فعالیت 23 نوع مدرسه دولتی در کشور!/ یک نماینده مجلس: هیچ عایدی ندارد
شنبه 20 بهمن 1403 - 09:25:13
|
|
پیام آذری - به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر، گفت: فعالیت 23 نوع مدرسه دولتی ضمن اینکه هیچ عایدی برای جامعه ندارد، آثار متعدد منفی دیگر نیز در جامعه ایجاد کرده و این وضعیت قابل دفاع نیست. علی جعفریآذر با اشاره به تنوع مدارس دولتی و معایب آن اظهار کرد: تا 25 سال گذشته صرفا با یک نوع مدرسه دولتی مواجه بودیم اما بعدها بهدلیل کمبود فضاهای آموزشی، مدارس خصوصی یا غیرانتفاعی نیز آغاز به فعالیت کردند. وی ادامه داد: در سالهای اخیر، مدارس دولتی نیز سال به سال دچار تنوع شده و مدارس سمپاد نیز ایجاد شدهاند و امروز باتوجه به گزارشهای مسئولان آموزشوپرورش، 23 نوع مدرسه دولتی در سطح کشور فعالیت دارد. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر خاطرنشان کرد: یکی از معایب، این است که مدارس شاخص از نظر علمی و امکانات آموزشی، موجب عدم توازن پراکندگی دانشآموزان با سطح علمی متفاوت در مدارس شدهاند که همانگونه که میدانیم این تفاوت سطح علمی دانشآموزان موجب تمایز نمرات دانشآموزان نیز شده است. جعفریآذر ادامه داد: براساس پراکندگی نامتوازن استعدادهای تحصیلی دانشآموزان، امکانات آموزشی نیز به شکل نامتوازن توزیع میشود و عمده توجهات آموزشوپرورش به سمت مدارسی است که یا براساس نمره و یا براساس شاخصها و اولویتهای دیگر بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند. وی افزود: در نتیجه پراکندگی نامتوازن امکانات آموزشی، ایجاد ترافیک در محدودهٔ مدارس شاخص، مهاجرت خانوار برای تسهیل دسترسی به مدارس شاخص و هزینههای مالی ناشی از تحصیل، آلودگی هوا و هزینههای گزاف ایابوذهاب دانشآموزان در مدارس شاخص، از مواردی است که خانوادهها و جامعه را متحمل هزینه کرده است. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با اشاره به اینکه تبریز نزدیک 330 هزار دانشآموز دارد، گفت: این دانشآموزان در محلات مختلف تبریز زندگی میکنند اما 80 الی 90 درصد دانشآموزان، باوجود اینکه در محل زندگیشان مدارس خوبی وجود دارد، برای دسترسی به مدارس شاخص در سطح شهر پراکنده شدهاند. جعفریآذر با گلایه از اینکه توسعهٔ نامتوازن مدارس، موجب عوارض اجتماعی شده است، گفت: نتیجه توجه عمده منابع آموزشوپرورش به مدارس خاص موجب شده خانوادهها، با فشار مضاعف روی دانشآموزان تلاش بکنند تا کودکان و نوجوانان به این مدارس راه پیدا کنند و دانشآموزان متحمل انواع فشارهای روانی و استرس حین تحصیل شوند. وی با ابراز تأسف نسبتبه اینکه دانشآموزان دیگر نمیتوانند از نوجوانی جهت ورزش و تفریح استفاده کنند، گفت: عوامل دیگری نیز موجب ازبینرفتن عدالت آموزشی شده است که نمونه بارز آن، عدم پراکندگی متوازن معلمان شاخص در بین مدارس است که در نتیجه آن، معلمان با سطح علمی پایینتر در مدارس عادی تدریس کرده و بنیه علمی دانش آموزان ضعیفتر شده و بهجز قشر مشخص، جامعه در مدار ضعف تحصیلی قرار میگیرد که بهطور مشهود در آزمون کنکور میتوان با نتیجه آن مواجه شد. نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: ساختار فعلی آموزشوپرورش ضمن اینکه هیچ عایدی برای جامعه ندارد، آثار متعدد منفی دیگر نیز در جامعه ایجاد کرده و این وضعیت قابل دفاع نیست.
http://www.Azari-Online.ir/fa/News/795664/فعالیت-23-نوع-مدرسه-دولتی-در-کشور!--یک-نماینده-مجلس--هیچ-عایدی-ندارد
|