ناوگان اتوبوسرانی شهر تبریز با کمتر از 300 دستگاه اتوبوس فعال است
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام آذری - رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ناوگان اتوبوسرانی شهر تبریز با کمتر از 300 دستگاه اتوبوس، فعال است و امیدواریم تا آخر دوره ششم شورا، این تعداد به حدی برسد که زمان انتظار مسافر در ایستگاهها به زیر 15 یا 10 دقیقه برسد.
روحالله رشیدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان شرقی درباره بهکارگیری خودروهای برقی اظهار کرد: این موضوع در دوره اخیر در شهرها مورد توجه قرار گرفته است؛ بهویژه در زمان تشدید آلودگی هوا و مسائل زیستمحیطی، تمایل به استفاده از خودروهای برقی در سطح گفتمان عمومی در حال افزایش است.
درواقع، محرک اصلی ایده بهکارگیری این نوع خودروها، مسائل زیستمحیطی است.
وی افزود: برای استفاده گسترده از خودروهای برقی، چالشهایی وجود دارد. اگر بخواهیم به واسطه استفاده از این نوع خودروها در کیفیت محیط زیست شهری تأثیرگذار باشیم، باید تعداد این نوع خودروها افزایش یابد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه 850 هزار دستگاه خودروی سواری شخصی با پلاک شهر تبریز در سطح شهر تردد میکنند، خاطرنشان کرد: این تعداد خودرو به عنوان منابع متحرک به روایتهای مختلف، حداقل 60 یا 70 درصد در آلودگی هوای این شهر نقش قابل توجهی دارد.
رشیدی ادامه داد: تبدیل 850 هزار دستگاه خودروی شخصی به خودروی برقی، زمانبر است و چالشهایی نظیر وضعیت کنونی تولید برق در کشور و تأمین زیرساختهای این نوع خودروها از جمله احداث ایستگاههای شارژ در سطح شهر یا حتی در منازل وجود دارد.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص ورود تاکسیهای برقی به شهر تبریز عنوان کرد: مدتی قبل در این زمینه با یکی از خودروسازان، تفاهمنامهای در قالب ورود تعداد محدودی از تاکسی برقی منعقد شد که به سرانجام رسیدن آن با توجه به تأمین زیرساخت آنها، زمانبر است.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص تعداد تاکسیهای شهر تبریز بیان کرد: قریب به 11 هزار تاکسی در سطح شهر شمارش شده است که حداقل 50 درصد آنها، فرسوده هستند و باید نوسازی شوند.
رشیدی در ادامه افزود: در دوره شورای ششم جهت نوسازی تاکسیهای فرسوده، تسهیلاتی ازجمله اعطای وام ارزانی که مقرر شد بخشی از بازپرداخت آن توسط مدیریت شهری تقبل شود، در نظر گرفته شد. بدین منظور، مابین شهرداری و خودروسازان قراردادهایی منعقد شد که در سال 1402 روند خوبی را شاهد بودیم.
وی در خصوص وجود موانع مرکزی در روند اعطای وام به جهت نوسازی تاکسیهای فرسوده، بیان کرد: با وجود اختلال در سامانه ثبت نام که مربوط به نظام مرکزی تصمیمگیری بود، نزدیک به 2000 دستگاه تاکسی، که میتوان گفت 20 درصد کل تاکسیهای شهر و کمی بیشتر از 40 درصد تاکسیهای فرسوده، نوسازی شد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص شناسایی تاکسیهای غیرفعال، هوشمندسازی را از وظایف سازمان تاکسیرانی برشمرد و گفت: به این معنی که سازمان، تاکسیها را به طرق مختلف و به منظور رصد تاکسیها به جهت اطلاع از میزان ساعات کار، پراکندگی در سطح شهر و امکان مدیریت در مواقع خاص هوشمند کند که این امکان، به طور کامل محقق نشده است.
رشیدی در خصوص مشکلات فعلی حوزه تاکسیرانی در سطح شهر تبریز عنوان کرد: موضوع اول، تکمیل روند نوسازی تاکسیهای فرسوده است که آورده بسیاری برای شهر دارد و موجب افزایش کیفیت ارائه خدمات و راندمان شبکه میشود. مهمترین موضوع از نظر بنده، هوشمندسازی است؛ به نحوی که حداقل، پرداخت نقدی کرایه کاهش یابد و روابط بین مسافر و رانندگان تاکسی، بیش از این مبتنی بر قانون باشد.
وی در خصوص مسائل دیگر حوزه تاکسیرانی خاطرنشان کرد: مسائلی نظیر امنیت شغلی، وضعیت بیمه رانندگان تاکسی و مساعدت به آنها به جهت کاهش هزینه نگهداری تاکسی، باید مورد توجه قرار گیرند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص روند تعداد اتوبوسهای خریداری شده از ابتدای دوره شورای ششم، اظهار کرد: در سال 1400 19 دستگاه، در سال 1401 88 دستگاه و در سال 1402 50 دستگاه وارد ناوگان شده است. در سال 1403 نیز 51 دستگاه وارد شده است که حدود 30 دستگاه، پلاک نشده ولی وارد شدهاند.
رشیدی همچنین در خصوص ورود و خروج اتوبوسهای شهر تبریز عنوان کرد: در طول سالهای 1400، 1401، 1402 و 1403 حدود 208 دستگاه خرید اتوبوس اتفاق افتاده است که در مقابل از سال 1400 به بعد، شاهد خروج 340 دستگاه اتوبوس از ناوگان بودیم؛ به نحوی که ناوگان فعال به کمتر از 300 دستگاه رسیده است و امیدواریم تا آخر دوره ششم شورا این تعداد اتوبوس به حدی برسد که زمان انتظار مسافر در ایستگاهها به زیر 15 یا 10 دقیقه برسد.
وی با بیان اینکه در اواخر سال 1400 یک دستگاه اتوبوس برقی مورد آزمایش قرار گرفت، ادامه داد: در حال حاضر ایدهای برای آن وجود ندارد چون اساساً تولید اتوبوس برقی هزینهبر است و موانعی دارد که در شهر، تنها در برخی مسیرها قابل استفاده است.
کد خبر 830643
-
شنبه ۲۹ دي ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰:۱۷
-
۸ بازديد
-
-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/785785/