پیام آذری
امام خامنه‌ای: زن مسلمان ایرانی، معلمی برای زنان جهان خواهد بود
سه شنبه 17 مهر 1403 - 13:17:11
پیام آذری - به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس ـ رسول حسنی ولاشجردی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی صرفنظر از جایگاه رهبری خود در کسوت جامعه شناسی مجرب و انسان شناسی برجسته همواره بر تحکیم خانواده و ارج نهادن به مقام «زن» به عنوان مهمترین رکن خانواده تاکید دارند. شناخت استعداد‌ها و توانایی‌های زنان و به کارگیری آنان در جایگاهی که سزاوار آنان است یکی از دغدغه‌های همیشگی زنان است.
امام خامنه‌ای زنان را ابدا جنس دوم در کنار مردان نمی‌داند، بلکه این قشر بزرگ از جامعه را شخصیتی مستقل از مردان دانسته که نقشی حیاتی در اقتدار نظام اسلامی داشته و در تحقق تمدن نوین اسلامی کاملا موثر هستند. زنان نه تنها خود در حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌توانند کارآمد باشند بلکه با تربیت نسل آینده در بوجود آوردن نسلی پویا، معتقد، مومن، انقلابی و امیدوار بی‌مانند و بی‌بدیل هستند، امری که به زحمت از عهده مردان برمی‌آید.
عبارت «زن نه شرقی نه غربی» یک کلیدواژه مهم در ادبیات و منظومه فکری امام خامنه‌ای است که باید زن ایرانی به آن دست پیدا کند و با رسیدن به آن الگوی زنان هم عصر خود شوند. چنین زنانی نه تنها در خانواده به عنوان همسر و مادر به درستی ایفای نقش می‌کنند بلکه در جامعه نیز در چارچوب حدود اسلام و در کسوت زن مومن انقلابی به رسالت اسلامی خود عمل می‌کند.
نوشتاری که قسمت سوم آن را در ادامه می‌خوانید برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در طی چهار دهه زعامت جهان اسلام ایراد شده‌اند. بیاناتی که هر فراز آن می‌تواند محل بحث و نظر فراوان باشد.
هوشیاری در درک موقعیت‌ها
«زن امروز دنیا الگو می‏خواهد اگر الگوی او فاطمه‏ زهرا (س) و زینب (س) باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیاری در درک موقعیت‌ها و انتخاب بهترین کار‌ها و لو با فداکاری و ایستادن پای همه چیز برای انجام تکلیف بزرگی که خدا بر دوش انسان‌ها گذاشته است، همراه باشد. زن مسلمانی که الگویش فاطمه‏ زهرا (س) یا زینب کبری (س) باشد، این است. 
اگر زن به فکر تجملات و خوش‏گذرانی‏ها و هوس‌های زودگذر و تسلیم شدن به احساسات بی‏بنیاد و بی‏ریشه باشد، نمی‏تواند آن راه را برود؛ باید این وابستگی‌ها را که مثل تار عنکبوت بر پای یک انسان رهروست، از خود دور کند، تا بتواند آن راه را برود؛ کما اینکه زن ایرانی در دوران انقلاب و در دوران جنگ همین کار را کرد و انتظار این است که در همه‏ دوران انقلاب همین کار را بکند.»
بیانات در دیدار جمعی از پرستاران 22 آبان 1370
پرهیز از افراط و تفریط
«در صدر اسلام، زن در میدان جنگ، علاوه بر بستن زخم مجروحان حتی گاهی با نقاب، در میدان جنگ، شمشیر هم می‌زد. درعین‌حال در داخل خانه، فرزندان خود را هم در آغوش می‌گرفت، تربیت اسلامی هم می‌کرد، حجاب خود را هم حفظ می‌کرد.
اگر کسی درست توجه کند، خواهد دید که منافاتی ندارد. بعضی افراط می‌کنند، بعضی تفریط می‌کنند. بعضی می‌گویند، چون فعالیت اجتماعی اجازه نمی‌دهد به خانه و شوهر و فرزند برسیم، پس فعالیت اجتماعی نباید بکنیم. بعضی می‌گویند، چون خانه و شوهر و فرزند، اجازه نمی‌دهد فعالیت اجتماعی بکنیم، پس شوهر و فرزند را باید رها کنیم. هر دو غلط است.»
بیانات در اجتماع زنان خوزستانی 20 اسفند 1375
همه زندگی حضرت زهرا (ص) الگوست
«خودِ الگوی فاطمه زهرا (س) که در دوران کودکی، در بعد از هجرت پیغمبر (ص) به مدینه، در داخل مدینه و در همه قضایای عمومی آن روز پدرش که مرکز همه حوادث سیاسی اجتماعی بود حضور داشت، نشان‌دهنده نقش زن در نظام اسلامی است. البته فاطمه زهرا (س) قله این فضائل است. زنان برجسته دیگری هم در صدر اسلام بودند؛ با معرفت، با خرد، با علم، حاضر در میدان‌ها، حتی حاضر در میدان‌های جنگ؛ حتی تعدادی که نیروی بدنی داشتند، حاضر در میدان دلاوری در جنگ؛ شمشیرزنی و سربازی. البته این را اسلام برای بانوان واجب نکرده و از دوش آنها برداشته است؛ چون با طبیعت جسمی و نیز با عواطف آنها سازگار نیست.»
بیانات در دیدار جمعی از بانوان 30 شهریور 1379
حضرت زهرا (ص) نقشه جامع هویت زن
«[زندگی حضرت زهرا (س) در]بعد عبادت، بعد امر به معروف و مجاهدت، یعنی حضور در آن میدان عجیبی که بنا بود سرنوشت امت اسلام در آن میدان تعیین بشود و آن حضور [آن حضرت]با آن خطبه‌های عجیب. نقشه‌ای جامع از هویت زن در منطق اسلام است؛ مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فی‌سبیل‌الله، در عین حال مدیر خانه و در عین حال عابد و بنده خدا.»
بیانات در ارتباط تصویری با مداحان 15 بهمن 1399
قرآن اصلاح‌گر نگاه غلط به زن
«فاطمه زهرا در قله بشریت قرار دارد و کسى از او بالاتر نیست و می‌بینیم که این بزرگوار به‌عنوان یک بانوى مسلمان این فرصت را و این قدرت را یافت که خودش را به این اوج برساند. پس فرقى بین زن و مرد نیست و بخصوص شاید از همین جهت هم هست که خداى متعال در قرآن کریم آن‌وقتى که راجع به نمونه‌ی انسان‌هاى خوب و نمونه انسان‌هاى بد مثال می‌زند، مثال را در هر دو مورد از زن انتخاب می‌کند. در یک مورد همسر فرعون را و در مورد دیگر، همسر نوح و لوط را مثال می‌زند. آیا این به معناى این نیست که ما باید از دیدگاه اسلام، پاسخى بدهیم به برداشت غلط متاسفانه مستمر در تاریخ بشریت نسبت به جایگاه زن؟ اسلام می‌خواهد بایستد و این برداشت و روش غلط و فهم غلط از مسئله زن را که در طول تاریخ هم وجود داشته اصلاح کند.»
بیانات در دیدار جمعی از بانوان پزشک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) 26 دی 1368
کرامت الهی زن
«تا آفتاب درخشان خدیجه کبری (س) و فاطمه زهرا (س) و زینب کبری (س) می‌درخشد، طرح‌های کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید و هزاران زن کربلایی ما نه‌تن‌ها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را در هم شکسته‌اند، بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده و نشان داده‌اند که حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته‌شدن آن است. زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلمی برای زنان جهان خواهد بود.»
پیام به کنگره ملی هفده هزار زن شهید و آزاده و جانباز 19 اسفند 1399
تربیت انسان معنای خانه‌داری زن
«ازلحاظ معیار‌های ظاهری و عقلانی هم حضرت صدیقه کبری (س) دارای ابعاد غیر قابل تصوی است. این بزرگوار از ولایت دفاع کرد، جان خودش را از دست داد، با فصاحت و بلاغت سخن گفت، و مانند اینها؛ اما اینها [فقط]به زبان گفته می‌شود، آن موقعیت را ما نمی‌توانیم اصلا تصور بکنیم. اگر موقعیت مدینه بعد از رحلت پیغمبر (ص) و وضعی که پیش آمد، برای ما روشن بشود و درست تصور کنیم مسئله را، آن‌وقت می‌فهمیم فاطمه زهرا (س) چه حرکت عظیمی انجام داده است. شرایط بسیار دشوار و غیر قابل توضیح حتی برای افکار خواص، پیش می‌آید. 
از همه اصحاب پیغمبر (ص)، [فقط]ده نفر، دوازده نفر در مسجد حاضر شدند بلند شوند از امیرالمؤمنین (ع) و از حق آن بزرگوار دفاع کنند. این همه اصحاب، بزرگان، تالیان قرآن، مجاهدان بدر و حنین، نه¬‌اینکه همه‌شان عناد داشتند؛ نه، مطلب به آن وضوحی که حتی خواص بتوانند آن را درست بفهمند، واضح نبود. کسی مثل عمار، ابی‌ذر و زبیر بودند که پای منبر بلند شدند و از حق امیرالمؤمنین (ع) دفاع کردند.
آن‌وقت در این شرایط، دختر پیغمبر (س) می‌آید در مسجد و آن خطبه غرا را می‌خواند و حقایقی را بیان می‌کند. یا آن خطبه‌ای که ایشان خطاب به زنان مدینه در بستر بیماری بیان کرد. اینها ابعاد معنوی نیست، اینها همین ابعاد قابل فهم ما است. با همین نگاه معمولی عقلایی می‌شود اینها را فهمید، اما این¬قدر باعظمت است که قابل اندازه‌گیری نیست؛ یعنی قابل مقایسه با هیچ فداکاری دیگری نیست. 
فاطمه زهرا (س) در نقش یک رهبر واقعی [است]؛ یعنی یک رهبر به تمام معنا، مثل یک پیغمبر، مثل یک هدایتگر عموم بشر؛ در این حد و در این اندازه زهرای اطهر (س)، ظاهر می‌شود؛ این زنِ اسلام است. زن در منطق اسلام این است. حالا یک عده آدم جاهل و نادان پیدا بشوند که درباره نگاه اسلام به زن خدشه کنند و حرف‌های ناقص و معیوب و پراشکال غربی‌ها را به رخ انسان بکشند، این چقدر انحراف و چقدر خطا است.
فاطمه زهرا (س) یک زن اسلامی است، زنِ در بالاترین طراز زن اسلامی، یعنی در حد یک رهبر، اما همین زنی که از لحاظ فضایل و مناقب و حد وجودی می‌توانست پیغمبر باشد، همین زن مادری می‌‎کند، همسری می‌کند، خانه‌داری می‌کند؛ اینها را باید فهمید. این فریفتگان غافل انسان چه بگوید؟ حرف‌های پوچ غربی‌ها، این‌قدر خانه‌داری را تحقیر نکنند. معنای خانه‌داری زن تربیت انسان است، معنایش تولید والاترین و بالاترین محصول و متاع عالم وجود است؛ یعنی بشر. خانه‌داری یعنی این.»
بیانات در دیدار مداحان اهل بیت (ع) 29 اسفند 1395
انتهای پیام/ 161
مطالب مرتبط داستان یک تلنگر+ فیلم تاریخچه آغاز کشف حجاب در ایران+ فیلم امام خامنه‌ای: زن، پیشکار و خدمتگزار مرد نیست امام خامنه‌ای: به دانش‌آموزتان نگاه ملّی بدهید+فیلم قوانین پوشش در خانواده سلطنتی بریتانیا+ فیلم آیا حجاب، مانع آزادی‌های اجتماعی است؟ حجاب؛ فراتر از یک نماد مذهبی

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/738155/امام-خامنه‌ای--زن-مسلمان-ایرانی،-معلمی-برای-زنان-جهان-خواهد-بود
بستن   چاپ