پیام آذری

آخرين مطالب

جان گرفتن امیدها برای احیای عمارت کلانتر تبریز اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ایسنا/آذربایجان شرقی عمارت کلانتر تبریز، متعلق به میرزا ابراهیم خان کلانتر، معروف به شرف‌الدوله، نماینده اولین دوره از مجلس شورای ملی و سومین شهردار خوشنام تبریز، موسس مدرسه شرف و کارگاه قالیبافی محله باغمیشه تبریز است که در تملک آموزش و پرورش قرار دارد؛ وضعیت نامطلوب این عمارت تاریخی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود که پس از سال‌ها امیدها برای احیای این عمارت تاریخی جان گرفته است‌.
از آخرین گزارش میدانی ایسنا از حال و روز عمارت کلانتر، چهار سالی سپری می‌شود و اینبار با وضعیتی مطلوب و ساماندهی شده نسبت به قبل، مواجه هستیم و خبری از کاشی‌های رنگی و گچ‌بری‌ها و حفاری‌های جویندگان طلا روی زمین نیست.
محوطه بنا تا حدودی ساماندهی و دیوارکشی شده و محدوده‌ها مشخص است و راه ورود به بنا با پل احداثی توسط شهرداری تبریز که تا حدودی نیز به حریم آموزش و پروارش وارد شده، هموار شده است؛ اما اقدام مرمتی خاصی از سال 99 تا کنون بر روی این بنا صورت نگرفته و خانه کلانتر همچنان به یک تلنگر برای ریزش، بند است.
این بنای 135 ساله که به صورت مشاعی در تملک مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک تبریز و شخص حقیقی قرار دارد و مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در خصوص بازدید اخیرش از خانه کلانتر با هدف بررسی وضعیت عمارت و تصمیم‌گیری در خصوص تعیین تکلیف این بنا با اشاره به استقبال آموزش و پرورش از بازسازی و احیای دوباره این عمارت، تحقق این امر را نیازمند همکاری بین بخشی دستگاه تعلیم و تربیت با دیگر نهاد ها به ویژه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، عنوان می‌کند.
مسعود سعادتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مکاتبات انجام شده با شهرداری تبریز، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و دستگاه قضا طی اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری، می‌گوید: احیای این مجموعه در شورای آموزش و پرورش، قابل طرح و بررسی بوده و پس از طی این مراحل، فرایند قانونی پروسه طی خواهد شد.
هر چند این خانه‌ی تاریخی تحت تملک اداره کل آموزش و پرورش استان است، اما اداره کل میراث فرهنگی وظیفه‌ی مرمت و احیا و حفظ آثار تاریخی را بر عهده داشته و انتظار می‌رود به عنوان نهاد نظارتی از هر گونه تخریب در این آثار ممانعت کند.
به گفته‌ی مسئولان اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی فاز نخست مرمت و احیای «باغ و عمارت کلانتر تبریز» در مرداد 97 شامل اقداماتی همچون سبک سازی پشت بام، آواربرداری و خاکبرداری و پی گردی اطراف بنا به اتمام رسیده و خاکبرداری و پی گردی ضلع شمالی بنا و ساخت دوباره آن، استحکام‌بخشی ایوان‌ها، گچ‌بری‌ها و دیوارهای دور تا دور بنا در راستای برنامه‌های تیم عملیاتی و نظارتی اداره‌کل میراث فرهنگ قرار گرفته و عملیات حفاظت و احیای خانه کلانتر تبریز طبق برنامه‌ریزی‌ها و با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان تا مرداد ماه ادامه دارد، پس از اتمام فصل نخست، اقدامات لازم برای اجرای فصل بعدی و تکمیل عملیات براساس اعطای کاربری مناسب این بنا توسط اداره‌کل آموزش و پرورش استان، انجام خواهد شد.

پیام آذری

مجموعه بزرگ «باغ و عمارت کلانتر» با مساحت 6550 متر مربع در شمال‌شرقی شهر تبریز، محله قدیمی باغمیشه قرار گرفته است، این اثر منحصر به فرد که متعلق به دوران قاجار (سال 1311 ه ق ) است، در تاریخ 27 مرداد 1382 با شماره ثبت 9712 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی است.
خانه کلانتر، خانه دو شهردار معروف تبریز، محل نگهداری بیماران اعصاب و روان بوده است که در آخرین کاربری‌اش، تبدیل به مدرسه شد و این خانه را با عنوان «کلانتر»، سومین شهردار تبریز می‌شناسند.
میرزا ابراهیم خان باغمیشه‌ای ملقب به شرف‌الدوله و مشهور به کلانتر، یکی از رجال سرشناس و معروف آذربایجان و همچنین نماینده‌ی مردم تبریز در مجلس شورای ملی در دوره‌ی اول بوده‌ که به اقتضای معتقدات آباء و اجدادی خودش مردی صوفی‌منش، خلیق، پای‌بند به اصول و صریح‌الهجه و مبادی آداب بود، همچنین او مردی دانش‌دوست و علم‌پرور و نسبت به طبقهٔ فضلا و دانشمندان عصر خویش علاقه و ارج خاص قایل بود. او از کج‌فهمی و اعمال نادرست برخی از هم‌وطنان خود که شئون مملکتی را مخدوش و باعث سرشکستگی و بدنامی ایران و ایرانی در انظار دیگران می‌شدند، سخت در رنج بود.
در سال 1321 ه. ق. سفری به روسیه جهت دیدار فرزندان و سیاحت و گردش داشت و به شهرهای قفقاز و تفلیس و مسکو رفت. محمد ولی خان تنکابنی در سال 1322 ه. ق. به حکومت اردبیل، مشکین، خلخال و طالش منصوب شد و به علت مناسبات دوستانه با شرف الدوله، او را با خود به اردبیل برد و به نیابت حکومت اردبیل منصوب کرد. شرف‌الدوله در اردبیل دست به کارهایی در زمینه نظم و ترتیب و آبادی شهر زد. محمد ولی خان تنکابنی در سال 1323 ه. ق. در پی بروز بیماری وبا در سراسر منطقه بدون اجازهٔ ولیعهد به تهران بازگشت و شرف الدوله نیز به اجبار تبریز بازگشت.
با صدور فرمان مشروطیت انتخاب نمایندگان آغاز شد. میرزا ابراهیم خان شرف الدوله با 37 رای از سوی اعیان تبریز نماینده شد و در 23 ذیقعده 1324 ه. ق. به همراه شش نماینده دیگر تبریز، از راه باکو و تفلیس عازم تهران شدند. نمایندگان تبریز در 24 ذیحجه 1324 ه. ق. به تهران وارد شدند و مورد استقبال فراوان قرار گرفتند.

پیام آذری

از همان آغاز ورود نمایندگان آذربایجان درگیری بر سر مشروطه آغاز شد و نمایندگان آذربایجان خواهان پذیرش اصل مشروطیت از سوی محمدعلی‌شاه بودند و در این مورد فخرالسلطنه را به عنوان واسطه برگزیدند، ولی محمد علی‌شاه از پذیرش هفت تقاضای نمایندگان امتناع ورزید و همه پیشنهادها را نپذیرفت به غیر از 12 اصل مهم که به رسمیت شناختن مشروطه و استقرار انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود.
شرف الدوله در بسیاری از موارد با وکلای تندروی آذربایجان مانند مستشار الدوله، حاجی میرزا ابراهیم آقا تبریزی و تقی زاده دارای اختلاف نظر بود. میرزا ابراهیم خان شرف الدوله تا 22 جمادی‌الاول 1326 ه. ق. در جلسات مجلس حضور یافت و پس از به توپ بسته شدن مجلس، از منزل خود متواری شد و در 24 جمادی‌الاول 1326 ه. ق. به منزل میرزا جواد خان سعدالدوله پناه برد، البته منزل او در تبریز توسط قوای رحیم خان غارت و ویران شد.
پس از تصرف تهران توسط قوای مجاهدین، محمدولی خان سپهدار اعظم به شرف الدوله پیشنهاد حکومت قزوین را داد و در جمادی‌الاول،1327 ه. ق. شرف‌الدوله به حکومت قزوین منصوب شد ولی بیش از چند ماهی در این سمت باقی نماند و به تهران بازگشت. میرزا ابراهیم خان در 1328 ق. به تبریز بازگشت و در سال 1330 ه. ق. که صمدخان شجاع الدوله به تبریز حمله برد و آن را تصرف کرد و در نهم محرم 1330 ه. ق. شرف الدوله توسط ماموران شجاع الدوله دستگیر و به باسمنج فرستاده شد. وی پس از مدتی کوتاه آزاد شد.
شرف الدوله پس از آزادی ایران را ترک کرد و برای ملاقات فرزندان خود راهی روسیه شد؛ با آرام شدن اوضاع و خروج نیروهای روس، به تبریز بازگشت و همچنان با حمایت دکتر مصدق، سمت کلانتری تبریز را بر عهده داشت.
در سال‌های پایان عمر به علت پیری و فرسودگی، در کارهای شهر و ارزاق و کلانتری چندان دخالتی نداشت و در باغمیشه عزلت گزیده و به کارهای شخصی خود رسیدگی می‌کرد.
وی در در سال 1334 ه. ق. مدرسه‌ای با نام شرف یا شرفیه در محله باغمیشه تاسیس نمود که امروزه دبستان خیام نامیده می‌شود. همچنین در سال 1346 ه. ق. با شراکت پسرش مهندس کلانتری یک کارخانه قالی بافی برای کمک به کودکان و جوانان بیکار در باغمیشه تاسیس کرد».
نوادگان ابراهیم خان کلانتر در ششگلان تبریز ساکن هستند و کتاب روزنامه خاطرات هم نوشته‌ی یحیی ذکاء، پسر محمود میرزا از نوادگان ابراهیم خان کلانتر است.
مستندات نشان می‌دهد که حدود 600 خانه تاریخی در کهن شهر تبریز وجود دارد که برخی از آن‌ها پیشینه‌ی تاریخی غنی و نقش مهمی در زمان خودشان داشته‌اند، اما اداره کل میراث فرهنگی توان کافی برای حفظ و احیای این 600 خانه را نداشته و نیاز به مشارکت بخش خصوصی و مردم برای سر پا نگه داشتن تاریخ زنده‌ی تبریز است، استفاده از تجارب موفق شهرهایی مانند اصفهان می‌تواند الگوی خوبی در استفاده‌ی بهینه از خانه‌های تاریخی باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/743836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف محموله 6 تُنی چوب قاچاق در بوکان

حضور نونهال کاراته‌کای مراغه‌ای در مسابقات آسیایی

آغاز مسابقات کارکنان بانک های کشور در کیش

متخلفان در حوزه پیشگیری از بیماری های پشه آئدس معرفی خواهند شد.

تأکید مجمع نمایندگان استان اردبیل به انتخاب استاندار بومی

معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی نانوهیل

تولید نانوذرات کاراتر لیپیدی برای بهبود انتقال دارو

افتتاح دفتر استاندارد سازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

احیای صنعت دستی چاقوسازی در اردبیل

اقتصاد کشاورزان با آموزش و ترویج کشاورزی تقویت پیدا می‌کند

افتتاح دفتر استانداردسازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

یادواره شهدای ورزشکار مشگین شهر با محوریت شهدای جبهه مقاومت برگزار شد

جاده پونل به خلخال دوباره مسدود شد

معرفی برترین‌های جشنواره استعدادیابی شنای دختران اردبیل

جاده پونل به خلخال مسدود شد

اتمام پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارهای شهر اردبیل تا پایان امسال

نوزاد پسر 4/5 کیلویی به روش زایمان طبیعی در اردبیل متولد شد

تولد نوزاد 4/5 کیلویی به روش زایمان طبیعی در اردبیل

برداشت انار در استان اردبیل آغاز شد

نصب 9 دستگاه جدید شتاب‌نگار زلزله در سطح استان

تولد نوزاد 4 ونیم کیلویی به روش زایمان طبیعی در اردبیل

آغاز سرشماری پاییزه قرقاول/ روند افزایش جمعیت قرقاول در اردبیل

قیمت انواع حبوبات 6 آبان 1403

ریزش بهمن محور پونل – خلخال را مسدود کرد

قرارگاه نصر با هدف پشتیبانی از جبهه جنگ علیه رژیم صهیونیستی تشکیل شده است

قطعی برق در شوط

پیاده روی خانوادگی در بخش ارس شهرستان پلدشت

مسابقه کشتی بین تیم‌های پلدشت و بازرگان

برداشت بذر از جنگل‌های سردشت

قایقی سوار بر موج مشکلات/ حکایت دانش‌آموزانی که با قایق به مدرسه می‌روند

5 راهکار علمی برای نجات دریاچه ارومیه از بحران

بر خورد جدی با متخلفان مالی در راستای صیانت از حیثیت مجموعه شهرداری تبریز

واکنش مردم تبریز به ترقه‌بازی رژیم صهیونیستی

هشدار بایدن نسبت به دور دوم ریاست جمهوری ترامپ

بیانسه از کدام کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا حمایت کرد؟

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان منصوب شد

قیمت امروز انواع آهن آلات ساختمانی و صنعتی؛ 6 آبان 1403/ ترکش‌های حملات اسرائیل به بازار آهن‌آلات خورد

نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها؛ پیش‌گویی‌ها و شرط‌بندی‌ها درباره انتخابات آمریکا و نتیجه‌ی قطعی انتخابات آمریکا

آخرین تلاش‌های بایدن برای پیروزی هریس؛ ترامپ بازنده است

علیرضا بیرانوند به هواداران تراکتور تبریز: بیایید یادگار را پر کنیم

عقد قرارداد ساخت ابزار آلات قدیم رصدخانه تاریخی مراغه

جمع آوری کمک های مردمی برای مردم مظلوم و جنگ دیده غزه و لبنان

معرفی فرماندار تبریز

دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای امنیت با رهبر معظم انقلاب | آیت‌الله خامنه‌ای: شرارت رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری

امام خامنه‌ای: باید قدرت ایران به رژیم صهیونیستی فهمانده شود

دیدار خانواده‌های شهدای امنیت با رهبر انقلاب

امام خامنه‌ای: باید خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد

ترکیب احتمالی تراکتور مقابل آلومینیوم؛ اندیشه‌های اسکوچیچ برای طلسم‌شکنی در تبریز

تیم ام دات آر بر سکوی نخست مسابقات دستجات آزاد اسکیت اینلاین هاکی ایستاد

سی‌ان‌ان: تلاش‌های دولت بایدن در کاهش التهاب خاورمیانه دستاوردی نداشته است