پیام آذری

آخرين مطالب

حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به یک میلیون تن می‌رسد اقتصادی

حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به یک میلیون تن می‌رسد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش خبرگزاری مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری احداث خط ریلی صنعتی بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و هلدینگ پتروپالایش اصفهان به تشریح برنامه‌های این شرکت برای توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور و حل چالش‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل ریلی پرداخت و گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل کم‌توجهی به حمل‌ونقل ریلی در کشور، مغفول ماندن مزایای اقتصادی این نوع حمل‌ونقل است.
وی توضیح داد: در کشورهای مختلف، حمل‌ونقل ریلی به دلیل هزینه پایین‌تر سوخت و کارایی بیشتر، از نظر اقتصادی جذاب‌تر از حمل‌ونقل جاده‌ای است. با این حال، در ایران به‌دلیل یارانه‌های انرژی و عدم توجه به هزینه‌های تمام‌شده در حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، مزایای حمل‌ونقل ریلی به‌طور کامل به نمایش گذاشته نمی‌شود و به همین دلیل بسیاری از صاحبان بار تمایلی به استفاده از این بخش ندارند.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تکالیفی که در برنامه هفتم توسعه برای افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی از کل حمل‌ونقل بار کشور مشخص شده است، افزود: هدف این برنامه‌ها این است که سهم حمل‌ونقل ریلی به 30 درصد برسد، اما متأسفانه در حال حاضر این میزان تنها حدود 10 تا 12 درصد است. این آمار نشان می‌دهد که باید تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی و زیرساخت‌ها ایجاد شود تا جذابیت این بخش برای صاحبان بار افزایش یابد.
ذاکری در ادامه از اقدامات جدید راه‌آهن برای رفع این مشکلات و افزایش جذابیت حمل‌ونقل ریلی خبر داد و گفت: ما در تلاشیم تا با همکاری با بنادر مختلف، به ویژه بندر امیرآباد و بندر کاسپین، ظرفیت پذیرش بار را افزایش دهیم. در این راستا مذاکرات مفصلی با صاحبان بار و مسئولان بندر امیرآباد داشته‌ایم و امیدواریم که در سه یا چهار ماه آینده آثار این اقدامات را مشاهده کنیم.
امضای تفاهم‌نامه با ترکمنستان برای افزایش ظرفیت حمل بار در محور سرخس به بندرعباس
وی همچنین توسعه ترانزیت بار از طریق محورهای ریلی بین‌المللی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ترانزیت بار از طریق راه‌آهن تابع عوامل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها همکاری با کشورهای همسایه و صاحبان بار در خارج از کشور است. محور سرخس به بندرعباس یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی کشور است که در آن تفاهم‌نامه‌هایی با ترکمنستان برای توسعه زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت حمل بار امضا کرده‌ایم. مذاکرات اخیر با ترکمنستان نشان‌دهنده آمادگی دو طرف برای تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش ظرفیت‌های حمل‌ونقل است. در حال حاضر مشکلاتی در برخی از کریدورهای ریلی کشور وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گلوگاه‌های موجود در شبکه ریلی است.
ذاکری به محورهایی مانند مسیر سنگان اشاره کرد و افزود: به دلیل رسوب بار، ظرفیت این مسیر تکمیل شده و به یکی از گلوگاه‌های بزرگ حمل‌ونقل ریلی تبدیل شده است. این مشکلات در برنامه چهار ساله راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته و رفع گلوگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.
تسهیل فرآیند ترانزیت نیازمند تعامل با گمرک است
مدیرعامل راه‌آهن در ادامه به برنامه‌های ترانزیت بار در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: برای افزایش ترانزیت بار، علاوه بر محور شرقی کشور، به محورهای مرکزی و غربی نیز توجه ویژه‌ای داریم. در این راستا مشکلاتی وجود دارد که باید بین دستگاه‌های اجرایی حل شود. به‌طور مثال، تعامل با گمرک یکی از مسائلی است که باید برای تسهیل فرآیند ترانزیت حل شود.
وی همچنین از تلاش برای فعال‌سازی بندر آستارا به عنوان یکی از کریدورهای مهم ترانزیت ریلی کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر ترانس شیپمنت بار بین آستارا و رشت در حال انجام است و امیدواریم که با حل مسائل موجود، بارانداز آستارا بتواند به یکی از پایانه‌های مهم ترانزیت بار تبدیل شود. همچنین خط آهن رشت به قزوین آماده بهره‌برداری است و به‌زودی از ظرفیت‌های آن برای حمل بار بیشتر استفاده خواهیم کرد.
برنامه اقدام مشترک برای افزایش جابه‌جایی بار از بنادر به ریل در حال تدوین است
ذاکری همچنین در ادامه به برنامه‌های آینده ترانزیت بار از بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: هدف‌گذاری ما این است که 25 درصد از بار بنادر کشور به ریل منتقل شود. به‌ویژه بارهای بنادر شمالی همچون بندر امیرآباد و کاسپین که می‌توانند از ظرفیت حمل‌ونقل ریلی استفاده کنند. هماهنگی‌هایی بین سازمان بنادر و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است و برنامه اقدام مشترک برای افزایش جابه‌جایی بار از بنادر به ریل در حال تدوین است. این برنامه در یک ماه آینده با حضور مسئولان دو سازمان رونمایی خواهد شد.
حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به یک میلیون تن می‌رسد
مدیرعامل راه‌آهن در نهایت گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری، حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به حدود یک میلیون تن برسد. برای سال آینده نیز افق برنامه‌ریزی‌ها برای حمل بار از این کریدور 3 میلیون تن است. برای تحقق این اهداف، همکاری بیشتر شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی ضروری است. به‌ویژه برای بندر امیرآباد، که از مهم‌ترین نقاط ترانزیت بار در شمال کشور است، باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با رفع موانع موجود و اجرای برنامه‌های در دست اقدام، حمل‌ونقل ریلی در کشور گسترش یابد و سهم ریلی در حمل بار به 30 درصد برسد، که این موضوع می‌تواند به‌طور چشمگیری به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش بار ترافیکی جاده‌ها کمک کند.
کد خبر 6286213

پیام آذری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/752712/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش ستاد امر به معروف در مورد «کلینیک ترک بی حجابی»

فناوران دانشگاه آزاد با چه دستاوردهایی به واحد ارومیه رفتند؟

اشتباه فاجعه‌آمیز مادر و مرگ دردناک پنج فرزند

ماجرای بدرفتاری در یک کمپ ترک اعتیاد

واکنش معاون پزشکیان به کلینیک ترک بی‌حجابی

این نماینده زن با 14 درصد آراء نماینده مجلس دوازدهم شد

ماجرای بدرفتاری در کمپ ترک اعتیاد جالق سراوان

مسئول دیدار پزشکیان با تجزیه طلبان کیست؟

لیگ برتر والیبال؛ ارومیه با شکست قهرمان در صدر ماند

کاهش سطح تراز دریای خزر، تراز همکاری‌های ایران و آذربایجان

«داریوش کاردان» مجری تلویزیون در 67 سالگی/ عکس

چرا برخی افراد مغز میوه‌ها را می‌شورند؟

تیم فوتبال تراکتور تبریز با قدرت به تمرینات بازگشت؛ هدف: پیروزی در جام حذفی!

تغییر چهره دیدنی «عمه عزیز» سریال ستایش بعد 15 سال در 71 سالگی

کشف ماده‌ای در بدن که معمای چاقی را حل می‌کند

اولین درمان جهان برای بیماری‌ کُشنده پوست

مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس اردبیلی از بیمارستان ترخیص شدند

«شهرداران کوچک» تمرین مسئولیت کردند

بیشترین بارندگی ها در «اسلام‌آباد موگویی» شهرستان فریدونشهر

خلخال؛ رکورددار بارش باران در پاییز

تکرار حادثه بنیتا ؛ سرقت خودرو با کودک داخل ماشین | ماجرای ربودن دختر اردبیلی چه بود ؟ + ویدئو

زن جوان بخاطر رابطه نامشروع با برادر شوهرش؛ شوهرش را جلوی گرگ‌ها انداخت!

فروش مکمل‌های دارویی در باشگاه‌های اردبیل پیگرد قانونی دارد

اقدام هوشمندانه پلیس اردبیل سارق کودک 7 ساله را ناکام گذاشت

شکست مشابه والیبال سیرجان و رفسنجان از نمایندگان گرگان و ارومیه

سریال «بازی مرکب» به فئودالیسم در کشور ژاپن ربط دارد؟

خلاصه والیبال فولاد سیرجان 1 – شهرداری ارومیه 3

تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب قوپی باباعلی مهاباد آغاز شد

قهرمان آسیا لحظه به لحظه نزدیک‌تر به فاجعه!

لیگ برتر والیبال| شکست خانگی مدافع عنوان قهرمانی و پنج هفته صدرنشینی تضمینی ارومیه + جدول

توقیف محموله 7 میلیارد ریالی لوازم خانگی قاچاق در مهاباد

برد بزرگ ارومیه در سیرجان/ پیکان در یزد متوقف شد

شهرداری ارومیه، قهرمان آسیا را هم شکست داد

لیگ برتر والیبال| ارومیه با شکست قهرمان در صدر ماند

پرواز درناها بر فراز سیرجان

شناسایی 183 بیمار مبتلا به دیابت در مهاباد

شهداب یزد برنده بازی بزرگ هفته/ صدرنشین همچنان می‌تازد

با باخت شاگردان عطایی شهرداری ارومیه صدرنشین ماند

با باخت شاگردان عطایی شهرداری ارومیه صدرنشین ماند – آفتاب نو | اخبار ورزشی

جدول لیگ برتر والیبال ایران پس از هفته نهم: شهرداری ارومیه بالاتر از فینالیست‎‌های آسیا

ابتکار معلم اشنویه‌ای در طراحی و تولید بسته‌های آموزشی

واکنش آذر منصوری به تاسیس کلینیک ترک بی حجابی + عکس

افتتاح بزرگراه خواجه_ ورزقان با حضور استاندارآذربایجان شرقی

واکنش آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات، به تاسیس کلینیک ترک بی حجابی

انتقاد رئیس جبهه اصلاحات از تاسیس کلینیک ترک بی‌حجابی

ایرانی‌ترین خارجیِ ایران برای همیشه کشور را ترک کرد

دیدار قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور با پدر شهید آل‌هاشم

نمایشگاه بین المللی تخصصی تجهیزات پزشکی در تبریز

چرا هالیوودی‌ها به کار هریس نیامدند؟

خاطرات مسئول نهاد رهبری از دانشجوی مرحوم دانشگاه خواجه‌نصیر