پیام آذری
ویراژ در خیابان با ترک‌نشینی مرگ
چهارشنبه 18 مهر 1403 - 09:32:09
پیام آذری - به گزارش ایرنا، انجام حرکات نمایشی با موتور در بسیاری از کشورهای جهان در زمره تفریح‌های جوانان به شمار می‌رود که با ایمنی کامل و در فضاهایی خاص انجام می‌‍گیرد اما در کشور ما این تفریح متاسفانه به خیابان پا گذاشته و در بیشتر مواقع بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی و عمدتا در مناطق عمومی و شلوغ انجام می‌شود که زمینه بروز حادثه را برای راکبان و نیز شهروندان دوچندان می‌کند.
به گفته کارشناسان پلیس، موتورسیکلت دست‌کم در 50 درصد از تصادفات شهری نقش اساسی دارد که این درصد با انجام حرکات نمایشی و خطرساز از سوی راکبان آن تا 60 درصد نیز می‌رسد.
البته این آمار در فصل تابستان و همزمان با اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به اوج می‌رسد به طوری که بنا بر آمار پزشکی قانونی، بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی در این بازه زمانی مربوط به راکبان موتورسیکلت‌هایی است که بیش از دوسوم آنان کمتر از 35 سال دارند.

پیام آذری

رقص مرگ بر روی موتور
در چند سال اخیر انجام حرکات نمایشی موتورسواران در سطح خیابان‌ها، معابر و بوستان‌های شهری مشهد به قدری گسترش یافته است که این موضوع دیگر از یک تفریح ساده به تهدیدی برای سلامت جان مردم و راکبان موتورسیکلت ها تبدیل شده است.
یک شهروند مشهدی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مدتی است استفاده نادرست از موتورسیکلت در سطح این کلانشهر افزایش یافته و راکبان آن با سرعت زیاد، لایی کشیدن بین خودروها، عبور از چراغ قرمز و حرکت در مسیر عبور دوچرخه موجب ایجاد خطراتی برای مردم، به ویژه کودکان و سالمندان شده اند.
فواد همتی افزود: علاوه بر آن شماری از موتورسواران مشهد آخر هفته‌ها برای اجرای حرکات نمایشی در خیابان‌ها و بلوارهای اصلی از جمله وکیل آباد گِردهم آمده و با انجام رفتارهای پرخطر موجب سلب آسایش شهروندان می‌شوند.
نوع برخورد با راکبان متخلف بازدارنده نیست
وی ادامه داد: این نوع رفتارهای هنجارشکنانه موتورسواران و بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های حاشیه‌ای شهر، دیگر از سوی شهروندان قابل تحمل نیست و به رسیدگی مسوولان نیاز دارد.
همتی اضافه کرد: به عنوان مثال راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از متولیان امر، باید با موتورسواران متخلف که قوانین و مقررات را رعایت نکرده و با حرکات نمایشی خطرناک، جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند برخورد جدی تری داشته باشد، به این معنا که نوع برخورد با متخلفان باید به نحوی باشد که دارای بازدارندگی باشد.
این شهروند مشهدی عنوان کرد: با افزایش خریدهای اینترنتی، میزان تردد موتورسیکلت به مراتب نسبت به گذشته افزایش یافته است و اکنون موتور علاوه بر یک وسیله نقلیه کوچک، وسیله ای برای کسب درآمد نیز شده است، از این رو لازمه کاهش حوادث موتوری، نظارت بیشتر بر آنان است.
یکی از جوانان موتورسوار که خود در جریان حرکات نمایشی با موتورسیکلت دچار حادثه شده و آسیب دیده است، به خبرنگار ایرنا گفت: رقابتی بودن حرکات نمایشی بین جوانان موتورسوار، موجب شده که آسیب دیدگی فعالان این عرصه زیاد شود.
حسن پاکدل در خصوص حادثه‌ای که برایش رخ داده است، افزود: با دوستان دوره تحصیل دبیرستانم در قالب گروه های چندنفره به بزرگراه‌های حاشیه شهر رفته و بدون توجه به مخاطرات احتمالی، اقدام به انجام حرکات پرخطر می‌کردیم. حرکاتی که برای ما پرهیجان و برای تماشاچیان نمایشی و جذاب بود.
وی که 23 سال دارد، ادامه داد: سال گذشته در یکی از این حرکات نمایشی به حالت ایستاده روی موتور در حال حرکت بودم که در یک آن با از دست دادن تعادل به زمین خوردم و برای چند روز به کما رفتم.
پاکدل گفت: علاوه بر تحمل هزینه‌ها و دردهای زیادی که در این مدت بر من وارد شده است، از آن زمان به دلیل آسیب‌های فراوان جسمی، کار خود را هم از دست دادم.
راکب موتور سوار: حرکات نمایشی در خیابان هیجان خاص خود را دارد!
این جوان در پاسخ به این پرسش که چرا در محل های تعیین شده از سوی هیات های ورزشی، مبادرت به انجام کارهای نمایشی با موتور نمی کنند، گفت: نمایش در خیابان جذابیت خاصی دارد که انرژی و هیجان آن را در پیست و یا محل های خلوت نمی توان یافت!

پیام آذری

اعتماد به نفس کاذب، چشم اسفندیار راکبان بی‌احتیاط
رییس پلیس راهور مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون حدود 2.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در خراسان رضوی وجود دارد که این تعداد معادل حدود سه پنجم جمعیت استان است.
سرهنگ محسن موسی آبادی افزود: سال گذشته، 310 نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند که از این تعداد 55.8 درصد رانندگان موتور، سه درصد ترک نشین موتور، 2.5 درصد راکبان دوچرخه، 6.7 درصد سرنشینان خودرو و 7.7 درصد رانندگان خودرو سواری بودند.
وی با بیان این که سهم مرگ موتورسواران در شهر مشهد حدود 90 درصد رانندگان و 10 درصد ترک نشینان بوده است، گفت: 60 درصد جان باختگان را گروه 18 تا 35 سال تشکیل داده‌اند که به طور معمول سوادی کمتر از دبیرستان داشته اند و 9 درصد آنها کمتر از سن قانونی اخذ گواهینامه داشته اند.
رییس پلیس راهور مشهد با بیان اینکه عامل 70 درصد تصادفات درون شهری موتورسواران هستند، عنوان کرد: حدود دوسوم راکبان موتور به دلیل جراحات وارده به سر، فوت می کنند که اغلب توجهی به قوانین و نکات ایمنی ندارند.
پلیس: جراحت به سر عامل اصلی مرگ موتور سواران است
سرهنگ موسی آبادی برنامه‌های آموزشی، طرح‌های تشویقی و فرهنگ سازی را از مهم‌ترین راهکارهای کاهش حوادث موتورسواری دانست و اضافه کرد: تاکنون اقدامات کافی و عملی برای انجام این امور صورت نگرفته و یا کارساز نبوده است.
وی بیان کرد: در واقع موتورسیکلت وسیله‌ای برای شتاب‌دهی به کار روزانه و حل ترافیک شهری است اما برخی با تک چرخ زدن، حرکات مارپیچ و ایجاد صداهای ناهنجار با این وسیله نقلیه، تنها به دنبال ایجاد لحظاتی به ظاهر خوش برای خود هستند.
این کارشناس پلیس خاطرنشان کرد: بیشتر قریب به اتفاق موتورسوارانی که اقدام به حرکات نمایشی می‌کنند به دلیل اعتماد به نفس کاذبی که دارند از هیچ گونه لوازم ایمنی هم استفاده نمی‌کنند که این امر میزان صدمه به آنان، در هنگام بروز حوادث را چند برابر می کند.
موتور، متهم ردیف نخست مصدومان اورژانس شهری
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: سال گذشته اورژانس مشهد 56 هزار و 796 ماموریت ترافیکی درون شهری انجام داد که حدود 48 درصد آن مربوط به موتورسواران بود.
دکتر علی یزدانی با اشاره به اینکه بیشتر مصدومان شهری موتورسوارانی هستتد که به نوعی با تصادف با اتومبیل، عابران پیاده، یا واژگونی وسیله خود صدمه می بینند، ادامه داد: تعداد فوتی راکبان موتور در سطح شهر مشهد و روستاهای اطراف بخش عمده جان باختگان حوادث شهری را دربر می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: خوردن ضربه به سر از مهم ترین دلایل فوتی راکبان موتورسوار به خصوص موتورسوارانی است که اقدام به حرکات نمایشی می کنند.

پیام آذری

زندگی مخاطره‌آمیز آینده را تباه می‌کند
یک پژوهشگر حوزه جامعه شناسی با اشاره به اینکه حرکات نمایشی و پرخطر موتورسواران برای همه صحنه‌های آشنایی است، گفت: نوجوانان در سنی قرار دارند که با دست زدن به این کارهای پر خطر میل به تنوع طلبی و دیده شدن دارند و این صحنه‌ها و شیوه خاص موتورسواری برای آنها طبیعی جلوه می‌کند.
ایوب نظامی افزود: بیشتر این نوجوانان در مناطق حاشیه شهر زندگی می‌کنند که فرآیندهای حاشیه نشینی، نابرابری، تبعیض و فقر گسترده سبب شده نگران آینده خود نباشند و این اقدام ناهنجار آنها به نوعی ابراز قدرت و مقاومت در قبال ساختارهای جامعه است، چون آنها نه در رسانه چهره‌ای دارند و نه می‌توانند صدای خود را به گوش مسوولان برسانند.
وی اضافه کرد: نمایش حرکات تک چرخ موتورسواران در خیابان‌های پرتردد، سلامت شهروندان را به طور جدی به مخاطره می‌اندازد و افزایش حجم استرس‌های شهری نیز تهدیدی برای سلامت روان شهروندان است.
این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی گفت: حرکات نمایشی موتورسواران از طرفی دیگر الگوی نامناسبی از قانون گریزی و هنجارستیزی را به جامعه عرضه می‌کند که برخی نوجوانان دیگر با پیروی از این رفتارها در این مسیر گام بر می‌دارند.
نظامی افزود: یکی از راه های حل این معضل، توسعه فضاهای ویژه و ایجاد پیست‌های موتورسواری با جایگاهی برای تماشاچیان توسط شهرداری است که تحقق آن نقش مهمی در تخلیه هیجانات درونی نوجوانان و افزایش امنیت شهر خواهد داشت.
وی اضافه کرد: باید از نیروی انتظامی متوقع باشیم تا سختگیری‌های بیشتری برای نوجوانانی که بدون کسب مهارت لازم و گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت تردد می‌کنند اعمال کند و هیچ عاملی نباید سبب اغماض پلیس در این مساله شود چون این گونه اقدامات تعرض به حقوق سایر شهروندان و به خطر انداختن آرامش روانی آنهاست.
نظامی خاطرنشان کرد: خانواده نقش اساسی در کاهش بروز حرکات نمایشی پرخطر موتورسواران دارد و والدین باید موتورسواری بدون گواهینامه و بدون مهارت لازم و قبل از رسیدن به سن قانونی را به عنوان خط قرمز برای فرزندان خود بدانند و در برابر اصرار فرزندان خود مقاومت کرده و اجازه ندهند که وارد این مسیر پرخطر شوند.
استان‌ها خراسان رضوی 0 نفر

پیام آذری


http://www.Azari-Online.ir/fa/News/738575/ویراژ-در-خیابان-با-ترک‌نشینی-مرگ
بستن   چاپ