پیام آذری

آخرين مطالب

منافع روسیه از ایجاد کریدور زنگزور چیست؟/ فرصت سازی مسکو از یک بازی باخته گفتگو

منافع روسیه از ایجاد کریدور زنگزور چیست؟/ فرصت سازی مسکو از یک بازی باخته
  بزرگنمايي:

پیام آذری - اگرچه در ابتدا تصور می شد که احداث کریدور زنگزور تهدیداتی برای روسیه خواهد داشت چرا که یک عضو ناتو (ترکیه) را به خزر و اسیای مرکزی متصل خواهد کرد ولی تحولات منطقه در نتیجه جنگ اوکراین محاسبات را تغییر داده است.
در عین اینکه خطر مذکور سر جای خود باقی است ولی کنترل امنیتی روسیه بر کریدور موسوم به زنگزور می تواند دست بالا را برای روسیه در قفقاز به ارمغان آورد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بر همین اساس است که سخنگوی وزارت خارجه روسیه مدعی شده که ایران را برای پذیرش چنین کریدوری «مجاب» خواهد کرد. موضوعی که با مخالفت شدید ایران و به عنوان «خط قرمز» عنوان شده است.
باید توجه داشت که برای قرون متمادی، قفقاز جنوبی نقش مهمی در فرآیندهای اقتصادی و سیاسی چه در شرق و چه در غرب داشته است.
در واقع، این محل تلاقی تمدن ها و قطب ژئواکونومیکی اوراسیا بوده است. در آینده نزدیک، مسیرهای حمل و نقلی که اروپا و آسیا را به هم متصل می کند، شامل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب-میانه و برخی پروژه های دیگر خواهد بود.
در سال های اخیر، کریدور زنگزور - یک پیوند حمل و نقل فرضی در قفقاز جنوبی - اهمیت پیدا کرده است. این کریدور فرضی از 40 کیلومتری استان سیونیک ارمنستان در مرز ایران عبور خواهد کرد.
این کریدور بخشی از مسیر طولانی تر از آسیای مرکزی یا چین به ترکیه و از آنجا به اروپا است. مسیر زمینی جدید در قفقاز جنوبی ممکن است به کریدور حمل و نقل بین المللی ترانس خزر متصل شود. چنین مسیری سودهای اقتصادی آشکاری را برای برخی از کشورهای منطقه خواهد داشت، در حالی که در عین حال دارای محدودیت های سیاسی است.
بحران اوکراین و تحریم های غرب علیه روسیه به طور جدی ترافیک محموله از روسیه به اروپا را با مشکل مواجه کرده است. طبیعتاً علاقه روسیه به مسیرهای حمل و نقل جایگزین افزایش یافته است. کریدور زنگزور یکی از آنهاست. این کریدور می تواند مزایای اقتصادی مانند احیای مسیرهای تجاری که آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی را به هم متصل می کند، گسترش شبکه راه آهن روسیه، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه و افزایش تجارت منطقه ای و بین المللی برای برخی کشورها باشد.
سیستم حمل و نقل ترانس خزر شامل مسیرهای شرق-غرب-میانه (کریدور میانی) و شمال-جنوب است. این کریدور می تواند منجر به تقویت موقعیت ترکیه در قفقاز جنوبی پس از پایان جنگ 44 روزه آذربایجان و ارمنستان در سال 2020 شود. البته این کریدور ممکن است نفوذ آنکارا در منطقه را بیشتر تقویت کند که بدون شک ارمنستان، ایران و روسیه آن را به عنوان یک چالش در نظر خواهند گرفت.
در خصوص اهمیت این کریدور «اطلاعات استراتژیک ایالات متحده» در گزارشی می گوید: هرکسی که کریدور زنگزور را کنترل کند می تواند قدرت را به حوزه نفوذ ترکیه در آناتولی، حوزه نفوذ روسیه در داخل قفقاز و حوزه نفوذ روسیه، و قلمرو فارسی (ایران فرهنگی) وارد کند.
اهمیت شریان های زمینی مانند کریدور زنگزور نیز از این واقعیت ناشی می شود که «حمل و نقل دریایی سنتی کالا به طور کلی در سراسر جهان، به ویژه از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس، در سال های اخیر به دلایل مختلف هزینه های بیشتری داشته است؛ عواملی مانند حادثه کانال سوئز، افزایش قیمت سوخت، ارتقاء ناوگان خطوط دریایی و غیره.
این کریدور مزایای اقتصادی بالقوه برای روسیه دارد. بر اساس توافق آتش بس سه جانبه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه در 10 نوامبر 2020، آژانس های خدمات مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) حق کنترل خطوط حمل و نقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را داشتند، اما ایجاد یک مسیر حمل و نقل جدید مستلزم بازنگری در نقش و موقعیت روسیه در قفقاز جنوبی است.
در بحبوحه تحریم های اقتصادی ضد روسیه، تامین کنندگان روسی به مسیرهای جدیدی نیاز پیدا کرده اند. به گفته «ویتالی ساولیف» معاون وزیر حمل و نقل روسیه، کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) که قرار است روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و هند را به هم متصل کند، باید یکی از مسیرهای جایگزین زمینی در نظر گرفته شود. در این راستا اهمیت کریدور زنگزور خودنمایی می کند، زیرا شاخه غربی این مسیر از جمهوری آذربایجان عبور می کند.
کریدور حمل‌ونقل موجود از روسیه به ارمنستان دارای محدودیت‌هایی مانند مشکلات راه‌اندازی جاده نظامی گرجستان در فصل زمستان و همچنین مشکلاتی در روابط روسیه با گرجستان است که مسیر اصلی حمل‌ونقل به ارمنستان از طریق آن می‌رود. روسیه و گرجستان در سپتامبر 2008 روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند. در آن سال مسکو استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت و پس از جنگ پنج روزه روسیه و گرجستان، نیروهای خود را به آنجا اعزام کرد.
بعلاوه، این احتمال وجود دارد که به دلایل حمل و نقل و لجستیک، بخشی از جریان کالا از شرق آسیا که در حال حاضر از طریق روسیه ترانزیت می شود، از مسیر ترانس قفقاز و به ویژه کریدور زنگزور هدایت شود. با توجه به نقش رو به رشد چین در اقتصاد جهانی، مشارکت در ابتکارات بین المللی آن با هدف گسترش روابط اقتصادی با اروپا ممکن است برای توسعه اقتصادی همه کشورهای درگیر بسیار مهم باشد. بر این اساس روسیه به توسعه کریدور زنگزور علاقه نشان می دهد. در غیر این صورت، پیوند موجود باکو- تفلیس- قارص که روسیه عملاً در عملیات آن دخالتی ندارد، به هر حال استفاده خواهد شد. توسعه کریدور زنگزور می تواند نفوذ اقتصادی روسیه را در قفقاز جنوبی تقویت کند.
توافق آتش بسی که به جنگ 44 روزه در قفقاز جنوبی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پایان داد، به روسیه اجازه می دهد تا خطوط حمل و نقلی را که از طریق خاک ارمنستان می گذرد، کنترل کند. ارمنستان میزبان 102مین پایگاه نظامی روسیه است. روسیه به دنبال ایجاد یک ارتباط زمینی قوی بوده است، اما مسیر راه آهن دریای سیاه از ارمنستان به روسیه از طریق گرجستان و آبخازیا محقق نشد. در راه اندازی جاده از روسیه نیز مشکلاتی برای مسکو با توجه به روابطش با گرجستان وجود دارد.
ساخت کریدور زنگزور ممکن است به ترس گرجستان مبنی بر افزایش نقش روسیه در واقعیت جدید ژئوپلیتیکی منطقه دامن بزند. رفع انسداد خطوط حمل و نقل در قفقاز جنوبی به طور مشترک با آژانس های خدمات مرزی FSB ممکن است ارزش مسیر گرجستان را کاهش دهد، به ویژه اگر یک خط ریلی روسیه-ارمنستان از طریق جمهوری آذربایجان به واقعیت تبدیل شود.
روسیه نه تنها یکی از کریدورهای مهم منطقه را کنترل خواهد کرد، بلکه مواضع خود را نیز تقویت خواهد کرد. با این حال، اگر ترکیه، یکی از اعضای ناتو، پس از گشایش کریدور زنگزور، نفوذ قوی تری در قفقاز جنوبی به دست آورد، روسیه باید خود را برای خطرات خاصی آماده کند.
عکس:این بازیگر ترکیه ای بدل جواد ظریف است! عکس:دکه تعمیرات وافور در تهران! دولت سایه پشت پرده حمایت از حضور افغان‌ها در ایران !؟

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/723506/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییر چهره «یونس سالاری» سریال پس از باران بعد 24 سال/ تصاویر

طبقه‌بندی صدای قلب با استفاده از هوش مصنوعی

توسعه عمران و آبادانی در روستاهای بخش خلیفان

توسعه عمران و آبادانی در روستاهای بخش خلیفان مهاباد

کریم باقری: از تراکتور پیشنهادی نداشته‌ام که برگردم

سانحه رانندگی دلخراش در جاده تبریز

گفت‌ وگوی بلینکن و علی‌اف درباره روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان

تشکل‌های فعال در حوزه جوانی جمعیت حمایت می‌شوند

28 میلیارد ریال کالای قاچاق در نوار مرزی آذربایجان غربی کشف شد

ترویج فرزندآوری و جوانی جمعیت در آذربایجان‌غربی دنبال می‌شود

صدور 1.2میلیون تن انواع کالای تولید داخل ازگمرکات آذربایجان غربی

670 هزار تن گندم مازاد بر نیاز زارعان آذربایجان غربی خریداری شد

هوای آذربایجان غربی 5 درجه کاهش می یابد

26 زندانی نیازمند در آذربایجان‌غربی آزاد شدند

لزوم ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی/نقش مهم رسانه ها در فرزندآوری

کتابی که به کودکان درس خودشناسی می‌دهد

زادآوری موفق آهو در مغان

بهره مندی 29 شهر اردبیل از طرح نهضت ملی مسکن

تولید سالانه بیش از دو هزار تُن سماق در سردشت

دستگاه‌های اجرایی مهاباد برای پیشگیری از بحران آماده باشند

تولید سالانه بیش از 2 هزار تُن سماق در سردشت

اعزام کاروان راهیان نورهریس به مناطق عملیاتی غرب کشور

اعلام نتایج پنجمین دوره مسابقات پرش با اسب استان به میزبانی تبریز

ترامپ: سخنرانی بایدن و هریس دلیل تیراندازی به من است

سانحه رانندگی دلخراش در شهرستان میانه

ترامپ: لفاظی‌های بایدن و هریس دلیل سوء قصد به من بود

برگزاری همایش ملی بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی در تبریز

ستاره اسپانیایی الغرافه با خاطراتی تلخ ایران را ترک می‌کند + عکس

ابقای رییس هیات ورزش کارگری استان آذربایجان شرقی

گفتگوی تلفنی بلینکن و علی‌اف درباره توافقنامه صلح ایروان و باکو

تلاش حداکثری برای کاهش جمعیت کیفری زندانها

ثبت‌نام 37 هزار نفر در سامانه سرویس مدارس آذربایجان شرقی

شهروندان آبیار آذربایجان شرقی تجلیل شدند

قرآن نسخه شفابخش و سعادت بشر از ازل تا ابد است

دستگیری شکار چیان غیرمجاز منطقه حفاظت‌شده تالاب نوروزلو میاندوآب

تصویری دقیق از منطقه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور

اعطای تسهیلات به مشاغل خرد توسط جهاد دانشگاهی استان اردبیل

افتتاح طرح احیای باغ تاریخی دلگشا خوی

تامین نیروی کار مشکل واحدهای تولیدی محمودآباد است

فردا، جشنواره انگور در ارومیه

شهروندخبرنگار؛ معضل مسیر منتهی به پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو

5 شکارچی متخلف در میاندوآب دستگیر شدند

برگزاری دربی در کرمان منتفی شد؛ استقلال – پرسپولیس در تبریز یا اراک؟

ترامپ: لفاظی‌های هریس دلیل تیراندازی بود

فعالیت 62 واحد بوم‌گردی‌های آذربایجان غربی

کاهش پنج درجه ای هوا در آذربایجان‌غربی

مدرسه تاریخی22 بهمن ارومیه میزبان شاعران و دوستداران شعر و ادب

ایجاد کریدور فرهنگی بین خوی و قونیه

محورهای رایزنی «الهام علی‌اف» و وزیر خارجه آمریکا

انتخاب رییس هیات ورزش‌های کارگری آذربایجان‌غربی