پیام آذری

آخرين مطالب

وزارت صمت به جای حل مشکلات بازار خودرو، صورت‌مساله را پاک کرد اقتصادي

وزارت صمت به جای حل مشکلات بازار خودرو، صورت‌مساله را پاک کرد
  بزرگنمايي:

پیام آذری - روزنامه جهان صنعت نوشت: طی چند روز اخیر حواشی زیادی پیرامون فروش بخشی از محصولات خودروسازان 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار مطرح شده است؛ منشاء این خبر نیز صورت‌جلسه‌ تدوین‌شده از سوی خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت بود که براساس ماده 6 از بند (ب) این صورت‌جلسه به 2 خودروساز بزرگ کشور اجازه داده شده تا نسبت به فروش 120 هزار خودرو با 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد اقدام کنند. در ماده 6 بند (ب) این دستور‌العمل آمده است: «به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار مقرر شد تا وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت‌دهی خودرو شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در حاشیه بازار را از طریق نمایندگی‌های 2 شرکت به نحوی فراهم کند که این شرکت‌ها نسبت به افزایش تولید خودروهایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری هستند به هر میزان ممکن و حداقل 60 هزار دستگاه تا پایان سال جاری اقدام کنند و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ 5 درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا پایان سال جاری فاصله قیمت هر یک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.» طبق این مصوبه، قرار است تا پایان سال هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) 60 هزار دستگاه خودرو با قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسند تا شاید روند صعودی قیمت‌ها در بازار کاهش یابد و زیان خودروسازان و قطعه‌سازان هم کاهش پیدا کند. مصوبه مذکور در تایید همان صحبت‌هایی است که از سوی منوچهر منطقی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده بود؛ منطقی چندی پیش اعلام کرد: «در سند جدید خودرو که تا پایان سال ابلاغ می‌شود، نقش تصمیم‌گیری و نظارت بر عهده شورای رقابت و تعیین قیمت خودرو بر عهده خودروساز خواهد بود.» منطقی بعد از رسانه‌ای شدن موضوع فروش 120 هزار خودرو با قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار مجدد موضع‌گیری کرد و گفت که «وزارت صمت برای جبران زیان خودروسازان چند مسیر را تعیین کرده است. افزایش تولید یکی از مسیرهایی بود که وزارت صمت تعیین کرد تا خودروسازان با فروش تولیدات خود در حاشیه بازار، زیان خود را جبران کنند.» به گفته او «وزارت صمت مسیر دوم را کمک گرفتن از شورای رقابت می‌داند. تصمیم‌گیری نهایی برای اینکه کدام مسیر کمترین تاثیر را در بازار خودرو می‌تواند داشته باشد، هفته جاری مشخص می‌شود.» سپهر دادجوی‌توکلی سخنگوی شورای رقابت ضمن تکذیب خروج قیمت خودرو از شمول دستورالعمل شورای رقابت تاکید دارد که هرگونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل 543 شورای رقابت غیرقانونی است. جبران زیان خودروساز از جیب مردم؟! نکته‌ای که باید به آن توجه کرد آن است که آقای منطقی با وجود سابقه چند ده ساله در صنعت خودروسازی، عاقبت جبران زیان خودروساز و قطعه‌ساز را استفاده از جیب مردم می‌داند؟! در اینجا این ضرب‌المثل قدیمی ایرانی کاربرد دارد که «خرج که از کیسه مهمان بود حاتم‌طایی شدن آسان بود!» بر این اساس، سوالات زیادی وجود دارد که آقای منطقی باید پاسخ آنها را بدهد؛ از جمله آنکه اصلا 120 هزار خودروی مازاد تا به امروز کجا بوده که حال قرار است با قیمت حاشیه بازار فروخته شود؟ این ابهامات زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم به دلیل فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، زمان تحویل بخشی از خودروها به زمستان سال 1403 موکول شده است و علاوه بر این تحویل خودروهای سررسید‌شده نیز با بهانه‌های مختلفی همچون رعایت استانداردهای 85‌گانه با تاخیر انجام می‌شود یا خودروساز اعلام می‌کند به جای خودروی ثبت‌نام‌شده خودروی دیگر تحویل مشتری شود؛ بنابراین اگر خودروسازان محصول مازادی دارند چرا به تعهدات خود عملا نمی‌کنند؟ چرا مشتریان باید بیش از یک سال صبر کنند تا خودروی ثبت‌نام‌کرده خود را تحویل بگیرند؟ اگر خودروسازان قرار است ظرفیت را افزایش دهند چرا به تعهداتشان عمل نمی‌کنند؟ از سوی دیگر به دلیل عدم تولید کافی مرحله سوم فروش انبوه خودرو در سامانه یکپارچه لغو و مقرر شد هر زمان خودروسازان محصول مازادی داشتند، اقدام به عرضه خودرو کنند و دیگر خبر از فروش دستوری و مرحله‌ای خودرو نیست. بنابراین اگر خودروسازان 120 هزار خودروی اضافی دارند که می‌خواهند با قیمت حاشیه بازار بفروشند چرا در مرحله سوم فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه شرکت نکردند؟ خودروسازان تاکید کرده‌اند که این 120 هزار دستگاه مازاد بر تولید و عرضه است! اگر واقعا در حال حاضر 120 هزار خودروی مازاد وجود دارد یعنی خودروسازان به همه تعهدات خود عمل کرده‌اند و این تعداد خودرو روی دستشان مانده که قصد دارند با قیمت حاشیه بازار و آن هم در قالب فروش فوری، عرضه کنند؟ نکته دیگر اینکه فروش خودرو با 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار در واقع به منزله به رسمیت بخشیدن قیمت‌هایی است که به اذعان فعالان بازار خودرو، غیرواقعی و نتیجه کار دلالان هستند؛ قیمت‌هایی که بعضا تا 200 میلیون تومان نیز با قیمت مصوب فعلی فاصله دارند و منجر به رکود عمیق بازار خودرو طی 2 سال اخیر شده‌اند. متولیان وزارت صمت نیز بارها اعلام کرده‌اند که قیمت‌های بازار آزاد را قبول ندارند و به نوعی این نرخ‌ها، قیمت‌سازی است. حال چگونه است که خودروسازان دولتی کشور قرار است با قیمت حاشیه بازار خودروهای خود را بفروشند؟ آقای منطقی باید پاسخ دهد که آیا در حال حاضر خودرویی در پارکینگ موجود است که خودروسازها می‌خواهند با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب به فروش برسانند و با فروش به قیمت آزاد، زیان خود را جبران کنند؟ دست‌های پشت پرده برای افزایش قیمت بازار مساله مهم دیگر آنکه از مرداد‌ماه به این سو عرضه خودرو به شدت کاهش یافت که این موضوع حتی در آمارهای فروش خودرو نیز خود را نشان داد؛ در آخرین آمار فروش خودرو نیز که مربوط به 9 ماهه امسال می‌شود فروش خودرو با افت بالغ بر 13 درصدی مواجه شده است. چند ماه پیش هم در خصوص احتکار خودرو اخباری منتشر شد که منجر به نوسانی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو شد، بنابراین چیدن این تکه‌های پازل کنار هم می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که خودروساز با قصد قبلی اقدام به عرضه و تحویل قطره‌چکانی خودرو کرده تا قیمت بازار بالا برود و سپس با اخذ مجوز فروش با 5 درصد زیر قیمت بازار محصولاتی که بنا به ادعای خود مازاد هستند را بفروشد. علی سلیمانی کارشناس صنعت خودرو در این ارتباط به «جهان صنعت» گفت: قطعا وضعیت زیانبار خودروسازان و قطعه‌سازان قابل کتمان نیست، اما مصوبه اخیر کاملا بر‌خلاف تمام وعده‌ها و هدف‌گذاری‌های دولت و وزارت صمت است. وی افزود: وزارت صمت تا قبل از این اعتقاد داشت که قیمت‌های بازار واقعی نیست، حتی ‌سازمان حمایت در مقطعی نامه زد که دیگر سایت‌ها قیمت خودرو در بازار آزاد را اعلام نکنند. حال با چه ادله‌ای قرار است 120 هزار خودرو با قیمت بازار آزاد فروخته شود؟ می‌گویند قرار است 5 درصد کمتر از بازار خودروهای خود را بفروشند، اما اگر هزینه‌های مترتب را حساب کنیم دقیقا همان قیمت‌های بازار به دست می‌آید و 5 درصد کمتر از بازار بی‌معنا می‌شود. سلیمانی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان منکر مشکلات صنعت خودروسازی نیستیم، اما وزارت صمت چرا به جای پرداختن به چالش‌های این صنعت از جمله تامین مواد اولیه، بدهی‌های روزافزون، پایین بودن بهره‌وری، نیروهای مازاد، کیفیت غیرقابل قبول و‌… سعی دارد صورت‌مساله را پاک کند و با فروش خودرو با قیمت بازار آزاد زیان خودروسازان و قطعه‌سازان را جبران کند؟ این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه به دلیل نوسانات بازار ارز، انتشار اخبار هیجانی و‌… قیمت‌ها در بازار خودرو هر روز بالا می‌رود، گفت: با توجه به وضعیت بازار آزاد خودرو، به نظر می‌ر‌سد قیمت‌ها تا پایان سال جهش زیادی کند که در این صورت خودروساز، محصول خود را با چه قیمتی می‌خواهد به دست مصرف‌کننده برساند؟ وی با بیان اینکه قطعا فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان، بازار آزاد را بیش از پیش درگیر دلال‌بازی خواهد کرد، افزود: در صورتی که این اتفاق بیفتد نه تنها فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کم نمی شود، بلکه بیشتر از قبل شده و قیمت‌ها به صورت روزانه افزایش خواهند یافت. وقتی شورای رقابت قیمت‌ها را بالا می‌برد بازار بلافاصله واکنش نشان می‌دهد. حال اگر قرار باشد خودروساز مانند بازار آزاد خودرو بفروشد قطعا شاهد جهش قیمتی زیادی در بازار خواهیم بود. واردات چه شد؟ از سوی دیگر روند کند واردات خودرو با وجود گذشت بیش از یک سال از آزادسازی واردات بیانگر آن است که وزارت صمت تلاش دارد با واردات حداقلی، هم بار سنگین واردات را بر زمین بگذارد هم اعلام کند که بازار خودرو رقابتی است تا به راحتی قیمت‌ها را بالا ببرند. آقای منطقی به عنوان متولی صنعت خودروی کشور باید پاسخ دهد که وعده‌های بسیار برای واردات 90 هزار و 200 هزار دستگاه خودرو چه شد؟ آیا عمدی در کار بوده تا واردات خودرو با این وضعیت انجام شود و از آن طرف قیمت بازار آزاد بالا رود و بعد با خودروسازان و قطعه‌سازان مصوبه امضا کنند که خودروها با قیمت حاشیه بازار به فروش برسند؟ نکته‌ای که نباید فراموش کرد آن است که در حال حاضر بسیاری از مردم توان خرید خودرو حتی خودروهای به‌اصطلاح اقتصادی را ندارند و ماه‌ها منتظر می‌مانند تا خودرو با قیمت مصوب بخرند. بنابراین وقتی خودروساز 120 هزار خودرو با قیمت بازار که به اذعان خود صمتی‌ها غیرواقعی است بفروشند، وضعیت بازار و مصرف‌کننده چه می‌شود؟ وزارت صمت باید شفاف‌سازی کند که مصرف‌کننده کجای معادلات این وزارتخانه قرار دارد و آیا در تصمیمات توجهی به حقوق مصرف‌کننده و لزوم استفاده از خودروی باکیفیت و قیمت مناسب می‌کنند؟

روزنامه جهان صنعت نوشت: طی چند روز اخیر حواشی زیادی پیرامون فروش بخشی از محصولات خودروسازان 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار مطرح شده است؛ منشاء این خبر نیز صورت‌جلسه‌ تدوین‌شده از سوی خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت بود که براساس ماده 6 از بند (ب) این صورت‌جلسه به 2 خودروساز بزرگ کشور اجازه داده شده تا نسبت به فروش 120 هزار خودرو با 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد اقدام کنند.
در ماده 6 بند (ب) این دستور‌العمل آمده است: «به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار مقرر شد تا وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبت‌دهی خودرو شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در حاشیه بازار را از طریق نمایندگی‌های 2 شرکت به نحوی فراهم کند که این شرکت‌ها نسبت به افزایش تولید خودروهایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری هستند به هر میزان ممکن و حداقل 60 هزار دستگاه تا پایان سال جاری اقدام کنند و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ 5 درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا پایان سال جاری فاصله قیمت هر یک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.»
طبق این مصوبه، قرار است تا پایان سال هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) 60 هزار دستگاه خودرو با قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسند تا شاید روند صعودی قیمت‌ها در بازار کاهش یابد و زیان خودروسازان و قطعه‌سازان هم کاهش پیدا کند.
مصوبه مذکور در تایید همان صحبت‌هایی است که از سوی منوچهر منطقی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده بود؛ منطقی چندی پیش اعلام کرد: «در سند جدید خودرو که تا پایان سال ابلاغ می‌شود، نقش تصمیم‌گیری و نظارت بر عهده شورای رقابت و تعیین قیمت خودرو بر عهده خودروساز خواهد بود.»
منطقی بعد از رسانه‌ای شدن موضوع فروش 120 هزار خودرو با قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار مجدد موضع‌گیری کرد و گفت که «وزارت صمت برای جبران زیان خودروسازان چند مسیر را تعیین کرده است. افزایش تولید یکی از مسیرهایی بود که وزارت صمت تعیین کرد تا خودروسازان با فروش تولیدات خود در حاشیه بازار، زیان خود را جبران کنند.»
به گفته او «وزارت صمت مسیر دوم را کمک گرفتن از شورای رقابت می‌داند. تصمیم‌گیری نهایی برای اینکه کدام مسیر کمترین تاثیر را در بازار خودرو می‌تواند داشته باشد، هفته جاری مشخص می‌شود.»
سپهر دادجوی‌توکلی سخنگوی شورای رقابت ضمن تکذیب خروج قیمت خودرو از شمول دستورالعمل شورای رقابت تاکید دارد که هرگونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل 543 شورای رقابت غیرقانونی است.
جبران زیان خودروساز از جیب مردم؟!
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد آن است که آقای منطقی با وجود سابقه چند ده ساله در صنعت خودروسازی، عاقبت جبران زیان خودروساز و قطعه‌ساز را استفاده از جیب مردم می‌داند؟! در اینجا این ضرب‌المثل قدیمی ایرانی کاربرد دارد که «خرج که از کیسه مهمان بود حاتم‌طایی شدن آسان بود!»
بر این اساس، سوالات زیادی وجود دارد که آقای منطقی باید پاسخ آنها را بدهد؛ از جمله آنکه اصلا 120 هزار خودروی مازاد تا به امروز کجا بوده که حال قرار است با قیمت حاشیه بازار فروخته شود؟
این ابهامات زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم به دلیل فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، زمان تحویل بخشی از خودروها به زمستان سال 1403 موکول شده است و علاوه بر این تحویل خودروهای سررسید‌شده نیز با بهانه‌های مختلفی همچون رعایت استانداردهای 85‌گانه با تاخیر انجام می‌شود یا خودروساز اعلام می‌کند به جای خودروی ثبت‌نام‌شده خودروی دیگر تحویل مشتری شود؛ بنابراین اگر خودروسازان محصول مازادی دارند چرا به تعهدات خود عملا نمی‌کنند؟ چرا مشتریان باید بیش از یک سال صبر کنند تا خودروی ثبت‌نام‌کرده خود را تحویل بگیرند؟ اگر خودروسازان قرار است ظرفیت را افزایش دهند چرا به تعهداتشان عمل نمی‌کنند؟
از سوی دیگر به دلیل عدم تولید کافی مرحله سوم فروش انبوه خودرو در سامانه یکپارچه لغو و مقرر شد هر زمان خودروسازان محصول مازادی داشتند، اقدام به عرضه خودرو کنند و دیگر خبر از فروش دستوری و مرحله‌ای خودرو نیست. بنابراین اگر خودروسازان 120 هزار خودروی اضافی دارند که می‌خواهند با قیمت حاشیه بازار بفروشند چرا در مرحله سوم فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه شرکت نکردند؟
خودروسازان تاکید کرده‌اند که این 120 هزار دستگاه مازاد بر تولید و عرضه است! اگر واقعا در حال حاضر 120 هزار خودروی مازاد وجود دارد یعنی خودروسازان به همه تعهدات خود عمل کرده‌اند و این تعداد خودرو روی دستشان مانده که قصد دارند با قیمت حاشیه بازار و آن هم در قالب فروش فوری، عرضه کنند؟
نکته دیگر اینکه فروش خودرو با 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار در واقع به منزله به رسمیت بخشیدن قیمت‌هایی است که به اذعان فعالان بازار خودرو، غیرواقعی و نتیجه کار دلالان هستند؛ قیمت‌هایی که بعضا تا 200 میلیون تومان نیز با قیمت مصوب فعلی فاصله دارند و منجر به رکود عمیق بازار خودرو طی 2 سال اخیر شده‌اند.
متولیان وزارت صمت نیز بارها اعلام کرده‌اند که قیمت‌های بازار آزاد را قبول ندارند و به نوعی این نرخ‌ها، قیمت‌سازی است. حال چگونه است که خودروسازان دولتی کشور قرار است با قیمت حاشیه بازار خودروهای خود را بفروشند؟
آقای منطقی باید پاسخ دهد که آیا در حال حاضر خودرویی در پارکینگ موجود است که خودروسازها می‌خواهند با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب به فروش برسانند و با فروش به قیمت آزاد، زیان خود را جبران کنند؟
دست‌های پشت پرده برای افزایش قیمت بازار
مساله مهم دیگر آنکه از مرداد‌ماه به این سو عرضه خودرو به شدت کاهش یافت که این موضوع حتی در آمارهای فروش خودرو نیز خود را نشان داد؛ در آخرین آمار فروش خودرو نیز که مربوط به 9 ماهه امسال می‌شود فروش خودرو با افت بالغ بر 13 درصدی مواجه شده است. چند ماه پیش هم در خصوص احتکار خودرو اخباری منتشر شد که منجر به نوسانی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو شد، بنابراین چیدن این تکه‌های پازل کنار هم می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که خودروساز با قصد قبلی اقدام به عرضه و تحویل قطره‌چکانی خودرو کرده تا قیمت بازار بالا برود و سپس با اخذ مجوز فروش با 5 درصد زیر قیمت بازار محصولاتی که بنا به ادعای خود مازاد هستند را بفروشد.
علی سلیمانی کارشناس صنعت خودرو در این ارتباط به «جهان صنعت» گفت: قطعا وضعیت زیانبار خودروسازان و قطعه‌سازان قابل کتمان نیست، اما مصوبه اخیر کاملا بر‌خلاف تمام وعده‌ها و هدف‌گذاری‌های دولت و وزارت صمت است.
وی افزود: وزارت صمت تا قبل از این اعتقاد داشت که قیمت‌های بازار واقعی نیست، حتی ‌سازمان حمایت در مقطعی نامه زد که دیگر سایت‌ها قیمت خودرو در بازار آزاد را اعلام نکنند. حال با چه ادله‌ای قرار است 120 هزار خودرو با قیمت بازار آزاد فروخته شود؟ می‌گویند قرار است 5 درصد کمتر از بازار خودروهای خود را بفروشند، اما اگر هزینه‌های مترتب را حساب کنیم دقیقا همان قیمت‌های بازار به دست می‌آید و 5 درصد کمتر از بازار بی‌معنا می‌شود. سلیمانی تاکید کرد: ما به هیچ عنوان منکر مشکلات صنعت خودروسازی نیستیم، اما وزارت صمت چرا به جای پرداختن به چالش‌های این صنعت از جمله تامین مواد اولیه، بدهی‌های روزافزون، پایین بودن بهره‌وری، نیروهای مازاد، کیفیت غیرقابل قبول و‌… سعی دارد صورت‌مساله را پاک کند و با فروش خودرو با قیمت بازار آزاد زیان خودروسازان و قطعه‌سازان را جبران کند؟
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه به دلیل نوسانات بازار ارز، انتشار اخبار هیجانی و‌… قیمت‌ها در بازار خودرو هر روز بالا می‌رود، گفت: با توجه به وضعیت بازار آزاد خودرو، به نظر می‌ر‌سد قیمت‌ها تا پایان سال جهش زیادی کند که در این صورت خودروساز، محصول خود را با چه قیمتی می‌خواهد به دست مصرف‌کننده برساند؟
وی با بیان اینکه قطعا فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار توسط خودروسازان، بازار آزاد را بیش از پیش درگیر دلال‌بازی خواهد کرد، افزود: در صورتی که این اتفاق بیفتد نه تنها فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کم نمی شود، بلکه بیشتر از قبل شده و قیمت‌ها به صورت روزانه افزایش خواهند یافت. وقتی شورای رقابت قیمت‌ها را بالا می‌برد بازار بلافاصله واکنش نشان می‌دهد. حال اگر قرار باشد خودروساز مانند بازار آزاد خودرو بفروشد قطعا شاهد جهش قیمتی زیادی در بازار خواهیم بود.
واردات چه شد؟
از سوی دیگر روند کند واردات خودرو با وجود گذشت بیش از یک سال از آزادسازی واردات بیانگر آن است که وزارت صمت تلاش دارد با واردات حداقلی، هم بار سنگین واردات را بر زمین بگذارد هم اعلام کند که بازار خودرو رقابتی است تا به راحتی قیمت‌ها را بالا ببرند.
آقای منطقی به عنوان متولی صنعت خودروی کشور باید پاسخ دهد که وعده‌های بسیار برای واردات 90 هزار و 200 هزار دستگاه خودرو چه شد؟ آیا عمدی در کار بوده تا واردات خودرو با این وضعیت انجام شود و از آن طرف قیمت بازار آزاد بالا رود و بعد با خودروسازان و قطعه‌سازان مصوبه امضا کنند که خودروها با قیمت حاشیه بازار به فروش برسند؟ نکته‌ای که نباید فراموش کرد آن است که در حال حاضر بسیاری از مردم توان خرید خودرو حتی خودروهای به‌اصطلاح اقتصادی را ندارند و ماه‌ها منتظر می‌مانند تا خودرو با قیمت مصوب بخرند. بنابراین وقتی خودروساز 120 هزار خودرو با قیمت بازار که به اذعان خود صمتی‌ها غیرواقعی است بفروشند، وضعیت بازار و مصرف‌کننده چه می‌شود؟
وزارت صمت باید شفاف‌سازی کند که مصرف‌کننده کجای معادلات این وزارتخانه قرار دارد و آیا در تصمیمات توجهی به حقوق مصرف‌کننده و لزوم استفاده از خودروی باکیفیت و قیمت مناسب می‌کنند؟

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/675486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویری پُربازدید و دیده نشده از فریماه فرجامی/ عکس

گردشگر تبریزی در آبشار شلماش سردشت غرق شد

اعلام فروش سهام تراکتور ؛ زنوزی از فوتبال کتار کشید

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری دیدار کرد

تاج: نماینده رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم

موفقیت طرح فناور تکثیر گوسفند رومن در مراغه

ضرورت توجه به آموزش فنی وحرفه ای در کمپ های ترک اعتیاد زرند

دانشجوی آذربایجان شرقی برنده جایزه نوبل ایران

4مصدوم و 1فوتی بر اثر سانحه تصادف در محور اسلام آباد غرب به گواور

سکانسی از بازی زری خوشکام در سریال هزار دستان علی حاتمی/ ویدئو

رقص رویایی ابر‌ها در آسمان عجب‌شیر (فیلم)

توصیه ریوالدو به آنتونی و کاسمیرو: از منچستریونایتد جدا شوید

بهسازی راه جاده ای روستای خنسلو درخواست شهروندان شد

مجوز اولین مدرسه نجات غریق استان آذربایجان‌غربی صادر شد

سفر یک روزه استاندار آذربایجان شرقی به شهرستان بناب

شورش در کالدونیای جدید؛ جمهوری آذربایجان، روسیه و چین از جان این قلمرو فرانسه چه می‌خواهند؟

درست کردن باکس گل و پول با یک روش متفاوت

تاکید رحیم سرهنگی بر بسیج تمام امکانات بخش خصوصی و دولتی برای رونق گردشگری کیش

یک کشف جدید درباره علت آلزایمر

گزیده خطبه های نماز جمعه در شهرهای استان اردبیل

غذای خیابانی پاکستانی؛ پخت و سرو کله پاچه به روشی 50 ساله (فیلم)

کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است!

درگذشت پدر شهید دوران دفاع مقدس در میانه

هشدار نارنجی هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و تگرگ

رشد کمی و‌کیفی شرکت های دانش بنیان در سایه توجه جدی دولت به علم و فناوری

آبشار شلماش سردشت جان یک جوان را گرفت

غرق شدگی 2 نفر در آبشار شلماش سردشت

بازدید از موزه های استان اردبیل فردا رایگان است

سلطان جعل اردبیل دستگیر شد

مجازات تعمیرکار موبایل متخلف در ارومیه

احیای دریاچه ارومیه (فیلم)

سقوط بالابر به قیمت جان تکنسین اورژانس بوکان تمام شد

غرق شدگی 2 نفر در آبشار شلماش سردشت/یک نفر فوت شد

برخورد با سهل‌انگاری مدیران در مطالبه و جذب اعتبارات استانی

قهرمانی تیم مهاباد در مسابقات ووشوی قهرمانی استان

اوقات شرعی شنبه 29 اردیبهشت به افق ارومیه

افتتاح سالن ورزشی چند منظوره در بناب

نسخه استانبول؛ اولین ترجمه ترکی قرآن در قزاقستان

قسمت دهم برنامه مهربان

آخرین وضعیت پروژه سنگ فرش میدان شهید بهشتی تبریز

تاج: سالن کنگره فیفا را ترک کردیم، چون رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم

محکومیت 700 میلیون ریالی قاچاقچی سم کشاورزی در ارومیه

ضبط 100 هزار نخ سیگار قاچاق از منزل مسکونی در بوکان

ضبط 23 راس دام زنده قاچاق در پیرانشهر

دو کشته و مصدوم بر اثر حادثه غرق‌شدگی در آبشار شلماش سردشت

تاکید امام جمعه آذربایجان غربی براهتمام منتخبان مردم به حل مسائل کلیدیِ کشور

رشد کمی و‌کیفی شرکت های دانش بنیان در سایه توج جدی دولت به علم و فناوری

چند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی در 28 اردیبهشت

غرق شدن 2 نفر در آبشار شلماش سردشت

(ویدئو) سد "قیز قلعه سی" طرح آبی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان