پیام آذری

آخرين مطالب

اپوزیسیون ارمنستان: آذربایجان کریدوری فراتر از جاده می‌خواهد اقتصادی

اپوزیسیون ارمنستان: آذربایجان کریدوری فراتر از جاده می‌خواهد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - وزیر خارجه آذربایجان در آنتالیا خواستار عبور بدون مانع و با تضمین دائمی از خاک ارمنستان شد که وابسته به تغییرات سیاسی نباشد. پیشنهاد ایروان برای ترانزیت سریع رد شد. اپوزیسیون ارمنستان معتقد است باکو «چیزی فراتر از یک جاده» می‌خواهد. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان، روز شنبه در مجمع دیپلماسی آنتالیا و در حضور همتای ارمنی خود، به صراحت اعلام کرد که «باکو خواهان عبوری بدون مانع از سیونیک است که این ترتیب، تحت تأثیر تغییرات سیاسی در ارمنستان قرار نگیرد و قابل‌تغییر نباشد.
» وی با اشاره به تجربه گذشته مدعی شد: «ما نمی‌خواهیم در وضعیتی قرار بگیریم که بر سر موضوعی توافق کنیم و یک یا دو سال بعد، به دلیل تغییر قوانین ارمنستان یا تغییر حکومت در این کشور، با همان وضعیت 30 سال پیش مواجه شویم که مناقشه آغاز شد و جمهوری خودمختار نخجوان گروگان آن وضعیت شد. دقیقاً به همین دلیل، برای ما بسیار مهم است که این یک عبور بدون مانع، با تمام تضمین‌های لازم باشد تا این وضعیت دیگر دستخوش تغییر نگردد و به تغییرات سیاسی در ارمنستان وابسته نباشد.»
نماینده اپوزیسیون ارمنستان: باکو به دنبال سندی جداگانه و غیرقابل‌فسخ است
آنا گریگوریان، نماینده فراکسیون اپوزیسیون «هایاستان» در پارلمان ارمنستان، معتقد است که هدف آذربایجان دستیابی به یک سند جداگانه است که شرایط مورد نظر باکو را به گونه‌ای تثبیت کند که حتی پس از پایان کار دولت فعلی ارمنستان به رهبری نیکول پاشینیان نیز قابل لغو نباشد.
او می‌گوید: «همان‌طور که برای تعیین حدود مرزها یک سند جداگانه مورد مذاکره قرار گرفت، ممکن است تلاش کنند برای آن کریدور مورد نظر باکو نیز سند دیگری به دست آورند که به تعبیر بایراموف، فارغ از تغییرات سیاسی، اعتبار عملی خود را از دست ندهد؛ یعنی آنها به دنبال سندی با چنان شرایطی هستند که لغو آن حتی پس از دوران نیکول پاشینیان هم ممکن نباشد.»
تحلیلگر ارمنی: تعهد به «عدم تغییر» شرایط، به منزله تسلیم سیاسی است
هاکوب بادالیان، مفسر سیاسی ارمنی، بر این باور است که اگر ارمنستان در سندی که قرار است برای رفع انسداد مسیرها با آذربایجان امضا شود، تعهد دهد که شرایط آن هرگز قابل تغییر نخواهد بود، این اقدام به منزله «تسلیم سیاسی» ارمنستان تلقی خواهد شد.
او معتقد است: «تصور اینکه ارمنستان در هر سندی متعهد شود که آن سند هرگز قابل تغییر نخواهد بود، دیوانگی است. اگر ارمنستان چنین تعهدی را بپذیرد، این دیگر توافق صلح یا توافقی بر سر مسیرها نیست، بلکه صرفاً تسلیم سیاسی ارمنستان است.»
موضوع رفع انسداد مسیرها پیشتر از متن اصلی پیمان صلح جدا شده بود و به گفته این تحلیلگر، اگر توافقی در این زمینه حاصل شود، احتمالاً نیازمند امضای یک سند جدید خواهد بود. وضعیت حقوقی این سند هنوز مشخص نیست، اما بادالیان بعید نمی‌داند که آذربایجان اصرار داشته باشد این سند ماهیت یک «معاهده بین‌دولتی» را داشته باشد تا بتواند حداکثر تضمین‌های ممکن را دریافت کند، در حالی که ایروان احتمالاً به دنبال سندی با وضعیت حقوقی پایین‌تر است.
پیشنهاد رد شده ایروان
در همان نشست آنتالیا، آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان، برای اولین بار جزئیاتی از پیشنهاد کشورش به باکو برای رفع انسداد مسیرها را فاش کرد.
او با تأیید اینکه مسیر حدوداً 45کیلومتری در جنوب ارمنستان کوتاه‌ترین راه برای اتصال دو بخش آذربایجان است، گفته بود: «پیشنهاد کرده‌ایم از فناوری‌های مدرن، اسکنرهای الکترونیکی استفاده شود تا از بازرسی فیزیکی کالاها اجتناب شود، از اظهارنامه‌های الکترونیکی استفاده شود و نهادهای مربوطه بتوانند این اطلاعات را مبادله کنند تا این ترانزیت با حداکثر سرعت انجام شود؛ اما پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌ایم.»
انتقاد اپوزیسیون: باکو چیزی فراتر از یک جاده می‌خواهد
آنا گریگوریان، نماینده اپوزیسیون، معتقد است که حتی همین پیشنهاد دولت ارمنستان نیز به معنای «امتیازدهی قابل توجه در حاکمیت» این کشور است. 
او می‌گوید رد این پیشنهاد توسط باکو نشان می‌دهد که خواسته آذربایجان صرفاً یک جاده ساده نیست.
وی افزود: «این مضحک است که مردم ارمنستان از آنچه بر سرشان می‌آید در مجمعی در آنتالیا مطلع شوند. این پیشنهاد ایروان در واقع یک امتیازدهی اساسی در حاکمیت و صلاحیت قانونی است، اما حتی با وجود این امتیازات، آذربایجان می‌گوید این برای ما کافی نیست. این یعنی آنها تصورات راهبردی دیگری دارند. مسئله آنها فقط برقراری آن ارتباط یا حمل بار نیست، آنها جاه‌طلبی‌های بسیار جدی‌تری نسبت به آن قلمرو دارند. اگر ما کریدور را صرفاً یک جاده تصور می‌کنیم، اشتباه است، زیرا جاده باید با زیرساخت‌های خود همراه باشد. آذربایجان و ترکیه طرح بسیار بزرگ‌تری را دنبال می‌کنند و حتی آن پیشنهاد شرم‌آوری که توسط مقامات فعلی ارمنستان ارائه شده نیز آنها را راضی نمی‌کند.»
در همین راستا، وزیر امور خارجه آذربایجان در سخنان خود در آنتالیا، با اشاره به مسیر مورد مناقشه در خاک ارمنستان، به طور ویژه تأکید کرده بود که در دوران اتحاد جماهیر شوروی، خط آهن فعال در این مسیر، بخشی از سیستم راه‌آهن آذربایجان بوده و توسط باکو مدیریت می‌شده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/813156/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتش نماد ایثار و استقلال است

ارتش بازوی توانمند انقلاب است

فرانکفورت 0-1 تاتنهام: نیمه‌نهایی در میانه بحران!

ارکستر بزر‌گ سازهای آذربایجانی در تبریز تشکیل می‌شود

بازگشت زوجین به زندگی مشترک پس از 2 سال جدایی

ضرورت ترویج آموزش از سفره تا مزرعه در ارتقای کیفی و کمی گندم

پیام خاص بیرانوند برای تراکتوری ها قبل نبرد با انزلی چی ها

قم مهد تربیت مدیران شایسته است

وزیر کار: نمایشگاه دایمی مبلمان و فرش در مناطق مرزی می تواند به افزایش صادرات کمک کند

تصاویری با شکوه که امروز به مناسبت روز ارتش در تبریز خلق شد.

عیادت مدیرکل بنیاد مازندران با سه خانواده شهید در نکا

سرپرست اداره کل بنیاد شهید اصفهان با خانواده جانباز شهید عرفان در کاشان دیدار کرد

پیام تسلیت مدیر کل بنیاد استان سیستان و بلوچستان در پی درگذشت مادر شهیدان نارویی

چای خارجی گران شد + جدول قیمت کالاهای اساسی

پیش بینی خرید 250 هزار تن گندم از کشاورزان در سال زراعی جاری

برگزاری کمیسیون مشترک کنسولی بین ایران و جمهوری آذربایجان

واژگونی خودرو در محور مهاباد - سردشت جان پدر و فرزند بانه‌ای را گرفت

پزشکیان: برای رفع ناترازی‌ها راهبرد جامع تدوین شده است

توقیف اتوبوس متخلف در مسیر تهران - ارومیه

واژگونی خودرو در محور مهاباد- سردشت جان پدر و فرزند بانه‌ای را گرفت

نماینده کرمان: ترک فعل در معادن کرمان باید پاسخ داده شود

سانحه مرگبار رانندگی در محور کرمانشاه - سراب نیلوفر

پیام پادشاه عربستان تقدیم رهبر انقلاب شد/ آیت‌الله خامنه‌ای: دو کشور می‌توانند تکمیل‌کننده یکدیگر باشند

علت مرگ پزشک جوان تبریزی چیست؟

برخورد شدید خودرو با تیر چراغ برق در جاده سراب نیلوفر

ترک اعتراض‌آمیز قهرمان طلایی المپیک پس از انتخاب طارمی

شوخی روا با نحوه گزارش گزارشگر شبکه تبریز

تسهیل مراودات زمینی با جمهوری آذربایجان پیگیری می‌شود

مادر شهیدان والامقام «پسندی» به فرزندان شهیدیش پیوست

گزینش نفس‌گیر در آزمون هول‌هولکی استخدام معلم

12 مورد سرمایه‌گذاری خارجی در اردبیل به ثمر نشسته است

پیش‌بینی تولید 390 هزار تن گندم در اردبیل

اجرای طرح خاتم در 76 محله آسیب‌پذیر اردبیل

یک کشته و یک زخمی بر اثر انحراف پژو 405 در محور کرمانشاه - سراب نیلوفر

نبرد میانه جدولی ها در اراک برنده نداشت!

امام خامنه‌ای: ارتباط میان ایران و عربستان برای هر دو کشور مفید خواهد بود

2 کشته و زخمی بر اثر تصادف در محور کرمانشاه - سراب نیلوفر

نساجی در چند قدمی سقوط!/تساوی میانه جدولی ها در اراک

جریمه سنگین برای النصر به‌خاطر بی‌احترامی در آزادی

مطالعات راهسازی 236 کیلومتر در آذربایجان غربی اجرایی شد

دیدار فرماندهان ارشد استانی سپاه با فرماندهان ارشد ارتش در آذربایجان شرقی

«بابک لطفی»به عنوان چهره هنر آذربایجان غربی معرفی شد

مبنای ارزیابی مدیران آذربایجان غربی، توفیق در جذب سرمایه گذار است

اولویت مدیران اجرایی اشنویه توسعه و رونق اقتصادی است

آماده سازی روستای حسنلوی نقده برای ثبت جهانی

از سرگیری عملیات آسفالت ریزی محور ترانزیتی پلدشت به مرگنلر

وزیر کار چرا با تاخیر به شهرستان سراب سفر کرد؟

بهره برداری از واحد سردخانه چهار هزار تُنی در بوکان

تصویب و ابلاغ طرح هادی روستای تاریخی کندوان

کاکایی‌های ارمنی؛ میهمانان جدید جزایر دریاچه ارومیه