پیام آذری
70 درصد دانش‌آموزان اردبیلی در مدارس پرتراکم تحصیل می‌کنند
پنجشنبه 21 فروردين 1404 - 18:04:48
پیام آذری - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: 70 درصد دانش‌آموزان در مدارس پرتراکم در شهرها تحصیل می‌کنند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، وحید خدابنده عصر پنجشنبه در همایش مدیران مدارس ابتدایی که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: در 19 ناحیه و منطقه آموزش و پرورش یک‌هزار و 930 مدرسه ابتدایی وجود دارد که پذیرای 125 هزار دانش‌آموز ابتدایی است.
وی تصریح کرد: 70 درصد مدارس در روستاها و 30 درصد مدارس در شهرها واقع شده اما 70 درصد دانش‌آموزان در مدارس پرتراکم تحصیل می‌کنند که این ناترازی باید به نحوی جبران شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در 2 سال اخیر استان اردبیل در اکثر شاخص‌های تحصیلی و تربیتی مقطع ابتدایی جز استان‌های برتر کشور بوده و توانسته بالاتر از میانگین کشوری شاخص‌های مهم و ارزشمندی نظیر پوشش تحصیلی و پایین بودن نرخ بازماندگان از تحصیل را به دست آورد.
خدابنده افزود: در مقطع ابتدایی پوشش تحصیلی ما بیش از 98.92 درصد است که این رقم یک درصد از آمار کشوری بالاتر محسوب می‌شود.
وی تلاش راهبران نظام تعلیم و تربیت مقطع ابتدایی را در پوشش تحصیلی و شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یادآور شد و خاطرنشان کرد: روند دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در استان اردبیل سیر توقف به خود گرفته به طوری که در حال حاضر یک‌هزار و 472 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی داریم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل توانمندی نیروی انسانی را با همراهی و مجاهدت 25 هزار نفر از همکاران مقطع ابتدایی یادآور شد و اضافه کرد: با شکل‌گیری 387 گروه در این مقطع سعی کردیم در تعطیلات زمستانی و عید نوروز زمینه رفع مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان و مشارکت آنها را در رفع کاستی‌های آموزشی دروس لازم‌التوجه به دست آوریم.
خدابنده بیان کرد: 16 هزار دانش‌آموز لازم‌التوجه در استان شناسایی شدند که برای این دانش‌آموزان در کنار برگزاری کلاس‌های جبرانی، سعی شد 13 هزار بسته در قال 61 مدرسه تهیه و توزیع شود تا دانش‌آموزان بتوانند از این امکانات استفاده کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اردبیل رتبه اول استان را در اکثر شاخص‌های ارزیابی و حضور در کارگروه‌های تخصصی ملی و استانی یادآور شد و ادامه داد: انتظار می‌رود در آستانه امتحانات خردادماه تکلیف امتحانات نهایی پایه ششم تعیین شده و روند ارزیابی دقیق اعم از توصیفی مشخص و معلوم شود.
به گزارش تسنیم، در این نشست 2 ساعته مدیران مدارس ابتدایی استان مشکلات و نارسایی‌های خود را در بخش‌های مختلف آموزشی، پرورشی، کمبود نیروی انسانی، کمبود امکانات و ضرورت توجه به مقطع ابتدایی به عنوان یک مقطع حساس یادآور شدند.
جابجایی جنسیت در بروز بزه خطرناک است
‌‌ماریا موسوی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز در جلسه شورای راهبری نماد که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در خانه معلم اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی به معنای واقعی نگرانی و دغدغه در اقشار مختلف احساس می‌شود و ضرورت دارد با برنامه‌ریزی و نگاه درست در رفع این آسیب‌ها و پیشگیری از بروز آنها گام‌های جدی برداریم.
وی تصریح کرد: مدیران و متولیان نظام آموزش و پرورش باید با نگاه مادرانه و پدرانه دانش‌آموزان را به سمت مسیر درست و عاقلانه هدایت کنند تا شاهد کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها باشیم.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: کاهش سن خطرپذیری در دانش‌آموزان نگران‌کننده است و در این بین مصرف مواد مخدر، استعلام مواد دخانی، مشروبات الکلی و برخی دیگر از آسیب‌ها به حدی پایین آمده که نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را چندین برابر کرده است.
موسوی افزود: جابجایی جنسیت در بروز بزه و آلودگی به معنای واقعی خطرناک است و در برخی از جرایم در شرایط کنونی دختران از پسران پیشی گرفته‌اند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کنار آموزش اولیا و اعضای خانواده و معلمان و مربیان تربیتی، باید با مسائل روز آنها را آشنا کنیم تا متناسب با نیاز نسل امروز آنها پاسخگوی پرسش‌ها و مسائل مطرح شده باشند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل به حجم بالای کتاب‌های درسی به عنوان یک عنصر خسته‌کننده اشاره کرد و ادامه داد: در مقاطع متوسطه حجم بالای کتب درسی نفس معلم و دانش‌آموز را گرفته و اجازه نمی‌دهد تا معلمان فراتر از مطالب درسی، موضوعات و مسائل اجتماعی و اخلاقی را مطرح کنند.
موسوی اضافه کرد: باید آموزش و پرورش بازنگری دقیقی در حجم کتب درسی انجام داده و به این نتیجه برسد که حجم بالای کتب درسی نه تنها زمینه‌ساز پرورش نخبگان و استعدادها نیست بلکه مانع از مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در گذر از بحران‌‌ها و تاب‌آوری آنها می‌شود.
وی بیان کرد: زبان معلم ما امروز باید به زبان دانش‌آموزان نسل امروز نزدیک باشد تا آنها با احساس اعتماد و همراهی بتوانند از فضای مدرسه به بهترین شکل استفاده کنند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در ادامه یادآور شد: در این استان اعتبارات خوبی برای حل مشکلات حاشیه‌نشینی در نظر گرفته شده که امیدواریم مدیران مدارس از این منابع و اعتبارات برای اجرای طرح‌های مؤثر در کاهش آسیب‌های مناطق حاشیه‌نشینی استفاده کنند.
موسوی تصریح کرد: معلمان و مربیان آموزشی و تربیتی ما باید در کنار حل مشکلات دانش‌آموزان، به بانشاط بودن فضای مدرسه و شیک بودن دانش‌آموزان کمک کنند و این امر را گناه نشمارند.
وی تاب‌آوری دانش‌آموزان را در کاهش آسیب‌های اجتماعی و قدرت تحلیل واقعی پایین اعلام کرد و گفت: باید این قدرت تاب‌آوری را به هر شکل ممکن ارتقا دهیم.
دبیر شورای اجتماعی استان اردبیل افزود: در اجرای طرح نماد در کنار آموزش و پرورش هستیم و در شورای اجتماعی بارها مسائل و موضوعات مطرح شده و انتظار می‌رود مصوبات به صورت دقیق اجرایی و عملیاتی شود.
در پایان این نشست از پوستر معلم خلاق ایل با حضور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

پیام آذری


انتهای پیام/131

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/811484/70-درصد-دانش‌آموزان-اردبیلی-در-مدارس-پرتراکم-تحصیل-می‌کنند
بستن   چاپ