پیام آذری

آخرين مطالب

راه آهن چابهار - زاهدان؛ شاهراه جدید تجارت آسیای میانه و جنوب آسیا اقتصادی

راه آهن چابهار - زاهدان؛ شاهراه جدید تجارت آسیای میانه و جنوب آسیا
  بزرگنمايي:

پیام آذری - تین نیوز |
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: تکمیل خط ریلی چابهار - زاهدان، موجب اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره ظرفیت های موجود در بندر چابهار و ضرورت اتصال هرچه سریع تر این بندر به شبکه راه آهن کشور، گفت: در حال حاضر خط ریلی به طول 628 کیلومتر از چابهار به زاهدان در حال ساخت است که بخشی از آن (زاهدان به خاش) به بهره برداری رسیده و ساخت بقیه آن نیز با منابع مالی دولتی با شتاب صورت می گیرد و جز طرح های ویژه دولت است و جا دارد از حمایت ویژه مقام معظم رهبری دام ظله از این طرح تقدیر کرد، زیرا ایشان در سال 1398 با اختصاص 300 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و در سال 1401 نیز اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرح های مهم حمل و نقل را دادند و به این ترتیب طرح راه آهن چابهار - زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شده است.
ناصریان افزود: این خط ریلی 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بندر شهید بهشتی چابهار را به شبکه راه آهن متصل می کند و خط ریلی دیگری که در امتداد راه آهن چابهار - زاهدان در راستای شمالی- جنوبی قرار دارد از زاهدان به مرز میلک می رسد و بعد شهر بیرجند را پوشش می دهد و در نهایت در ایستگاه یونسی (نزدیک تربت حیدریه) به شبکه موجود راه آهن متصل می شود، و محور میان بر قابل توجهی در شبکه ریلی شکل می گیرد که راه گذر (کریدور) ترانزیتی شرق کشور را در راستای شمالی - جنوبی فراهم می کند، به عبارت دیگر اگر زاهدان به یونسی متصل شود بار از چابهار به سمت سرخس در مسیر مستقیم می تواند سیر کند که موجب بهبود ارتباط ریلی با افغانستان و ترکمنستان می شود و به تبع آن کشورهای آسیای میانه و روسیه هم امکان حمل بار بیشتری را خواهند داشت و این محور مورد علاقه کشور هندوستان نیز به شمار می رود.
وی یادآور شد: اتمام این راه گذر ریلی، عبور کالا از شمال به جنوب و بالعکس را سرعت می هد و با توجه به برآوردهای صورت گرفته، حجم باری که در مسیر راه گذر شمال به جنوب از روسیه و کشورهای حوزه CIS به سمت هند و برعکس با افتتاح مسیر ریلی چابهار - زاهدان -یونسی به حدود 2 میلیون تن در سال می رسد. البته تحقق بارهای ترانزیتی بیش از وابستگی به تکمیل زیرساخت ریلی، به وضعیت توقف های بارها در گمرکات و بنادر و هماهنگی نهادهای متعدد داخلی و بین المللی و امکانات لجستیکی و تعرفه ها و زمان سیر بستگی دارد و کشور ما در جذب بار ترانزیتی موفقیت نسبی نداشته و امید است با تحول در این زمینه و تشکیل ستاد عالی ترانزیت و رفع مشکلات مدیریتی و نرم افزاری روند جذب بارهای ترانزیتی اصلاح شود.
کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور تصریح کرد: بندر چابهار و راه آهن مزبور برای تسهیل صادرات و واردات استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز مهم است و راه آهن چابهار حمل ونقل بارهای داخلی و مسافری بین مناطق استان سیستان و بلوچستان را مقدور می کند؛ این طرح علاوه بر جنبه بین المللی از ابعاد توسعه مناطق شرقی و جنوبی کشور و آمایش سرزمینی و توسعه اقتصاد دریا محور اهمیت بالایی دارد و باعث شکوفایی و رونق بیشتر در استان بزرگ و مستعد سیستان و بلوچستان از ابعاد اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
به گفته ناصریان؛ هم اکنون طرح های بزرگ تولید فولاد و پتروشیمی در اطراف چابهار در دست اجراست که برای حمل انبوه مواد و تولیدات نیازمند راه آهن چابهار خواهند بود.
وی ادامه داد: رسیدن خط راه آهن به چابهار و اتصال آن به بندر شهید بهشتی می تواند، موجب اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی شود. از این رو کشورهای هندوستان، روسیه و آسیای میانه مستمراً پیگیر تکمیل این طرح و استفاده از این کریدور به عنوان مسیر مناسب برای حمل کالاها از آسیای میانه به جنوب آسیا هستند.
ناصریان تاکید کرد: اتصال بندر چابهار به خط آهن سراسری، ظرفیت جابه جایی 7.7 میلیون تن بار و 2 میلیون مسافر در سال را ایجاد می کند که علاوه بر درآمد ترانزیت ریلی، در افزایش درآمدهای بندری و گمرکی و حمل بارهای داخلی راه آهن مؤثر است، همچنین برآورد می شود در شرایط خوش بینانه دو طرح فوق به صورت مستقیم و غیرمستقیم تا حدود 300 میلیون دلار در سال برای کشور درآمدزایی ارزی و ریالی ایجاد خواهند داشت.
وی در پایان با اشاره به اینکه 10 سال از آغاز طرح خط ریلی چابهار - زاهدان می گذرد اما هنوز تکمیل نشده، گفت: در اوایل امسال برخی افراد گفتند که این خط ریلی تا پایان امسال تکمیل می شود اما این ادعا صحیح نیست، حتی اینکه سال آینده به بهره برداری برسد، دشوار خواهد بود و علاوه بر استمرار اعتبار کافی نیازمند تلاش فوق العاده اجرایی است و احتمالاً افتتاح این طرح در سال 1405 خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/788056/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلبوم عکس هلیا آهنگری، دختر بازیگر زهرا جهرمی در کنار سلبریتی‌های محبوب

بازدید استاندار آذربایجان‌ غربی از پایانه مرزی بازرگان

ورزشگاه آزادی میزبان بازی پرسپولیس و تراکتور شد

تکمیل طرح‌های نیمه تمام درمانی مراغه نیازمند اعتبارات

با انجام فلایت‌چک؛ طرح‌های عمرانی فرودگاه کیش آماده بهره برداری می‌شود

برخورد پلیس با توقف غیرمجاز خودرو‌های سنگین در معابر شهر اردبیل

استاندار اردبیل: موانع صادراتی در استان شناسایی و برطرف خواهند شد

اجرایی شدن بیش از 80 درصد مصوبات کمیته سرمایه‌گذاری و تولید در اردبیل

برخورد پلیس با توقف غیرمجاز خودرو‌های سنگین در معابر

ضرورت ارتباط بیشتر مردم با مسئولان در راستای تسریع رفع مشکلات

«صادق اشرفی» رئیس هیئت شطرنج استان اردبیل شد

روغن ارزان شد؟

فوت 35 نفر در تصادفات داخل شهری اردبیل

قیمت نقره امروز چهارشنبه 3 بهمن 1403

سارقان سیم و کابل برق و مخابرات در پارس آباد روانه زندان شدند

‌تمرکز فدراسیون بر توسعه شطرنج در استان‌ها

اجرایی شدن 80 درصد از مصوبات کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران استان

فراهم‌سازی زمینه مشارکت پرشور بانوان در برنامه‌های دهه‌فجر

کاهش چشمگیر تصادفات فوتی در محور گردنه قوشچی

پیش‌بینی درباره نامزد‌های اسکار 2025؛ «در سایه سرو» تاریخ‌ساز می‌شود؟

کوبیدن دولت بازرگان، و اشتباهات روشنفکران در انقلاب 1357 / ناتوانی روشنفکران در خروج از فضای منازعاتی / روشنفکران انقلاب 57 عقب تر روشنفکرانه مشروطه

کشف مزرعه استخراج ارز دیجیتال در ارومیه

کشف مزرعه استخراج ارز دیجیتال به ارزش بیش از 25 میلیارد ریال در ارومیه

دریاچه ارومیه در مرز نابودی؛ شرایط بهتر نه بلکه بدتر شده است

شرکت بازرگانی ارومیه متخلف ارزی از ادامه فعالیت محروم شد

اختیارات شهرداری‌ها در برنامه هفتم توسعه کاهش پیدا کرده است

مراسم شهدای امنیت سانحه هوایی فراجا در تبریز

تاکید فرماندار بر توسعه اقتصاد روستایی در مرند

ورزشگاه آزادی میزبان دیدار حساس پرسپولیس – تراکتور

فوری؛ اسماعیل کارتال با حقوق نجومی، سرمربی پرسپولیس شد | ادعای داغ روزنامه ترک

میزبانی دیدار حساس پرسپولیس – تراکتور به ورزشگاه آزادی رسید

ورزشگاه آزادی میزبان دیدار حساس پرسپولیس - تراکتور

حضرت آیت الله خامنه‌ای: دستگاه‌های دولتی و نظارتی نباید سرعت‌گیر بخش خصوصی باشند

ضرورت همکاری میان نهاد‌های علمی و اجرایی برای ارتقای کشاورزی

پیشنهاد وسوسه انگیز پرسپولیس به مربی ترک؛ کارتال پیشنهاد التعاون را رد کرد

کارال تخفیف داد، پرسپولیس بخشی از شروطش را پذیرفت/ یک‌ امضاء تا توافق رسمی

تمام شد: میلان ستاره سیتی را گرفت

اجرای 20 برنامه بزرگداشت دهه فجر در آذربایجان غربی توسط کمیته تقریب مذاهب

معلمان سردمدار امنیت پایدار در کشور هستند

کشف صد میلیارد ریال لوازم آرایشی، بهداشتی قاچاق در ارومیه

نمایشگاه‌ مشترک افغانستان و آذربایجان

دیدار معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با احمدیان

مربیان جدید پیشتازان آذربایجان‌شرقی، گام گام با آموزش‌های نوین مهارتی

ویدیو/ غارت نیم میلیارد دلاری ثروت آذربایجان توسط علی اف!

8 مدرسه جایگزین مدارس سنگی ناایمن در اردبیل احداث می‌شود

رفع موانع از فرار سرمایه گذاران از آذربایجان غربی+آلبوم عکس

مرکز خدمات سرمایه گذاری در آذربایجان غربی راه اندازی می شود

زمینه فعال سازی بازارچه مرزی ساری سو ماکو فراهم می شود

راه آهن باکو-تفلیس-کارس؛ بخشی حیاتی کریدور میانه

آخرین وضعیت پرونده عامل حمله به سفارتِ آذربایجان | حکم جدیدی برای تتلو صادر شده است؟