پیام آذری - خداوند متعال دین اسلام را برای هدایت انسانها فرستاده و هر آنچه را برای رسیدن به بالاترین قله فضیلت بدان نیازمندند برایشان تبیین فرموده است. در طرح ملی زندگی با آیه، هر روز ماه مبارک رمضان، مهمان یک آیه از آیات کلام وحی خواهیم بود. تفسیر و تلاش برای فهم قرآن کریم از زمان پیامبر اعظم (ص) تا به امروز ادامه داشته است و جاودانگی قرآن سبب میشود تا تفسیر آن کتاب در هر عصر و زمانی ادامه یابد؛ چرا که آیات قرآن، مهمترین و نخستین منبع برای فهم دین به شمار میروند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مهمترین ویژگی تفسیری که در ادامه، آن را مشاهده میکنید، کوشش در تبیین بعد هدایتی قرآن، یعنی هدف اصلی نزول است: «هُدیً لِلنَّاسِ».در این تفسیر فقط به کشف معنا و ذکر پارهای الفاظ و عبارات تفسیری صرف بسنده نمیشود؛ بلکه آنها درآمدی برای تبیین ابعاد هدایتی کلام خداوند قرار داده شده و مخاطب را از معبر لفظ به معنا و از معبر معنا به بلندای هدایت قرآن، سوق میدهد.
طرح زندگی با آیهها درصدد است که عموم مردم را با مفاهیم آیات منتخب بیش از پیش آشنا کند و خبرگزاری مهر در مجموعه مطالب «زندگی با آیه ها» به صورت تفصیلی و تصویری با بیان استاد محمدعلی انصاری مفسر قرآن کریم، تفسیر این آیات مبارکه را تقدیم نگاه مخاطبان میکند. سوره نور آیه 23
وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَیٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
[مردان و زنان] بی همسرتان و غلامان و کنیزان شایسته خود را همسر دهید؛ اگر تهیدست اند، خدا آنان را از فضل خود بی نیاز میکند؛ و خدا بسیار عطا کننده و داناست.
«ایامی» جمع «أیم»، بر وزن «قَیّم»، یعنی کسی که همسر ندارد، خواه مرد باشد یا زن، باکره باشد یا بیوه. بهترین واسطهگریها، شفاعت و واسطهگری در امر ازدواج است. چنانکه در روایت آمده است: کسی که دیگری را داماد یا عروس کند، در سایهی عرش خداست.
پدر و مادری که با داشتن امکانات، فرزندشان را همسر نمیدهند، اگر فرزند مرتکب گناه شود، والدین در گناه او شریک هستند. «1»
ازدواج در اسلام
اسلام ازدواج را امری مقدس میداند، بر خلاف مسیحیت که مجرد بودن را ارزش میداند و لذا پاپ و روحانیون مسیحی نباید ازدواج کنند و جواز ازدواج برای مسیحیان بخاطر جلوگیری از فساد بیشتر و به اصطلاح دفع افسد به فاسد است.
بارهی ازدواج، روایات بسیاری آمده است که به چند مورد آن اشاره میکنیم:
امام صادق علیه السلام فرمود: توسعهی زندگی، در سایهی ازدواج است.
کسی که از ترس فقر ازدواج نکند، به خداوند سوءظن برده است.
دورکعت نماز کسی که همسر دارد، بهتراز هفتاد رکعت نماز کسیاست که همسر ندارد. «2»
فوائد ازدواج
1. انس و آرامش
قرآن میفرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً» «3»: از نشانههای خدا آن است که از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در نزد آنان آرامش یابید و میان شما مودّت و رحمت قرار داد.
یکی از نیازهای بشر انس و الفت است و لذا تنهایی برای او دشوار است و نیاز به کسی دارد که امین و غم خوار و مهربان و رازدار او باشد تا با او انس بگیرد و عشقش را خالصانه نثار او کند. بهترین فردی که میتواند این نیاز را تأمین کند همسر است، چه زن و چه شوهر. قرآن از میان فواید بسیار ازدواج، تنها این مورد را نام برده که معلوم میشود مهمترین فائده است.
2. حفظ عفت و مصونیت از گناه
رسول خدا صلی الله علیه و آله در یک روایت فرمود: «من تزوج فقد أحرز نصف دینه» هر کس ازدواج کند نیمی از دینش را حفظ کرده است.
و در روایتی دیگر فرمود: «من أحب أن یلقی الله طاهرا مطهرا فلیلقاه بزوجه» «1» هر که دوست دارد در قیامت خدا را پاک و پاکیزه ملاقات کند همسر اختیار کند.
3. سلامتی جسم و روان
دانشمندان میگویند: ارضای صحیح و به موقع غریزهی جنسی، برای سلامت جسم و جان یک ضرورت است و ترک آن باعث بیماریهای روانی و امراضی از قبیل: ضعف اعصاب، اضطراب، افسردگی، یأس، تشنّج، تندخویی، بدبینی، گوشهگیری و گاهی سو هاضمه و سردرد میشود.
4. بقای نسل
بقای نسل بشر در گرو ازدواج و زناشویی است و در اسلام امر تربیت نسل یکی از وظایف والدین شمرده شده که در قیامت مورد بازخواست قرار میگیرد.
5. استقلال
دختر و پسر، قبل از ازدواج جزئی از خانواده و تابع والدین محسوب میشوند، در حالی که پس از ازدواج، به طور مستقل تصمیم میگیرند و مسئولیت میپذیرند.
6. امنیت جامعه
اگر بنیاد خانواده مستحکم باشد، از فساد، طغیان، قتل و سرقت، جنایت و تجاوز به عنف و خودکشی تا حدّ زیادی کاسته میشود، چون اکثر این موارد از افرادی سر میزند که از کانون گرم خانواده محرومند. «3»
دقّت در انتخاب همسر
امام صادق علیه السلام فرمود: زن به منزله گلوبندی است که بر گردن میافکنی پس مراقب باش.
در انتخاب همسر احساسات غلبه نکند. عجله نکنید و پس از فکر و مشورت و گفتگو اقدام کنید. بحش زیادی از اختلافات خانوادگی ریشهاش عدم دقت در انتخاب همسر است. همسر شریک زندگی است و تاثیرش تا پایان عمر و تا قیامت هست.
معمولاً ازدواجهای سطحی که با یک برخورد و آشنایی در اتوبوس و یا پارک صورت میگیرد عاقبت خوبی ندارد.
ویژگیهای همسر خوب
1. دین و ایمان
الف. قرآن میفرماید: «وَ لا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّی یُؤْمِنَّ وَ لَأَمَهٌ مُؤْمِنَهٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَهٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَ لا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّی یُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولئِکَ یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ وَ اللَّهُ یَدْعُوا إِلَی الْجَنَّهِ» «1» و با زنان مشرک ازدواج نکنید مگر آنکه ایمان بیاورند و همان کنیزی با ایمان بهتر از زن آزاد مشرک است هر چند از (زیبایی) او به شگفت آیید و به مشرکان زن ندهید مگر آنکه ایمان بیاورند و همانا برده مؤمن بهتر از آزاد مشرک است هر چند از (مال و زیبایی) او شگفت زده شوید.
ب. امام صادق علیه السلام فرمود: «إذا تزوج الرجل المرأه لجمالها أو ما لها و کل إلی ذلک و إذا تزوجها لدینها رزقه الله الجمال و المال» «2»؛ هنگامی که مرد به خاطر مال و جمال زن با او ازدواج کند، به همان واگذار میشود و هرگاه به خاطر دینش با او ازدواج کند، خداوند مال و جمال را رزق او میسازد.
2. اخلاق خوب و خوش
امام رضا علیه السلام در جواب یکی از یارانش که نوشته بود قصد ازدواج با کسی را دارم که خوشاخلاق نیست، فرمودند: اگر بد اخلاق است با او ازدواج نکن.
اخلاق در زندگی باعث شیرینی زندگی و رشد خانواده میشود. اموری همچون:
راستگویی، امانتداری، خوش زبانی، خیرخواهی، گذشت و ایثار، بردباری، وظیفهشناسی، نجابت، کمتوقعی، نرمخوئی، و … امتیازات یک انسان است که اسلام به آنها اهمیت داده است.
3. اصالت خانوادگی
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «أیها الناس ایاکم و خضراء الدمن. قیل یا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال: المرأه الحسناء فی منبت السوء» «1»؛ مردم از سبزههایی که بر زباله میروید بپرهیزید. گفتند: یا رسول اللّه مراد چیست؟ فرمود: زنان زیبارویی که در خانوادهای ناپاک روئیدهاند.
4. سواد و تحصیلات
علم و دانش برای انسان یک کمال و برای همسر یک مزیت است. با فرد باسواد زودتر میشود به تفاهم رسید و برنامههای بهتری برای آینده ریخت. البتّه هر باسوادی، باتدبیر نیست. متأسفانه مدارس و دانشگاهها در کشور ما درس زندگی نمیدهند.
5. سلامت جسم
سلامت جسم از نعمتهای بزرگ الهی و از مزایای یک همسر است. در روایت است با کسانی که بیماریهای مسری دارند ازدواج نکنید. البته ازدواج با ایثارگران جانباز، لیاقت و شایستگی و از خودگذشتگی میخواهد.
6. تناسب سنّی
انسان در سنین مختلف حالات متفاوت دارد. تمایلات جنسی نیز در هر سنّی یکسان نیست، پس باید بین سنّ دختر و پسر تفاوت فاحش نباشد، که زندگی را با مشکلاتی روبرو میکند.
مهریه
1. مرد برای اثبات صداقت خویش، مهریه را نثار زن میکند و لذا به آن صداق میگویند و پشتوانه زن است در طول زندگی و پس از طلاق یا مرگ همسر.
2. مقدار مهر در اسلام تعیین نشده، اما در احادیث از مهریههای سنگین مذمّت شده و چنین آمده است که مهریه زیاد مایه کینه و عداوت میشود. «2»
3. مرد باید سعی کند در اولین فرصت که تمکن پیدا کرد مهریه زن را بپردازد.
4. زن مالک مهر است و هر کاری بخواهد میتواند با آن بکند، ببخشد یا تجارت کند.
5. در روایات، به مردی که قصد دادن مهریه را نداشته باشد، سارق و زناکار اطلاق شده است. «1»
جهیزیه
1. داماد، نه شرعا و نه قانونا حق مطالبه جهاز را ندارد، گرچه مرسوم است که خانواده عروس اسباب و لوازم زندگی را خریداری میکنند.
2. جهاز برای تأمین آسایش دو زوج جوان است، نه فخرفروشی و خودنمایی.
3. لیست جهاز حضرت فاطمه:
1- یک پیراهن 2- یک روسری بزرگ 3- یک حُلّه سیاه 4- دو عدد تشک، 5- یک تختخواب از لیف خرما 6- چهار عدد بالش 7- یک حصیر 8- یک آسیاب دستی 9- یک کاسه مسی 10- یک مشک چرمی 11- یک طشت لباسشویی 12- یک کاسه شیر 13- یک ظرف آبخوری 14- یک پرده 15- یک آفتابه 16- یک کوزه 17- یک پوست برای فرش 18- دو کوزه سفالین 19- یک عبا
مراسم عقد و عروسی
در اسلام سفارش شده مراسم عقد و عروسی با حضور مردم و همراه با شادی برگزار شود.
رسول خدا صلی الله علیه و آله عقد فاطمه زهرا علیها السلام را در مسجد، در حضور انصار و مهاجرین اجرا کردند و دستور دادند بین حاضرین خرما پخش کنند.
هنگام عروسی حضرت زهرا علیها السلام رسول خدا صلی الله علیه و آله به همسرانش فرمود: فاطمه را آرایش کنید و خوشبو سازید، اطاقش را فرش کنید تا او را به خانه شوهر بفرستیم. «2»
همچنین به زنان مهاجر و انصار فرمود: فاطمه را تا خانه شوهر همراهی کنید و شادی کنید، لیکن مواظب باشید چیزی نگوئید که خدا بدان راضی نباشد.
پیامها
1- خانواده و جامعه، مسئول ازدواج افراد بیهمسر است. «وَ أَنْکِحُوا»
2- ازدواج در اسلام، امری مقدّس و مورد تأکید است. «وَ أَنْکِحُوا»
3- لازم نیست خواستگاری، از طرف خاصّی باشد، هر یک از طرفین ازدواج میتوانند پیشقدم شوند. «وَ أَنْکِحُوا»
4- تنها سفارش به ترک نگاه حرام، کافی نیست، برای ازدواج جوانان باید اقدام کرد. «یَغُضُّوا، یَغْضُضْنَ، أَنْکِحُوا»
5- زنان بیوه را همسر دهید. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی» («ایامی»، شامل آنان نیز میشود.)
6- داشتن صلاحیّت، شرط ازدواج است. «وَ الصَّالِحِینَ» (یعنی باید طرفین صلاحیّت اداره زندگی مشترک را داشته باشند.)
7- اقدام جامعه برای عروس و داماد کردن افراد صالح، تشویقی است که جوانان لاابالی و هرزه نیز خود را در مدار صالحان قرار دهند. وَ الصَّالِحِینَ … (بنا بر این که مراد از صلاحیّت، صلاحیّت اخلاقی و مکتبی باشد.)
8- در تأمین نیازهای جنسی، فرقی میان انسانها نیست. (زن، مرد، غلام و کنیز) «مِنْکُمْ، عِبادِکُمْ، إِمائِکُمْ»
9- فقر، نباید مانع اقدام در امر ازدواج شود. إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ ...
10- در صورت فقر، به ازدواج اقدام کنید و بر خدا توکّل نمائید. «یُغْنِهِمُ اللَّهُ»
11- فقر، برای عروس و داماد عیب نیست. إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ ...
12- خداوند، تأمین زندگی عروس و داماد را وعده داده است و ازدواج، وسیله وسعت و برکت زندگی است. «یُغْنِهِمُ اللَّهُ»
13- تحقّق وعدههای الهی از سرچشمهی فضل بی پایان اوست. «فَضْلِهِ- واسِعٌ»
14- رشد و توسعهای که خداوند نصیب بندگانش میفرماید، بر اساس علم و حکمت اوست. «واسِعٌ عَلِیمٌ»
کد خبر 6393565

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/805014/سفارش-به-ترک-نگاه-حرام-کافی-نیست،-برای-ازدواج-جوانان-باید-اقدام-کرد