پیام آذری

آخرين مطالب

پیشنهادها و انتقادهای گروسی برای پیشرفت مناطق آزاد اجتماعي

پیشنهادها و انتقادهای گروسی برای پیشرفت مناطق آزاد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ، از هنگامی که انقلاب پیروز شد تا امروز که 45 سال از آن زمان می گذرد، همواره با چالش از سخت ترین نوع آن دست و پنجه نرم کرده ایم. دشمن همه ابزارها را برای زمینگیر کردن ایران بکار گرفته و اکنون جنگ اقتصادی را با قدرت در دستور کار دارد، جنگی که مهمترین سلاح آن، تحریم در تمامی عرصه هاست.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ظرفیت های خدادادی
با وجود این همه تهدید، ایران نیز از توانایی های خدادادی بسیاری بهره مند است. در حالی که یک درصد جمعیت جهان در ایران است 7 درصد ذخایر جهان در ایران قرار دارد. از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی خاص، این امکان را فراهم می کند که به اشکال گوناگون درامدهای قابل توجهی بدست بیاوریم. قرار گرفتن در مسیر غرب – شرق و دریای خزر در شمال و خلیج فارس و عمان در جنوب، این ظرفیت را ایجاد کرده که درآمدهای چشمگیری از ترانزیت داشته باشیم. پیشینه کهن تاریخی، آثار باستانی، صنایع دستی، چهارفصل بودن و بسیاری موارد دیگر باعث شده که ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در جهان شناخته شود.
ظرفیت های مغفول
با وجود این همه ظرفیت، رویکردهای اقتصادی و حرکت کردن در مسیر ظرفیت سازی، باعث شده بیش از پیش به سوی ترقی گام برداریم. یکی از مهمترین ظرفیت هایی که سالهاست ایجاد شده و پله های ترقی و توسعه را طی می کند، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. این مناطق توانسته تحولات چشمگیری در عرصه های گردشگری، تولید، بازرگانی و بسیاری موارد دیگر ایجاد کند. خوشبختانه مدیرانی در این مناطق منصوب شده اند که با درک درست از این ظرفیت ها، در مسیر شکوفایی آنها با قدرت گام بر می دارند.
قانون بهترین پشتوانه
منطقه آزاد ماکو در شمال غربی ایران بسیار خوش درخشیده که مدیریت نقش برجسته ای در این زمینه داشته است. مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه پشتوانه مناطق آزاد، قانون است گفت: اگر قانون درست اجرا شود، به ماموریت ها و اهداف این مناطق خواهیم رسید و اگر اجرا نشود از اهداف دور می شویم.
اعتبار و زیرساخت
اگرچه مناطق آزاد ظرفیت بسیار خوبی هستند، اما باید جذابیت های لازم را ایجاد کرد. حسین گروسی به مقایسه عملکردها پرداخت و گفت: یکی از رقبای ما، منطقه آزاد جبل علی در امارات متحده عربی است که حدود 45 سال پیش تاسیس شده، در ابتدای تاسیس آن 2 ونیم میلیارد دلار دولت امارات فقط برای توسعه زیرساخت این مناطق هزینه کرده در حالی که در ایران حتی یک ریال برای زیرساخت ها بودجه تخصیص نیافت.
همچنین بخوانید تلاش تمام قد منطقه آزاد ماکو برای رفع بحران روستاها مقاومت سوال برانگیز
سیاستگذاری کلان کشور در قالب نامگذاری سال و سیاستهای ابلاغ شده از سوی رهبر انقلاب ترسیم می شود، اما در عمل با مشکل رو به رو هستیم به نوعی که مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: رهبر انقلاب در بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، نسبت به توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه صنعتی موجود، در راستای «انتقال فناوری‌های پیشرفته»، «گسترش و تسهیل تولید»، «صادرات کالا و خدمات» و «تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج» تاکید ویژه داشته، اما از سوی برخی دستگاه های اجرایی نسبت به این قوانین مقاومت می شود.
چشم امید به دولت جدید
کم لطفی های صورت گرفته به مناطق آزاد، امید به آینده را بیشتر کرده که گروسی با اشاره به تشکیل دولت چهاردهم گفت: امیدواریم در دولت جدید، رویکرد حمایتی نسبت به این مناطق صورت گیرد چرا که مناطق آزاد می توانند موتورهای محرکه ای برای اقتصاد کشور بوده و در GDP و اقتصاد ملی تاثیر مثبت داشته باشند.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه مشکل مردم مسائل اقتصادی است گفت: مناطق آزاد نیم درصد خاک ایران را به خود اختصاص داده و بالغ بر 700 هزار شغل در این مناطق ایجاد شده است.
بحران مدیریت سلیقه ای
یکی از نکاتی که مدیرعامل منطقه آزاد ماکو بدرستی مورد تاکید قرار داده، مدیریت سلیقه ای است که گروسی در این زمینه گفت: قوانین و مقررات خلق الساعه و عدم اجرای قانون مصوب از جمله مشکلاتی است که دولت جدید با یک عزم راسخ و توان مضاعف باید نسبت به حل آن اهتمام ورزد. وی از نگاه ‌جزیره ای انتقاد کرد و گفت: گاه بخاطر یک درآمد جزیی، بخشنامه هایی صادر می شود که کل هدف مناطق را نابود می کند. اگر قانونگذار مشوق و مزیتی را برای منطقه آزاد دیده، یک سازمان خاص نباید بخاطر درآمدجزئی قوانین را ابطال و یا به تصویب قوانین جدید اهتمام ورزد که باعث نابودی هدف بزرگ مناطق آزاد می شود.
ویژگی های منحصر بفرد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به تشریح ویژگی ها پرداخت و گفت: مناطق آزاد ایران با وجود تحریم ها، تهدیدها و فشارها، کالاها درموضوع ترانزیت با یک تخلیه بارگیری به آسیای میانه می رسد در حالیکه در امارات و عمان دوتخلیه بارگیری صورت می گیرد پس هزینه بارگیری بالا می رود.همچنین با15 کشور همسایگی داریم و هر منطقه آزاد با یک کشور ارتباط نزدیک دارند. سواحل مکران می تواند یکی از مناطق استراتژیک کشور برای رونق لجستیک و ترانزیت بین المللی می تواند مطرح شود.
لزوم قدرت تصمیم گیری
موازی کار و تعدد تصمیم گیران چالش جدی مناطق آزاد است که ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور می تواند کارگشا باشد. گروسی با تاکید بر اینکه اجرای ماده 65 در برنامه پنجم و ششم بوده گفت: بالاترین مقام اجرایی کشور تاکید می کند که کلیه دستگاه های اجرایی ملزم به تمکین از منطقه آزاد هستند و باید در دولت جدید مناطق آزاد را با چهارچوب های بین المللی هماهنگ کنیم. وی بر ارتقای جایگاه دبیر شورایعالی مناطق آزاد به معاون رییس جمهور تاکید کرد و گفت: در این صورت دبیر می تواند از قوانین مناطق آزاد دفاع و در رسیدن به اهداف این مناطق کمک کند.
سرمایه گذاری با مشوق
بی شک سرمایه گذاری شرط اساسی در توسعه است، اما باید سرمایه گذار را جذب کر که گروسی در این زمینه گفت: مشوق های سرمایه گذاری در کشورهای همسایه بیشتر از ایران و محدودیت های مناطق آزاد ایران بسیار بیشتر از آن هاست، بنابر این‌ برای جذب سرمایه گذار خارجی باید جذابیت ها و مشوق های این مناطق را افزایش دهیم نه کاهش. وی با اشاره به اینکه بدنبال گسترش روابط با کشورهای عضو اکو هستیم گفت: بدون سرمایه گذاری مشترک با کشورهای دیگر نمی توانیم نقش خود را در بازارهای جهانی ایفا کنیم لذا جهانی کردن مناطق آزاد در کنار استفاده از ظرفیت های داخلی و مشارکت مردمی راه حل رفع مشکلات مناطق آزاد تجاری- صنعتی است.
اجرا یا اصلاح قانون
آنچه مشکل ایجاد می کند، تعدد قوانین و نحوه اجرای آن است که گروسی با اشاره به قانون چگونگی اداره مناطق آزاد که در یک کتاب 29 ماده ای درج شده گفت: اگر این قوانین بد است در مجلس ببریم این قوانین را حذف کنیم. ولی اگر خوب است حفظ و تقویت کنیم و نباید در یک جای دیگر قوانینی را تنقیح کنیم که مداخله و در تضاد با این قوانین باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/706052/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرامیداشت شهدای رسانه در مازندران برپا می شود

هریس حمایت دیک چنی را شجاعانه خواند

ترامپ: از پوتین به خاطر حمایت از کامالا هریس رنجیدم

طرح ابتکاری راهگذر ارس و حفظ ارتباطات کریدوری در منطقه

راهگذر ارس و حفظ ارتباطات کریدوری در منطقه

دالان تورانی ناتو و فتنه تجزیه ارمنستان

واکنش ایران‌خودرو به خبر نصف شدن دنا در تصادف پیرانشهر

مسئولان در پیگیری مشکلات مردم کوتاهی نکنند

سرو‌صدای رامبد جوان با زودپز و کارناوال

دوستی عجیب کوسه ها و زن مهربان

استقبال از نایب قهرمان پاراتیراندازی با کمان در تبریز

روسیه و ترکیه سرنوشت توافق 1395 را فراموش نکنند | ایران آماده استفاده از قوای نظامی برای ممانعت از نابودی یکی از مرزهای بین‌المللی خود است

اختتامیه پنجمین جشنواره ابوذر در آستانه کنگره شهدای مازندران

تشدید برخورد با خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی در تبریز

جایزه «شیر طلایی» به «اتاق بغلی» رسید/نیکول کیدمن به دلیل فوت مادرش اختتامیه را ترک کرد/ ایرانیانی که جایزه گرفتند

سانحه رانندگی در آذربایجان‌غربی یک کشته و سه مصدوم برجاگذاشت

5 تالاب آذربایجان‌غربی پس از 20 سال احیا شد

52 پروژه گردشگری در آذربایجان‌غربی اجرا شده است

مصدومیت 497 نفر بر اثر حوادث کار در آذربایجان‌شرقی

سردترین شهر در 24 ساعت اخیر معرفی شد

بخش تعاون آذربایجان‌غربی برای 5 هزار و 300 نفر اشتغال‌زایی کرد

دستگیری فرد مدعی ارتباط با امام زمان در تبریز + ویدئو

جشنواره فیلم ونیز بهترین های خود را شناخت/ جایزه «شیر طلایی» به «اتاق بغلی» رسید/نیکول کیدمن به دلیل فوت مادرش اختتامیه را ترک کرد/ ایرانیانی که جایزه

5 تالاب آذربایجان‌غربی احیا شد

سردترین شهر کشور کدام است؟

مصدومیت 9 نفر درت سانحه صادف تفرجگاه بند ارومیه

واکنش ایران خودرو به نصف شدن خودروی دنا در پیرانشهر

5 مصدوم در واژگونی پژو 405 محور پیرانشهر-نقده

قهرمانی ورزشکار ترکیه‌ای در مسابقات بین‌المللی شمشیربازی ستلایت ارومیه+ تصاویر

تجلیل از30هزار پیشکسوت و رزمنده دوران دفاع مقدس در آذربایجان غربی

2 سانحه رانندگی در آذربایجان غربی یک فوتی و سه مصدوم برجای گذاشت

5 تالاب آذربایجان‌غربی احیا شد

مرگ 32 نفر طی چهار ماهه اول امسال بر اثر حوادث ناشی از کار

بالابودن میزان مصرف برق نسبت به حجم تولید آن در آذربایجان شرقی

محکومیت قاچاقچی مغزفندق خارجی در چاراویماق

قهرمانی شمشیرباز ترکیه در مسابقات ارومیه

توسعه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مهاباد با حفظ امنیت پایدار

برخورد با خودروهای دود زا و فاقد معاینه فنی در تبریز تشدید شود

ترکیه قهرمان مسابقات شمشیربازی ستلایت ارومیه شد

جشنواره ملی غذاهای سنتی نیر ظرفیت بین‌المللی شدن دارد

تصویری باورنکردنی از نصف‌شدن دنا پس‌ از تصادف!

بلندی نوای تولید در یکی از مجهزترین زنجیره‌های تولید مرغ کشور در مهاباد

آغاز مرحله دوم عملیات لکه گیری، ترمیم و‌ روکش آسفالت جاده مهاباد- سردشت

2سانحه رانندگی در آذربایجان غربی یک کشته و سه مصدوم برجاگذاشت

سبزی‌شستن کامالا هریس در وان حمام سوژه شد!

فوت کودک 7 ساله بر اثر برق‌گرفتگی و سقوط در استخر کشاورزی

پیروزی شهرداری ارومیه مقابل مس سونگون

برپایی نمایشگاهی از آثار هنرمندان روستای هولاسوی شاهین دژ

دورهمی مادرانه در خوی برگزارشد

حرف‌های فرد مدعی ارتباط با امام زمان در تبریز