پیام آذری

آخرين مطالب

هریس یا ترامپ؛ پیامدهای جهانی کدام رئیس‌جمهوری بیشتر است؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - طبق گزارش رسانه یواس‌ای‌تودی، رقابت‌های «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهوری و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا با نزدیک شدن به پنجم نوامبر(15 آبان) 2024 برای انتخاب شصتمین رئیس جمهوری در این کشور بیش از گذشته نزدیک و حساس شده است، به گونه‌ای که بیشتر شخصیت‌های سیاسی مانند باراک اوباما و همسرش، بیل کلینتون و همسرش و همچنین سلبریتی‌های مشهور این کشور آشکارا در حمایت از یکی از این دو نفر وارد صف‌بندی سیاسی شده‌اند تا تلاش‌های آخر خود را برای حمایت از فرد مورد نظر خود شدت بخشند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
تازه‌ترین نظرسنجی ملی که نتایج آن روز پنج‌شنبه گذشته منتشر شد، تاکید دوباره‌ای در مورد این موضوع داشت که رقابت نامزدهای دو جناج جمهوری‌خواه و دموکرات بسیار نزدیک است. در این مسیر ترامپ و هریس در هفت ایالت‌ کلیدی در پویش‌های انتخاباتی خود سخت مشغولند تا صندوق آرا را از رقیب خود خالی کنند. با این حال، سیستم «کالج الکترال» برگ نهایی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست تا نشان دهد یک نامزد انتخابات مانند هیلاری کلینتون در سال 2016 می‌تواند آرای مردمی را به دست آورد اما همچنان در انتخابات شکست بخورد.
براساس این گزارش، در نظرسنجی جدید وال استریت ژورنال، ترامپ با دو درصد از هریس پیشی گرفته است. اما سوابق تاریخی نشان داده نتایج انتخابات آمریکا پیامدهایی گسترده اقتصادی_سیاسی و امنیتی در جهان دارد که همه کشورها، اتحادیه‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و ترتیبات امنیتی در مناطق مختلف دنیا از آن متاثر خواهند شد. در این نوشتار تلاش شده به برخی از این پیامدها اشاره شود.
اتحادیه اروپا
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان یک موضوع مهم برای شریک راهبردی آمریکا در اروپا کنجکاوی و گاهی نگرانی‌های شدیدی در میان کشورها، رئیسان‌جمهوری، شخصیت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی این منطقه ایجاد کرده است و آن‌گونه که رسانه‌های این منطقه گزارش دادند اروپا با چشم باز انتخابات آمریکا را دنبال می‌کند.
طبق گزارش اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی حتی متحدان و شرکای ایالات متحده در جهان در حال آماده شدن برای تغییر رئیس جمهور آینده ایالات متحده هستند. این موضوع نه به معنای جدا شدن از ایالات متحده، بلکه بیشتر آن‌ها به دنبال این مهم هستند تا با توسعه خوداتکایی بیشتر در امور امنیتی و یکپارچگی منطقه‌ای بیشتر در تعامل با آمریکای جدید باشند.
همسایگان آمریکا در انتظارِ ایالات متحده کمتر غالب و برجسته هستند، در حالی که متحدان و شرکای استراتژیک از هرگونه نشانه‌ای از تداوم سیاست‌های اتحاد محور رئیس جمهوری بعدی استقبال می‌کنند؛ این درک وجود دارد که ممکن است تمایل داخلی ایالات متحده برای تعامل عمیق ضعیف شود و این امر ریاست هریس یا ترامپ در آمریکا را با تفاوت‌هایی در شدت یا ضعف این موضوع به تصویر خواهد کشید.
برخی کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2024 آمریکا پیامدهای جدی برای اروپا خواهد داشت. انتخاب دوباره ترامپ شاید نشان‌دهنده بازگشت به سیاست‌های «آمریکا اول» او خواهد بود که چالش‌های شدیدی را برای روابط فرا آتلانتیک ایجاد می‌کند. انتخاب هریس می‌تواند تغییری در سیاست ایالات متحده باشد و به طور بالقوه تمرکز سیاست خارجی را از این قاره دور کند.
این کارشناسان چهار مساله را در روابط اروپا و آمریکا مهم ارزیابی کرده‌اند:
1- در بسیاری از نقاط اروپا، انتخابات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا در سال 2024 به عنوان نقطه عطف بالقوه در روابط بین اقیانوس اطلس تلقی می‌شود. این در درجه اول به دلیل نگرانی اروپا در مورد شانس دونالد ترامپ برای بازگشت به ریاست جمهوری است.
رهبران اروپایی نگران کاهش مداوم و احتمالاً غیرقابل برگشت هنجارهای دموکراتیک در صورت بازگشت ترامپ به ریاست جمهوری هستند. اروپایی ها نه تنها در مورد سیاست داخلی ایالات متحده (خطر گسترش اقتدارگرایی در ایالات متحده) بلکه در مورد تأثیر آن بر نظم بین المللی نیز نگران هستند، زیرا آنها معتقدند که ممکن است پس از دوره دوم ترامپ با شکست جدی تری مواجه شود. آن‌ها همچنین نگرانند که بازگشت ترامپ سبب بروز و ظهور گروه جسورتری از رهبران پوپولیست-ناسیونالیست در اروپا و فراتر از آن شود، همانطور که در دوران اول ریاست جمهوری ترامپ این موضوع عینیت یافت.
2- اروپایی‌ها به شدت نگران پیامدهای یک ریاست‌جمهوری دیگر ترامپ برای امنیت خود هستند. واضح است که حمایت ایالات متحده هنوز برای ناتو و اوکراین حیاتی است. بدون تعهد مشخص از سوی ایالات متحده، ناتو فاقد رهبری سیاسی و توانایی های متعارف و هسته‌ای برای دفاع از اروپا خواهد بود. بر اساس اظهارات خود ترامپ، اروپایی‌ها انتظار دارند که او از ماده 5 ناتو به عنوان اهرمی برای افزایش بودجه نظامی حتی بیش از آنچه در واکنش به جنگ روسیه علیه اوکراین انجام داده‌اند، استفاده کند.
آن‌ها همچنین از این موضوع هراس دارند که او بتواند از تهدیدهای خروج از ناتو برای حل و فصل مسائل غیردفاعی با اتحادیه اروپا ( مانند کسری تجاری ) بر اساس شرایط خود استفاده کند. یکی دیگر از دلایل نگرانی، تمایل اعلام شده ترامپ به مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره اوکراین است. در میان رهبران اروپایی اعتماد چندانی به تمایل یا توانایی ترامپ برای تبدیل مذاکرات با پوتین بر سر آتش‌بس به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع با منافع پایدار وجود ندارد، چه رسد به طرح صلحی که به طور کامل از حاکمیت اوکراین محافظت کند.
بسیاری از کارشناسان اروپایی از این موضوع ابراز هراس و نگرانی کرده‌اند که بزرگترین خطر ریاست جمهوری ترامپ این است که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اجازه دهد هر کاری که می‌خواهد با متحدان ایالات متحده انجام دهد. اگر این اتفاق بیافتد، نه تنها اوکراین جنگ و حاکمیت خود را می‌بازد، بلکه بقیه اروپا به تنهایی با تهدید روسیه و نظم جهانی رو به زوال روبه‌رو می‌شوند.
نکته دیگر اینکه مخالفت او با ورود سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای حل و فصل بحران اوکراین می‌تواند نشان دهنده یک دوره خروج رهبری امنیتی توسط اروپا باشد.
3- از این دیدگاه، رهبری ایالات متحده همچنین در پرداختن به سایر تهدیدات جهانی که به طور مستقیم بر اروپا تأثیر می گذارد، مانند جنگ در خاورمیانه، حملات سایبری و آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی، حیاتی است. دولت هریس که همکاری بین‌المللی را برای مقابله با اقتدارگرایی در اولویت قرار می‌دهد و مایل به مشارکت در تلاش‌های مشترک با متحدان اروپایی است، توانایی کشوهای حوزه آتلانتیک را برای مقابله با این تهدیدات افزایش می‌دهد. اما رویکرد نامنظم‌تر، یکجانبه‌گرایانه‌تر و انزواگرایانه‌تر که در دولت دوم ترامپ انتظار می‌رود، اروپا را آسیب‌پذیرتر خواهد کرد، زیرا برای مدیریت این چالش‌ها به شدت به اطلاعات، توانایی‌های نظامی و نفوذ دیپلماتیک ایالات متحده متکی است.
4- در هر صورت اروپا به رهبری ایالات متحده در مجموعه‌ای از مسائل جهانی نیاز دارد، اما این رهبری در صورت ورود ترامپ به کاخ سفید اصلا واضح نیست. اگر هریس سیاست‌های ایالات متحده در خاورمیانه را تغییر ندهد، اروپا نیز تغییری نخواهد داد و این امر موقعیت جمعی غرب را حفظ می‌کند.
5- اروپا از رویکرد تازه‌تر، عمل‌گرایانه‌تر و در عین حال اصول‌گرایانه آمریکا در قبال چین سود می‌برد و ترامپیسم برای اروپا خطرناک‌تر از آن است که زنگ خطری برای اروپا باشد.

پیام آذری

ترتیبات امنیتی جهان
پس از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخابات 2024 و معرفی معاونش به عنوان نامزد جایگزین دموکرات‌ها، هریس روز 23 ژوئیه در مراسم معرفی خود به عنوان نامزد ریاست جمهوری گفت که این انتخابات درباره دو دیدگاه متفاوت برای کشور ما است: یکی که در آن بر آینده متمرکز هستیم، دیگری تمرکز بر گذشته. بایدن، یک روز بعد، در یک سخنرانی از دفتر بیضی شکل خود باز همان مضمون را مطرح کرد: آمریکا باید میان حرکت به جلو یا عقب یکی را انتخاب کند.
آمریکا اکنون به طورغیرمستقیم درگیر دو جنگ و بحران نظامی در اوکراین و غزه است. در همین حال، روابط آمریکا و چین بدتر شده و تنش‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه افزایش یافته است.
«کریستالینا جورجیوا» Kristalina Georgieva مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، هفته گذشته چشم‌انداز ضعیفی از وضعیت رشد اقتصادی در جهان را مطرح کرد و گفت که جهان که از بدهی‌های بالا رنج می‌برد و به سمت رشد میان‌مدت کند پیش می‌رود.
اگر تشدید تنش‌هایی وجود داشته باشد که تحویل نفت و گاز را به خطر بیندازد، این امر می‌تواند تأثیرات مهم‌تری برای اقتصاد جهانی داشته باشد.»
برای اکثر کشورهای عضو G7 حمایت از اوکراین همچنان یک موضوع اصلی این نشست‌های آن‌ها خواهد بود، اگر آن‌ها تا پایان ماه جاری میلادی با ارائه وام 50 میلیارد دلاری به اوکراین از طریق دارایی های دولتی مسدود شده روسیه توافق کنند، جنگ در اوکراین شدت خواهد گرفت اما شاید سیاستمداران این کشورها بخواهند از این وام تا حدی به عنوان یک سنگر مالی در برابر پیروزی ترامپ در ماه آینده استفاده کنند، زیرا رئیس جمهور سابق آمریکا وعده داده است که کشورش از بحران اوکراین خارج خواهد شد.
در هر صورت دوم، رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده، پس از ورود به قدرت، نه تنها با دو جنگ در اروپا و خاورمیانه، بلکه با شرایط مختلف میان بی‌ثباتی و منازعه در بسیاری از مناطق جهان و از جمله دریای چین روبه رو خواهد بود و برای این موارد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

پیام آذری

دموکراسی
«هلموت کی آنهایر» استاد ارشد جامعه‌شناسی کالج هرتی و «ادوارد ال. نادسن» دانشیار پژوهشی این مدرسه، در مقاله‌ای مشترک در این زمینه اعلام کردند: «در 5 نوامبر 2024، آمریکایی‌ها در یک انتخابات مهم دیگر پای صندوق‌های رای خواهند رفت، انتخاباتی که نوید می‌دهد آیا حاشیه‌های کم‌تری برای جهان خواهد داشت.؟ نکته مهم این است که این انتخابات تاثیر زیادی در آینده دموکراسی در سراسر جهان خواهد داشت. این موضوع نگاهی مهم در اداره کشورهاست، فراتر از عوامل اقتصادی و فراتر از پوشش استاندارد رسانه‌ای که تمایل دارد انتخابات را به عنوان رویدادهای هیجان انگیز «مسابقه اسب سواری» معرفی کند.
این دو نفر در پاسخ به سوالی در مورد اینکه «فرانسیس فوکویاما» پیشتر در نشستی در این مدرسه در اظهاراتی صریح هشدار داد که اگر ترامپ در انتخابات آینده پیروز شود، دموکراسی در ایالات متحده با مشکل مواجه خواهد شد. شما تا چه اندازه با این گفته موافق هستید و فکر می کنید دقیقا چه چیزی برای آمریکا و در واقع جهان در خطر است؟ اظهار کردند: ما موافقیم که فوکویاما خطر ریاست‌جمهوری دوم ترامپ را دقیقاً شناسایی کرده، اما باید احتیاط کرد زیرا این را تنها تهدید برای دموکراسی نیست. بسیاری از موارد عقب‌نشینی دموکراتیک در سطح این کشور در دوران دولت اوباما نیز ثبت شده است.
این موضوع هشداری است برای اینکه حتی ریاست‌جمهوری هریس نیز ممکن است نتواند روند کاهشی توجه به دموکراسی را در آمریکا معکوس کند.
این دو نفر همچنین در مقاله‌ای در سال 2022 در نیویورک تایمز، اظهار کردند: دموکراسی ایالات متحده از زمان انتخاب ترامپ، و به ویژه پس از وقایع حمله به کنگره در 6 ژانویه 2021 در حال افول بوده است. در دوره بایدن اما پاسخگویی دموکراتیک ایالات متحده اندکی افزایش یافت. آنچه در دوران دولت بایدن قابل توجه بود، تلاش برای تقویت ظرفیت ایالتی ایالات متحده، مانند سرمایه گذاری‌های زیرساختی و بهبود سیستم جمع آوری مالیات در قانون کاهش تورم بود.
با این حال، این موارد منجر به معکوس کردن زیان‌های قبلی نزدیک نشد و ممکن است اثرات این اقدامات برای چندین سال ادامه داشته باشد و تازه موارد بهبود یافته، در دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ قابل لغو است. این نشان می دهد که رؤسای جمهور در تغییر روندهای حکومتی زمانی موفق هستند که بتوانند اصلاحات پایدار را اعمال کرده و یک اجماع جدید ایجاد کنند، نه تغییرات زودگذر سیاسی.
مبارزه جهانی علیه تغییرات آب‌وهوایی
در حالی که تغییرات شدید آب و هوایی در کشورها و بخش‌های مختلف کره زمین ناشی از عملکرد تهاجمی صنایع و تفکر صنعتی، هنوز به عنوان یک مساله و حتی تهدید اصلی در جهان مطرح است و دانشمندان زیست محیطی بارها هشدار داده‌اند که »سرنوشت سیاره» در خطر است.
«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد، براساس اطلاعات جهانی این سازمان به طور مکرر و در سخنرانی‌های مختلف تاکید کرده است: تغییرات آب و هوایی به رویدادهای شدید آب و هوایی در سراسر جهان دامن می زند و حوادثی مانند آتش سوزی‌های بی‌سابقه تا طوفان‌های قدرتمند، سیل، امواج شدید گرما و خشکسالی از خود به جای گذاشته است.
این درحالی است که طبق برخی گزارش‌های رسانه‌ای ، موضوعات مرتبط با بحران آب و هوا تا حد زیادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امسال نسبتا کنار گذاشته شده و برمسائل دیگری در این دور از رقابت‌ها تمرکز شده است.
با این وجود، حامیان محیط زیست هشدار داده‌اند که رویارویی ماه نوامبر میان جو هریس و ترامپ، نه تنها بر سیاست‌های آب و هوا در ایالات متحده بلکه در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت.
آریل موگر Ariel Moger مدیر امور سیاسی در Friends of the Earth Action، یک گروه فعال زیست محیطی در آمریکا، به شبکه خبری الجزیره گفت: ایالات متحده نقش بزرگی هم در سیاست بین‌الملل و هم در انتشار گازهای گلخانه‌ای ایفا می‌کند. از بسیاری جهات، سرنوشت سیاره ما به رای دهندگان آمریکایی بستگی دارد، زیرا سرنوشت مسائل جهانی کره زمین به تصمیمات رئیس‌جمهوری آتی آمریکا بستگی زیادی دارد.
نکته حائز اهمیت این است که آمریکا پس از چین دومین تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است و سال گذشته به طور متوسط 12.9 میلیون بشکه نفت خام در روز تولید کرد که رکورد جهانی قبلی از سال 2019 را شکست. با این وجود، تغییرات اقلیمی تاکنون کانون اصلی کارزار انتخابات ریاست جمهوری نبوده و به مسائل اقتصادی، مهاجرت و سیاست خارجی بیشتر پرداخته شده است. حتی بسیاری از مسائل مانند اقتصاد، دسترسی به سقط جنین از مواردی هستند که مردم آمریکا به طور مستقیم با آنها ارتباط دارند و از این منظر برای آن‌ها حل نشدن این مسائل برایشان یک تهدید واقعی محسوب می‌شود.
چندین نظرسنجی نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی در صدر اولویت‌های بیشتر آمریکایی‌ها نیست و این مساله از اقتصاد، تورم و سایر موضوعاتی که رأی‌دهندگان می‌گویند مهم‌تر هستند، بسیار عقب‌تر است.
برای مثال، نظرسنجی گالوپ در ماه مه( خرداد) نشان داد که فقط 2 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که تغییرات آب و هوایی مهم‌ترین مشکل پیش روی این کشور است، در حالی که مسائل اقتصادی با 36 درصد، دولت و رهبری ضعیف با 21 درصد و مهاجرت با 17 درصد مهمترین مسائل ملموس و با اولویت برای مردم این کشور است.
با این حال، نظرسنجی‌های جدیدتر نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکایی‌ها می‌خواهند رهبران سیاسی‌شان به بحران آب‌وهوایی رسیدگی کنند و بسیاری از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی‌های مختلف، عمدتا نامزدهایی را ترجیح می‌دهند که سیاست‌هایی را در این زمینه وضع کنند.
گزارش جدیدی که توسط برنامه دانشگاه ییل در ارتباط با تغییرات آب و هوایی نیز منتشر شد، نشان داد که 62 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده از نامزدهایی حمایت می‌کنند که متعهد به انجام اقدامات موثر اقلیمی هستند.در این گزارش آمده است که برای حدود چهار نفر از هر 10 رای دهنده آمریکایی، موضع رئیس جمهوری آتی این کشور در مورد گرم شدن کره زمین و تغییرات شدید آب و هوایی «بسیار مهم» است.
در نتایج این گزارش حتی هشدار داده شده است که احتمالا در دوره تکرار ریاست جمهوری ترامپ، شاهد سیاست های بیشتری در بی‌توجهی به شرایط نامساعد کره زمین خواهیم بود. نباید روند کنونی ادامه یابد درغیر این صورت کره زمین به زیستگاه خطرناک یا یک سیاره‌ای غیرقابل سکونت تبدیل خواهد شد. بنابراین اگر آمریکا در حوزه حفظ محیط زیست برای دیگر کشورها الگو نباشد، با توجه به نقش این کشور در اقتصاد جهانی، حیات کل جهان از نظر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به مخاطره جدی می‌افتد.
جمع بندی؛ تلاطم اقتصاد جهانی
کارشناسان بین‌الملل پیش‌بینی کرده‌اند انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات متحده تأثیر زیادی بر جامعه بین‌المللی خواهد داشت. آنها تاکید دارند خطوط سیاست خارجی هریس هنوز کاملا مشخص نیست و یا دستکم آشکارا مطرح نشده است.اما در صورت انتخاب دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، کارشناسان بین‌الملل انتظار دارند که ایالات متحده احتمالا از ایده حکومت جهانی فاصله بگیرد و رویکرد ملی گرایانه‌تری اتخاذ کند، اگرچه در هر دو شکل موضوع جهان از پیامدهای انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا تاثیر زیادی خواهد گرفت.
جاش لیپسکی Josh Lipsky یکی از مقام‌های سابق صندوق بین المللی پول که اکنون ریاست مرکز ژئواکونومیکس شورای آتلانتیک را بر عهده دارد، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین موضوعات کنونی برای اقتصاد جهانی، نتیجه انتخابات ایالات متحده، است. این انتخابات پیامدهای بزرگی بر سیاست تجاری، آینده دلار، اینکه رئیس بعدی فدرال رزرو چه کسی خواهد بود و مسائلی از این دست بر هر کشوری در جهان تاثیر می گذارد.

پیام آذری

به طور مثال تا حد زیادی انتظار می‌رود، در صورتی که هریس معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده و نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری به کاخ سفید راه یابد، همکاری‌های چندجانبه دولت آمریکا در زمینه مسائل آب و هوایی، مالیات و کاهش بدهی‌ها را از سر بگیرد.
در مجموع باید گفت، 27 کشور اتحادیه اروپا اروپا بیش از هفت دهه است که درگیر تاثیر و نفوذ قدرت ایالات متحده و تصمیمات سیاست خارجی این کشور بوده و هر نوع تغییر سیاست‌ها در این زمینه به طور مستقیم بر امنیت، اقتصاد و سیاست اروپا تاثیر گذار خواهد بود.
به طور مثال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2000 پیامدهای چشمگیری برای اروپا داشت. حمله نظامی آمریکا به عراق در زمان پرزیدنت جورج دبلیو بوش نقش مهمی در تضعیف حمایت از تونی بلر نخست وزیر بریتانیا و جناح میانه رو حزب کارگر داشت.
اروپا پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016، خود را درگیر یک جنگ تعرفه‌ها دید و مجبور شد پایان برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق هسته‌ای ایران( برجام) را که از آن حمایت کرده بود، بپذیرد. از نظر بسیاری از کشورهای جهان و از جمله اروپا اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، احتمالا همه توافقات بین‌المللی تغییر خواهند کرد. راست افراطی در ایالات متحده و اروپا و حتی قاره آمریکا جسورتر خواهد شد. همکاری دولت به دولت در زمینه تغییرات آب و هوایی و هوش مصنوعی به طور ناگهانی پایان خواهد یافت. نیاز اروپا به یک قدرت ژئوپلیتیکی به سرعت بسیار ضروری تر خواهد شد. علاوه براین، اروپا همچنان با فشار ایالات متحده برای پرداخت هزینه بیشتر، در امور مختلف مواجه خواهد شد. تضعیف می کند.
کارشناسان همچنین یکی از مهمترین پیامدهای جهانی انتخابات آمریکا را ناشی از تاثیر این رخداد بر اقتصاد جهانی می‌دانند.
تحلیلگران اقتصاد بین‌الملل می‌گویند: پیروزی ترامپ به احتمال زیاد تبعات بیشتری برای بسیاری از اقتصادها در جهان خواهد داشت و می‌تواند زنجیره‌ای از رویدادها را آغاز کند که ناشی از این موضوع است، به ویژه، تأثیر سیاست‌های تعرفه‌ای پیشنهادی ترامپ می‌تواند بر روابط اقتصادی این کشور با سایر کشورهای جهان تاثیر بگذارد و موجی از تنش‌های مالی‌- پولی و تجاری را در جهان و از جمله اروپا و چین و آسیا رقم بزند.
علاوه براین سیاست‌های آمریکا اول ترامپ به احتمال زیاد سبب افزایش نرخ بهره و دلار خواهد شد که این موضوع اقتصاد جهانی، به ویژه بازارهای نوظهور تحت تاثیر قرار خواهد داد.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/744440/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«سام درخشانی» در پشت صحنه «قهوه پدری» سریال تازه مهران مدیری/ عکس

آتش‌سوزی مجتمع مسکونی در خوی؛ 14 شهروند نجات یافتند

کاهش چشمگیر بارش‌ها در آذربایجان‌ شرقی

راه امام (ره) آن اسطوره مقاومت و فضیلت را ادامه دهید

توزیع 62 میلیون لیتر سوخت کشاورزی در اردبیل

امدادرسانی پلیس نمین به دامداران گرفتار در برف و کولاک

طرح احیای بافت تاریخی شهر اردبیل در مرحله پایانی قرار دارد

امدادرسانی پلیس شهر نمین به دامداران گرفتار در برف و کولاک

جابجایی خط انتقال آب در محدوده پل بسیج اردبیل/ آب مشترکان امروز وصل می‌شود

585 توان‌ یاب از خدمات ورزش‌ درمانی بهزیستی اردبیل برخوردار شدند

پویش «هر کارمند یک پتو» در مشگین‌شهر

گام‌های بلند منطقه آزاد ماکو برای همکاری های اقتصادی با ترکیه

آتش سوزی وحشتناک در خوی/ 14 نفر نجات یافتند

آتش‌سوزی چندین منزل مسکونی در خوی؛ نجات 14 نفر از مرگ حتمی

مانور امداد و نجات و پدافند غیر عامل در تکاب برگزار شد

مهار آتش سوزی مجتمع مسکونی در خوی/14 شهروند نجات یافتند

مهربان‌ترین استقلال تاریخ

مسمومیت 3 نفر با گاز مونوکسیدکربن در اردبیل

واکاوی تأثیر انتخابات آمریکا بر آینده دولت پزشکیان

هریس: از ایران می‌خواهیم به حمله اسرائیل جواب ندهد

راه اندازی 3 مرکز توامندسازی و صیانت اجتماعی بانوان بهبویافته از اعتیاد در خراسان شمالی

راه اندازی 3 مرکز توانمندسازی و صیانت اجتماعی بانوان بهبودیافته از اعتیاد در خراسان شمالی

کابوس ترامپ بر سر مهاجران/ بزرگ‌ترین اخراج عمومی تاریخ آمریکا در راه است

کامالا‌ تو کشور ما را نابود کردی، برو گم شو!

از جنیفر تا بدبانی؛ هنرمندان به کامالا هریس می پیوندند / احمقانه های ترامپ به نفع رقیب

ترامپ: بزرگترین اخراج مهاجران را در تاریخ آمریکا ثبت می‌کنم

حامیان فلسطین سخنرانی کامالا هریس را قطع کردند (ویدئو)

دیدار کارگردان سرشناس ترک با هنرمندان ایرانی

ترامپ خطاب به هریس : تو نابودگری؛ از کشور برو بیرون

«دیوید هریس»، بازیگر آمریکایی درگذشت

شهرت یک روستای ایران جهانی شد

حمایت رهبران مذهبی آمریکا از هریس

اعتراض حامیان فلسطین؛ سخنرانی «هریس» نیمه تمام ماند +ویدیو

کارگردان سرشناس ترک با کدام هنرمندان ایرانی دیدار کرد؟

فصل مشترک با شورا و شهرداری حل مشکلات مردم و تعامل با همدیگر است

میشل اوباما: زوال عقلی ترامپ واضح است! اینکه بعضی‌ها می‌خواهند به او رأی دهند ناامیدکننده است

آغاز سرشماری کشاورزی در سرعین

عکس/ آخرین نظرسنجی از رقابت ترامپ و هریس

حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای: چهره‌های علمی و فرهنگی ذخایر جامعه هستند/ لزوم مستندسازی درباره بزرگان

اگر ترامپ رای بیاورد مهاجران اخراج می شوند

بزرگ‌ترین اخراج مهاجران از آمریکا در راه است

اعتراض حامیان فلسطین سخنرانی هریس را نیمه تمام گذاشت

پنج شکارچی متخلف در باروق دستگیر شدند

قاچاقچی پوشاک در تبریز بیش از هشت میلیارد ریال جریمه شد

اجرای بیش از 860 هزار متر فیبر نوری در 15 شهر آذربایجان غربی

هدیه 12 میلیاردی استاد دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی به جبهه مقاومت

5.5 کیلومتر از رودخانه‌های بوکان لایه‌روبی شد

سوز سرمای پاییزی در آذربایجان‌غربی بیشتر شد

کاهش 50درصدی فوتی های ناشی از گاز گرفتگی در آذربایجان شرقی

کاهش 50 درصدی فوتیهای گازگرفتگی در آذربایجان شرقی