پیام آذری

آخرين مطالب

ویلاباغ‌ها بلای جان آب روستایی در آذربایجان‌غربی گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام آذری - به گزارش ایرنا، در دست کم یک دهه اخیر، زمین های کشاوررزی اطراف روستاهای آذربایجان غربی را به بهانه های مختلف برخی از افراد بومی و غیر بومی خریداری کرده و در قطعات هزار متری هرکدام برای خود ویلاهای لوکس و مجللی ساختند؛ آنها با ساخت این ویلاها شکل و فرم زمین های کشاورزی و باغات میوه را از بین برده و تفرجگاهی برای روزهای تعطیل خود ایجاد کردند.
به مرور زمان تنها به این بسنده نکرده بلکه از حق و سهم روستاییان استفاده کرده و از آب و برق و حتی گاز روستاییان استفاده و ویلاهای خود را از این انرژی ها بهره مند کردند.
گسترش بی رویه این ویلاها نه تنها باغات میوه را نابود کرد؛ بلکه استفاده بی رویه صاحبان آنها از آب و برق، روستاییان را گریبانگیر مشکلات متعددی کرد و اجازه نداد روستایی به زندگی ساده خود ادامه دهد آنها قطعی های مکرر آب را برای روستاییانی که تولید کننده بوده و معاش آنها با کشاورزی و دامداری است، هدیه کردند.

پیام آذری

ویلاباغ‌ها،عامل قطعی آب مصرفی روستاییان
بسیاری از مردم روستاهای اطراف ارومیه بارها زبان به شکوه گشوده اند و از روزهای بی آبی گفته اند چنانکه بانویی اهل یکی از روستاهای ارومیه می گوید: درطول هفته چندین بار قطعی آب داریم و این باعث می شود برای تهیه غذا و استفاده درحمام و سایر کارها متحمل مشکلات زیادی شویم.
وی که خود را ریحانه عظیمی معرفی کرد، افزود: از ترس قطعی آب چه بسا مجبور هستیم در ساعتی که کمی آب هست و یا از صبح زود کارهای روزمره را انجام دهیم.
این بانوی خانه دار ادامه می دهد: از وقتی اطراف روستا پر از افرادی شد که هرکدام زمین هایی به اندازه هزار متر هزار متر خریده و اقدام به ساخت ویلا کرده و از طرف دیگر از آب روستا استفاده کردند، دچار این سرنوشت شدیم و الا پیش از این چنین وضعیتی نداشتیم.
ریحانه اظهار می دارد: با افزایش ویلا باغ ها، آب دیگر به حدکافی به همه نمی رسد و ما مجبور هستیم حتی احشام خود را با آوردن آب از جاهای دور سیراب کرده و متحمل زحمت شویم.
خرید آب معدنی کفاف مصرفمان را نمی دهد
بانوی دیگری از روستاهای دیگر اطراف ارومیه اظهار می دارد: مجبوریم با قطعی آب، اقدام به خرید آب معدنی کنیم ولی آب معدنی های خریداری شده اولا حجم کمی داشتنه و دوما تنها در حد درست کردن چایی و غذا هستند و دیگر برای حمام و سایر موارد کفاف نمی کنند.
وی که خود را نادیا عسگری معرفی کرد افزود: از بس آب معدنی خریدیم خسته شدیم و بسیاری اوقات زندگی مان در نبود آب مختل شده و حتی موارد بهداشتی هم را نمی توان رعایت کرد.
این بانوی روستایی اظهارکرد: روزهای تعطیل روزهای عزا برای ماست؛ صاحبان ویلاباغ‌ها، برای تفریح و خوشگذارنی می آیند و دراین روزها بیش از هرموقعی با قطعی کامل آب مواجه می شویم.
نادیا ادامه می دهد: الان که فصل تابستان است بیشتر از هرموقعی زجر می کشیم چون ویلا نشینان آسایشمان را سلب کرده اند و ما که زندگی روستایی داریم و پایه زندگیمان براساس کشاورزی است، با سختی های زیادی مواجه می شویم.
وی افزود: خریدآب، آوردن آب از جاهای دیگر را نمی توان برای همیشه تحمل کرد چون آب نیازی ضروری است و هر لحظه و ساعت مصرف می شود.

پیام آذری

سودجویان، ویلا باغ ها را گسترش می دهند
مهندس منابع طبیعی ارومیه ای براین اعتقاد است: افرادی که در حاشیه روستاها و خود روستاها اقدام به راه اندازی بنگاههای معاملاتی کرده اند، با فروش زمین های کشاورزی به دور از چشم قانون و با قیمت های گزاف به افراد بومی و غیر بومی نه تنها تیشه به ریشه زمینهای کشاورزی و باغهای میوه می زنند بلکه روستایی را از حق خویش محروم می کنند.
محدثه رضایی ادامه داد: چه بسا خرید و فروش هایی که شبانه صورت می گیرد و صاحبان بنگاههای معاملاتی برای رسیدن به سودهای کلان به راحتی باغات میوه اطراف روستاها و داخل روستاها را می فروشند.
این کارشناس منابع طبیعی ادامه می دهد: از زمانیکه پای ویلا سازی به روستاها کشیده شد و روز به روز گسترش یافت، تبعات نامطلوبی را رقم زد.
رضایی افزود: سکوت دهیاران و خود روستاییان در برابر این خرید و فروش ها هم عاملی است که باعث بوجود آمدن معضلی بنام قطعی های مکرر آب در روستاها شده است.
وی ادامه داد: اگر خود روستاییان همان موقع جلوی چنین معاملاتی را می گرفتند و با دستگاه قضا در زمینه جلوگیری از ویلاسازی در زمین های کشاورزی اطراف روستا همکاری می کردند، دچار این سرنوشت نمی شدند.

پیام آذری

خالی شدن روستاها، ارمغان ویلا باغ ها
وی به ادامه روند قطعی های مکرر آب و کم آبی در روستاها اشاره کرد و افزود: ادامه این روند، روستاها را خالی کرده ،کشاورزی و دامداری را نابود خواهد کرد زیرا بدون آب زندگی کردن برای یک روستایی بسیار سخت است.
این مهندس منابع طبیعی افزود: خود روستاییان و متولیان امر باید حق روستایی را به او باز گردادنده و اجازه ندهند روستاها بیش از این خالی تر شوند زیرا خالی شدن روستاها یعنی پایان کشاورزی در استانی که مبنای اقتصادش کشاورزی است.

پیام آذری

بیشتر ویلاباغ‌ها، متعلق به افراد غیر بومی است
این کارشناس اظهارکرد: بیشتر صاحبان ویلا باغها غیر بومی هستند و دلالان برای رسیدن به منفعت به آنها میدان داده اند آنها اهل کشاورزی نیستند و بیشتر شاغل در واحدهای صنعتی هستند که صرفا جهت تفریح چنین مکانهایی را درست کرده اند.
وی اضافه کرد: سکوت متولیان امر و بی تفاوتی روستاییان سبب شده امروز سهم روستایی را ویلا نشینان غارت کنند.
امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان و دستگاه قضا در مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی سنگ تمام گذاشته و با تمام توان تلاش می کنند شاید ماه و هفته ای نباشد که یگان حفاظت از اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی استان اقدام به آزاد سازی زمین های تصرف شده بکنند.
ارائه هرگونه خدمات به ساخت و سازهای غیرمجاز برخلاف مقررات است
براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی طبق آخرین آمار ارسالی یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در اواخر تیرماه، تعداد اجرای احکام قلع و قمع 21 مورد به مساحت یک هزار و 308 هکتار است.
این سازمان اظهار می دارد: طبق ماده هشت ماده الحاقی قانون اصلاحی حفظ کاربری ،ارائه هر گونه خدمات از جمله واگذاری انشعاب آب، برق و گاز و تاسیسات زیر بنایی به متقاضیان دارای بنا در زمین های زراعی و باغی پس از تایید کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون و صدور مجوز تغییر کاربری امکان پذیر است و در خصوص تغییر کاربریهای ایجاد شده قبل از ابلاغ قانون مذکور ( قبل از سال 1374) صرفا بعد از تکمیل پرونده و طی فرآیند قانونی برابر بخشنامه های سازمان،تعیین قدمت بنا با امضای رییس سازمان جهاد کشاورزی استان امکانپذیر است و دستگاه های خدمات رسان نیز صرفا مکلف به استعلام بابت احراز اصالت مجوز و مطابقت محل مورد استعلام با مجوز صادره هستند و ارائه هر گونه خدمات به ساخت و سازهای غیر مجاز نیز برخلاف قوانین و مقررات است و دستگاه های خدمات رسان نیز مجاز به استعلام در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز نیستند.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در جلسه شورای معاونین و توسعه مدیریت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از 78 درصد زمین‌های کشاورزی استان با همکاری دیگر نهادهای مرتبط رفع تداخل و زمینه برای تثبیت مالکیت اراضی فراهم شده است.

پیام آذری

ساخت و ساز در اراضی کشاورزی آزاد نیست
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی اسفند سال گذشته هم اظهارکرد: با استناد به رای شماره 724 سال 1391 هیات عمومی دیوان عالی کشور، به هیچ وجه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی آزاد نیست و مردم، فریب افراد سوداگر را که با عنوان‌های وکیل و یا کارشناس زمین به نشر اطلاعات نادرست در فضای مجازی می‌پردازند، نخورند.
خسرو شهبازی گفت: به هم استانی ها توصیه می شود، قبل از انجام هرگونه معامله زمین کشاورزی از دارا بودن مجوز بنای احداثی اطمینان حاصل و از خرید املاکی که دارای ساخت و ساز غیرمجاز می باشد، خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، نتایج پیش‌بینی مرکز آمار کشور برای سال 1400 حاکی از آن است که جمعیت کل استان آذربایجان‌غربی سه میلیون و 445 هزار و 500 نفر بوده که 2 میلیون و 308 هزار و 500 نفر آن در مناطق شهری و یک میلیون و 137 هزار نفر در مناطق روستایی سکونت دارند.
آذربایجان غربی دارای سه هزار روستاست.
استان‌ها آذربایجان غربی 0 نفر

پیام آذری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/705544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترامپ: از پوتین به خاطر حمایت از کامالا هریس رنجیدم

طرح ابتکاری راهگذر ارس و حفظ ارتباطات کریدوری در منطقه

راهگذر ارس و حفظ ارتباطات کریدوری در منطقه

دالان تورانی ناتو و فتنه تجزیه ارمنستان

واکنش ایران‌خودرو به خبر نصف شدن دنا در تصادف پیرانشهر

مسئولان در پیگیری مشکلات مردم کوتاهی نکنند

سرو‌صدای رامبد جوان با زودپز و کارناوال

دوستی عجیب کوسه ها و زن مهربان

استقبال از نایب قهرمان پاراتیراندازی با کمان در تبریز

روسیه و ترکیه سرنوشت توافق 1395 را فراموش نکنند | ایران آماده استفاده از قوای نظامی برای ممانعت از نابودی یکی از مرزهای بین‌المللی خود است

اختتامیه پنجمین جشنواره ابوذر در آستانه کنگره شهدای مازندران

تشدید برخورد با خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی در تبریز

جایزه «شیر طلایی» به «اتاق بغلی» رسید/نیکول کیدمن به دلیل فوت مادرش اختتامیه را ترک کرد/ ایرانیانی که جایزه گرفتند

سانحه رانندگی در آذربایجان‌غربی یک کشته و سه مصدوم برجاگذاشت

5 تالاب آذربایجان‌غربی پس از 20 سال احیا شد

52 پروژه گردشگری در آذربایجان‌غربی اجرا شده است

مصدومیت 497 نفر بر اثر حوادث کار در آذربایجان‌شرقی

سردترین شهر در 24 ساعت اخیر معرفی شد

بخش تعاون آذربایجان‌غربی برای 5 هزار و 300 نفر اشتغال‌زایی کرد

دستگیری فرد مدعی ارتباط با امام زمان در تبریز + ویدئو

جشنواره فیلم ونیز بهترین های خود را شناخت/ جایزه «شیر طلایی» به «اتاق بغلی» رسید/نیکول کیدمن به دلیل فوت مادرش اختتامیه را ترک کرد/ ایرانیانی که جایزه

5 تالاب آذربایجان‌غربی احیا شد

سردترین شهر کشور کدام است؟

مصدومیت 9 نفر درت سانحه صادف تفرجگاه بند ارومیه

واکنش ایران خودرو به نصف شدن خودروی دنا در پیرانشهر

5 مصدوم در واژگونی پژو 405 محور پیرانشهر-نقده

قهرمانی ورزشکار ترکیه‌ای در مسابقات بین‌المللی شمشیربازی ستلایت ارومیه+ تصاویر

تجلیل از30هزار پیشکسوت و رزمنده دوران دفاع مقدس در آذربایجان غربی

2 سانحه رانندگی در آذربایجان غربی یک فوتی و سه مصدوم برجای گذاشت

5 تالاب آذربایجان‌غربی احیا شد

مرگ 32 نفر طی چهار ماهه اول امسال بر اثر حوادث ناشی از کار

بالابودن میزان مصرف برق نسبت به حجم تولید آن در آذربایجان شرقی

محکومیت قاچاقچی مغزفندق خارجی در چاراویماق

قهرمانی شمشیرباز ترکیه در مسابقات ارومیه

توسعه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مهاباد با حفظ امنیت پایدار

برخورد با خودروهای دود زا و فاقد معاینه فنی در تبریز تشدید شود

ترکیه قهرمان مسابقات شمشیربازی ستلایت ارومیه شد

جشنواره ملی غذاهای سنتی نیر ظرفیت بین‌المللی شدن دارد

تصویری باورنکردنی از نصف‌شدن دنا پس‌ از تصادف!

بلندی نوای تولید در یکی از مجهزترین زنجیره‌های تولید مرغ کشور در مهاباد

آغاز مرحله دوم عملیات لکه گیری، ترمیم و‌ روکش آسفالت جاده مهاباد- سردشت

2سانحه رانندگی در آذربایجان غربی یک کشته و سه مصدوم برجاگذاشت

سبزی‌شستن کامالا هریس در وان حمام سوژه شد!

فوت کودک 7 ساله بر اثر برق‌گرفتگی و سقوط در استخر کشاورزی

پیروزی شهرداری ارومیه مقابل مس سونگون

برپایی نمایشگاهی از آثار هنرمندان روستای هولاسوی شاهین دژ

دورهمی مادرانه در خوی برگزارشد

حرف‌های فرد مدعی ارتباط با امام زمان در تبریز

دیوار بتنی روابط واشنگتن و تل آویو ترک برمی دارد؟ / بررسی پشت پرده یک سیگنال معنادار آمریکا به رژیم صهیونیستی

شمشیرباز ترکیه قهرمان مسابقات بین‌المللی ستلایت ارومیه