پیام آذری
تبریز، میزبان سرگروه‌های سراسر کشور
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1404 - 14:12:33
پیام آذری - نشست کشوری ارتقای سواد سنجش معلمان متوسطه اول، ویژه قطب 5 کشوری، امروز با حضور بیش از 140 نفر از سرگروه‌های ادبیات، علوم و ریاضی 32 استان در تبریز آغاز شد؛ نشستی سه‌روزه که هدف آن عبور از آزمون‌های دانش‌محور و حرکت به‌سوی سنجش‌های مفهومی است.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، به نقل از پانا، صبح امروز، دوم اردیبهشت‌ماه 1404، نخستین روز نشست کشوری «طرح ارتقای سواد سنجش معلمان متوسطه اول» ویژه قطب 5 کشور در سالن اجتماعات باشگاه فرهنگیان تبریز آغاز شد. در این رویداد ملی که به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی برگزار می‌شود، بیش از 140 نفر از سرگروه‌های درسی ادبیات فارسی، علوم تجربی و ریاضی از 32 استان کشور حضور دارند.
در نخستین روز این نشست، ابتدا مراسم افتتاحیه برگزار و سپس نشست تخصصی با موضوع «اصول و مفاهیم پایه سنجش کلاسی» برگزار شد. در ادامه، شرکت‌کنندگان در قالب سه گروه تخصصی تفکیک شدند ک کارگاه سرگروه‌های ادبیات، سرگروه‌های ریاضی و سرگروه‌های علوم تجربی ادامه یافت.
در بخش دیگر برنامه، کارگاه «تغییر دنده طراحی سؤال از دانش به آفرینش» برگزار شد و هدف از این کارگاه، آشنایی معلمان با رویکردهای نوین طراحی سؤال‌های مفهومی و چندسطحی بود.
همچنین سه کارگاه تخصصی طراحی سؤال مفهومی بر اساس پایه‌های تحصیلی به‌صورت همزمان برگزار شد؛ در این بخش، گروه پایه هفتم، پایه هشتم و پایه نهم به آموزش و تمرین عملی طراحی سؤال پرداختند.
گزارش از حاشیه‌ها و گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان
کمال زارع، سرگروه ریاضی استان آذربایجان شرقی، در حاشیه این نشست هدف از برگزاری چنین برنامه‌ای را ارتقای سطح سواد سنجشی معلمان دانست و گفت: امروز نشست کشوری طرح ارتقای سطح سنجش معلمین را داریم و میزبان سرگروه‌های ریاضی، ادبیات و علوم تجربی از سراسر کشور در باشگاه فرهنگیان تبریز هستیم. در این کارگاه‌ها، تکنیک‌ها و مهارت‌های نوین ارزشیابی آموزش داده می‌شود تا معلمان شرکت‌کننده بتوانند این مفاهیم را به همکاران خود در استان‌های مختلف منتقل کنند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش اصول سنجش اظهار کرد: آموزش زمانی کامل می‌شود که ارزشیابی درست و دقیقی در پایان آن صورت گیرد. هدف من از حضور در این برنامه، آشنایی با جدیدترین روش‌های ارزشیابی و سنجش دانش‌آموزان است تا بتوانم این مهارت‌ها را هم در کلاس درس و هم در سطح استانی به کار ببندم.
فرهناز جلالی، سرگروه ادبیات فارسی استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد در طراحی سوالات گفت: هدف اصلی این همایش، ارتقای کیفیت طراحی سؤال است تا معلمان سراسر کشور با اهمیت حرکت به سمت سوالات مفهومی آشنا شوند. در سال‌های گذشته تمرکز اغلب بر سوالات دانش‌محور بود، اما امروز تأکید بر درک مفهومی و کاربردی مطالب درسی است.
وی با اشاره به تجربه‌های استان خراسان رضوی در این زمینه افزود: در استان ما چند سالی است که بر طراحی سوالات مفهومی و کاربردی تأکید می‌شود، به‌ویژه در زمینه قرابت معنایی که یکی از چالش‌های اصلی دانش‌آموزان در آزمون‌های سراسری است. اگر از دوره متوسطه اول آموزش مفهومی تقویت شود، قطعاً در مقاطع بالاتر بازدهی بیشتری خواهد داشت.
این نشست سه‌روزه با هدف توانمندسازی سرگروه‌های درسی برای طراحی و تحلیل سؤالات مفهومی، بازنگری در الگوهای ارزشیابی آموزشی و تقویت بنیه علمی معلمان تا چهارم اردیبهشت‌ ماه ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری

پیام آذری


http://www.Azari-Online.ir/fa/News/817524/تبریز،-میزبان-سرگروه‌های-سراسر-کشور
بستن   چاپ