طرح سوالات هدفمند و تحلیل منطقی داده‌ها را به دانش‌آموزان بیاموزند. این مهارت‌ها نه تنها در انجام پروژه‌های جابر بن حیان بلکه در تمام مراحل زندگی تحصیلی و شغلی آنان کاربرد خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین اهداف تربیتی جشنواره جابر بن حیان پرداخت و تصریح کرد: «جشنواره جابر بن حیان صرفاً یک رقابت علمی نیست، بلکه یک رویداد تربیتی است که اهداف مهمی نظیر تقویت روحیه کار تیمی، افزایش اعتماد به نفس، پرورش حس مسئولیت‌پذیری و ارتقای مهارت‌های ارتباطی در دانش‌آموزان را دنبال می‌کند. معلمان با هدایت صحیح پروژه‌ها می‌توانند به تحقق این اهداف کمک شایانی نمایند.

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/818417/وحید-خدابنده--جشنواره-جابر-بن-حیان-در-کنار-رقابت-علمی،-یک-رویداد-تربیتی-است
بستن   چاپ