پیام آذری

آخرين مطالب

نشست تخصصی «هوش مصنوعی، دین و رسانه های نوین» برگزار شد مقالات

نشست تخصصی «هوش مصنوعی، دین و رسانه های نوین» برگزار شد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا نشست تخصصی «هوش مصنوعی، دین و رسانه های نوین» ذیل همایش ملی «دین فرهنگ و رسانه های نوین» پیش از ظهر امروز در دانشکده دین و رسانه به دبیری محمدرضا دکتر قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه برگزار شد.
در اولین ارائه مقاله «رسانه‌های نوین و عاملیت معرفتی: بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر عاملیت سیاسی- اجتماعی در بستر شبکه‌های اجتماعی» توسط سرکار خانم دکتر راضیه مهرابی کوشکی دکتری علوم سیاسی،استادیار گروه مطالعات بین الملل علم و فناوری پژوهشکده مطالعات فناوری، پس از پرداخت به «نظریات و چشم اندازها پیرامون هوش مصنوعی و عاملیت سیاسی- اجتماعی» به راهکارهای لازم پرداخت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
چکیده این مقاله تقدیم شما می شود
مردم‌سالاری بر این فرض بنیادین بناشده که شهروندان بر اساس نوعی آگاهی که مبتنی بر اراده و خواست ایشان است در امور مدنی و سیاسی مشارکت می‌کنند و نظام‌های مردم‌سالار وظیفه‌دارند به تحقق اراده جمعی در جامعه و سیاست کمک کنند. امروزه رسانه­های نوین به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی به کمک فناوری هوش مصنوعی به تولید و توزیع اطلاعات نادرست، جعلی و مغرضانه می‌پردازند و نظم دموکراتیک را مخدوش می­سازند. به‌بیان‌دیگر مداخله و حضور فناوری‌های هوشمند در رسانه‌های اجتماعی به این مسئله بنیادین دامن زده که این اراده و انتخاب الگوریتم‌های هوش مصنوعی است که سرنوشت سیاسی و مدنی جوامع را تعیین می‌کند نه آگاهی و اراده شهروندان. درحالی‌که مشروعیت نظم دموکراتیک مشروط بر این است که بازتاب داوری حساب‌شده و سنجیده عموم مردم و نه واکنش سرسری و غیرارادی آنان باشد. در این مقاله پرسش اساسی این است که هوش مصنوعی در بستر رسانه‌های نوین به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی چگونه بر عاملیت سیاسی- اجتماعی اثر می‌گذارد و اراده و معرفت سیاسی- اجتماعی او را دست‌کاری می­نماید؟ در این راستا با مراجعه با ارائه نظری و مطالعات تجربی موجود و تحلیل مهم‌ترین مضامین مرتبط تلاش می‌شود این اثرگذاری کمتر مطالعه شده و نوین تبیین گردد.
مطالعه اولیه نشان می‌دهد الگوریتم‌های هوش مصنوعی در رسانه‌های اجتماعی از طریق راهبردهای متنوعی، کنترل شهروندان بر معرفت، باورها و رفتارهای سیاسی و مدنی‌شان را دست‌کاری می‌کند که مهم‌ترین آن عبارت است از: آسیب معرفتی تدریجی، هک شناختی، فرسایش معرفت فردی، تضعیف معرفت علّی، افزایش معرفت احساسی و ایجاد فاصله معرفتی . به نظر می­رسد لازمه کاستن از این اثرگذاری فعال نمودن عاملیت معرفتی شهروندان از طریق خودآگاهی آنان و آموزش تفکر انتقادی است به‌نحوی‌که یک نظم دموکراتیک درونی و پایدار در افراد ایجاد شود و کنترل محیط معرفتی از رسانه‌های اجتماعی هوشمند خارج گردد.
نسبت سنجی دین و هوش مصنوعی در بستر رسانه های نوین
ارائه دوم نیز مقاله «نسبت سنجی دین و هوش مصنوعی در بستر رسانه های نوین» نوشته حجت الاسلام دکتر محسن قمرزاده استادیار و مدیرگروه معارف و دروس عمومی دانشگاه صداوسیما و ابوالفضل فرخی دانشجوی کارشناسی ارشد تهیه کنندگی تلویزیون-گرایش مستند توسط حجت الاسلام قمرزاده برگزار شد.
این مقاله در ابتدا به تعریف رابطه دین و فناوری در دوران معاصر پرداخته و در ادامه نیز جایگاه دین در رسانه های نوین را بررسی کرده است؛ همچنین با طرح سه‌گانه‌ی دین،هوش مصنوعی،رسانه‌های نوین؛ نسبت این سه مقوله با یکدیگر را سنجیده است.
چکیده این مقاله تقدیم شما می شود:
رابطه بین هوش مصنوعی و دین در بستر رسانه‌های جدید، شکل پیچیده‌ای از ابعاد اخلاقی، فلسفی و اجتماعی-فرهنگی را در بر می‌گیرد. همان‌طور که امروزه فناوری‌هوش مصنوعی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، ناگزیر با باورها، اعمال مذهبی و انتشار اطلاعات و تبلیغات دینی در بستر رسانه‌های جدید پیوند ایجاد می‌کند. این مسئله هم فرصت‌ها و هم چالش‌هایی را ارائه می دهد و راهکارهایی به وجود می‌آورد که افراد با ایده‌ها، آیین‌ها و مبانی مذهبی در عصر دیجیتال درگیر شوند.پلتفرم‌های آنلاین و الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، منابع دینی مختلف مانند؛ متون مقدس، موعظه‌ها، و مطالب عبادی را متناسب با ترجیحات و اعتقادات فردی، فعال می‌کنند. همچنین، ربات‌های چت هوش مصنوعی و دستیاران مجازی توسط سازمان‌های دینی برای ارائه راهنمایی، پاسخ به سؤالات فقهی و احکام و مشورت به افرادی که به دنبال مشاوره دینی هستند،می‌توانند به کار گرفته شوند. از طرفی، مواردی مثل واقعیت مجازی(متاورس) برای ایجاد محیط‌های مذهبی افراد را قادر می‌سازد در زیارت‌های مجازی، مراسم مذهبی و عبادات عمومی شرکت کنند و این مسئله در عصر نوین دیجیتال، زمینه جدیدی را برای استفاده از علوم رسانه‌ای نوین در خدمت دین ایجاد می‌کند. این پژوهش کیفی است و با استفاده از روش اسنادی-کتابخانه‌ای انجام شده است.هدف، در این نوشتار مطالعه نسبت سنجی دین و هوش مصنوعی در بستر رسانه‌های نوین،با روش توصیفی-تحلیلی می‌باشد تا رابطه و پیوندهای هوش مصنوعی و ظرفیت‌های دین در چهارچوب رسانه‌های نوین برای دغدغه‌مندان حوزه دین و رسانه تبیین شود.
تأثیر هوش مصنوعی و رسانه های نوین بر دین و آینده مدیریت رسانه ها
آخرین مقاله نیز با عنوان «تأثیر هوش مصنوعی و رسانه های نوین بر دین و آینده مدیریت رسانه ها» نوشته، مجتبی امیری دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و زهرا حاجی احمدی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران توسط دکتر امیری ارائه شد.
این مقاله به پیشرفت­های چشمگیر حوزه هوش مصنوعی و فناوری­های نوین رسانه­ای اشاره کرده و تأثیر این دو عامل بر دین و مدیریت رسانه­ها را حائز اهمیت دانسته است از این رو به دنبال رسیدن به دست نتایجی است که برای افراد و سازمان­های مدیریت رسانه­­ای را مفید واقع شود.
روش تحقیق اخذ شده در این مقاله سناریونویسی است که نوعی آینده‌پژوهی بوده و یکی از بهترین روش ها برای تعیین راهکارها در مواجهه با فناوری و ابتکارات نو است.
چکیده این مقاله تقدیم شما علاقه مندان می شود:
زمینه و هدف: این مقاله با عنوان تأثیر هوش مصنوعی و رسانه­های نوین بر دین و آینده مدیریت رسانه­ها نگاشته شده است. به این منظور، عنوان مقاله از تازگی برخوردار است. با توجه به پیشرفت­های چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی و فناوری­های نوین رسانه­ای، نقش و تأثیر این دو عامل بر دین و مدیریت رسانه­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش با پرداختن به موارد ذکر شده، به دست آوردن نتایجی کارآمد و مفید برای افراد و سازمان­های مدیریت رسانه­­ای را هدف قرار داده است.
­­روش: روش پژوهش کیفی و با استفاده از سناریونویسی آینده­پژوهی انجام شده است که به تأثیر هوش مصنوعی و رسانه‌های نوین بر دین و آینده مدیریت رسانه‌ها می­پردازیم. بیان چالش­های آن نیز به مدیران رسانه‌ها کمک می­کند بهترین استراتژی‌ها را برای استفاده از هوش مصنوعی و رسانه‌های نوین در مدیریت رسانه‌ها پیدا کنند و بتوانند به توسعه دانش در این حوزه کمک کنند.
یافته­ها: بر اساس یافته­ها، با رشد سریع و روزافزون تکنولوژی در آینده­ای نزدیک، به نظر می­رسد شاهد بهره­گیری و تأثیرپذیری رسانه­ها از یکدیگر نیز خواهیم بود. به عبارت دیگر؛ شاهد تأثیر و استفاده از فرآیند این فناوری ( هوش مصنوعی) در اکثر منابع اطلاعاتی و اطلاع­رسانی انواع مختلف هر گونه ( انتقال ) پیام( دینی و غیر دینی) به مخاطب و مخاطبان هدف از طریق کانال­های متفاوت رسانه­ای خواهیم بود.
نتیجه­گیری: در نهایت سعی شده است در این مقاله با بررسی و اشاره به کاربردها یا کارکردهای هوش مصنوعی در صنعت­های مختلف رسانه­ای و همچنین شناخت برخی از وظیفه­های مدیران رسانه­ای آینده، راهنمایی برای مدیران آینده باشیم و در ادامه پیشنهاداتی نیز به دیگر محققین ارائه دهیم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/739791/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

90 درصد دریاچه ارومیه خشک شد

توسعه جزایر سه‌گانه با گردشگری

چه شد که سسک فابرگاس تصمیم به ترک بارسا گرفت؟

ترامپ برای ایلان ماسک چه نفعی دارد ؟

نگاه‌های خیره گاریدو به ستاره مورد اطمینان (عکس)

سفر 1000 کیلومتری با تکنولوژی پلاگین هیبرید از تهران تا تبریز

شعار هواداران استقلال علیه بازیکنان / فرار شهریاری از ورزشگاه!

ارمنستان: کریدور زنگه‌زور یک خط قرمز غیرقابل‌مذاکره است

عکس/ 3 شهیدی که 50 سال پیش برای حفظ جزایر خلیج فارس دادیم

محکومیت 6 میلیارد ریالی قاچاقچی سوخت در اردبیل

لزوم هم افزایی و بسیج ظرفیت‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نشست مشاورین وزرا در امور ایثارگران با موضوع برگزاری«رویداد بلندا» برگزار شد

رحیم سرهنگی از ساخت 58 کلاس درس از ابتدای سال تاکنون در کیش خبر داد

حمایت بیمه سلامت از افراد فاقد بیمه درمانی

لزوم ارتقاء اعتماد عمومی به دستگاه قضایی

مجازات قاچاقچی سوخت در اردبیل

شعبه بیمه ملت در اردبیل افتتاح شد

سه طرح ورزش دانش‌آموزی در مدارس استان اردبیل اجرا می‌شود

بازگشت روند تکثیر گونه گاماروس و افزایش جمعیت آن در دریاچه نئور

ضرورت راه‌اندازی کامل سیستم ارتقا تصفیه خانه فاضلاب شهر اردبیل

تصاویر/ افتتاح دفتر گروه درس دفاع مقدس و مقاومت در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

تردد روزانه بیش از پنج هزار نفر از مرز رازی

عملیات اجرایی 2 سالن ورزشی چند منظوره در مهاباد آغاز شد

اهدای 100 جلد کتاب به مدرسه کم‌برخوردار ارومیه

لب‌خوانی حرف‌های بایدن به اوباما: من از هریس قوی‌ترم + فیلم

بایدن به طور خصوصی به اوباما گفت که از هریس قوی‌تر است

سحر دولتشاهی ترک موتور مهراد صدیقیان نشست+ عکس

ویدئو | فیلمی پرحاشیه از کامالا هریس در جمع دانشجویان آمریکایی

تاثیر 50 درصدی روان درمانی در ترک اعتیاد!

ساخت بیش از هزار و 500 کلاس درس در آذربایجان‌غربی

وضعیت هوای فردا دوشنبه 30 مهر 1403 | هشدار سازمان هواشناسی + فیلم

کمک میلیاردی بانوی تبریزی به جبهه مقاومت

بخش محوری فعالیت کانون‌های مساجد برای نوجوانان باشد

ابلاغ حکم وزیر به رئیس شورای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی

هشدار جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برای برداشت محصول

تاکید بر نظارت و پیگیری مجدانه خادمین شهدا در خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگری

سیزدهمین گردهمایی آزادگان سرافراز اردوگاه تکریت 11 کشور در مازندران برگزار شد

جانباز ٧٠ درصد دوران دفاع مقدس «حاج حسین واحدپرست» به همرزمان شهیدش پیوست

سومین نمایشگاه و جشنواره ملی «هنرهای تجسمی ایثار» برگزار می‌شود

موفقیت دانش آموزان و دانشجویان شاهد و ایثاگر موجب افتخار است

دومین کمیسیون پزشکی در استان البرز برگزار شد

یادواره شهدای شهرستان بن برگزار می شود

مراسم تشییع پیکر سردار حمایت همایون در گرمی + فیلم

هشدار نارنجی هواشناسی در اردبیل

ارومیه یخ زد

افتتاح دفتر گروه درس دفاع مقدس و مقاومت در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

ماهواره خیام به کمک احیای دریاچه ارومیه می‌آید

ریخت‌وپاش به سبک ایلان ماسک؛ هر روز به یک نفر یک میلیون دلار!

ببینید | کاملا هریس: اسرائیل مرتکب نسل کشی شده است

ویدئوی پر حاشیه از کامالا هریس در جمع دانشجویان آمریکایی | واکنش به نسل‌کشی در غزه