پیام آذری
ارزشیابی، پایان کار آموزش نیست
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1404 - 14:12:35
پیام آذری - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: اغلب ما ارزشیابی را پایان کار آموزش می‌دانیم و شان ارزشیابی، نمره‌ای پایانی است که تعیین کننده میزان یادگیری مطالب توسط دانش‌آموز است. ما فقط صورت ظاهری و محتوای کتاب درسی را نگاه و فکر می‌کنیم در صورت حفظ و تحویل همان مطالب به اهداف آموزشی، دست یافته‌ایم. یادگیری اگر معنادار باشد؛ برای دانش‌آموز لذت‌بخش بوده و او را با ما همراه خواهد کرد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، محسن زارعی، صبح چهارشنبه، سوم اردیبهشت ماه در نشست کشوری طرح ارتقا سواد سنجش معلمان دوره متوسطه اول (ویژه قطب 5 کشوری) با اشاره به برگزاری آزمون‌های هماهنگ سه درس علوم، ریاضی و فارسی در سال گذشته، اظهار کرد: آزمون‌های سال قبل بر مبنای سنجش عملکردی بود و این اقدام نظرات مختلفی را از سوی دانش‌آموزان و همکاران، برانگیخت و این رویداد می‌تواند تلنگری برای نظام آموزشی ما و معطوف شدن توجهات طراحان و معلمان به اهداف کتاب درسی باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما باید این پرسش اساسی را در ذهن خود داشته باشیم و از خود سوال کنیم این کتاب چه تغییری در دانش‌آموز، ایجاد کرده و چه شایستگی به او اضافه خواهد کرد. باید با پرسش‌های اساسی دانش‌آموز را با خود همراه کنیم و در ارزشیابی نیز به آن توجه کنیم. رسیدن به اهداف برنامه درسی مبتنی بر پرسیدن سوال اساسی است و اقدامات معلمان در طول سال تحصیلی و جنس ارزشیابی معلم باید طوری باشد که یادگیری عمیق را بسنجد.
زارعی، همسویی معلمان با جنس سنجش و لزوم آشنایی با چگونگی تنظیم راهبرد مطالعه و یادگیری توسط دانش‌آموز با اقدامات معلمان را خواستار شد و افزود: بر همین اساس؛ دبیرخانه‌های کشوری، راهنمای عملی تدوین و تهیه کرده‌اند و که نقشه راه خوبی برای همکاران به شمار می‌آید.
وی با بیان اینکه سنجش باید مقوم و جلوه‌ای از فرایند یاددهی و یادگیری باشد، ادامه داد: این مهم مبتنی بر راهنمای عملی که در این نشست توافق خواهیم کرد، قابل تحقق است‌. سال گذشته با همکاری گروه معلمان، راهنمای عمل آزمون‌های نهایی تدوین شده و امسال هم بسته‌های یادگیری توسط دبیرخانه‌ها و بر همین اساس تنظیم شد و در خصوص متوسطه اول نیز همین اقدامات انجام خواهد شد.
زارعی خطاب به معاونان آموزشی اظهار کرد:به مدارس توصیه کنید در فرصت باقیمانده به همین موضوع تمرکز کنند. ارزشیابی فقط آزمون گرفتن، به ویژه آزمون مداد کاغذی نیست. باید فرصت آموزش را مغتنم شمرده و از آن استفاده کنیم و پرسش‌های کلاسی بر اساس راهنمای عمل استفاده شود.
وی متذکر شد: از آزمون‌ها غول بزرگ برای دانش‌‌آموزان نسازیم و مسیر آزمون را تسهیل کنیم. معلمان می‌توانند آرامش ایجاد کرده و یادگیری را شکل دهند. کاری نکنیم که دانش‌آموز پایه دوازدهم فکر کند باید سراغ چیزی غیر از کلاس درس و کتاب درسی برود؛ درحالیکه چارچوب و منبع و مرجع همان کتاب درسی است.
یزدانی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه با بیان اینکه سنجش، پلی بین تدریس و یادگیری است و سواد سنجش معلمان باید ارتقا یابد، اظهار کرد: تحلیل میزان یادگیری دانش‌آموزان از بخش‌های مختلف بر اساس نتایج و تحلیل آزمون ‌ها توسط معلمان و برگزاری این قبیل جلسات سبب می‌شود سنجش در خدمت یادگیری باشد.
وی با اشاره به اجرای مرحله اول سنجش دستاوردهای یادگیری پیش از عید، از برگزاری مرحله دوم آن در اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد و افزود: مرجعیت مدیر و معاونت آموزش متوسطه و معلم از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی، دستیابی به هویت‌یابی، استعدادیابی و هدایت تحصیلی را از جمله اهداف در سال تحصیلی پیش رو و آتی دانست و افزود: خانواده‌ها با توجه به شاخص‌های تدوین شده خواهند پذیرفت که تحصیل در 42 رشته فنی 160 رشته کاردانش هم می توانند استعداد فرزندشان را شکوفا کند و دنبال آمال و آرزوهایشان در رشته تجربی نخواهند بود. بچه‌های مردم را بچه خود می‌دانیم و امیدواریم اعتماد مردم به ما کارشناسان تعلیم و تربیت بیش از پیش بیشتر شود.
وی در پایان، آشنایی با نیمرخ روانی دانش‌آموزان را مورد تاکید قرار داد و افزود: در دوره‌های توامندسازی باید به سلیقه متفاوت نسل زد و آلفا در سنجش و محتوای آموزشی، توجه شود.
سراج، دبیر راهبری ملی سنجش نیز در ادامه با بیان اینکه سنجش، بال آموزش است، گفت: دستاورد آموزش و کنترل آن بدون سنجش، قابل تصور نیست. سواد سنجش به توجه و دقت بیش از پیش نیاز دارد و برگزاری چنین دوره‌هایی مسیر را برای انجام سنجش به درستی و هم‌اندیشی در خصوص برگزاری سه آزمون هماهنگ کشکری علوم، ریاضی و فارسی، هموار می‌کند.
انتهای پیام

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/817525/ارزشیابی،-پایان-کار-آموزش-نیست
بستن   چاپ