پیام آذری
قطار شهری تبریز با حرکت لاک پشتی کی به مقصد می رسد؟
دوشنبه 5 آذر 1403 - 10:40:58
پیام آذری - تین نیوز |
طرح قطار شهری تبریز در مقایسه با سایر کلانشهرها که با سرعت در حال اجراست، به کندی و لاک پشتی پیش می رود و با این روند معلوم نیست خطوط پنجگانه این طرح چه زمانی بتواند در افق بلند مدت خود نقش 20 درصدی در جابجایی مسافران درون شهری تبریز را ایفا کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، طرح قطار شهری تبریز که در پنج خط شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه ای به طول کلی 100 کیلومتر طراحی و از اوایل دهه 80 عملیات اجرایی آن در این شهر آغاز شده است و با گذشت حدود 23 سال از آغاز عملیات اجرایی آن فقط یک خط آن به طول حدود 17 کیلومتر به بهره برداری رسیده است که آن هم نواقصی دارد .
مترو تبریز که تقریبا همزمان حتی پیش از برخی طرح های کلان شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز آغاز شده است از نظر پیشرفت و سرعت کار در مقایسه با این کلانشهرها به کندی حرکت می کند به طوری که اکنون از 84 کیلومتر قطار شهری مشهد حدود 38 کیلومتر، از 91 کیلومتر قطار شهری اصفهان نزدیک 21 کیلومتر و از حدود 90 کیلومتر قطار شهری شیراز حدود 34 کیلومتر آن در حال بهره برداری و مسافرگیری است.
نگاهی گذرا به پروژه های قطارشهری مشهد، اصفهان و شیراز نشان می دهد که قطار شهری تبریز در طول این سال ها از رقبای خود عقب مانده و با این روندی که این پروژه حرکت می کند، رسیدن به رقبای خود محال و نشدنی بوده و چه بسا از سایر کلانشهرها نیز که عملیات اجرایی آن ها بعد از قطارشهری تبریز آغاز شده است، عقب بماند.
خط 1 قطار شهری تبریز با ظرفیت جابجایی روزانه 70 هزار نفر فعال است
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه عملیات اجرایی خط1 قطارشهری این شهر از اوایل دهه 80 شروع شده است، گفت: فاز اول آن در سال 95 به بهره برداری رسیده است و عملیات فاز2 و فاز3 آن از سال 96 آغاز و در سال 1401 با بهره برداری از آخرین ایستگاه این خط، از کل خط1 قطار شهری بهره برداری شد.
«یعقوب وحیدکیا» افزود: در زمان کنونی از 18 ایستگاه خط1 بهره برداری می شود و از ساعت 6 صبح تا ساعت 21 و 30 دقیقه تا ساعت 22 شب در این مسیر با ظرفیت جابجایی روزانه حدود 60 تا 70 هزار نفر به مسافران خدمات رسانی می شود.
وی اظهار کرد: زمان انتظار مسافر در فازهای اول و دوم این خط 15 دقیقه بوده و در فاز سوم به علت وجود برخی مشکلات مانند سیگنالینگ، مدت زمان انتظار مسافر حدود 25 دقیقه استزمان انتظار مسافر در فازهای اول و دوم این خط 15 دقیقه بوده و در فاز سوم به علت وجود برخی مشکلات مانند سیگنالینگ، مدت زمان انتظار مسافر حدود 25 دقیقه است که در صورت تکمیل این فاز، زمان انتظار مسافر در ایستگاه ها به زیر 10 دقیقه می رسد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به رفع نواقص موجود در خط1 گفت: پروژه تهویه خط1 در نیمه نخست امسال تکمیل و به بهره برداری رسیده و در دستگاه های تهویه در تمامی ایستگاه ها نصب شده و در برخی ایستگاه ها بازبینی های نهایی از سوی پیمانکاران در حال انجام است.
وحیدکیا، با تاکید بر اینکه طی سال های اخیر جابجایی مسافر از 19 هزار نفر در روز به حدود 60 تا 70 هزار نفر رسیده است، ادامه داد: طراحی این خط برای جابجایی 30 هزار نفر مسافر در هر جهت و در هر ساعت است و ظرفیت جابجایی به 200 تا 300 هزار نفر در روز خواهد رسید.
فاز اول خط 2 قطار شهری تبریز با 60 درصد پیشرفت در حال اجراست
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه عملیات اجرایی خط2 قطارشهری از سال 90 آغاز شده است، گفت: هم اکنون فاز اول این خط با هشت ایستگاه شامل سه ایستگاه عبوری و پنج ایستگاه مسافرگیری و پیشرفت فیزیکی حدود 60 درصد در حال اجراست و تلاش می شود تا پایان سال جاری 10 کیلومتر اول از قراملک تا ایستگاه مقابل استانداری تکمیل و مسافرگیری انجام شود.
وحیدکیا، با بیان اینکه حفاری تونل این خط در سال گذشته تمام شده است، ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده و کارهای شبانه روزی، ساخت سازه های اصلی ایستگاه ها به غیر از ایستگاه7 که در مرحله تملک بوده، در حال ساخت است.
وی اظهار کرد: در جذب اعتبارات و اوراق مشارکت برای اجرای این خط کارهای خوبی انجام شده و برای استفاده بهینه و تسریع در احداث خط، منابع نقدی و غیرنقدی در اختیار پیمانکار خط2 که قرارگاه خاتم الانبیا است، گذاشته شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز هزینه اجرای هر کیلومتر قطارشهری را سه هزار تا سه هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای اجرای 10 کیلومتر فاز اول خط2 به حدود 35 هزار میلیارد تومان نیاز استبرای اجرای 10 کیلومتر فاز اول خط2 به حدود 35 هزار میلیارد تومان نیاز است و این اعتبار در قالب منابع نقدی و غیرنقدی تامین می شود.
وحیدکیا، با بیان اینکه تلاش می شود 10 کیلومتر فاز اول خط2 در سال آینده به بهره برداری برسد، افزود: این خط از لحاظ جذب مسافر شرایط مناسبی دارد و به علت عبور از مناطق پرجمعیت و مرکز شهر، پیش بینی می شود روزانه 300 تا 400 هزار مسافر در این خط جابجا شود.
وی با اشاره به اینکه بعد از تکمیل این فاز، خط2 تا ایستگاه راه آهن تبریز توسعه می یابد، یادآور شد: از آغاز عملیات اجرایی این خط از سال 1390 تا سال 1400 برای اجرای فاز اول خط2 قطارشهری تبریز حدود 800 میلیارد تومان و از سال 1400 تا کنون حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: اعتبارات پیش بینی شده برای سال جاری و سال آینده در بودجه شهرداری تبریز 6 تا هفت هزار میلیارد تومان است که در صورت تامین این اعتبار، فاز اول این خط به بهره برداری می رسد.اعتبارات پیش بینی شده برای سال جاری و سال آینده در بودجه شهرداری تبریز 6 تا هفت هزار میلیارد تومان است که در صورت تامین این اعتبار، فاز اول این خط به بهره برداری می رسد.
وحیدکیا، مبلغ پیش بینی و مصوب شده برای فاینانس فاز دوم خط2 را حدود 420 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: با تزریق اعتبار از محل فاینانس، فاز دوم و سوم این خط نیز با سرعت بیشتری اجرا می شود و در سال های آینده با تکمیل این خط جابجایی مسافران در طول این خط در سریع ترین زمان انجام می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به رشد مسافر در سطح شهر و افزایش سفرها، در آینده حمل و نقل عمومی تبریز پاسخگوی سفرها نخواهد شد و ناگریز به اجرای خطوط قطارشهری در چهار خط به طول 70 کیلومتر هستیم که سه خط به صورت مترو و یک خط به صورت تراموا است.
آذر ماه امسال عملیات حفاری خط3 قطار شهری تبریز آغاز می شود
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: کلنگ احداث خط3 قطارشهری تبریز در اسفند سال گذشته به زمین زده شد و هم اکنون دستگاه های حفاری به روزرسانی شده و از آذر ماه امسال عملیات حفاری در این خط آغاز می شود.
وحیدکیا، افزود: این خط متفاوت از 2 خط دیگر قطارشهری تبریز که به صورت شرق و غرب اجرا می شوند، به صورت شمال و جنوب به طول 10 کیلومتر اجرا می شود.
وی با اشاره به ضعف شبکه حمل و نقل مسافر در شمال و جنوب تبریز، یادآور شد: در جابجایی مسافر درون شهری، خط3 از اهمیت بیشتری برخوردار است و در صورت اجرای این خط و تبادل مسافر آن با خط 1 و 2 هدف مدیریت شهری در جابجایی مسافر محقق می شود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه این خط به صورت مشارکت بخش خصوصی و فاینانس و با منابع نقدی و غیرنقدی اجرا خواهد شد، گفت: تا سه سال آینده حفاری خط3 تمام و با تامین منابع، ایستگاه های این خط اجرا شود ولی سرعت احداث این خط از خطوط 2 و 1 بیشتر خواهد بود.
وحیدکیا، ادامه داد: در افق این طرح و زمان انتظار (هدوی) زیر پنج دقیقه، جابجایی مسافر از 30 تا 40 هزار نفر در هر جهت و در هر ساعت انجام خواهد شد و حدود 200 هزار نفر در 2 جهت در روز جابجا خواهد شد.در افق این طرح و زمان انتظار (هدوی) زیر پنج دقیقه، جابجایی مسافر از 30 تا 40 هزار نفر در هر جهت و در هر ساعت انجام خواهد شد و حدود 200 هزار نفر در 2 جهت در روز جابجا خواهد شد.
وی اظهار کرد: با توجه به هزینه احداث هر کیلومتر قطارشهری تبریز، پیش بینی می شود با بودجه سنواتی این پروژه در بودجه، یک تا 2 کیلومتر در هر سال اجرا شود و در صورت تامین منابع مورد نیاز از طریق فاینانس یا تسهیلات ویژه، می توان سرعت احداث پروژه در سال های آینده با مشارکت بخش خصوصی و دولتی را افزایش داد.
10 تا 20 درصد جابجایی مسافر درون شهری تبریز با قطارشهری انجام خواهد شد
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: با توجه به توانایی داخلی برای احداث قطار شهری، مانع اصلی برای پیشرفت پروژه منابع مالی است و در صورت تکمیل قطارشهری، حدود 10 تا 20 درصد جابجایی مسافر درون شهری تبریز از طریق قطارشهری انجام خواهد شد و خواهد توانست روزانه 1.5 میلیون مسافر را جابجا کند.
وحیدکیا، با بیان اینکه در تبریز روزانه چهار میلیون سفر انجام می شود، افزود: حدود 30 تا 40 درصد آن توسط ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر انجام می شود و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سطح کلان کشور، سهم این ناوگان در جابجایی مسافر باید به 70 تا 75 درصد برسد.
وی یادآور شد: اگر این سهم در جابجایی مسافر محقق نشود، مشکل افزایش میزان مصرف سوخت و آلودگی در شهرها شدت خواهد گرفت بنابراین ناگزیر از اجرای پروژه قطارشهری در افق 100 ساله هستیم.
وی گفت: در زمستان سال گذشته به دنبال بارندگی نسبتا شدید در تبریز، خیابان ها قفل شد و قطارشهری تنها وسیله ای بود که در این شرایط وظیفه جابجایی مسافر درون شهری را انجام داد به طوری که در مدت چهار ساعت حدود 70 هزار مسافر از طریق خط1 قطارشهری جابجا شد.
یاسین بجانی، عضو شورای اسلامی تبریز
برخی ایستگاه های قطار شهری تبریز دور از دسترس ساکنان محلات احداث شده است
عضو شورای اسلامی تبریز نیز با تاکید بر استفاده از حمل و نقل ترکیبی در جابجایی مسافران درون شهری، گفت: برخی ایستگاه های قطارشهری تبریز دور از دسترس ساکنان محلات احداث شده و مردم نمی توانند از این وسیله برای انجام سفرهای خود استفاده کنند.
«یاسین بجانی» افزود: در مدیریت حمل و نقل درون شهری باید طوری برنامه ریزی شود که مسافران با استفاده از حمل و نقل ترکیبی از طریق سیستم تاکسی، ون و مینی بوس تا ایستگاه های قطارشهری انتقال یابند.در مدیریت حمل و نقل درون شهری باید طوری برنامه ریزی شود که مسافران با استفاده از حمل و نقل ترکیبی از طریق سیستم تاکسی، ون و مینی بوس تا ایستگاه های قطارشهری انتقال یابند.
وی با تاکید بر ارایه خدمات بهینه و نوسازی ناوگان حمل نقل عمومی برای کاهش ترافیک شهری، اظهار کرد: با روند فعلی افزایش خودرو در سطح شهر، در آینده خیابان ها کشش این حجم از ترافیک را نخواهند داشت.
عضو شورای اسلامی تبریز گفت: اگر بتوان ناوگان حمل نقل عمومی تبریز را به ظرفیت حداکثری رساند، چه لزومی دارد که شهروندان با خودرو شخصی از شرق تبریز به مرکز بیاید و دغدغه پارکینگ و جای پارک و ترافیک داشته باشد.
بجانی، با اشاره به ضرورت تشویق شهروندان به عدم استفاده از خودروهای شخصی و بهره مندی از خودروهای حمل و نقل عمومی، ادامه داد: در بسیاری از کلانشهرها سیستم حمل و نقل عمومی آن ها 24 ساعته فعال است.
وی یادآور شد: خودروهای ون نقش اصلی در حمل و نقل ترکیبی ایفا می کنند و می توانند شهروندان را از خانه و محل زندگی تا ایستگاه های قطارشهری جابجا کنند بنابراین افزایش تعداد این خودروها در این شهر ضروری است. محبوب عبدالله پور، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز
توسعه حمل و نقل ترکیبی معضل ترافیک تبریز را حل می کند
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز نیز با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ترکیبی معضل ترافیک در این شهر را حل می کند، گفت: در این راستا باید از وسایل نقلیه مختلف مانند قطارشهری، اتوبوس های تندرو، اتوبوس های خطی، ون و تاکسی استفاده کرد و ظرفیت جابجایی مسافران درون شهری را افزایش داد.
«محبوب عبدالله پور»، افزود: ترافیک مجموعه تعامل شهروندان با تمامی دستگاه های خدماتی ذیربط است و در بروز این پدیده، مردم و تمامی این دستگاه ها نقش دارند و برای حل آن نیز باید همه پای کار بیایند.
وی اظهار کرد: در سال 1390 حدود 300 هزار دستگاه خودرو در تبریز وجود داشت و در قبال آن 600 دستگاه اتوبوس برای جابجایی مسافران درون شهری فعال بود در حالی که هم اکنون تعداد خودروها به 850 هزار دستگاه و تعداد اتوبوس ها با وجود تلاش مدیریت جدید شهرداری به 350 دستگاه فعال رسیده است.
قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومه ای) به طول کلی 100 کیلومتر طراحی شده و خط یک در حال خدمات دهی است.
خط 2 قطارشهری تبریز شامل 20 ایستگاه است که از محدوده زمین های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع و با عبور از خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و زیر خیابان های آخونی و قدس در ایستگاه میدان کهن (محققی سابق) از طریق ایستگاه تبادلی با خط1 مرتبط می شود و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و ضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی در نهایت در میدان بسیج خاتمه می یابد.
اجرای خط2 قطارشهری تبریز از سال 90 آغاز شده و از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجرا بوده و در طرح توسعه این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راه آهن تبریز- میانه در نظر گرفته شده است.
فاز اول این خط از منطقه قراملک آغاز شده و تا ایستگاه دانشسرا به طول 10 کیلومتر در حال اجراست.

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/760207/قطار-شهری-تبریز-با-حرکت-لاک-پشتی-کی-به-مقصد-می-رسد؟
بستن   چاپ