پیام آذری

آخرين مطالب

سقط جنین غیرقانونی در ایران؛ 150 میلیون تومان! علمي

سقط جنین غیرقانونی در ایران؛ 150 میلیون تومان!
  بزرگنمايي:

پیام آذری - هیچ آمار دقیقی از سقط جنین در ایران در دست نیست. چراکه عمده دلیل این اتفاق تلخ به‌صورت زیرزمینی و غیرقانونی صورت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، طبق گفته یک ماما که سقط غیر قانونی انجام می‌دهد، اگر همه چیز نرمال باشد برای سقط جنین زیر سه ماه تقریبا 70 میلیون و بالای 4 ماه آن هم تنها یک هفته بیشتر از 4 ماه با مبلغ 150 میلیون کار را انجام می‌دهد.
سقط جنین در طول تاریخ همواره بحث برانگیز بوده و تمام ادیان و مذاهب مختلف و جامعه پزشکی و بشری نسبت به آن موضع گیری نموده اند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که یک هشتم مرگ ناشی از حاملگی به علت عوارض سقط‌های غیرقانونی است. سقط جنین، یکی از موضوعات اجتماعی است که در جوامع مختلف بشری دیدگاه‌های مختلفی در مورد آن وجود دارد. قوانین اکثر کشور‌ها به دلایل مذهبی و جمعیتی سقط جنین را ممنوع دانسته اند.
پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال 1400، براساس ماده 56 همین قانون سقط جنین ممنوع شده و از جرایم دارای جنبه عمومی تلقی می‌شود، این موضوع تا حدی اهمیت دارد که می‌تواند قابل پیگرد برای مجازات دیه، حبس و ابطال پروانه پزشکی باشد. اگر مادری بخواهد جنین خود را سقط کند، باید درخواست خود را به پزشکی قانونی ارایه دهد، در مرحله بعد مراکز پزشکی قانونی در استان‌ها مکلفند درخواست‌های دریافتی را به کمیسیون سقط قانونی ارجاع دهند. این کمیسیون مرکب از یک قاضی ویژه، یک پزشک متخصص و یک متخصص پزشک قانونی در استخدام سازمان پزشکی قانونی است که حداکثر ظرف مدت یک هفته تشکیل شده و رای نهایی را صادر می‌کنند.
آمار دقیقی نیست
مساله سقط جنین‌های غیرقانونی فقط مختص به ایران نیست. در بسیاری از کشور‌ها هنوز در این رابطه هیچ اجماع قانونی صورت نگرفته است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در سال 1969 شروع به ثبت تعداد سقط جنین‌های قانونی و القایی در ایالات متحده کرد تا نرخ ملی حاملگی، تولد، سقط جنین، سقط جنین و مسائل پیرامون را رصد کند. CDC سقط جنین را به عنوان یک مداخله پزشکی که توسط پزشک، پرستار، ماما یا دستیار پزشک انجام می‌شود، تعریف می‌کند که حاملگی در حال انجام را خاتمه می‌دهد. دلایل متعددی وجود دارد که یک زن به دنبال سقط جنین است. برای مثال از هر چهار زن در ایالات متحده یک نفر قبل از سن 45 سالگی سقط جنین می‌کند. با این حال، به طور کلی، نرخ سقط جنین در سراسر ایالات متحده کاهش یافته است.
اما در ایران هیچ آمار دقیقی از سقط جنین در دست نیست. چراکه عمده دلیل این اتفاق تلخ به‌صورت زیرزمینی و غیرقانونی صورت می‌گیرد. اما محمدمهدی آخوندی، رئیس انجمن علمی جنین‌شناسی ایران، در شهریورماه سال 98 آمار سالانه بین 300 تا 500 هزار سقط جنین غیرقانونی را تایید کرد.
در همان سال باقر لاریجانی، معاون آموزشی سابق وزارت بهداشت و نایب‌رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی کشور، یکبار آمار 300 تا 500 هزار سقط را در سال 1396 مطرح کرد و بهمن 1398 گفت که سالانه حدود 450 هزار سقط جنین قانونی و غیرقانونی در سطح کشور انجام می‌شود.
همچنین عباس مسجدی بهمن‌ماه 1398 اعلام کرد که در سال 1397 با توجه به مولفه‌های حقوقی، فقهی و پزشکی، 12 هزار پرونده ارجاع شده که در 9700 مورد به دستور سقط منجر شده است. او گفته بود که براساس آمار غیررسمی که مسئولان وزارت بهداشت اعلام می‌کنند، حداقل حدود 125 هزار سقط جنین غیرقانونی وجود دارد. مسجدی اردیبهشت 1400 نیز اعلام کرده در سال 1399، 11 هزار و 53 مورد پرونده سقط جنین درمانی در سازمان پزشکی قانونی تشکیل شده که نسبت به سال پیش از آن، کاهشی 2.7 درصدی داشته و از این تعداد، در 8520 مورد مجوز برای سقط جنین صادر شده است. وی تاکید کرده سقط غیرقانونی در حوزه مسئولیت پزشکی قانونی نیست.
پس از آن آذرماه 1400 هم صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات جمعیت گفته بود آمار سقط در ایران از 370 هزار مورد تا 530 هزار مورد در تحقیقات مختلف گزارش شده که هر کدام از این اعداد بسیار بالاست و این معادل 40 درصد تعداد تولد‌های کل کشور است و در نتیجه اصلا توجیه ندارد؛ و برای آخرین بار در اردیبهشت‌ماه 1402 و شهریور 1403 فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون بهداشت و درمان ورئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس در رابطه با آمار سقط جنین صحبت کرد. وی در همایش روزملی جمعیت در بیمارستان نجمیه ادعا کرد که سالانه 250 تا 650 هزار سقط جنین در کشور رخ می‌دهد. محمدبیگی با اعلام آمار سالانه 250 تا 650 هزار سقط جنین، از علما درخواست کرده بود تا حرمت سقط جنین را بیش از پیش برای مردم تبیین کنند. به گفته او، 85 درصد سقط‌جنین‌ها در خود خانواده و توسط پدر و مادر و با آموزش‌های فضای مجازی یا مصرف دارو‌های قاچاق‌شده انجام می‌شود.
همچنین در نشست هم‌اندیشی مجموعه‌های مردمی حامی حیات جنین برای تشریح مسئله و بدون اشاره به عدد خاصی گفت: اگر بخواهیم ماجرای سقط جنین را با جنگ غزه مقایسه کنیم باید بدانیم هر یک ماه یکبار معادل تعداد شهدای جنگ غزه، سقط جنین در کشور رخ می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/732332/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید : چشم نوازی آرامگاه پسر پوریای ولی

ویدیو: گل السد به پرسپولیس توسط متئوس

برف به اردبیل رسید + فیلم

قیمت سکه 1 آبان 1403 | قیمت سکه امروز سه شنبه 1403/8/1

غذای مصری که وزیر خارجه ایران در سفر به قاهره خورد چه بود؟+طرز تهیه

وضعیت اقتصادی ضعیف اکثر آمریکایی‌ها

ترامپ: مشکلی از نظر هوشیاری ندارم!

تصاویری از جلوه های زیبای برف در محور زندانه به خلخال

پرواز شاگردان اسکو به سمت دوشنبه

ادعای ترامپ: من نیازی به تست هوش ندارم و تا 80 سالگی فاصله دارم

ترامپ: من نیازی به تست هوش ندارم و تا 80 سالگی فاصله دارم

کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ و کامالا هریس (تصاویر)

نقشه خاورمیانه جدید با کیفیت بالا را از اینجا دانلود کنید

دعوت بانوان رکابزن آذربایجان شرقی به اردوی تیم ملی

برف و کولاک وارد تهران شد/ سوز سرما پنج‌شنبه 3 آبان‌ماه در این استانها

بارش نخستین برف پاییزی در گیلان، محور پونل به خلخال+ فیلم

محور اسالم به خلخال سفید پوش شد

تخصیص 5 میلیون متر مکعب آب سد مهاباد برای کشت پاییزه

(ویدئو) جشن تولد کامالا هریس در کلیسا

باید مشخص کنیم سمت جبهه حق هستیم یا جبهه باطل؛ راه میانه‌ای نیست

جشن تولد کامالا هریس در کلیسا (ویدئو)

20 غذای سنتی آذربایجان‌غربی ثبت ملی شد

بارش شدید باران و برف در راه است

پیش‌بینی برداشت یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی در آذربایجان‌غربی

بارش نخستین برف پاییزی در آذربایجان‌شرقی

پیرمردی که همۀ پس‌اندازش را به هوافضای سپاه داد

فیلم/ برش نخستین برف پاییزی در اردبیل

حادثه رانندگی در محور مرگنلر به چایپاره

امدادرسانی اورژانس ارومیه به مصدومین حادثه تصادف در جاده سنتو

حادثه رانندگی در محور ارومیه به سرو

برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در آذربایجان‌غربی

رونمایی از مجموعه مستند‌های روایت سرو در شیراز

احداث 2 ساختمان اداری توسط راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی

توجه ویژه به ورزش بانوان در فرهنگسراها

تشدید بارش‌ها در نیمه‌ی جنوبی آذربایجان‌غربی

اجرای رزمایش واکنش در شرایط اضطرار در محدوده انبار نفت مرکزی ارومیه

پلیکان‌های مهاجر مهمان تالاب سولدوز نقده

بازیکنان پرسپولیس پس از شکست مقابل السد در لیگ نخبگان آسیا بدون مصاحبه ورزشگاه را ترک کردند

تزریق واکسن تب برفکی برای بیش از یک میلیون راس دام در آذربایجان‌شرقی

آلمانی‌ها کامالا هریس را ترجیح می‌دهند

احیای دریاچه ارومیه نیازمند سهیم کردن مردم در تصمیم گیری هاست

پیرمردی که همه پس‌اندازش را تقدیم هوافضای سپاه کرد

63 درصد جمعیت آذربایجان ‌غربی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

وضعیت هوا فردا سه شنبه 1 آبان ماه چگونه است؟

14 طرح ورزشی در آذربایجان‌غربی افتتاح شد

استاندار: احیای دریاچه ارومیه نیازمند مشارکت مردم در تصمیم گیری‌ها است

کشت 410هزار هکتار از دیم زارهای آذربایجان‌غربی در طرح جهش تولید

رقابت 2 هزار بسیجی در مسابقات قرآن کریم در میاندوآب

مراسم گرامیداشت خیر حوزه سلامت آذربایجان شرقی در تبریز

برگزاری مراسم گرامیداشت خیر حوزه سلامت آذربایجان شرقی در تبریز