بزرگنمايي:
پیام آذری - به گزارش ، مدیریت شرط اول و اساسی در رکود یا رونق یک مجموعه است. برای اثبات این ادعا می توان به شرایط شرکتهای بسیاری توجه کرد که با داشتن منابع، تولید مناسب، بازار فروش، نقدینگی و دیگر گزینه های مورد نیاز، نه تنها سوددهی چشمگیری نداشته اند، بلکه در نقطه سربه سر قرار داشته و حتی زیانده شده و به ورشکستگی رسیده اند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

بی شک در هر خانواده یا در بین دوستان و آشنایان چند تحصیل کرده دانشگاهی، آقازاده سفارشی یا بیکارانی وجود دارند که با هر حقوقی و در هر شرایطی تن به هر کاری می دهند تا از بیکاری رهایی یابند به ویژه آنکه از نوع مدیریت، اما واقعیت این است که مدیریت یک مجموعه را نمی توان به هر کسی سپرد. واقعیتی که با مقایسه شرکتهای سودده و زیان ده می توان به آن پی برد.
از سوی دیگر هر بنگاه اقتصادی محصول متفاوتی ارایه می دهد و ریزه کاری های خاص خودش را دارد. بنابر این مدیری که در عرصه تولید فولاد موفق بوده، نمی تواند در عرصه مواد غذایی همان موفقیت را داشته باشد، زیرا شرایط هر کدام متفاوت است و هر مجموعه ای با چالشهای خاص خودش دست به گریبان است.
با وجود تمامی ریزه کاری هایی که در یک صنعت، صنف و فعالیت اقتصادی وجود دارد، مدیران بخشی نیز از رتبه بندی ویژه ای برخوردار هستند. مدیرانی که یک فعالیت اقتصادی را به چالش می کشند و تا مرز بحران پیش می برند، اما با روی کار آمدن مدیری توانمند و مسلط ، شرایط نیز متفاوت می شود و مجموعه در مسیر رشد و شکوفایی پیش می رود.
بی شک صنعت بیمه نیز چالش ها و ظرافت های خاص خودش را دارد. در شرایطی که 30 شرکت بیمه در کشور فعالیت می کنند و کارگزاری ها یا اپلیکیشن ها به تبلیغ شرکتهای بیمه می پردازند و می توانند در فروش شرکت بیمه موثر باشند، مدیریت شرکت بیمه نه تنها کاری تخصصی بلکه حیثیتی است. به همین دلیل تعداد مدیران صنعت بیمه زیاد نیست و در بین این مدیران نیز افراد مسلط و دلسوز نیز فراوان نیستند. به همین دلیل هنگامی که یک شرکت بیمه ای تصمیم می گیرد تحولی در مدیریت خود رقم بزند، گزینه های بسیاری برای این تحول ندارد.
نکته مهمتر در یک مجموعه ثبات مدیریتی است. شرکتهای بسیاری را سراغ داریم که دایم درگیر تغییراتی مدیریتی می شوند و هنوز مدیر جدید نسبت به مجموعه تسلط لازم را پیدا نکرده که مدیری جدید روی کار می آید و هر مدیر با دیدگاهی متفاوت، رفتاری متفاوت از خود نشان می دهد که باعث تزلزل در یک مجموعه می شود. هر مدیری که روی کار می آید تغییراتی در زیر مجموعه رقم می زند، رفتاری که حس ناامنی را همواره در بین مدیران میانی ایجاد می کند.
از سوی دیگر تغییرات مدیریتی امری ضروری است. چنانچه یک مجموعه بخواهد بدون تغییرات مدیریتی ادامه دهد، دچار یک نواختی می شود و از تحولات ناشی از تغییرات دور می ماند.
یکی از مهمترین بنگاههای اقتصادی کشور، صنعت بیمه است. بیمه یک رشته تخصصی است که ظرافت ها و چالشهای خاص خودش را دارد. در حالی که تعداد شرکتهای بیمه ثابت است و سالهاست مجوز جدید برای شرکت جدید صادر نشده، خدماتی که ارایه می دهند نیز ثابت است. از بیمه شخص ثالث خودرو تا بیمه مسوولیت، زندگی، حوادث و… یک شاکله اصلی دارند. در این بین تنها درک درست مدیران باعث می شود که یک شرکت بیمه درآمدزایی و رتبه بالاتری بدست بیاورد.
سالها بیمه در انحصار شرکتهای انگشت شمار دولتی بود، اما مجوز بیمه برای بخش خصوصی، صنعت بیمه را متحول کرد. شرکتهای خصوصی با انگیزه بالایی که دارند، بازار رقابت را داغ کردند و این رقابت به نفع مردم شد.
همچنین بخوانید درخشش بیمه پاسارگاد در آسمان صنعت بیمه 1403(+اینفو موشن) در این شرایط بسیاری از شرکتهای بیمه خصوصی آنچنان ترقی کردند که نه تنها به سودآوری قابل توجهی دست یافتند، بلکه در عرصه های نوآوری درخشیدند و تحولات بسیاری را پایه گذاری کردند که بیمه پاسارگاد جایگاه بسیار بالایی دارد. بیمه پاسارگاد همه گزینه های رشد را با هم دارد، هم ثبات مدیریتی دارد و هم تحولات خوبی را رقم زده است.
با توجه به اهمیت تحول، شاهد تغییرات مدیریتی در بیمه پاسارگاد هستیم به نوعی که هیات مدیره محمدرضا کشاورز را به عنوان مدیرعامل جدید معرفی و بیمه مرکزی تایید کرد. این تایید نشان می دهد که کشاورز سابقه درخشانی داشته و بیمه مرکزی به عنوان نهاد بالادستی، هیچ نقطه ضعفی در این تغییر مشاهده نکرده که مصوبه هیات مدیره را تایید کرده است.
محمدرضا کشاورز مدارک دانشگاهی و سوابق مدیریتی را کنار هم دارد به نوعی که در عرصه مدارک دانشگاهی، مدرک کارشناسی ارشد حسابداری را از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکترای حرفهای را از دانشگاه تهران دریافت کرده، دانشگاههایی که برای ورود به آنها باید از کنکور نخبگان عبور کرد و با توان علمی، سواد و سرعت در تست زنی، رقبای قدر را پشت سرگذاشت. البته این ابتدای راه است و باید از عهده تکالیفی که اساتید تعیین می کنند، برآمد، رویکردی که محمدرضا کشاورز با موفقیت پشت سرگذاشت و موفق به کسب مدرک دانشگاهی شده است.
پس از آن تلاشهای کشاورز در عرصه مدیریت مطرح است که با در نظر گرفتن سوابق مدیریتی، می توان به انتخاب درست کشاورز به عنوان مدیر عامل جدید بیمه پاسارگاد اذعان کرد. کشاورز در گذشته مدیرعامل و رییس هیات مدیره بیمه ایران، مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان، مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره بیمه دی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره لیزینگ آمیکو و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی بوده است. باید پذیرفت که هر کدام از این مسوولیت ها، آزمونی سخت است و چنانچه کشاورز در هر کدام آنها حتی نمره منفی داشت، آنچنان برجسته می شد که انتخاب کشاورز برای دیگر پست ها را سخت می کرد، اما عملکرد درخشان کشاورز در تمامی این سمت ها، بیانگر توانمندی کشاورز به عنوان گزینه ای درست برای سپردن سکان بیمه پاسارگارد است.
نکته بسیار مهم در بیمه پاسارگارد، ثبات مدیریتی است. از هنگامی که بیمه پاسارگاد شکل گرفت، احمد شفیعی هنجنی سکان مدیر عاملی بیمه پاسارگاد را بدست گرفت و پس از آن معصوم ضمیری جایگزین شد که 17 سال سکان اداره امور را عهده دار بود. اکنون که محمدرضا کشاورز با سوابق علمی و عملی درخشان در جایگاه سومین مدیرعامل بیمه پاسارگاد منصوب شده و با توجه به درک بیمه پاسارگاد از ثبات مدیریتی، انتظار پیشرفت های بیشتر، هرگز زیاده خواهی نیست.
اما بیمه پاسارگاد تخصص و تجربیات معصوم ضمیری را نادیده نگرفته و از این فرد توانمند و باتجربه در جایگاه رییس هیات مدیره، نهایت استفاده را خواهد برد تا قدرشناسی به عنوان الگویی برای دیگر بنگاههای اقتصادی ماندگار شود.
نکته آخر توقعاتی است که رییس کل بیمه مرکزی در نامه تایید مدیر عامل بیمه پاسارگاد تعیین کرده، توقعاتی که نشان می دهد تا چه اندازه انتظارات نسبت به توان مدیریتی محمدرضا کشاورز بالا بوده. انتظارات از کشاورز در نامه بیمه مرکزی چنین است: طراحی و توسعه محصولات نوین بیمه زندگی بالاخص در حوزه بیمههای مکمل بازنشستگی؛ اولویتدهی به پرداخت به موقع مزایای مشارکت در منافع بیمههای زندگی و متناسب با درآمدهای سرمایهگذاری ذخایر فنی در راستای افزایش رضایتمندی و ارائه خدمات مطلوب؛ بهبود توانگری مالی موسسه بیمه با رصد مستمر و کنترل حدود آن در مقاطع زمانی حداقل ماهانه؛ آموزش و هدایت شبکه فروش با هدف ارائه اطلاعات صحیح و متناسب با نیازمندی آحاد مشتریان و همچنین کنترل ریسک در این مورد؛ اهتمام به مدیریت ریسک شرکت و نقش آفرینی بیشتر کمیته ریسک؛ استقرار حاکمیت شرکتی با رعایت کامل اصول آن؛ برنامهریزی به منظور ارائه ماهانه صورتهای مالی؛ رعایت کامل موازین فنی «آییننامه مقررات تعیین حقبیمه انواع رشتههای بیمهای» و اصول محاسبات اکچوئری در تعیین نرخ حقبیمه به ویژه تعیین حقبیمه برای پرتفوی سهامداران عمده و اشخاص حقوقی مرتبط با آن موسسه