پیام آذری

آخرين مطالب

سالمندی از فرصت تا چالش گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ایرنا، سالمندان، کوله باری از تجربه با چاشنی توصیه و نصیحت بزرگسالانه دارند و راه‌هایی که امروز جوانان در زندگی خود می‌پیمایند را آن‌ها سال‌های قبل تر گذرانده و نتیجه تمام آن انتخاب‌های خوب و بد را دیده‌اند.
همه ما به حضور بزرگترهای دغدغه مند در زندگی نیاز داریم که گاهی از گوشمان بگیرند و نصیحتمان کنند و چه بسا حداقل یک بار پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان در عالم بچگی ما در گوش هایمان زمزمه کرده‌اند: «بچه جان من این راه را رفته‌ام، تو دیگر نرو.
آخرش تباهی است. آزموده را آزمودن خطاست.»
احترام و دست بوسی در مقابل عمری که بزرگترهای سالمند با تمام خوشی و بدی گذرانده‌اند، شاید کمترین کاری باشد که می‌توان در حق آن‌ها کرد و احترام به آن‌ها بر همه ما واجب است.
فراتر از تمامی این مباحث، موضوع سالمندی جامعه یک بعد کلان اجتماعی و اقتصادی دارد که چشم پوشی از آن می‌تواند ما را با چالش‌های اساسی در آینده پیش رو مواجه کند.
اگر جمعیت سالمند در مقابل جمعیتی که در سن کار قرار دارند، از یک حدی فراتر رود، جامعه را با چالش نیروی کار مواجه می‌کند و از سویی نیز زیرساخت‌های لازم در جامعه برای برخورداری سالمندان از آن‌ها لازم است.
جمعیت سالمند آذربایجان شرقی در مدت 30 سال سه برابر شد
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: وقتی دو سوم جمعیت هر کشوری بین 15 تا 65 سال باشند آن جمعیت وارد پنجره جمعیتی می شود، اقتصاددانان از اصطلاح فرصت جمعیتی و یا فرصت طلایی جمعیت برای آن استفاده می کنند ولی الزاما پنجره جمعیتی به فرصت جمعیتی تبدیل نمی شود.
رضا ایمانی افزود: زمانی پنجره جمعیتی معنی فرصت پیدا می کند که این گروه جمعیتی در وضعیت اشتغال باشند و بهره وری داشته باشند به طوری که بتوانند اقتصاد جامعه را رشد دهند.
وی ادامه داد: بر اساس سرشماری‌ها، درصد جمعیت کمتر از 15 ساله استان 45.5 درصد در سال 65 به 22.9 درصد در سال 95 رسید و درصد جمعیت بین 15 تا 65 ساله استان از 51.6 درصد به 69.9 درصد افزایش یافت.
وی گفت: درصد جمعیت سالمند و بالای 65 ساله استان نیز در سال 65، 2.9 درصد بود که در سال 95 به 7.2 درصد رسید و این رقم در حال افزایش است.
ایمانی با بیان این‌که جمعیت کشورمان در قرن اخیر بیش از هفت برابر شده و رشد جمعیت نیز با نوساناتی همراه بوده است، اظهار کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس اصل 85 قانون اساسی در یک کمیسیون مشترک با هدف افزایش جمعیت و کاهش عوارض سالخوردگی بررسی شده و در 24 مهرماه به تصویب مجلس رسید و در 11 آبان ماه 1400 با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال از تایید شورای نگهبان گذشت.
وی افزود: این قانون با 73 ماده به عنوان مهمترین اقدام جمعیتی در تاریخ تقویم ایران است و تاکنون در تاریخ قانون گذاری کشور اقدامی با این جامعیت و ابعاد گسترده در حوزه سیاست‌های جمعیتی وجود نداشته است.
وی، محور اصلی این قانون را فرزند آوری و افزایش جمعیت عنوان کرد و اقداماتی چون افزایش خوابگاه های دانشجویان متأهل، تسهیل گری ازدواج، ارتقاء سلامت مادر و کودک، استفاده از نهادهای رسمی همسریابی، پوشش بیمه ای برای مادران و کودکان، افزایش متخصصان حوزه سلامت، باروری و درمان ناباروری، بیمه درمان زوجین نابارور و ارائه خدمات و تسهیلات به زنان شاغل را از جمله موارد ذکر شده در این قانون دانست.
چهار درصد سالمندان آذربایجان شرقی تحت پوشش بهزیستی هستند
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: اکنون تنها چهار درصد از مجموع جامعه آماری سالمندان استان تحت پوشش مستقیم خدمات بهزیستی قرار دارند.
فرگل صحاف خاطرنشان کرد: تعداد افراد سالمند بالای 60 سال آذربایجان شرقی، 534 هزار نفر است که از این تعداد 21 هزار و 134 نفر به طور مستمر از خدمات بهزیستی استان بهره مند می شوند.
وی با اشاره به فعالیت 10 مرکز نگهداری سالمندان در استان، گفت: اکنون تعداد 476 سالمند در مراکز نگهداری شبانه روزی استان زندگی می‌کنند.
وی، روند افزایش جمعیت سالمندی استان را بحرانی دانست و اظهار کرد: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های پیر کشور به شمار می‌آید که نسبت جمعیت بالای 60 سال آن در سال‌های اخیر روند بسیار صعودی به خود گرفته است بنابراین نیاز بیشتری به مراقبت‌های توان بخشی از این جمعیت در سال‌های آینده خواهیم داشت.
صحاف ادامه داد: 11 مرکز خدمات درمانی در منزل تحت نظارت بهزیستی آذربایجان شرقی وجود دارد که 680 نفر تحت پوشش بهزیستی که اغلب آن‌ها سالمند هستند از این خدمات بهره مند می‌شوند.
وی با بیان این‌که ظرفیت مراکز نگهداری سالمندان استان خالی است، اظهار کرد: مراکز نگهداری سالمندان که بیشتر شبیه بیمارستان هستند رفته رفته کنار گذاشته می شوند و بر اساس آیین نامه‌ها، مراکزی شبیه به هتل و یا سوییت که سالمندان بتوانند هم‌چون منزل شخصی، وسایل زندگی خود را نگهداری کنند، در کانون توجه قرار دارد.
وی تاکید کرد: سالانه نزدیک به 50 میلیارد ریال صرف تهیه و توزیع تجهیزات بین سالمندان استان می‌شود و سعی می‌کنیم تا حد امکان، سالمندان را در خانه و کنار خانواده خود با پرداخت مستمری، حق پرستاری، کمک هزینه و فرستادن مراقب به منزل حمایت کنیم اما اگر امکان زندگی در کنار خانواده خود را نداشته باشند به مراکز شبانه روزی هدایت می‌کنیم.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که توجه به سالمندان از قانون برنامه توسعه سوم تا به امروز مطرح شده است از تهیه برش استانی برنامه عملیاتی سند ملی سالمندان خبر داد.
پل‌های عابرپیاده معضل سالمندان تبریزی
یکی از موارد مهم در بحث زیرساخت‌های شهری برای سالمندان که در آینده برای استان ما باید مورد توجه قرار گیرد، پل‌های هوایی و پله‌های برقی کلانشهر تبریز است که امروزه به یک معضل بزرگ شهری تبدیل شده است.
پل‌های عابر پیاده بسیاری در سطح شهر وجود دارد اما اگر به صورت اتفاقی به یکی از این پل‌ها سری بزنیم، وضعیت اسفناک پله‌های برقی که از کار افتاده و زباله‌هایی که بر پله‌های خراب آن جمع شده است، به چشم می‌خورد.
از سویی پل‌های عابر پیاده باید جهت تردد سالمندان و افراد ویلچر سوار دارای آسانسور باشند در حالی که چنین امکانی در تبریز وجود ندارد بنابراین عملا تردد سالمندان از طریق این پل‌های عابر پیاده با مشکل بزرگی مواجه است.
در این راستا سامان احمدزاده ، معاون فنی شهردار تبریز در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: پل‌های عابر پیاده بسیاری در سطح شهر تبریز وجود دارد که جهت تردد آسان شهروندان ساخت و نصب شده است.
وی افزود: این پل‌ها باید دارای پله برقی و آسانسور جهت تردد آسان اقشار مختلف باشند اما متاسفانه هزینه اجرا و نگهداری آن‌ها بسیار بالا است.
وی ادامه داد: شهرداری اکنون تنها می‌تواند موارد موجود را به سختی حفظ کند هرچند تلاش می‌شود تا اقدامات مربوطه برای بهبود شرایط پل‌های عابر پیاده اتخاذ شود اما هزینه آن‌ها بالا است.
کارشناسان مسایل جمعیت در تبیین چرایی پیری جمعیت آذربایجان شرقی معتقدند که کاهش آمار ازدواج، افزایش طلاق و کاهش زاد و ولد از جمله متغیرهای تاثیرگذار در تند شدن ضرباهنگ پیری جمعیت استان است که باید با تکیه بر شیوه های علمی، کاری برای آن شود.
از این نگاه، تصمیم سازان باید با بهره گیری از آموزه های اعتقادی مردم و نیز تجارب کشورهای دیگر دنیا و با در نظر گرفتن مشوق های چشمگیر برای ترغیب خانواده ها به ازدواج و زاد و ولد اقدام کنند چرا که سالمندان هر چند گنجینه هایی برای هر جامعه محسوب می شوند اما پویایی جامعه نیازمند نیروی جوان است.
استان‌ها آذربایجان شرقی 0 نفر

پیام آذری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/737513/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تالاب درگه سنگی نقده از وضعیت مساعد آبی برخوردار است

انجام آزمایش پمپاژ چاه آب شرب روستای حاجتکده شهرستان خوی

وارد آمدن خسارت به تاسیسات آب و فاضلاب در شهرستان پیرانشهر

رفع کدورت آب خام تصفیه خانه آب شهر‌های سردشت و ربط

حضور مرکز نوآوری و فناوری سازمان منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه خدمات فناوری و کسب و کار ارومتکس 2024

پیشکسوتان شناسنامه ورزش زنجان هستند

آغاز کشت پاییزه غلات در پیرانشهر

برگزاری 112 دوره آموزش مهارتی در مهاباد

سارق جنایتکار زن ارومیه‌ای را کشت!

شناسایی و دستگیری مرد شیطان صفت حیوان‌آزار در ارومیه

توقیف 75دستگاه خودرو به علت کشف حجاب  در خوی

مدیریت شهری باید در اولویت اول به فکر ایجاد نشاط اجتماعی باشد

تردد متکدیان در شهر هم برای شهر و هم شهروندان می‌تواند یک تهدید اجتماعی باشد

گرمخانه در حال ساخت شهرداری تا زمستان سال جاری آماده بهره برداری شود

مدیریت شهری همیشه در کنار دانشگاه‌ها بوده است

دستگیری 45 توزیع کننده مواد مخدر در اشنویه

دستگیری فرد متخلف حیوان‌آزاری در ارومیه/ مرد کفتار صفت سگ را با طناب به ماشین بسته و او را می کشید

دستگیری متخلف حیوان آزاری در ارومیه

ناکام ماندن شکارچیان متخلف در زیستگاه های حیات وحش شهرستان باروق

تأمین آب شرب سالم برای 130 هزار مشترک شهرستان خوی

افتتاح آسفالت معابر روستای گلاز اشنویه

100 درصد شهرها و 99 درصد مناطق روستایی ایلام از نعمت گاز بهره‌مند هستند

گنبد امامزاده عبدالله ترک خورد/ بنا نم کشید +تصاویر

قیمت امروز آهن آلات – دوشنبه 16 مهر 1403/ بی‌تفاوتی بازار آهن به جنگ

صدور 13 هزار و 25 کارت بازرگانی و کارنه‌تیر در اتاق بازرگانی تبریز

اتفاق نگران کننده برای علیرضا بیرانوند در تبریز

دلیل ترک فوری کمپ دیوید توسط جو بایدن

قیمت روز انواع آهن آلات – دوشنبه 16 مهر 1403 / آهن آلات در رکود؛ جنگ بی‌تاثیر

یک عکاس آس در شرف ترک ایستگاه فضایی بین‌المللی است. در اینجا بهترین شوت های او وجود دارد

انگیزه مبهم قاتل 67 نفر را کشت و 23 نفر تعرض کرد+عکس

علت بوی نامطبوع گاز در مناطقی از تبریز

گزارش ایسنا از نشست بررسی جایگاه رسانه در تحولات اخیر منطقه در دانشگاه تبریز

کامالا هریس: اسرائیل متحد نزدیک آمریکا است

اصول مدیریتی از نگاه خواجه نظام‌الملک طوسی

20 میلیارد را نمی‌دهم و 5 میلیارد شیرینی به هیات مدیره پرسپولیس را هم پس می‌گیرم

منشی‌پوری: انتخاب ترامپ فاجعه است؛ ولی طرفدارانش به دو دلیل به او رأی می‌دهند / کامروا: می‌توان با ترامپ معامله کرد

فولادی‌ها اتوبوس را جایگزین هواپیما کردند

تیم های تراکتور تبریز و فولاد خوزستان در تقابلی سرنوشت‌ساز

رونمایی ازکتاب «خاطرات ترک خورده» در قائم شهر

عملکرد ضعیف علیرضا بیرانوند در تبریز

چرخ‌زنی خودروسازان در دام زیان؛ صنعت خودرو در سراب سود!/ 25 هزار نفر نیروی مازاد در سایپا و ایران‌ خودرو چه می‌کنند؟

آغاز به کار جشنواره بزرگ گردشگری اقوام ایرانی در بوستان سهند

حکایت زندگی در تاریکی: از اعتیاد تا امید به بهبودی

اجرای 692 میلیارد ریال پروژه در برق تبریز

علیرضا بیرانوند در ترکیب تراکتور تبریز ؛ پوستر کنایه‌آمیز تراکتوری‌ها سوژه شد

گنبد یک امامزاده تاریخی در شهرری ترک خورد + عکس

فوری | رقیب تراکتور از آسیا کنار گذاشته شد | تبعات نیامدن به ایران

خوان کارلوس گاریدو در اوج موفقیت باشگاه پرسپولیس ایران را ترک کرد

فوری | تاوان رقیب هندی تراکتور؛ حذف از آسیا به دلیل نیامدن به ایران

حذف تیم هندی از آسیا؛ حریف تراکتور نقره داغ شد