پیام آذری
طبقه‌بندی دانش‌آموزان را قبول نداریم
پنجشنبه 21 فروردين 1404 - 22:47:18
پیام آذری - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: جداسازی و طبقه‌بندی دانش‌آموزان بر اساس ضعیف و قوی را در مقطع ابتدایی قبول نمی‌کنیم.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، رضوان حکیم‌زاده بعد از ظهر پنجشنبه در همایش مدیران مدارس ابتدایی در مدرسه دارالفنون اردبیل اظهار داشت: در اکثر شاخص‌های عملکردی استان اردبیل وضعیتی به مراتب بهتر از میانگین کشوری دارد که بهبود شاخص‌ها نتیجه تلاش همکاران ما در مقطع ابتدایی است.
وی تصریح کرد: در دولت چهاردهم شخص رئیس جمهور یکی از اصلی‌ترین اولویت و دغدغه‌های خود را حل مشکلات آموزش و پرورش قرار داده و اگر زمانی آرزو داشتیم که گفتمان آموزش و پرورش در دولت رایج شود، این بار شخص رئیس جمهور به صورت هفتگی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را پیگیری و رصد می‌کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش فرصت پیش آمده را برای حل مشکلات و دغدغه‌های نهاد تعلیم و تربیت یادآور شد و افزود: در کنار توجه به عدالت آموزشی، در دولت چهاردهم به بحث تغییر و تحول در شیوه آموزشی نیز تاکید می شود چرا که به تنهایی ساخت مدارس کافی نیست بلکه بهتر است ابزارهای کاربردی به همراه مسائل نرم‌افزاری نیز مورد توجه قرار گیرد.
حکیم‌زاده گفت: در بحث آموزش معلم محور و اساس امر است و ضرورت دارد به معلمان و توانمندسازی آنها بیش از گذشته بها بدهیم.
62 درصد جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌های پرتراکم تحصیل می‌کنند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: 50 درصد کلاس‌‌های درسی در کشور پرتراکم است و 62 درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور در مدارس پرتراکم تحصیل می‌کنند.
وی اضافه کرد: در کشور هفت هزار کلاس درس داریم که بیش از 40 نفر دانش‌آموز پذیرش کرده و قطعا این تراکم باید با برنامه‌ریزی درست به شرایط استاندارد تقلیل پیدا کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تولید محتوا و خلاقیت آموزگاران در دوران کرونا و شرایط کنونی قدردانی کرد و ادامه داد: در قالب طرح اجتماعات یادگیری سعی بر این است تا تولید محتوای معلمان که عمدتا مبتنی بر توانمندی و خلاقیت است، در یک مخزن محتوایی گردآوری شده تا همه از این محتواهای برتر و برگزیده استفاده کنند.
حکیم‌زاده بیان کرد: برای ارتقای محیط مثبت یادگیری و استفاده از فناوری‌های جدید به ویژه هوش مصنوعی ما روش‌های تدریس فعال مبتنی بر توانمندی و خلاقیت را نیز مورد توجه قرار دادیم و سعی ما بر این است تا در سرفصل‌های مختلف بتوانیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.
وی اصلاح روش‌های تدریس و تولید محتوا و توجه به الگوهای برتر یادگیری و یاددهی را یادآور شد و تصریح کرد: ما در یک جریان دوسویه و پویا سعی داریم تا در یک مخزن مشترک این تولید محتواها را با ایده‌ها و خلاقیت‌های جدید در معرض استفاده قرار دهیم و یقین داریم که معلمان و آموزگاران مقطع ابتدایی می‌توانند همچنان در این اجتماع شکوهمند یادگیری مشارکت کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تجربه نشان می‌دهد که ما باید کمتر از بالا به پایین امر و نهی کنیم بلکه فرصتی را فراهم کنیم تا تولید محتوا خود معلمان منطبق بر استانداردهای تعریف شده ورود پیدا کرده و در حد وسیع در این حوزه تولید محتوا را شاهد باشیم.
حکیم‌زاده افزود: محیط مثبت یادگیری نیز در جریان و فرآیند یادگیری بسیار مهم و تأثیرگذار است و ما سعی می‌کنیم با حذف برنامه درسی زاید، به دانش‌آموزان موضوعات و مسائلی را منتقل کنیم که در فرآیند زندگی بیشتر به آن نیاز داشته باشند.
وی به پایین بودن آمار کیفی و کمی آزمون‌های سواد خواندن و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان ابتدایی در سطح بین‌المللی اشاره کرد و ادامه داد: باید به دانش‌آموزان در کنار مهارت آموختن علوم، ریاضی و فارسی، مهارت زندگی را نیز یاد دهیم تا بر اساس محتواهای عاطفی و روانی که مؤثر در یادگیری هستند، بتوانند در این فرآیند رو به جلو حرکت کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یکی از اشتباهات مهم تربیتی را کلاس‌بندی دانش‌آموزان بر اساس دانش‌آموز ضعیف و یا قوی اعلام کرد و یادآور شد: چنین طبقه‌بندی و غربالگری با هیچ منطق علمی سازگار نیست و ما اعتقاد داریم مدارس خاص در مقطع ابتدایی هیچ جایگاهی ندارند.
حکیم‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از مدارس دولتی به مراتب شرایط بهتر و استانداردی را در فرآیند تحصیلی و تربیتی دارند و قطعا با پرهیز از برچسب زدن‌های قوی و یا ضعیف، باید به خودپنداری مثبت دانش‌آموزان کمک کنیم.
وی اضافه کرد: جداسازی دانش‌آموزان ضعیف و یا قوی بیشترین لطمه را به مدارس دولتی زده و بهتر است دانش‌آموزان را در محیط مثبت یادگیری با احساس تعلق بیشتر و علاقه‌مندی به یادگیری مطالب و موضوعات مورد نیاز ترغیب و تشویق کنیم.

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/811555/طبقه‌بندی-دانش‌آموزان-را-قبول-نداریم
بستن   چاپ